نشست بهانه بنی اسرائیلی - استاد سلطانشاهی.mp3
16.29M
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت
✅ بهانههای بنی اسرائیلی
🔘بررسی ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی
🔘رژیم صهیونستی از تحریف دین تا غصب و خشونت
و پاسخ به این که:
۱. خشونتهای تاریخی یهود و صهیونیسم برخاسته از چه آموزههایی است؟
۲. چرا دشمن تلاش میکند جبهه مقاومت را به جریانهای خشونتطلب نسبت دهد؟
با حضور
👤 استاد علیرضا سلطانشاهی، کارشناس حوزه فلسطین و صهیونیسم
👤دانیال بصیر، سردبیر فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘#مدار | #مدرسه_فکرت 🔸مدرسه فکرت، چهارمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ 💠 رسالتِ امروزین نخ
💢 به دلیل مشکل فوری پیش آمده برای استاد احمد رهدار برنامه امشب لغو و به زمان دیگری موکول خواهد شد. زمان بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.
@fekrat_sch
@fekrat_net
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت
مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند؛
✅ بهانههای بنی اسرائیلی (۲)
🔘چرا فلسطین مسأله اصلی دنیای اسلام است؟
🔘بررسی جنایت صهیونیستها در فلسطین
با حضور
👤 استاد سیدهادی سید افقهی، کارشناس حوزه صهیونیسم و مسائل بین الملل
👤دانیال بصیر، سردبیر فکرت
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
زمان: چهارشنبه ۳ آبان ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، مدرسه فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت ✅ بهانههای بنی اسرائیلی 🔘بررسی ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی 🔘رژیم صهیونستی از
✅ آیا ساکنان شهرکهای یهودینشین مسلح هستند؟
▪️به گزارش فکرت، نشست تحلیلی «بهانههای اسرائیلی» در بررسی ریشههای خشونت رژیم غاصب صهیونیست با حضور استاد علیرضا سلطانشاهی، کارشناس حوزه فلسطین و صهیونیسم و دانیال بصیر، سردبیر فکرت،، به همت مؤسسه شناخت و پایگاه اندیشهای فکرت در قم برگزار شد.
▪️سلطان شاهی در خصوص اینکه فلسطین اشغالی تبدیل یک پادگان شده است و همه یهودیان آنجا، سربازان این پادگان هستند، اظهار کرد: ساکنین شهرکهای یهودی نشین در کرانه باختری و پیش از این در غزه و در حال حاضر در جولان، مسلح هستند و بهمحض خطر از ناحیه فلسطین مجوز دفاع از خود را دارند.
▪️وی در ادامه بحث نظامی بودن شهرکنشینان، به واقعه تاریخی ۴۱۸ آبادی فلسطینی که ساکنین آن در سال ۱۹۴۸ قبل از تأسیس دولت رژیم صهیونیستی کشته یا اخراج شدند اشاره و عنوان کرد: حتی مهاجرین فعلی با یک اقدام مسلحانه به همان آبادی وارد شده و حتی در حال استقرار نیز مسلح بوده و امکان دفاع از خود و تعرض به دیگری را دارند؛ و از سال ۱۹۴۸ تا حال حاضر بهصورت میانگین هر ۵ سال یکبار جنگ خانمانبرانداز داشته است.
▪️سلطان شاهی در خصوص راهبرد جبهه مقاومت بیان کرد: هدف آزادی قدس و سرزمین فلسطین است و راهبرد لایتغیر، مقاومت است. چون اسرائیل تنها زبان زور را میفهمد و کسانی که از مسیر سازش مثل اسلو بهدنبال توافق با اسرائیل بودهاند راه به جایی نبرده و عقل و منطق ایجاب میکند کسی که با زور آمده با زور هم باید برود.
▪️وی با اشاره با بیانات رهبر انقلاب در پاسخ به کسانی که جبهه مقاومت را محکوم به جنگ طلبی و خشونت و یهودستیزی میکردند گفت: ایشان یک روش دیپلماتیک دموکراتیک را نیز مطرح کردند که همه ساکنین اصلی سرزمین فلسطین جمع شوند و رأیگیری شود؛ اما بهدلیل اینکه دشمن اهل مذاکره و توافق و روشهای دموکراتیک نیست؛ منتفی شد.
▪️سلطان شاهی در خصوص طوفانالاقصی گفت: هر اقدامی معطوف به نتیجهای است که موجودیت فلسطینی در وضع و شرایط بدتری قرار نگیرد و آرمان جبهه مقاومت بهعنوان طرح اصلی و راهبردی مورد خدشه واقع نشود و یکی از گامهای مهم برای آزادی فلسطین سطح درگیری در حد جبهه حماس و اسرائیل تعریف شده و اگر مردم فلسطین پای کار بهمانند نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد.
▪️کارشناس حوزه فلسطین و صهیونیسم در ادامه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب ابراز داشت: اگر سطح درگیری و جنایات ادامه پیدا کند حزبالله ورود میکند و با توجه به ضربه اولیه و مقاومتی که تا الان صورت گرفته حتی اگر آتش بس صورت گیرد؛ به نفع فلسطینیان است؛ چون دستاوردهایی برای حماس داشته است.
▪️وی همچنین در خصوص حکام عربستان اظهار کرد: نهایت کار عربستان این است که اقدام اسرائیل را اشغالگرانه میداند و بیشتر از این نباید از این دولتها انتظار داشت چون حیات و مماتشان به آمریکا و اسرائیل وابستهاست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘#مدار | #مدرسه_فکرت
🔸مدرسه فکرت، چهارمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛
💠 رسالتِ امروزین نخبگان
(واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار نخبگان)
با حضور:
🔹حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه
🔹حسین کاوه، مجری و پژوهشگر علوم سیاسی
📥 برای ورود به صفحه پخش زنده از اینجا وارد شوید
⏰ زمان: دوشنبه یکم آبان ۱۸:۳۰ تا ۲۰
🏢 مکان: قم، بلوار بسیج، مدرسه فکرت
📣 اعلام حضور به نشانی
🆔 @mahta_sa
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
معقولیت طوفان ۲۰۲۳۱۰۲۰_۱۶۵۵۲۴.mp3
31.84M
🔘#صوت ا #طوفان_الاقصی
✅ جواب این خونها را چه کسی میدهد؟
✅ آیا این وقوع جنگ (طوفان الاقصی) معقول بود؟
🔻تحلیل حجت الاسلام علی مهدیان در گفتوگو با جوانان
۱۴۰۲٫۷٫۲۸
🆔@ali_mahdiyan
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مجله خردورزی
📍رونمایی از جلد شماره سوم مجله خردورزی
🔻 انحطاط قانون
مروری بر آثار بیتوجهی به قانون اساسی
و نگاهی به اندیشههای اقتصادی
آیتالله سید محمد بهشتی
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🔺سد مردمسالاری
نقدی بر سرمایهخواری رفاقتی
🔺انکار واقعیت
اصلاحات جزیرهای منجر به نظام جامع اقتصادی نمیشود
🔺اقتصاد شناختی
آیا اقتصاد شناختی، نظام اقتصادی ما را متحول میکند؟
⬅️ خشم هفتاد ساله
چرا عملیات طوفان الاقصی تاریخساز شد؟
🔺خصومت سیاسی ارادت اقتصادی
دکتر حسن سبحانی: اقتصاد سرمایهداری و نظام اسلامی دوگانهای متناقض هستند
🔺توسعه منهای اسلام
محور برنامههای توسعه، تفکر لیبرالی است
🔺طعمه کاغذی
نقد سیطره دلار و قدرت فساد
🔍 پروندهای درباره اقتصاد جهان:
آشوب در اردوگاه لیبرالیسم
- جنگ در آستانه جابهجایی قدرت
- نقش ایران در خاورمیانۀ جدید
- نابرابری در مهد دموکراسی
- معمار روسیه نوین
➕ نقاشی جلد: آرش فروغی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت ✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی با حضور 👤 مرتضی سعیدی، سردبیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
📥 فایل کامل نشست را در سایت آپــارات و یــوتیــوب مشاهده کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت
مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند؛
✅ بهانههای بنی اسرائیلی (۲)
🔘چرا فلسطین مسأله اصلی دنیای اسلام است؟
🔘بررسی جنایت صهیونیستها در فلسطین
با حضور
👤 استاد سیدهادی سید افقهی، کارشناس حوزه صهیونیسم و مسائل بین الملل
👤دانیال بصیر، سردبیر فکرت
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
زمان: چهارشنبه ۳ آبان ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، مدرسه فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘#مدار | #مدرسه_فکرت 🔸مدرسه فکرت، چهارمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ 💠 رسالتِ امروزین نخ
1402.08.01 مدار چهارم استاد رهدار.mp3
21.21M
🔘#صوت #مدار | #مدرسه_فکرت
💠 رسالتِ امروزین نخبگان
(واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار نخبگان)
با حضور:
🔹حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه
🔹حسین کاوه، مجری و پژوهشگر علوم سیاسی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت
مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند؛
✅ بهانههای بنی اسرائیلی (۲)
🔘چرا فلسطین مسأله اصلی دنیای اسلام است؟
🔘بررسی جنایت صهیونیستها در فلسطین
با حضور
👤 استاد سیدهادی سید افقهی، کارشناس حوزه صهیونیسم و مسائل بین الملل
👤دانیال بصیر، سردبیر فکرت
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
زمان: چهارشنبه ۳ آبان ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، مدرسه فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
♦️کل حقیقت دین، محبت است!
از حضور علامه طباطبایی(ره) تقاضا شد که؛ کل امور و حقایق دین مقدس اسلام را در یک کلمه خلاصه بفرمایید.
ایشان فرمودند: «محبت، محبت، محبت»
🔺نکتهها و خاطرهها، ص ۲۷
📚مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔘 #یادداشت ا #حیات_معقول
✅ فلسفه سیاسی حیات معقول
◾️علامه جعفری انسان معاصر را دچار یکسری مشکلات و معضلات وبحرانهای بعضا لاینحل میداند که اگر با طرحی فلسفی نتوان آن رانجات داد، دچار عواقب بسیار خطرناکی است ؛ اگرچه تاکنون نیز دچار دردهای بزرگی شده است، که هر یک به مصیبتی بزرگ برای زندگی بشر تبدیل شدهاند. وی دردهای بزرگی را که بشر امروز دچار شده، ناشی از حاکمیت نگرش و تفکر اومانیستی و مادی گرایانه بر زندگی بشرمی داند و آثار آن را بی معنی شدن جهان هستی، نگاه شی ءگونه انسان محور و انحصار حیات در حیات طبیعی و مادی و رفع نیازمندی های آن می داند.
◾️علامه جعفری ضمن نقد و نفی فلسفه های مادی، ضرورت داشتن نگرش فلسفی با جهت الهی برای حیات و زندگی را واضح و روشن می داند. به عقیده وی، باید در جامعه تعقل همگانی ایجاد کرد تا همیشه همه افراد جامعه، از افکار، اعمال و رفتارهای خود پرسش فلسفی داشته باشند و در عین حال بتوانند بدانها پاسخ معقول بدهند. فلسفه اصلی ضروری برای زندگی بشر است.
◾️ فلسفه، یعنی فکر، تأمل، اندیشیدن، واین امر همه شئون حیات آدمی و اصول زندگی انسان را در بر می گیرد.فلسفه به این معنی یک پیشرفت و حرکت در عمق و تحول، گردیدن وشدن است ؛ چون به طرح سؤالات اساسی پرداخته و اهتمام به پاسخ آنهاداشته ؛ در حالی که علوم تجربی امروزی، حرکت در عرض و سطح دارند ؛ اما فلسفه مبانی اصول عملی هر جامعه را شکل می دهد و بافرهنگ آن جامعه عجین شده است.
📚مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت
@fekrat_sch
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔺مرحوم علامه جعفری کتابی دارند به نام «حکمت اصول سیاسی اسلام»!
در مقدمه کتاب سوال جالبی را طرح میکنند:
🔸میگویند: واقعا ما باوجود دسترسی به سنت فلسفی سیاسی یونان و ماثر فلسفه سیاسی غرب با آن همه سابقه، چرا باید برویم سراغ علی (علیه السلام) و حکمت سیاسی را از او بجوییم ؟!
صرفاً چون علی (علیه السلام) یکی از رهبران بزرگ اسلام است ویا چون ما مسلمان هستیم و میخواهیم بدانیم اماممان چه میگوید ؟!
🔸سپس خودشان جواب می دهند که:
مامیرویم سراغ امام علی چون «واقعیت» نزد اوست! چون او «واقعیت» را دارد!
و دیگران نهایتاً بخشی از واقعیت نزدشان باشد!
🔻 حقیقت این است که فکر آدمی تحت تأثیر عوامل و متغیرات مختلف دائما در معرض دوری از «واقعیت» است!
(چه بسا اصلا به اسم «واقع نگری» هم از واقعیت دور باشد و خودش هم نفهمد!)
سوگیریها و تعلقات، هواها و نفسانیات، ماده اندیشی ها و تمنیات و گاه حتی اتکاء افراطی به قواعد طبیعی و عقلایی!! همگی استقلال فکری و واقع نگری انسان را مورد تهدید قرار میدهد!
در چنین شرایطی چه بسا گمان شود یک شخصیت قدسی و الهی مثل:
«علی بن ابی طالب» بخاطر آن وجه غیبی و لدنّی دارد اتفاقا از واقعیات دنیا به دور و بیگانه است و با عالم بالا بیشتر آگاه است تا عالم دنی دنیا!
اما نه!
اتفاقا اگر کسی فکر مستقل میخواهد باید قبلش روح مستحکمی داشتهباشد روح عزت داشته باشد، فکر هم واقعی میشود! متاثر واقع نمیشود!
و اینجاست که اتفاقا نقطه قوت علی بن ابی طالب است!
✍️روح الله شمسی کوشکی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔰 خلاصهای از مباحث جلسه اول و دوم متنخوانی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله
🔸شرایط جنگی و شدت غیرت و شجاعتِ به جوش آمده با اینکه همه را متحد کرده بود تا در برابر دشمنِ متجاوز بایستند اما باز شکستی سنگین و قراردادی ننگین امضا شد و بخشی از پاره تن از خاک میهن جدا شد.
⁉️سوالی بزرگ برای جامعه ایرانی طرح شد. دلیل عقب ماندگی ما چه بود که شکست خوردیم؟!
در عرصه نظامی واضح بود.
سلاح های مدرن/نظم خاص نظامی
ابزارآلات پیشرفته و پیچیده
مجموعه ای از پیشرفت های علمی که
قدرت نظامی آورده بود و حالا برای آنها آورده اقتصادی داشت و برای ما جز سرشکستگی و تحقیر چیزی نداشت.
💢از اینجا تاریخ ۲۰۰ ساله ای شکل میگیرد که همه به دنبال پاسخ آن سوال مذکور هستند؟!
1⃣_یک گروه معتقد بودند که کلید پیشرفت فقط در غرب و راه حل آن غربی شدن از سرتا نوک پاست.
2⃣_گروه دیگر اما به صورت گزینشی به دنبال وارد کردن علوم به خصوص بخش صنعت و تکنولوژی آن بودند و علت تاسیس دارالفنون همین بود.
⏪هر دو گروه با تفاوتی که داشتند در جست و جوی پاسخ در غرب و به نوعی
در غربگرایی متفق بودند.
.سفرهای پادشاهان قاجاری
.دانشجویان تحصیل کرده در خارج
.سوغات فرنگی و...
کم کم موجب شد شروع کنیم به چیدن پازل های مختلفی از این تمدن مدرن غربی:
.باید قانون و پارلمان داشته باشیم
.سازمان اسناد و ثبت احوال تاسیس کنیم و...تا آنجا که به مرور نهادهای اجتماعی کوچک تر و دولت بزرگ مدرنی تشکیل شد.
🔸مجتهدین مسلم و علمای اسلامی نیز در پی پاسخ به این سوال برآمدند و "تنبیه الامه و تنزیه المله" که تایید زعمای شیعه را هم داشت یکی از آن خروجی های مهم بود که کماکان برای امروز انقلاب ما قابل استفاده است.
🔺مرحوم نائینی به خلاف دو طیف روشنفکر سابق همین متن قرآن و آیات و روایات در دل اسلام را رمز و راز پیشرفت و ترقی جامعه مسلمان و عموم بشر می داند به ۲ دلیل تجربی:
1⃣_تاریخ شاهد شکوهِ ۵۰۰ ساله ای از تمدن اسلامی بوده است که در آن جامعه مسلمان از همه لحاظ در توسعه علوم، سبک و نوع زندگی متعالی، اخلاق و مباحث معنوی و ... در اوج بوده است.
2⃣_تمدن فعلی غرب نیز با یک سوال و یک پاسخ شکل گرفت. شکست در جنگ های ۲۰۰ ساله صلیبی و آشنایی با ملل مسلمان موجب شد به یک بیداری جمعی برسند و با انتقال بخشی از علوم از طریق تمدن اسلامی به غرب و.. پایه و اساس رنسانس و عصر جدیدشان را رقم بزند.
✅پس پاسخ سوال ما نیز همان اسلام است و همچنان دین شریف خاتم نسخه جامع و شفابخش جامعه امروز ماست.
🔺مرحوم نائینی در ادامه مهم ترین علت عقب ماندگی را نه دین اسلام و فرهنگ ملی عجین شده با آن بلکه "استبداد" میداند.
به عنوان مثال: یکی از فساد های استبداد "نظام اقطاع بخشی" و بذل و بخشش و ثروت بخشی های عجیب و غریبش بوده است. زمین های وسیعی_مهم ترین دارایی اقتصادی آن زمان_ را به فرماندهان و اطرافیان می بخشیدند و اینچنین دامنه های فقر و گرسنگی و ظلم و ستم را گسترش می دادند تا بتدریج جامعه بشدت طبقاتی بوجود بیاید که ارمغانش یک سیر قهقرایی و سقوط از قله های رفیع تمدن اسلامی باشد.
پادشاه در راس این نظام واژگون شده قرار دارد و همه قدرت و ثروت در دست اوست و دقیقا از همین جا استبداد سخت و خشن زاده می شود. گویی حاکیمت مایشاء خدایی می یابد.
پس این نظام مختل شده اقتصادی استبداد سیاسی نتیجه می دهد که قطعا بر فرهنگ عمومی آحاد نیز اثرات فراوان میگذارد و در ذیل این نظام مفهوم "ارباب_رعیتی"متولد می شود.
💢در این سیر قهقرایی چند آسیب جدی
بوجود آمد:
1⃣_نفوس ابیه مسلمانان که عزت مند بودند خراش دید و به جای ظلم ستیزی ننگ پذیر و توسری خور شدند.
استبداد این خصلت بد را در میان مردم شدت بخشید و این خصلت نیز بر تشدید استبداد.
2⃣_برخی اسلام را منافی مدنیت و عدالت خواندند و هویت تاریخی خود را زیر پا گذاشتند و به دنبال غرب رفتند.
🔺میرزا این مشروطه خواهی را که با فراز و فرودهای زیادی بدست آمده را نتیجه یک بیداری جمعی و آگاهی تاریخی می داند که فرصتی بی نظیر داده برای از بین بردن این استبداد و خودرایی_که ریشه این عقب ماندگی و تحقیرشدگی ست_ و احیای آن روح اباه الضیم و ننگ ناپذیری مسلمین.
▪️ما دو نوع استبداد داریم:
۱_ سیاسی
۲_ دینی[آیه ۲۶ فاطر]
برای جلوگیری از استبداد چند کار لازم است: اول اینکه در خود حاکم اسلامی "قوه عدالت" باشد اما به لحاظ اجتماعی باید مکانیزمی طراحی شود تا به لحاظ اجتماعی استبدادی شکل نگیرد.
✅مشروطه و حاکمیت قانون همان
راه حل اجتماعی دراینباره ست.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت
با موضوع:
🔸«الگوی نظری هویت زن»
🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی
🗓زمان: دوشنبهها؛ ساعت ۱۳ الی ۱۷ به مدت پنج هفته| شروع از : ۲۹ آبانماه
📍مکان: قم؛ خیابان هنرستان؛ ساختمان مدرسهی فکرت
🔺توجه: درسگفتار فقط به صورت حضوری برگزار میگردد.
🔸هزینه ثبت نام: رایگان
🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔹به گل نشستن کشتی عاملیت رهاییبخش هابرماس در ساحل غزه
🔸 یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیهای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است.در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیهای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است.
🔸جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرومانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازیهای اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانیها گرفتار فوبیای هولوکاست شدهاند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر میکنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است.
🔸در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایدههای ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایدهها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است.
🔸 کشتی رهاییبخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده میبندد.
✍️ خسروباقری
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺در درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» در پی چه چیز هستیم؟
🔸مسائل زنان از چشم انداز مطالعات جنسیت، یکپارچه در ذیل مسئله بنیادینی تعریف میشود که با عنوان «هویت زن» قابل شناسایی است. هویتی که در دیالکتیک مداوم فضاهای سه گانه تولید و بازتولید میگردد؛ فضای مکتب، فضای جامعه، فضای مجازی.
🔸درسگفتار هویت زن در گام اول، هویت زن در مکتب را واکاوی نمود و سعی کرد با رجوع به اندیشه علامه طباطبایی، چارچوبی بومی و اسلامی برای این منظور ارائه دهد. ایجاد چارچوب معرفتی برای کشف و حل شبهات دینی، ابتداییترین کارکردهای این مرحله از درسگفتار بود. با این وجود، چارچوب نظری هویت زن در مکتب، مقدمهای برای انتقال به مسائل واقعی زنان در جامعه است.
🔸در گام دوم این درسگفتار، هویت زن در فضای جامعه را پیگیری خواهیم نمود. دسترسی به چارچوب تبیین هویت زن در فضای جامعه، این ظرفیت را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد تا مبتنی بر مبانی اسلامی به رصد و اکتشاف مسائل جامعه بپردازد.
🔸تفکیک مسائل واقعی جامعه و تمییز آن از شبهمسائل یا مسائل تحمیلی از یک سو و اولویتسنجی و شکلدهی نظاممند و دستگاهواره مسائل زنان از سوی دیگر؛ از اهداف گام دوم درسگفتار هویت زن در جامعه خواهد بود.
📑 آشنایی با: دکتر محمدرضا کدخدایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺درسگفتار الگوی نظری هویت زن تا دقایقی دیگر برگزار میشود