eitaa logo
فکر بهشتی
3 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم الله/این کانال به جهت مطالعه مجموعه کتب و آثار شهید آیت الله بهشتی دایر گردیده است. ادمین: @saeed_alef
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴ثمره ابلاغ ولایت امیرالمومنین از سوی پیامبر آيۀ قرآن مى‌آيد: اى رسول خدا، در اعلام مطلب درنگ نكن، نگران نباش! تو اين حقيقت را اعلام كن! اگرچه على عملا پس از تو زمامدار نشود، ولى تو آن را اعلام كن! چرا؟ چون با اعلام زمامدارى مولا على، عليه السلام، لااقل اصل على مشخصات زمامدار امت به وسيلۀ پيغمبر اعلام مى‌شود كه اگر قرار است كسى زمامدار امت باشد صفاتش صفات چه كسى باشد و اقلا من امروز كه مى‌خواهم با شما سخن بگويم سندى عالى و زنده و عينى داشته باشم كه بگويم اى مسلمانان، زمامدار امت اسلام بايد چه خصلتهايى داشته باشد تا بتوان او را اصلا زمامدار امت اسلام ناميد. خود اين ارزش بزرگى است. اين تبليغ رسالت است. يعنى حتى اگر على، على عليه السلام، عملا زمامدار نشود، با اعلام زمامدارى آن حضرت يك بخش ديگر از تعاليم اسلام به روشنى به مرد ابلاغ شد و آن اين است كه ضابطۀ تعيين زمامدار چه بايد باشد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴ضرورت شناخت به امیرالمومنین على را خوب بشناسيد تا بتوانيد شيعۀ على باشيد، و الا شيعۀ على نيستيد بلكه شيعۀ اسم على هستيد. شيعۀ قبر على هستيد. شيعۀ گنبد و بارگاه على هستيد. شيعۀ شمايلهايى هستيد كه به نام على (ع) مى‌كشند. دنباله‌رو على بايد رهبرش را درست بشناسد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴نفوذ به صفوف رهبران نهضت ها يكى از ياران نزديك لنين مى‌گويد روزى نزد لنين رفتم و گفتم كه فلان رفيق ما (كه ظاهرا از مالنكوف نقل مى‌كند) حرفى زد كه اين حرف خيلى بر گوش من سنگين آمد. گفت در تمام اين‌جامعه و اين كشور نو بنياد و نوزاد و نوخاستۀ كمونيستى ما فقط يك كمونيست واقعى و سوسياليست واقعى هست، و او هم لنين است. بقيه هيچ! مى‌گويد براى من اين حرف خيلى سنگين بود كه با اين همه كوشش، اين همه تلاش، اين همه كشورسازى از سوى ديگران، فقط يك مؤمن واقعى به سوسياليسم و كمونيسم هست كه او هم لنين است. مى‌گويد لنين مدتى با خودش فكر و انديشه كرد و بعد برخاست و گفت، اين رفيق ما آدم باهوشى است، خيلى هم بى‌راه نگفته است! حالا اين سخن يا از روى خودخواهى و خودپسندى بوده يا از روى واقع‌بينى و اينكه خود لنين هم درمى‌يافته كه نهضتى كه در يك بحران و در شرايط سياسى بحرانى قرار مى‌گيرد، پيش‌گيرى از نفوذ فرصت‌طلبان در داخل صفوف نهضت كه هيچ، حتى در عاليترين هسته‌هاى رهبرى نهضت هم كار آسانى نيست... اينكه بنده و آقايان در اين اتاق بنشينيم و بگوييم، اى بابا! چطور به ابو سفيان و معاويه ميدان دادند تا اينها اصلا به داخل جامعۀ اسلامى بيايند، اين «چطور» را فرد ايده‌آليست به راحتى مى‌گويد. ولى يك آدم رئاليست واقع‌بين كه در ميدان عمل بزرگ شده مى‌داند كه گاهى اين ميدان دادنها، در مسير يك نهضت امرى اجتناب‌ناپذير است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴چالش های ناگذیر در پیش روی نهضت ها جلوگيرى از راه يافتن افراد و گروههاى منافق يا فرصت‌طلب در يك نهضت، به‌خصوص وقتى كه نهضت در حال به ثمر رسيدن و در دست گرفتن قدرت باشد، كارى است بسيار دشوار. ما تا امروز كوشش و تلاش و جنبشى كه از اين خطر رهيده باشد سراغ نداريم. نهضت اسلام، الهى است. يعنى رهبرش الهى است و از تأييد الهى برخوردار است. ولى قرار بر اين است كه با همين سنتها و اسلوبها و قوانين متعارف اجتماعى شروع بشود و به ثمر برسد. و الاّ اگر قرار بود آن نهضت معجزه‌آسا به ثمر برسد ديگر آن همه رنج پيغمبر در مكه لاز نبود. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴واقع نگری در تلاش های سیاسی-اجتماعی مادام كه ما انسانها تلاش مى‌كنيم، بايد در پى جامعۀ ايده‌آل نباشيم. يعنى بايد كوشش كنيم جامعه‌مان خيلى خوب شود، اما اگر در كار نهضتمان نقصى كوچك، اينجا يا آنجا ديديم، دلسرد نشويم. اتفاقا يكى از معايب كوششهاى دوستان در زير لواى اسلام همين است كه غالب دوستانى كه در چهارچوب اسلام كوشش مى‌كنند، به دنبال آن‌جامعۀ ساخته و پرداختۀ امام زمان هستند غافل از اينكه آن‌جامعه مال همان وقت است. در اين زمان بايد از كوشش نايستيم، اما بدانيم كه كوشهشاى ما جامعه‌اى بهتر از جامعۀ فعلى را مى‌سازد ولى آن‌جامعۀ صددرصد را هرگز نخواهد ساخت. پس، به همين دليل، بايد در نتيجه‌گيرى از كوششها واقع‌بين باشيم نه خيال‌پرداز. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴تشکیل حکومت امام زمان از اسباب غیر عادی است. آيا جامعۀ امام زمان از راه عادى ساخته مى‌شود يا به شكل غيرمتعارف و فوق العاده‌؟ اصلا ظهور حضرت، پيروزى حضرت، جامعه‌سازى ايشان، همه غيرمتعارف است؛ تو گويى قيامت صغراست. تو گويى نمونه‌اى از آن دنياى ديگر كه بى‌حقّه و بى‌كلك است در پايان اين دور به وجود مى‌آيد. البته اينجا وارد دو قيامت طبيعى مى‌شويم كه من از شرح آن اجتناب دارم. در نظام طبيعى معمولا يك موجود در مسير تكامل، در آن آخرين مراحل دور قبلى خيلى شبيه است به نخستين مراحل دور بعدى. بنابراين، گويى وقتى مى‌خواهيم از اين دور، كه دور نظام طبيعت است، به دور ديگر برويم، كه دور نظام الهى «مٰالِكِ يَوْمِ اَلدِّينِ‌» و» لِمَنِ اَلْمُلْكُ اَلْيَوْمَ‌، لِلّٰهِ اَلْوٰاحِدِ اَلْقَهّٰارِ» است، يك برزخى به عنوان عصر امام زمان خواهيم داشت، كه در برابر عمر اين دور بس كوتاه است. دليل ما بر اين دور فقط رواياتى است كه از مصدر وحى رسيده‌اند، و الاّ استدلالهاى عقلى در اين زمينه استدلالهاى بجايى نيست و ما را هم به جايى نمى‌رساند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴اجتناب از کمال گرایی در فعالیت های اجتماعی /با توجه به اینکه جامعه کامل با ظهور حکومت امام زمان(عج ) است و تحقق آن از اسباب غیر عادی است/پس تلاش ما عبث است‌؟ شما مى‌بينيد كه حتى در يك نظام اجتماعى منحط، تك‌تك انسانها در بهبود زندگى خود و خانواده‌شان مى‌كوشند. كجاى اين عبث است‌؟ خدا صريحا به پيغمبرش اعلام مى‌كند كه اگر تو در پى آنى كه تمام اين مردم به راه حق بيايند، الان به تو مى‌گويم همۀ اينها به راه حق نخواهند آمد. اين نسبى است. يعنى تو درصد بالاترى خواهى داشت. اگر امروز پانصد نفر مؤمن هستند، كوشش كن بشوند هزار نفر، صد هزار نفر... به حدى كه جامعه‌اى را بر اين محور بسازى، و لو بر اين محور بودن جامعه صددرصد نباشد. ما معمولا در اين‌روزگاران يك چيز داريم به نام حد نصاب. حد نصاب غير از حد كمال است. حد نصاب يعنى وقتى كه به آن حد رسيديم ديگر به مرحلۀ بعدى رفته‌ايم. يعنى خودمان را در آن مرحلۀ بعدى حس مى‌كنيم، ولى هنوز به حد كمال نرسيده‌ايم. ما مى‌توانيم كوشش كنيم جامعه‌اى در حد نصاب يك جامعۀ اسلامى بسازيم، ولى در ساختن جامعه‌اى كه در حد كمال يك جامعۀ اسلامى باشد موفق نخواهيم شد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴جامعه خالص اسلامی عملی نیست. كمال جامعۀ ما نسبى خواهد بود. اسلامى بودن جامعۀ ما نسبى خواهد بود. بر حسب آنچه تجربۀ قبلى نشان مى‌دهد - نه فقط راجع به اسلام، بلكه راجع به تمام نهضتها - جامعۀ خالص اسلامى را نمى‌شود هدف قرار داد. البته مى‌شود الگو قرار داد، كه بسنجيم و بگوييم از آن صددرصد مثلا الان سى درصد يا سى و پنج درصد را داريم. بالاخره بايد يك مقياسى باشد. جامعۀ اسلامى صددرصد براى ما مقياس و درصد سنجيدن است، ولى هدف نمى‌تواند باشد. عملى نيست. اين هدف عملى نيست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴تبعات گسترش سریع اسلام از موقعى كه اسلام و نهضت اسلامى به شرايطى رسيد كه دچار گسترش سريع شد، ديگر امكان اين آزمايشها براى نهضت فراهم نشد. گسترش سريع به اين معنا كه اسلام در حالى بود كه بايد بتواند از نظر نظامى از خودش دفاع كند. مرز خودبخود پيش مى‌رفت و نمى‌شد آن را متوقف كرد. يعنى نهضت داشت گسترش پيدا مى‌كرد. عدۀ معدودى، مثل پيغمبر و معدودى كه كارگردان اصلى بودند، نيروهاى محدودى داشتند. آنها در درجۀ اول بايد در مقابل دشمن هجومگر، كيان خودشان را حفظ مى‌كردند. در درجۀ دوم مى‌توانستند به تصفيۀ داخلى بپردازند. آن مقدار كه پيغمبر اسلام در تربيت داخلى مسلمانها در آن سالهاى اخير مدينه كوشش كرد عجيب است. براى اينكه واقعا در شرايط آن روز كوشش براى تربيت مسلمانها فرصت و وسايلى مى‌خواست كه اصلا نبود. بخشهاى ديگرى از قرآن نشان مى‌دهد كه پيغمبر و يارانش چقدر در تربيت نو مسلمانها كوشا بودند. كار مشكلى بود. وسيله كم بود. كار خيلى عجيبى بود. يكى از عجايب رهبرى پيغمبر اهتمام عجيب ايشان به اين مطلب است. ولى خوب، در برابر گسترش سريع وسيله كم و محدود بود. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴فراز و نشیب های سیر تاریخ جامعه بشری جامعۀ بشرى روزى غرق در فساد خواهد شد. امّا با چه سيرى، با چه اسلوبى، در چه زمانى‌؟ هيچ‌كدام از اينها معلوم نيست، از طرف ديگر، اينكه ما خودمان خواستار تحقق بخشيدن هرچه بالاتر به جامعۀ بهتر هستيم، به نظر شما با آن حرف تضاد دارد، ولى ما الان هم همين كار را مى‌كنيم. شما در جامعۀ الان خودتان همين كار را مى‌كنيد. اگر كسى در شرايط سختى قرار بگيردو از ايجاد يك جامعۀ صالح مأيوس شود، آيا از كوشش براى سعادتمند شدن خودش و نزديكانش دست مى‌كشد؟ نه! ....لطيف‌ترين و دقيقترين تعبيرها و ترسيم‌ها در مورد انحطاط و ترقى جامعۀ بشرى همان «زيگزاگ» است. خطهاى زيگزاگ شلوغ است؛ چپ هست، راست هست، پايين هست، بالا هست، بزرگ هست، كوچك هست. اين دقيقترين ترسيمهايى است كه تاكنون شده است. مارپيچى نيست. ظاهرا سير عمودى هم نيست. خيلى نامنظم است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴شروع نطفه ناآرامی دنیای اسلام از زمان پیامبر(ص) پيغمبر لحظه به لحظه در همان سال آخر زندگى‌اش نگران حوادث داخلى بوده است. شما مى‌دانيد كه مسألۀ كذّاب و سجاح و امثال آنها در عصر خود پيغمبر به وجود آمد؛ در يكى از مرزهاى داخلى نزديك نجد، محل طايفۀ بنى حنيفه. بنابراين، سرزمين اسلام سرزمينى بوده است در يك غوغا. الان شما اين طور فكر مى‌كنيد كه پيغمبر، در آن حد از احترام كه الان در نظر ماست، برخوردار بوده، زمامدار بوده، نيرومند و قدرتمند بوده و همه‌جا تابع او بوده است؛ اما چطور مى‌شود يك نفر يا دو نفر يا پنج نفر غوغا درست كنند؟ امّا اين طور نيست. در داخل آن كشور نوساخته، نطفه‌هاى عجيبى براى حوادث بوده است. لذا بعد از وفات پيغمبر آن حوادث رخ داد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴نگرانی پیامبر از تلاطم های جامعه اسلامی بعد از خودشان به اين آيۀ كريمه توجه كنيد: «يٰا أَيُّهَا اَلرَّسُولُ بَلِّغْ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ وَ اَللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ‌ اَلنّٰاسِ‌» اى پيغمبر، آنچه از جانب خدايت بر تو فرستاده مى‌شود ابلاغ كن؛ اگر ابلاغ نكنى رسالتش را تمام نكرده‌اى، و خدا تو را در برابر مردم نگهبان است. اين آيه، برحسب آنچه بسيارى از علماى اسلام، مخصوصا علماى شيعه و روايات شيعه مى‌گويند، در زمينۀ سال آخر زمان پيغمبر و حجة الوداع است. شما روى جمله «وَ اَللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ اَلنّٰاسِ‌» دقت كنيد. يعنى پيغمبر نگران است. اين نگرانى چه نوع نگرانى است‌؟ بعضيها ممكن است اين طور خيال كنند كه اين نگرانى اين است كه مثلا پيغمبر بر جان خودش مى‌ترسيده. نه! پيغمبر از جوّ سياسى مى‌ترسد. حتى گفتم، اينكه از اصحاب مى‌ترسيده، مسأله را كوچك مى‌كند. اگر كسى مسأله نگرانى پيغمبر را در دايرۀ دو نفر يا سه نفر يا پنج نفر يا شش نفر محدود بكند، باز مطلب را كوچك كرده است. جوّ سياسى وجود دارد. يك جوّ سياسى متلاطم وجود دارد. كمترين اشتباه سياسى ممكن است كيان اسلام را به خطر بيندازد. صديقه طاهره (س) به حضرت على (ع) فرمود: چرا كوشش نمى‌كنى‌؟ در همين حال صداى اذان بلال بلند شد. حضرت فرمود، فاطمه! مى‌خواهى اين صداى اشهد انّ محمدا رسول اللّه بلند باشد يا نه‌؟ عرض كرد، بلى! فرمود راهش همين سكوت من است. اين ناظر به جوّ سياسى متلاطم آن زمان است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴 اقدام پیامبر برای کاهش تلاطم های جامعه اسلامی بعد از خود ايشان آخرين ساعات زندگى را در پيش چشم مى‌بيند. با خود مى‌گويد، در اين آخرين ساعات، آخرين سنگ بنايى را كه مى‌توانم، بگذارم. پيغمبر دو اقدام مى‌كند. يكى اينكه جوّ محيط مدينه را براى اينكه على قدرت را در دست بگيرد آماده بكند، با دستور اكيد به اينكه خيلى‌ها با جيش اسامه خارج شوند. يكى هم با تصريح نهايى مكتوب نوشته شده‌اى كه در حضور خودش به صحّۀ ديگران برسد. اين نوشتۀ پيغمبر موقعى ارزش قاطع داشت كه در آن جلسه به صحّۀ حاضران برسد. اگر قرار بود در آن جلسه چهار نفر مى‌گفتند، «انه رجل ليحجر و حسبنا كتاب اللّه» ديگران اين نوشته، بودش از نبودش حتى بدتر بود. چرا پيامبر مى‌خواست بنويسد؟ براى اينكه آخرين سنگ اين بنا در آخرين شرايط و ساعات گذاشته شود. و چرا ننوشت‌؟ براى اينكه اين نوشته موقعى مى‌توانست اثر داشته باشد كه از اعتبار عمومى برخوردار باشد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴اجتناب از طرح مسائل اختلاف بر انگیز در فتنه ها در موقعى كه مولا نيروها را عليه معاويه بسيج مى‌كرد، معاويه آمده بود عده‌اى را تحريك كرده بود كه برويد از على بپرسيد كه نظر تو دربارۀ شيخين، و بعد عثمان، چيست. يك عده به مسجد كوفه آمدند و اين سؤال را پخش كردند و گفتند بايد از على بپرسيم كه نظرش درباره شيخين، عمر و ابو بكر و عثمان چيست! بعضى از دوستان خالص مولا را تحريك كردند كه اين سؤال را بكنند. آمدند از مولا اين سؤال را كردند. على (ع) به آنها پرخاش كرد و فرمود چه مى‌گوييد! چه وقت اين سؤالهاست‌؟ مصر دارد از دست مى‌رود و به دست گروه منافق مخالف ملحد مى‌افتد؛ شما آمده‌ايد اين سؤالات را مطرح مى‌كنيد تا صف‌شكنى كنيد! با يك پرخاش جلو اين حرفها را گرفت. اين مطلب را مرحوم كلينى در كتاب رسائل نقل مى‌كند. بنابراين، ما در اين زمينه چه بهتر كه باز شيعۀ خود على و پيرو خود على باشيم. مخصوصا در زمان و در عصر ما كه سرزمينهاى اسلام و كيان اسلام دارد به دست غير مسلمانهاى قطعى، چه در سيما و چهرۀ درغين اسلام و چه در سيما و چهره صريح كفر و الحاد و چه در چهره‌هاى ديگر، غارت مى‌شود و به يغما مى‌رود، طرح اين مسايل قطعا هيچ سودى براى ما نخواهد داشت 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴انسان به ایمان احتیاج دارد. ما مكرر گفته‌ايم كه بشر به ايمان احتياج دارد؛ ايمان به يك مسلك، ايمان به يك مذهب، ايمان به يك آيين، ايمان به يك سيستم حقيقى كه زيربناى نظامى عملى براى زندگى فردى و اجتماعى‌اش باشد. اين را مكرر توضيح داده‌ايم و همه نيز آن را لمس كرده‌ايم كه زندگى بشر بدون چنين ايمانى آن درخشندگى، آن شادابى و آن شكوفايى همراه با انسانيت را ندارد. اگر اين مسلك و اين آيين، مسلكى باشد كه انسان را به خدا و راه خدا بپيوندد، بسى نورانى‌تر، بسى تعهدآورتر، بسى تكليف روشن‌كن‌تر، بسى راهنماتر، بسى دلپسندتر و دلپذيرتر خواهد بود 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴مقایسه احساسات در جامعه مذهبی و لیبرال مى‌خواهم به مشكلى اشاره كنم كه جامعه‌هاى مسلكى با آن مشكل بيشتر روبرو هستند تا مردم بى‌مسلك. آن مشكل اين است كه جامعه‌هاى مسلكى، تا اين لحظه كه با شما دوستان صحبت مى‌كنم، در تاريخ بشريت گذشته و معاصر، داراى احساسات گرمى بوده و هستند كه وابسته به مذهب و مسلك آنان است. چنين احساسات گرم وابسته به مذهب يا مسلكى كه بدان عقيده دارند، گاهگاه مى‌تواند همچون افسارى خطرناك در دست اين زنگيان تيغ به دست قرار گيرد؛ آنها كه آگاهيها و روشنفكريهايى كسب كرده‌اند و اين آگاهيها و روشنفكريها را با كمال نيرنگ در جهت ايجاد تفرقه و پراكندگى در صف مؤمنان به كار مى‌برند. اين مشكل وجود دارد. جامعه‌هاى بى‌تفاوت لاابالى غير وابسته به مذهب و مسلك كمتر دچار اين گرفتارى هستند و ايجاد اين گونه تفرقه‌ها اصلا در ميان آنها راه ندارد؛ براى اينكه آنها اصلا مردمى هستند نشسته بر سر سفرۀ خاصى كه منافع آنى آنها را در برابرشان مى‌گسترد و اصلا به همين دليل دور هم جمع شده‌اند. اگر سفره جلويشان باشد، مى‌آيند و مى‌نشينند؛ اگر سفره‌اى نباشد، خودبخود دور هم جمع نمى‌شوند. آنها چنين احساسات مقدس و نيمه مقدسى ندارند تا بتوانند به دست دشمنان زيرك مكار در مواقع لازم به بازى گرفته شود و تحريف شود. آن‌جامعه‌ها، جامعه‌هاى عقلاى بى‌احساس است. عقلاى بى‌احساس كمتر باهم دعوا مى‌كنند. جامعه‌هاى ليبراليسم‌زدۀ اروپاى غربى در زمان ما تقريبا از نظر نظام اجتماعى اين طورند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴وضعیت دین و احساس در جوامع مادی گرا آنها از نظر نظام اجتماعى بى‌مذهب و بى‌مسلك هستند. آنچه هم در آنجا به عنوان مسلك گفته مى‌شود، چيزى نيست كه دنبالش گرما و احساس به وجود بياورد. مسألۀ دموكراسى و آزاديهاى فردى يك حالت نيمه مذهبى پيدا كرده بود و احساساتى را برمى‌انگيخت، اما دوران گرمازايى آن هم طولى نكشيد. الان سر سفرۀ يزيد بن معاويه راحت جمع مى‌شوند. الان هر طورى كه مصلحت و آب و نان و زندگى و لذات عادى ايجاب بكند به راحتى مى‌توان آنها را اين سو و آن سو كشيد. آنها احساسات آنچنانى ندارند. احساسات آنها زمانى خيلى تحريك مى‌شود كه بنزين ماشينها كم شود. آن وقت غوغا به پا مى‌شود. آن احساسات مقدسى كه در جهت نظام اجتماعى باشد در آنها نيست. غالبا دين به صورت يك دين كليسايى، با احساساتى كم و بيش گرم، براى اقليتى وجود دارد. مرام و مسلك براى بعضى از گروهها وجود دارد، اما نظام اجتماعى چنين نظامى نيست. يعنى مردم در يك چهار ديوارى و در مرزى به هم پيوسته‌اند و اشتراك منافعى حس مى‌كنند و نظام و حكومتى بر اين اساس دارند، اما هيچ‌كدام از اينها ارتباطى با آن مسائل احساسى ندارد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴لزوم راه حل های نو و روز آمد در مسائل بايد به تناسب شرايط زمانى، به تناسب گسترش وسايل ارتباط جمعى، به تناسب وسايلى كه اثرگيرى و اثردهى را در ميان انسانها خيلى سريعتر و آسانتر كرده، بايد تاكتيكهايى نو بينديشيم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴آگاهی بر نصوص مذهبی، مانع فریب دشمنان راه اول اين است كه به مسلمين و مؤمنين، و به آنهايى كه به يك مسلك و مذهب ايمان دارند، مى‌گويد فريب اين اغواگران را نخوريد، چون آيات خدا بر شما تلاوت مى‌شود. اى مسلمان، چرا رابطه‌ات را با نصوص مذهبى ضعيف كردى‌؟ آگاهى بر نصوص مذهبى به مقدار قابل ملاحظه‌اى در برابر وسوسه و اغواگرى اين روشنفكران و عالمان دغل مصونيت ايجاد مى‌كند. چون تا او مى‌آيد حرفى بزند، اگر شما يك آيۀ قرآن با يك حديث قطعى برايش بخوانيد، آن وقت مثل آن حيوان چهار پا در گل مى‌ماند. چرا مردان و زنان مسلمان به آيات اللّه مجهز نيستند! به آگاهى بر نصوص مذهبى مجهز باشيد! 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴ترویج قرآن، مانع فریب دشمنان به دوستان روشنمان توصيه مى‌كنم كه آشنايى پير و جوان، باسواد و بى‌سواد، كوچك و بزرگ و زن و مرد را به متن قرآن ترويج و تشويق كنيد. بعضى از دوستان ما سالهاست كه دارند براى به ثمر رساندن روش زودآموزى جهت آشنايى با ترجمۀ قرآن تلاش مى‌كنند. - اين هم مرحلۀ دوم. مرحلۀ سوم اين است كه آگاهى جمعى به قرآن داشته باشيم. يعنى بايد بر اساس منابع اصيل با بينش و جهان‌بينى قرآن آشنا شد. اين ترتيبى كه ذكر كردم براساس اهميت است و ترتيب زمانى نيست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴خطر عدم آگاهی به نصوص دینی در روزگارى كه مردم ما به نصوص دينى مجهزتر بودند، دكان دكاندارهاى حرفه‌اى رونق چندانى نداشت. هرقدر جامعۀ ما از اين آگاهى محرومتر شد، پذيراتر شد تا هر حرفى را به عنوان دين به او قالب كنند و احساسات پاك دينى او را به بازى بگيرند و جنگهاى طايفه‌اى داخلى ايجاد كنند. چرا تا زمان مولا على (ع) يك دوران طولانى درگيرى بر سر مسأله زمامدارى امت به وجود آمد؟ چرا تا آن وقت انحرافها اين‌قدر خطرناك و اين‌قدر جدايى افكن نبود؟ معاويه در شام از چه‌چيز توانست براى فراهم كردن سپاهى نيرومند در برابر على استفاده كند؟ از بى‌خبرى مردم شام نسبت به نصوص اوليۀ اسلام. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴شیوه معاویه در فریب مردم شام معاويه توانسته بود از اين يك نقطه ضعف مردم شام، يعنى كم آگاهى و كم ارتباطى آنها با نصوص اصلى دين، استفاده كند و به آسانى آنها را فريب بدهد و احساسات مذهبيشان را برانگيزد و آن احساسات مذهبى را در جهت احساسات نيمه خفتۀ ضداسلامى ده - پانزده سال قبلشان هدايت كند و موجى سهمگين به وجود بياورد، تا آنجا كه مولا على (ع) همان‌طور كه مكرر ديده‌ايم، اين درد دل را با مردم آشناتر به كتاب و سنت و نصوص دينى پيرامون خودش در ميان مى‌گذارد كه آيا نمى‌نگريد چگونه آنها بر دنيا و بر باطلشان تجمع كرده‌اند و شما بر حقتان دچار پراكندگى و تفرقه هستيد! 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴اهمیت دشمن شناسی در جامعه اصل دومى كه در اين آيات به آن اشاره مى‌شود مسألۀ دشمن‌شناسى است. بايد براى مردم با ايمان يك حس ششم درست كنيم؛ يعنى اينكه آنها دشمن‌شناس شوند. بعضيها دچار يك حالت عام‌نگرى در شناخت اشخاص و گروهها هستند. برگه‌هاى سياه پرونده‌هاى زندگى اشخاص نبايد به اين آسانى از دسترس محاسبۀ مردم جامعه‌هاى مذهبى دور رود و به دست فراموشى سپرده شود. دوستان، بايد اين حالت در ما تقويت شود كه در ارزيابى افراد و گروهها عادت داشته باشيم مجموعۀ تاريخ زندگى آنها را ورق بزنيم و بشناسيم؛ ببينيم اين انسان و اين گروه از انسانها در طول زندگى بيست ساله، سى ساله، چهل سالۀ اجتماعى خود چه راهى را رفته‌اند؛ چه گذشته‌هايى داشته‌اند. اين‌قدر دهن‌بين نباشيم! اين‌قدر حالت‌بين نباشيم! در شناخت شخصيتها و گروهها بايد عميقتر باشيم. آيا آقايى كه عمرى را در خدمت به طاغوتها گذرانده، مى‌تواند با چهار شعار ملّت‌خواهى در ميان ما به راحتى جا باز كند؟ و آيا چهراى كه عمرى را به ملتّخواهى واقعى و خدمت گذرانده، مى‌تواند با گفتن دو جمله لگدمال بشود؟ حتى بالاتر از اين؛ چهره‌هاى اصيل را در جامعۀ ما به آسانى مى‌توان با بهتان و دروغ به لجن كشيد. چرا؟ چون ما از آن حس ششم كم‌بهره‌ايم. ما از اين عادت پسنديده كم‌بهره هستيم كه هركس را در سيماى مجموع اعمال و رفتار و بينش گذشته و حالش بشناسيم. من خطرهاى ناشى از بى‌اعتنايى به اين اصل را در مراحل گوناگون زندگى امت خودمان با چشم مى‌بينم؛ لذا اجازه بدهيد كه با همان تأكيد از آن سخن بگويم و دوستانمان را به اين نوع چهرۀ‌شناسيهاى اصيل عميق دعوت كنم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴حساسیت جوامع مسلکی و سوء استفاده دشمنان جامعه‌هايى كه بر محور ايمان تشكيل مى‌شود و اداره مى‌شود دچار يك نقطۀ آسيب‌پذيرى خاصى است و آن اين است كه در اين‌جامعه‌ها، چون گرما و شور ايمان به فكر و انديشه و به عمل و رفتارشان آهنگ خاصى مى‌دهد؛ چون براى آن چيزى كه به آن ايمان و اعتقاد، يعنى دلبستگى و عقد القلب دارند، ارزش خاصى قائلند، تا آنجا كه حاضرند در راهش جان ببازند، فداكارى و از خودگذشتگى كنند؛ به دليل ارزش فوق العاده‌اى كه براى آن چيزى كه به آن ايمان دارند قائلند، گه گاهى دشمنان رند زيرك، دنياطلبان صفوف داخلى و ستون پنجم دشمن خارجى مى‌آيند انگشت مى‌گذارند بر جاى حساس؛ يك چيزى را بهانه مى‌كنند و داد و فرياد راه مى‌اندازند: آى امت مؤمن به اين مكتب و به اين دين، چه نشسته‌اى كه دينت و مكتبت بر باد رفت! اين مردم به دليل وجود آن گرما و شور ايمان و عشق - عشق مذهبى، عشق مكتبى - آسان تحريك مى‌شوند، تا آنجا كه معاويه مى‌تواند اين مردم را عليه على، مجسمۀ اسلام، تحريك كند؛ تا آنجا كه در همين عصر ما مردمى به عنوان حمايت از على و ولايت او، هيزم‌كش آتش نفاق و چند دستگى و پراكندگى در داخل امت اسلامى و حتى در داخل صفوف شيعه و هواداران على شدند و جاده صاف كن دشمن براى پيروزى بر امت اسلام. اين يك واقعيت است. ما در طول تاريخ، در جامعه‌هاى مذهبى و مسلكى مى‌بينيم اين آسيب‌پذيرى تقريبا عموميت دارد. علتش هم روشن است: انسان در برابر هر چيزى كه نسبت به آن عشق مى‌ورزد و بهترين علاقه‌هايش را نثار مى‌كند، خودبه‌خود يك چنين حساسيتى خواهد داشت. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴زندگی انسان با ایمان آغاز میشود. ما كه نمى‌خواهيم برادران و خواهران با ايمان ما از آن گروه پدر دوم باشند؛ يعنى بى‌غيرت و بى‌تفاوت و بى‌محبت نسبت به دين. ما مى‌خواهيم شور ايمان، موتور محرك جامعۀ اسلامى و شيعى ما باشد. ما معتقديم انسان اصلا موقعى زندگى انسانى را آغاز مى‌كند كه ايمان در زندگى او نقش پيدا كند. زندگى انسانى انسان با نقش ايمان در زندگى آغاز مى‌شود؛ ايمان به مكتب و مسلك و آيين. ما طرفدار ساختن زن و مردى مسلكى هستيم كه در راه مسلك و مكتبش از همه چيز بگذرد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti