eitaa logo
فکر بهشتی
3 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم الله/این کانال به جهت مطالعه مجموعه کتب و آثار شهید آیت الله بهشتی دایر گردیده است. ادمین: @saeed_alef
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴فراگیری آگاهی های اصیل، مانع فریب خوردن. ياد على، ياد حسين، براى او تكان دهنده شوق‌آفرين و گرمابخش باشد، اما آلت دست هم نشود. چه كنيم‌؟.... تا آنجا كه ميسّر است بر ميزان آگاهيهاى اصيل و مستند خودتان نسبت به اسلام و تشيع بيفزاييد. آگاهيهاى اصيل يعنى آگاهيهايى كه از كتاب خدا و سنت قطعى رسول خدا و ائمۀ هدى گرفته شده باشد، نه آگاهيهايى كه مستند باشد به بافته‌هاى جاعلان حديث و وضّاعان حديث؛ يا مستند باشد به تمايلات منحرف كسانى كه با دين برايشان دكان زندگى شده و تشيع و ولايت برايشان وسيلۀ جاه‌طلبى و اغفال ديگران شده؛ يا به علت سطحى بودن مثل گروه اول اغفال شوند و اسباب دست ديگران گردند. ما هرگز نمى‌توانيم به تمايلات دينى اينها به ديدۀ آگاهيهاى اصيل و مستند اسلامى و شيعى بنگريم. پيوند دوستان را با آيات خدا، كه «تُتْلىٰ عَلَيْكُمْ‌» - آياتى كه بر شما خوانده شود - بايد قوى‌تر كنيد. «وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلىٰ عَلَيْكُمْ آيٰاتُ اَللّٰهِ‌». كارى كنيم كه آيات خدا بيشتر به گوششان بخورد؛ به آن بيشتر مأنوس باشيد - و مأنوس باشيم و مأنوس باشند - و كمتر فريب بخورند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴ضرورت مراجعه به متخصص در مسائل چهره‌شناسى؛ چهرۀ دشمن و چهرۀ دوست. امشب مى‌خواهم بر اين چهره‌شناسى تكيه كنم؛ تكيه كنم و بگويم وظيفه دوستان ماست كه مرجع‌شناسى باشند: مرجع علمى، مرجع فكرى، مربى... اگر چهره يا چهره‌هايى را مى‌بينيد كه در اين غوغاها از كار و تلاش بازمى‌مانند... مثل آن پدر هشيار برخوردار از دوستانى كه در اين بحرانها مى‌توانند به او كمك كنند و خيال او را راحت كنند، شما بايد در جمعتان كسانى را داشته باشيد كه هروقت دشمن شكّى بر شما القا كرده، اگر خودتان نمى‌رسيد و گرفتاريد، فورا بگوييد فلانى، از تو خواهش مى‌كنم در زمينۀ اين شك تحقيق كن، مطالعه كن، مطلب را خوب بررسى كن، نتيجه را مستند براى من بگو. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴مشخصات مراجع فکری در مسائل روز اين افراد را هم آدم يك روزه نمى‌تواند بشناسد. آن شب عرض كردم، با چهار تا شعار نمى‌شود دوست و دشمن را شناخت. با چهار تا جملۀ زيبا هم نمى‌شود ميزان آگاهى و هشيارى اشخاص را تشخيص داد. من هرگز در عمرم طرفدار اين گونه سطحى بودن در اين مسائل نبوده‌ام. تربيت اسلامى به يك مسلمان اجازه نمى‌دهد كه سطحى عمل كند، سطحى بنگرد، سطحى بينديشد. خدا بنده‌اى را دوست دارد كه وقتى به كارى دست مى‌زند، متقن و محكم و استوار و ريشه‌دار كار بكند. اين از كلماتى است كه از رسول خدا، صلوات اللّه و سلامه عليه، نقل شده است. دربارۀ چهره‌هايى تا آنجا كه مى‌توانيد تحقيق كنيد. سابقۀ آنها، لاحقۀ آنها، گذشته‌شان، حالشان، ميزان معلومات و تحصيلات و آگاهيشان، ميزان خيرانديشى و صلاح‌انديشى واقعيشان، ميزان از خودپرستى درآمدن و حق‌پرست شدنشان در رشته‌هاى مختلف، در زمينه‌هاى مختلف و اينها مراجع شما باشند. يعنى كسانى باشند كه در برخورد با بحرانهايى كه در اثر وسوسه افكندن دشمن يا مؤمنان جاهل در قشرتان و در جامعه‌تان پيش مى‌آيد به اينها مراجعه كنيد و از اينها بخواهيد در اين زمينه به شما كمك كنند. نمى‌خواهم بگويم يكسره حرف آنها را بشنويد؛ مى‌خواهم بگويم به شما كمك كنند و هشيارتان كنند. با فرصتى كه دارند، با آگاهيهايى كه دارند، با خودسازيى كه دارند به شما كمك بدهند؛ شما را از شك، از وسوسۀ نابجايى كه هر انسان با ايمانى در معرض ابتلا به آن است، نجات بدهند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴ضرورت های وجودی مرجعیت فکری و مراجعه به آن اينها هستند خلفاى روسول الله، صلوات الله و سلامه عليه، در شما. مردم زمان پيغمبر از وجود پيامبر خدا برخوردار بودند؛ ما برخوردارى نداريم. ما در يان جهت هم جزو «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ‌» هستيم. اما آيا بايد وقتى رسول خدا در ميان ما نيست، وقتى چهرۀ تالى تلو او، امام منصوص، سلام اللّه عليه، در دسترس ما نيست، بگوييم ديگر هيچ؛ يا تا آنجا كه مى‌شود على البدلى برايش فكر كنيم‌؟ اينها هستند كه امناى اين علما و اين دانايانند و در روايت از آنها با تعبير امناى خدا و پيامبر خدا و امناى دين خدا در ميان امت ياد مى‌شود. بايد همان‌طور كه مردم زمان پيامبر مقدار قابل ملاحظه‌اى به دنبال امين شناختن پيامبر و ممحمد امين بودند و به او اعتماد مى‌كردند، زندگى اينها هم مورد مطالعۀ شما قرار بگيرد تا به صورت چهره‌هاى امين و درست، و درعين‌حال هشيار و زيرك و آگاه در آن رشته‌اى كه به آنها رجوع مى‌كنيد، خلأيى را كه از نبودن رسول خدا و پيشواى تالى تلو او در ميان ما وجود دارد تا حد ممكن پر كنند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴كتب ترجمه ای و نفوذ فرهنگی در جوامع اسلامی دوستان در عصری زندگی میکنیم که دشمنان جهانی اسلام و امت اسلامی حتی بدین هوس افتاده اند که اسلام را از لابلای نوشته ها و گفته های خود به ما بشناسانند. مگر نه این است که پررونق ترین کتابی که در معرفی پیغمبر بزرگوار اسلام صلوات الله وسلامه عليه، به زبان فارسی مورد استقبال قرار گرفت کتاب محمد پیغمبری که از نو باید شناخت بود؟ من نمی خواهم با این سخنم این کتاب را تخطئه کنم. نمی خواهم جنبه های مثبت کتاب را نادیده بگیرم ولی میخواهم توجه خودمان را به یک واقعیت جلب کنم چه کتابی در شرح زندگی پیغمبر برای مردم اهل مطالعه و به خصوص جوانان ما دلپذیرتر واقع شد؟ من نمیخواهم بگویم نویسنده این کتاب چقدر صلاحیت داشته است. نمی خواهم بگویم آیا او مغرض بوده یا بی غرض بوده نمیخواهم جنبه مثبت این گونه نویسنده ها را نسبت به نویسنده های مغرض بک قرن پیش و دو قرن پیش که در جامعه غرب درباره اسلام قلم به دست میگرفتند و کتاب و مقاله مینوشتند نادیده بگیرم، ولی به هر حال چگونه می توانیم این را هضم کنیم که ما خود درصدد برنیامدیم کتابی در شرح زندگی پیغمبر خود با شیوایی و جذابیت تهیه کنیم که مقدم بر این کتاب مورد استقبال قرار بگیرد؟ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴مواجهه ضعیف و غلط با تهاجم فرهنگی در این زمینه پرداخته بودند و منتشر کردند و بعد از آن هم در این زمینه کتاب نوشتند و منتشر کردند با عناوین مختلف چنان آن بزرگان را لجن مال کردیم که جوان جستجوگر از همان اول با تردید به ارزش آنها نگاه کند. بعد هم با کمال تأسف، وقتی قرار شد احیانا این کتاب از طرف مردم ما نقادی شود و اگر نقطه های ضعفی در آن هست لااقل برملا شود. به جای اینکه نویسندگان و دانشمندان اهل نقد و شایسته به این کار دست بزنند یک آقای دکاندار کم سواد کم بهره هرزه هرزه گو هرزه نویس در نقد این کتاب کتاب نوشت. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴نفوذ فرهنگی در جوامع اسلامی با آثار مستشرقین ..در چه شرایطی هستیم؟ آیا نمی نگریم که دیر یا زود درباره شناخت ایدئولوژيك اسلام نظام عقیده و عمل در اسلام باز باید مردم جستجوگر اهل مطالعه خودمان را از پیر و جوان و زن و مرد حواله بدهیم به دستاوردهای نویسندگان بیگانه ای که درباره اسلام مطالعه میکنند و چیز مینویسند بسیاری از این نویسندگان یا یهودی هستند - با آن وضع خاصی که یهود در دنیا دارد - یا گاهی که انسان نسب نامه آنها را دنبال میکند میبیند ده نسل قبل یهودی بودند برای متزلزل کردن بنیان اسلام تحت عنوان استشراق و تحقیق پیرامون اسلام و دین شناسی و اسلام شناسی، نویسندگانی خوش قریحه و خوش قلم نویسندگانی اهل کار و مطالعه خوش سلیقه در گردآوری مطالب آشنا به سلیقه جوان امروز حتی اینها در جامعه خود ما می آیند و علاقه شما را به شناخت چهره راستین اسلام از طریق کالای دغل خودشان اشباع می کنند. آن وقت چه؟ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴فتنه انگیزی یهودیان بین اهالی مدینه پیش از اسلام در مدینه دو طایفه عرب نسبتا قابل ملاحظه به نام اوس و خزرج زندگی میکردند بر حسب آنچه در تواریخ عرب قبل از اسلام هست اوس و خزرج دو برادری بودند که پس از رویداد حوادث طبیعی خانمان بر بادده احتمالا گفته میشود سیل ارم در یمن اینها از جنوب عربستان مهاجرت کردند به سمت شمال آنها از يثرب که مدینه فعلی باشد عبور میکردند دیدند بدجایی نیست برای ماندن ماندند. در فاصله ای از آنها هم یک عدد یهودی در اثر فشارهای حکومت روم از شمال که منطقه آبادتری بود متواری شده بودند آنها آمده بودند یک گوشه ای برای خودشان لانه و کاشانه ای درست کرده بودند. اوس و خزرج با بچه هایشان آنجا ماندند و آرام آرام تبدیل شدند به دو خانواده بزرگ خزرج خیلی بزرگتر بود و اوس هم نسبتا بزرگ بود. آنها باهم دوست بودند و خوب بودند و زندگی داشتند. این یهودیهای همسایه دیدند اینها آمدند. اینجا را گرفتند و کم کم عده شان زیاد میشود و زورمند و قدرتمند میشوند؛ اگر همین طور به حال خودشان بگذاریم چهار صباحی نمیگذرد که اینها به صورت یک قدرت بزرگ محلی در می آیند و ممکن است موجودیت ما به خطر بیفتد به خصوص که اینها پشتشان به اعراب دیگر گرم است اما ما از مرکز یهودیت بریده هستیم چه کنیم شروع به ایجاد رقابت و فتنه انگیزی در میان این گروه کردند. اینکه میگویم به قرنها قبل از اسلام مربوط است بر حسب آنچه در اسناد تاریخی ما هست. یهودیان آنها را علیه یکدیگر تحریک میکردند به طوری که آرام آرام پسر عمو کشی و برادر کشی در میان اوس و خزرج به اوج رسید. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴بهره برداری یهود از ایجاد فتنه بین اعراب میان اینها دهها سال بود روی داده بود و هر دو طایفه را تحلیل میبرد. هر جنگی که روی می داد همسایه های یهودی چند استفاده میکردند. اولا این اوس و خزرج احتیاج به اسلحه داشتند و یک گروه از این یهودیها در صنایع فلزی کار میکردند. بنابراین اسلحه هایشان را می ساختند آماده می کردند تا به اینها بفروشند. ثانیا اینها در اثر جنگ بدهکار می شدند و به کار و زندگی و زراعت و دامداری مختصری که داشتند نمی رسیدند. احتیاج به پول قرض کردن پیدا می کردند می رفتند سراغ همسایه یهودی پولداری که پولهایش را خوابانده بود برای رباخواری و از او با بهره های خانمانسوز پول می گرفتند. ثالثا، جوانان جنگ آور و رشید اینها جوانان کارا در میدان نبرد به خاک و خون می غلتیدند و یک مقدار بار از خودشان به جای میگذاشتند زن و بچه بی سرپرستی که اداره آنها به صورت یک مسأله برای اوس و خزرج در می آمد. این وضع سالها ادامه داشت، به طوری که کینه های بین اوس و خزرج جزو کینه های نمونه در ادبیات عرب قبل از اسلام شد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴فتنه انگیزی یهودیان میان مسلمانان یکی از اینها(یهودیان) یک روز که چند نفر از اوسیهای مسلمان و خزرجی های مسلمان نشسته بودند دور هم آمد آنجا و شروع کرد به تاریخ گویی ورق کهنه های پوسیده تاریخ تاریک را دو مرتبه شروع کرد باز کردن ناسیونالیسم مردود مطرود نفاق افکن جدایی افکن را با شعارهای چند هزار ساله زنده کردن به این اوسی ها یک چیزی گفت و به آن خزرجی ها یک چیزی گفت گفت بله شما شکست اقتضاح آمیز آن روز کذایی را به یاد دارید.... معمولا عربها این حوادث را با «یوم» یاد می کردند گفت ای اوسیها شکست افتضاح آمیز روز فلانی را که از دست. خزرجیها خوردید به یاد دارید؟ شروع کرد این خاطره ها را زنده کردن و آرام آرام اینها را برافروخته کردن در همان یک جلسه این جاسوس توانست این دو گروه تازه مسلمان به برادری آمده و به برادری رسیده را چنان علیه یکدیگر خشمگین کند که همانجا گفتند قرار ما با شما پس فردا فلان جا خبر رسید به پیامبر (ص) در چنین لحظات حساس وحی الهی می آمد و آنچه را پیامبر باید بگوید به صورتی جامع تر و جالبتر بر دل و زبان او می نهاد این آیات بر آنها خوانده شد آی مسلمانها اگر گوش بدهید به حرف گروهی از این اهل کتاب اینانی که قبلا کتاب آسمانی به ایشان داده شده شما را بعد از مؤمن و مسلم شدن به راه کفر بر می گردانند. شما چرا به راه کفر خواهید آمد با اینکه آیات خدا بر شما خوانده میشود و رسول خدا در میان شما هست؟ و هر کس به خدا پناه برد و به رشته او دست زند به راه راست هدایت شده ای مسلمانها یاد خدا باشید، پروای خدا داشته باشید تقوا داشته باشید تقوای از خدا خدا ترسی این روح را در خودتان زنده نگه دارید ببینید چه آسان دشمن می آید و گوهر گرانبهای اسلام را از چنگتان می رباید باید این گوهر گرانبها را تا آخرین لحظه زندگی داشته باشید و نمیرید مگر مسلمان.. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴وحدت ادیان، تغییر احکام نبوت جنگ بر سر این پیغمبر و آن پیغمبر شایسته مردمی که خداپرست هستند نیست. اصول ادیان یکی است. در هر دینی ممکن است احکامی نسخ شده باشد حتی در دین یک پیغمبر هم ممکن است در سالهای اخیر برخی از احکام سالهای اول نسخ شده باشد. ولی آیا این امر دین یک پیغمبر را دو دین میکند؟ بر حسب آنچه از تاریخ ادیان به دست میآید در پنج نوبت یک نوع بالا آمدن در سطح وجود داشته است؛ در پیغمبران اولی العزم یعنی پیغمبرانی که با سطحی برتر آیین خدا را آوردند. ولی بالا آمدن سطح هم جدایی ایجاد نمی کند اصول در همه آنها یکی است. در بحث از خاتمیت پیغمبر اسلام به تفصیل در این باره صحبت کردیم که این امر عبارت است از یک نوع بالا آمدن سطح آن هم بالا آمدنی که از نظر دینی بعد از آن سطح بالاتر اصلا معنا ندارد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴تغییر احکام با تغییر موضوعات بالا آمدنی که از نظر دینی بعد از آن سطح بالاتر اصلا معنا ندارد. نه اینکه احکام و خصوصیات و کیفیت اجرای احکام ثابت خواهد بود بلکه دین ثابت خواهد بود. خیلی فرق است بین اینکه دین ثابت باشد یا حکمی ثابت باشد. گفتیم ممکن است موضوع قسمتی از احکام در زمانهای بعدی تغییر کند وقتی موضوع تغییر کرد حکم هم تغییر می کند. حکم جاودانی است اما موضوع جاودانی نیست مثلا در قرآن کریم داریم که مشروبات الکلی حرام است. این قانون ثابت است. اما اگر یک روزی در دنیا اصلا مشروبات الکلی ساخته نشد. آیا این قانون باز هم مصرف دارد؟ نه اینجا قانون از مصرف می افتد نه اینکه از بین برود. گفتیم اصلا همه نسخها از همین قبیل است؛ یعنی موضوع قانون تمام می شود. اگر همان موضوع دوباره بیاید باز همان قانون میآید به همین جهت گرچه «حلال محمد حلال الى يوم القيامة وحرام محمد حرام الى يوم القيامة» اما در عین حال ممکن است. دوران موضوع برخی از قوانین بگذرد و منتفی شود به این میگوییم سالیه به انتقاء موضوع این امر هیچ منافاتی با ابدیت و خاتمیت هم ندارد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴معانی عدل معنای عدل چیست؟ عدالت چیست؟ ما از عدل یک معنای خودمانی داریم دادگری حق کسی را پایمال نکردن به حق کسی تجاوز نکردن يك معنی فلسفی هم داریم معتدل بودن به هیچ سمتی متجاوز و منحرف نبودن پاک بودن از انحراف به طور کلی در اخلاق قدیم عدل را اساس اخلاق پسندیده بشری معرفی می کردند. می گفتند انسان خواستها و گرایشهایی دارد. در هر یک از این گرایشها ممکن است به جانب افراط برود ممکن است به جانب تفریط برود؛ بهتر این است که میانه رو باشد؛ خیر الامور اوساطها مثلا میگفتند آدمی خوب است شجاع باشد. اگر در شجاعت کمبود داشت میگوییم آدم جبون و ترسویی است. اگر بیش از حد خواست دل به دریا بزند می گوییم آدم مشهوری است نه تهور خوب است و نه ترس و بزدلی آن چیزی که خوب است دلیری است که به آن میگوییم شجاعت یا مثلا در شهوت نسبت به مال مال دوستی میگفتند یک وقت یک کسی است که اصلا ارزش پول را در نظر نمی گیرد و هر چه به دست می آورد فورا از دست میدهد و اصلا چیز نگه دار نیست. به این میگوییم گشاد باز يك وقت هم هست که جانش به پول بسته شده و اگر دیناری به دست بیاورد خیال میکند که باید آن را تا آخر عمر نگه دارد. به تعبیر بسیار لطیف ما در زبان عرفی فارسی که خیلی گویاتر از همه تعبیرات علمی است. آدمی که همه چیزش میزان است؛ فکرش میزان است برخوردش میزان است عملش میزان است. همه چیزش روی میزان است. اینجا عدل معنایی وسیع و عالی پیدا می کند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴حق مداری و جنبه های مختلف آن عدل معنایی وسیع و عالی پیدا میکند. این الا ينال عهدي الظالمين، يعنى عهد من نصيب عادلها میشود. اما عادل به کدام یک از این دو معنی آن معنی محدود اول یا آن معنای وسیع دوم؟ پاسخ مطلب این است که معنای اول در نظر ساده محدود است. اما اگر کمی دقت بکنیم می فهمیم همان معنی دوم است چرا؟ چون عادل کسی است که به حق کسی تجاوز نکند بسیار خوب حالا حقها را بشماریم اگر کسی خواست به حق الناس تجاوز نکند به مال مردم به ناموس مردم به آبروی مردم به حقوق مردم تجاوز نکند، باید خود را بپاید. علاوه بر این اگر انسان خواست به خودش هم تجاوز نکند - آن روزها که خواندن دعای کمیل در شبهای جمعه در میان ما معمول تر بود در یک جا از دست خود به خدا پناه می بردیم ظلمت نفسی به خودم ستم کردم انسان از این ستم به خود ناله و شکوه و گلایه میکند. اگر آدم عادل باشد یعنی ستمگر نباشد باید به حقوقی که خودش بر خود دارد نیز تجاوز نکند. خدا هم بر ما حقوقی دارد ما باید به خدا و حقوق خدا نیز تجاوز نکنیم. این باز می گردد به همان معنی دوم اگر قرار شد کسی نه به حقوق دیگران تجاوز کند به حقوقی که خودش بر خودش دارد تجاوز کند و نه به حقوقی که خدا بر گردن هر بنده ای دارد تجاوز کند او همان آدمی است که همه چیزش روی میزان است. بنابراین حقیقت این است که هر دو معنی یکی است به شرط اینکه از قالب اصطلاحات بیرون بیاییم و مطالب را با همان زبان قرآن که زبان مورد فهم عموم است، مطرح بکنیم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴عدالت در نگاه امام سجاد علیه السلام اگر واقعا سطح عدالت به این بالایی باشد آن وقت در امور عادی زندگی اجتماعی مثل نماز جماعت و شهادت و امثال آن چنین عادلهایی را از کجا پیدا کنیم؟ این مطلب اتفاقا در روایتی که گویا از امام سجاد (ع) نقل شده آمده است. این روایت درباره عدالت است. در این روایت امام سطح عدالت را تا همین عدالت کذایی می آورد. می فرماید. اگر دیدید مردی نمازش را میخواند روزه اش را میگیرد زکاتش را میدهد گول نخورید. آدم گاهی از درون خرابیهایی دارد. ممکن است آدمی باشد ریاست طلب با جاه طلب. اگر دیدید که حتی نسبت به ریاست هم بی اعتناست باز هم گول نخورید ممکن است محبوبیت را دوست داشته باشد و چون میداند که اگر ریاست طلب باشد آن وقت مردم نسبت به رؤسای تحمیلی علاقه قلبی ندارند بنابراین خود را بر شما تحمیل نمی کند تا بدین وسیله محبوبیت بیابد چنین کسی نیز عدالت ندارد و خودپرست است نه خدا پرست خدا پرست کسی است که از همه این خود پرستیها به درآمده باشد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴مراتب عدالت و جایگاه افراد یکی از نویسندگان که این روایت را در کتابش طرح کرده میگوید حقیقت این است که ما باید برای عدالت بر حسب سمتها، در جایی قائل باشیم. اگر مسأله امام جماعت مطرح است، باید درجه ساده تر و معمولی تری را در نظر بگیریم. همین قدر که آدم ظاهر الصلاحی است. که در معاشرت با او ترك واجب و انجام معصیتی نمیبینیم میتوانیم با او نماز بخوانیم، چنانکه در رساله های عملیه هم همین طور آمده است. اگر او را برای شهادت میخواهیم یعنی میخواهیم حقی را با شهادت او اثبات یا نفی کنیم یا میخواهیم او را در مسأله طلاق به شهادت طلبیم، در اینجا باید قدری بیشتر دقت کنیم، که آدمی باشد که بشود به حرف او واقعا اعتماد کرد، خودمان را جای طرف بگذاریم ببینیم اگر او در مورد خود ما نظری می داد، اعتماد میکردیم. یا نه اگر برای سمتهای دست چهارم و پنجم و ششم حکومتی است. همین که آدم درستی باشد که رشوه نگیرد کارهایش را رو به راه انجام بدهد. منحرف نباشد. از مقامش سوء استفاده نکند میگوییم عدالت او عدالتی است که متناسب با این سمت است. آن نویسنده میگوید این عدالت در سطح اعلی که در این روایت از امام(سجاد علیه السلام) نقل شده آن عدالتی است که ما شیعیان آن را در امام منصوب معتبر میدانیم و مربوط به بحث عصمت است. عدالتی که در حدی است که سر زدن گناه و فوت واجبی از آن فرد اصلا از مقام او و از آن ایمان و یقین و تقوای اعلای او دور باشد. می گوید این عدالتی که در این روایت است عدالت امام است. اتفاقا روایت هم در همین زمینه است. روایت در زمینه ای است که میخواهد به کسانی که در سمت زمامدار الهی بودن به این عدالتهای معمولی اکتفا کرده اند. هوشیار باش دهد. این آیه هم در این زمینه است آیه در زمینه عهد خداست. یعنی آنجا که قرار است خدا به کسی سمتی دهد می فرماید لا ينال عهدي الظالمين، یعنی من اگر بخواهم کسی را امام مردم قرار دهم در او این عدالت عالی اعلی را معتبر میدانم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴جایگاه امامت و شئونات آن زمینه زمامداران و رهبران الهی چطور؟ ما آنجا که میخواهیم به کسی که سمت الهی دارد. اعتماد کنیم قصد داریم چه نوع اعتمادی بکنیم؟ اعتماد صددرصد آنجا موضوع اعتماد صددرصد است. اگر بخواهیم درستی یا نادرستی کار این زمامدار و پیشوا رسیدگی کنیم راهی جز این نیست که خود خدا پیشوایی را معین بکند همه راهها جز این بسته است. آیا در اینجا در مورد این فردی که خدا انتخاب میکند تا به او سمتی بدهد. جز اینکه او در این حد اعلای عدالت و قابلیت اعتماد باشد. اصلا راه حل دیگری وجود دارد؟ او فقط زمامدار امت نیست، چون ما خودمان زمامدار امت را در زمان غیبت امام زمان انتخاب می کنیم ما برای اداره امور اجتماعی خود کسی را انتخاب میکنیم و سمت زمامداری را ما به او میدهیم. این عهد الهی نیست قصه از این بالاتر است کسی است که زمامداری او به وسیله ما به او داده نشده بلکه به وسیله خدا به او داده شده است. ولایتش ولایت الهی است. نه ولایتی که ما به او داده باشیم میدان ولایتش وسیع تر از میدان ولایت زمامدار امتی است که ما انتخاب میکنیم او مبین قرآن است در سطحی بس بالا. او مفسر قرآن است. قبلا گفته بودیم که تفسیر چند درجه دارد یک درجه اش مخصوص پیغمبر و امام است. درجات بعدش را علما و دانشمندان برجسته هم میتوانند داشته باشند. او کسی است که میخواهد به اتکای علمی که با وحی ارتباط دارد قرآن و اسلام را برای ما تفسیر کند. او میخواهد در دایره زمامداری اش به کارهایی دست بزند که ما برای زمامدار پاك با تقوای انتخابی خودمان آن حق را قائل نیستیم... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴جایگاه مرجعیت و نقش مردم در انتخاب آن ما مرجع تقلید را انتخاب میکنیم، لذا اگر از این آقای مرجع خطایی دیدیم که با شان مرجعیت سازگار نبود به مرجعی دیگر عدول میکنیم یعنی اگر ما مرجعی را عادل شناختیم اما پس از مدتی که با او سر و کار پیدا کردیم متوجه شدیم عدالت وی کافی نیست به مجتهد عالم عادل دیگری رجوع میکنیم. در این هیچ شکی نیست و باید هم این کار را بکنیم این ما هستیم که مرجع را میشناسیم و انتخابش میکنیم تا از او تقلید کنیم این ما هستیم که زمامدار را در هر درجه ای که باشد. انتخاب میکنیم از کسانی که مسؤولیتهای محلی را بر عهده دارند تا کسانی که میخواهند مسؤولیتهای امت اسلام را بر عهده بگیرند. اینها دارندگان عهد خدا نیستند. اینها دارندگان عهد ما هستند. بین ما و آنها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شده است. قرار نیست عهد خدا به اینها برسد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴عصمت، شرط امامت آنجا که صحبت عهد خدا و منصب الهی است کسی که خدا میخواهد به او منصبی بدهد و ما به او اعتماد صددرصد کنیم باید آن عدالت اعلایی را که عرض شد داشته باشد. او باید همه چیزش میزان باشد. باید از هر نظر قابل اعتماد باشد و این است زیربنای بحث عصمتی که ما درباره انبیا و درباره امامان منصوب از طرف خداوند و به امر خداوند معتبر میدانیم البته در مسأله عصمت، علاوه بر این زیربنا شاخه هایی هم پیدا شده است اما فعلا درباره آن شاخه ها بحث را روا نمیدانیم؛ نه اینکه نمی خواهیم بحث کنیم بلکه اصلا روا نمیدانیم که بحثهای اختلافی را مطرح کنیم. آنچه يك بحث اصولی و اساسی است. این است که پیغمبر و امامی که از طرف خدا و به فرمان خدا بخواهد به سمت پیشوایی منصوب شود باید قابلیت اعتماد صد درصد داشته باشد. این مسأله ای بسیار روشن است؛ ...وقتی ولایت ولایت الهی است. دایره اش بسی وسیع است شرط آن هم بسی سنگین است. چون دایره وسیع است شرط هم سنگین است اما در بحث از ولایت الهی هم به سراغ شاخه های دیگر رفتن را در جامعه اسلامی صحیح نمیدانیم نه طرح موافقش را به طرح مخالفش را در این زمینه آنچه اهمیت دارد این است که این چیزی که به عنوان تعلیم قرآن و تعلیم اسلام و تعلیم خاص شیعه طرح میکنیم مسأله ای است که اصولا قابل درک منطقی است و احتیاجی به این همه جار و جنجال ندارد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴مراتب عصمت؛ مراتب لازم و مراتب کمال {یکی از حاضران آیا باید علاوه بر عصمت عملی برای امام به عصمت دیگری هم قائل باشیم؟ یعنی امام از نظر افکار هم باید معصوم باشد؟ } شهید : این مسأله در میان جامعه اسلامی و حتی در میان شیعه مورد اختلاف است. مرحوم صدوق و برخی از علمای دیگر شیعه نظری دارند و بقیه نظری دیگر حقیقت این است که این مسأله اگر از دید روایات مطرح شود یک بحث میطلبد و اگر از دید ضابطه ای که امشب در مورد آن بحث کردیم طرح شود بحثی دیگر را می طلبد. به تعبیر دیگر، اگر خطا در ابلاغ وحی باشد یا در تفسیر احکامی باشد که متکی به علم مربوط به بیت وحی است. این خطا مضر است و امام باید از این جهت هم معصوم باشد. اما اگر خطا در اموری باشد که خارج از این مسأله است باید ببینید بر مبنای ضابطه ای که بیان کردم آیا این درجه عصمت از خطا لازم است یا لازم نیست شما خودتان به عنوان يك فرد اگر بخواهید به پیغمبر یا امامی به عنوان پیشوای الهی اعتماد کنید تا در ابلاغ وحی و در تفسیر آن از خطا مصون باشد چنانچه در کارهای دیگرش خطایی بکند آیا به او اعتماد می کنید یا نه؟ {همان شخص بله اعتماد میکنیم } بسیار خوب پس اصلا این بحث را طرح هم نمیکنیم البته این یک کمال است که از آن خطاهای عادی هم مصون باشد و حتی ممکن است خداوند این کمال را به او داده باشد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴 مراتب نازل عدالت: انجام فرائض، ترک گناه اگر کسی بود که در زندگی با او دریافتیم که آدمی است که در برخورد با گناه ترمز دارد و در برخورد با واجب و فریضه هم آدمی است که آرام نیست و واقعا می خواهد فریضه را انجام بدهد، کافی است بنابراین حتی اگر یک بار گناه کبیره ای از او سر زد. مثل آدمی است که یک بار پایش را از روی ترمز برداشته ولی ترمزش نبریده. این یک بار سر زدن گناه حتی گناه کبیره منافاتی با عدالت ندارد. چون چنین آدمی که ترمز دارد. بلافاصله وقتی متوجه شود که گناه کبیره از او سر زده توبه هم می کند و تصمیم میگیرد که بار دیگر گناه نکند و این با عدالت منافاتی ندارد. اتفاقا در جامعه ما که خیلی چیزها عوامی شده مسأله عدالت هم عوامی شده است. برای اینکه مردم اگر از آقایی که به او اعتماد دارند یک بار یک گناه ببینند اصلا پاک نسبت به او بی اعتقاد می شوند. این غلط است. همین امر سبب شده که متأسفانه بازار حقه و ریا و تظاهر در جامعه ما خیلی گرم بشود. این غلط است. ممکن است آدمی واقعا عادل باشد اما یک بار از او گناهی سر بزند - اصلا نه فقط یک بار بلکه گاه گاه از او گناه سر بزند - اما آدمی است که هر بار گناهی از او سر میزند ناراحت میشود بنابراین عدالت عبارت است از ترمز داشتن در برابر گناه، تحرک داشتن در عمل به وظیفه . 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴لوازم مرجعیت و زمامداری { آیا این مقدار از عدالت در زمامداری کافی است؟ } مسأله مرجعیت و زمامداری و دست اندرکار بودن فرق دارد آن حساب دیگری است. در مسأله زمامداری و مرجعیت خواه مرجعيت يك محل خواه مرجعیت یک شهر، خواه مرجعیت یک جامعه اسلامی. علاوه بر عدالت همان عدالت به عنوان ترمز در گناه خیلی چیزهای دیگر نیز معتبر است. در آغاز درجه بالا میرود و فکر زمامدار هم باید میزان باشد؛ قدرت تدبیر هم باید داشته باشد؛ در برخورد با مسائل هم باید ورزیده باشد یعنی غیر از مسأله گول نخوردن معمولی باید ورزیدگی و ابتکار هم داشته باشد در این صورت است که علاوه بر عدالت در برابر گناه و در برابر وظیفه میتوانیم لیاقت برای مرجعیت در شهر در محل یا در جامعه را هم به او نسبت بدهیم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴منطق انقلاب های مکتبی در مواجهه با سنت ها و قوانین مستقر بنابراین در حقیقت برخورد مسلک انقلابی تو با تمام سنتها و قانونها و عادتهای حاکم بر جامعه در یک فرمول کلی خلاصه میشود مسلکی تو آمده از این پس هیچ کس اجازه ندارد هیچ یک از ارزشهای قبلی را معتبر و محترم بشناسد مگر اینکه آن ارزش قبلی از طرف مسلک تو تأیید شود برای اینکه مردم به دردسر نیفتند به آنان گفته میشود هرجا مسلک جدید راه تازه ای داشته باشد این راه تازه را بر شما عرضه خواهد کرد. هر جا هم که راه تازه ای عرضه نکند خود به خود به این معناست که همان راه قبلی را با به صورت موقت با برای همیشه ارزشمند شناخته است. اگر قرار باشد یک مسلک جدید به غیر از این شیوه عمل کند. مردمی که با آن مسلک و آیین نو روبرو میشوند از همان لحظه اول دچار سرگردانی و بلاتکلیفی خواهند شد برای اینکه مسلما یک مسلک تو نمیتواند یک روزه در مورد تمامی کارهای خرد و درشت مردم ایده ای نو ارائه بدهد. اما مادام که آن مسلک ایده نو ندارد مردم چه کنند؟ بخصوص باید توجه داشت که مردم مسلکی مردمی هستند که می خواهند کارشان دارای ارزش مسلکی باشد. مردم مذهبی مردمی هستند که میخواهند کارشان از طرف مذهب تصویب بشود و منع نشده باشد. این است که ما در فقه خودمان و در اسلام شناسی خودمان میگوییم که اسلام در محیط و جامعه ای ظهور کرد که یک سلسله قانونها سنتها و روشها معمول بود و مردم در معاملات در اجتماعیات در اخلاقیات در اعتقادات در آداب و رسوم عادی زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی، به یک سلسله آداب و رسوم و اعتقادات و سنتها و احکام و قوانین و مقررات عادت کرده بودند. وقتی که اسلام خواست هر کدام از اینها را عوض بکند نظر جدیدش را اعلام کرد و هر کدام را هم که عوض نکرد خود عوض نکردن معنایش امضای آن قانون ایده برداشت اخلاق آداب و رسوم بود. این مسأله خیلی روشن و منطقی و قابل فهم است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴سیره عقلانی که دلیل بر رد آن نباشد مشروع است. نظر می رسد. بنابراین وقتی میگوییم فلان مطلب مطابق با اسلام است. آقایان نباید فورا بپرسند که به استناد کدام آیه و کدام حدیث به استناد همین اصل در مورد بسیای از مطالب میگوییم که مطابق نظر اسلام است میگوییم فلان مطلب عقلایی بوده است؛ یعنی عقلا، مردم دانا و هوشمند آن را معتبر و دارای ارزش میشناختند. همین قدر که ما با تتبع وسیع در نصوص اسلامی نصی برخلاف آن نیافتیم استنباط می کنیم و می فهمیم که نظر اسلام نیز هیمن است. از این رو دقت کنید که در مورد بسیاری از مسائلی که می گوییم اسلام نیز همین را میگوید در حقیقت دلیل آن نبودن دلیل مخالف است. نبودن دلیل مخالف در بسیاری از موارد نقش دلیل را ایفا میکند. این اصل وسیع معتبری است که کسانی که در اسلام شناسی و اجتهاد در علوم اسلامی قدم می گذارند باید به آن توجه کنند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب ولایت، رهبری، روحانیت 🔴ضرورت های نظام قانون و ضابطه در زندگی اجتماعی در زمینه رهبری نیز ما در ابتدا باید یک سلسله مسائل را شناسایی کنیم که مسائل روشنی هستند و مردم دنیا همواره به آنها معتقد و پایبند بوده اند. پس از آن باید ببینیم اسلام در مورد این مسائل در کجا نظر مخالف داده و در کجا نظر مخالف نداده است. همین قدر که دریافتیم اسلام نظر مخالفی نداده میگوییم پس این مسائل مطابق یا نظر اسلام است؛ چه رسد به آنهایی که اسلا نه تنها نظر مخالفی درباره آنها نداده بلکه آنها را تأیید هم کرده است. کارهایی که بشر انجام میدهد گاه کاری فردی است. یعنی یک نفر میخواهد کاری را انجام بدهد؛ اعم از اینکه آن کار مربوط به شخص خودش باشد یا مربوط به جامعه باشد. کار مادام که فردی است میتوان آن را با مسؤولیت فردی اداره کرد و به صورت فردی درباره اش تصمیم گرفت مثلا شما میخواهید خودتان به تنهایی به مسافرت یا به گردش بروید یا خودتان به تنهایی مغازه کوچکی دائر یا کاری تولیدی را ایجاد کنید. در این موارد انسان میتواند به تنهایی مطالعه کند به تنهایی بیندیشد. به تنهایی تصمیم بگیرد و با مسئولیت خودش مشغول کار شود و آن را اداره کند. ولی گاه کاری دو نفری صورت میگیرد و دو نفر تصمیم میگیرند که با هم کار کنند. وقتی که دو نفر خواستند با هم کار کنند همکاریشان باید بر اساس یک سلسله ضوابط و معیارهای معین انجام بگیرد. یعنی باید معلوم باشد که در این کار دو نفری تصمیم با کیست. آیا تصمیم با هر دو است؟ آیا هر کاری را که هر دو با هم تصمیم گرفتند حق دارند اجرا کنند؟ یا اینکه یکی تصمیم می گیرد و دیگری باید اجرا کند؟ اگر تصمیم گیری با یکی از آن دو باشد. مطلب تمام است. یکی تصمیم میگیرد و پس از آن هر دو مسئولند آن را اجرا کنند. اگر تصمیم گیری با هر دو نفر است و فقط کاری را که هر دو نفر با هم تصمیم می گیرند لازم الاجرا می شود در مورد کاری که با یکدیگر هم رای نیستند چه باید کرد؟ باید تکلیف چنین موردی روشن بشود بدون روشن کردن تکلیف مواردی که این دو نفر ممکن است. دچار اختلاف نظر متقابل شوند - یکی میگوید باید کرد دیگری می گوید نباید کرد - کار این دو روی حساب و میزان نخواهد بود و روزی به اختلاف و جدایی خواهد کشید. آنان باید مشخص کنند که در موارد اختلاف نظر چه باید کرد و چه روشی باید اتخاذ نمود و همین طور است اگر سه نفر یا بیشتر شدند. هر قدر دایره افراد بیشتر شود تعیین تکلیف اتخاذ تصمیم نیز ضرورت بیشتری میباید. اگر قرار باشد هزار نفر در یک جا با هم کار بکنند آن وقت این پرسشها مطرح میشود که چه کسی طراحی کند؟ چه کسی نقشه کار را طرح کند؟ چه کسی به حساب و کتاب کار برسد چه کسی دستور بدهد که فلان کار انجام شود یا نشود؟ در کار جمعی باید مشخص شود که اتحاد تصمیم در مواردی که اتفاق نظر وجود ندارد بر عهده کیست. این حداقل مطلب است. در کار جمعی و لو دو نفر مقام مسؤول لازم است؛ امام و رهبر لازم است. تا یک نفرید میتوانید به تنهایی به نماز بایستید؛ همین قدر که دو نفر شدید و خواستید باه نماز بخوانید باید یکی امام شود و دیگری مأموم نماز دو نفری بدون امامت و رهبری نمی شود. پیغمبر بزرگوار اسلام وقتی که برای انجام مأموریتی دو نفر را می فرستاد فورا معین میکرد که کدامشان امیر باشد در تاریخ اسلام میخوانیم که پیغمبر برای فلان کار پنج نفر را فرستاد و به آنها فرمود فلانی امیر شماست اگر غیر از این باشد کار پیش نمی رود. پس اصل مسأله ضرورت رهبری امامت پیشوایی زمامداری، مسؤولیت درجه اول در هر کار دو نفری به بالا مسأله ای بسیار روشن است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti