eitaa logo
فکرنوشته
10 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
982 ویدیو
26 فایل
و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون《ان کنتم مومنین》... بازتاب حاصل دغدغه های یک دانش پژوه دلبسته انقلاب اسلامی مطالب حاصل تاملات بنده است، برای فکر و تامل خوبه، تخصص ندارم.
مشاهده در ایتا
دانلود
📈 «تورم آمریکا و اروپا و نرخ بهره» 📍اخیرا برخی از اقتصادخوانده‌های محترم مدعی شده‌اند که افزایش نرخ‌بهره و سیاست‌های انقباضی پولی در آمریکا و اروپا علت اصلی کاهش تورم در سال ۲۰۲۳ بوده است و ما نیز باید از آن درس بگیریم‌ و با ابزار نرخ‌بهره به جنگ با تورم برویم، اما اصل این ادعا چقدر درست است؟! 🔖 اولا تورم در اروپا و آمریکا کاهش یافته است چون قیمت انرژی و سایر کامودیتی‌ها با فروکش کردن جنگ اوکراین کاهش یافته است؛ تا اینجا خیلی ربطی به افزایش «نرخ بهره» ندارد. 🔖 ثانیا طبق گزارش فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰٪ تورم ناشی از پیشران‌های سمت عرضه بوده است نه فشار تقاضا، بنابراین اساسا افزایش نرخ بهره برای کنترل اقلا ۵۰٪ علتِ تورم آمریکا فاقد کارایی است. 🔖 ثالثا به طور خاص سهم مستقیم افزایش قیمت انرژی در تورم ۲۰۲۲ آمریکا و منطقه یورو در مقایسه با عوامل سمت تقاضا و تنگناهای سمت عرضه به ترتیب ۳۳٪ و ۴۷٪ بوده است، بنابراین کاهش تورم ۲۰۲۳ بدیهی است که به کاهش قیمت انرژی در این سال برمی‌گردد؛ و ربط‌دادن آن به نرخ بهره اساسا مخدوش است. 🔖 رابعا سیاست‌های انقباضی ۲۰۲۳ اروپا و آمریکا برای قبض پولی بود که در ۲ سال کرونا شدیدا به اقتصاد تزریق شده بود و تا کنون هم فقط حدود ۲۰ الی ۳۰٪ آن با افزایش نرخ بهره و سیاست‌ QT توسط بانک‌‌ مرکزی و فدرال رزرو منقبض شده است. 📌 بنابراین واضح است که کاهش تورم در اروپا و آمریکا اساسا معلول تعدیل قیمت کامودیتی‌ها از جمله کاهش قیمت انرژی در سال ۲۰۲۳ می‌باشد؛ نه نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی. @Economics_Finance
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷⁩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در نقد کلیات لایحه بودجه 1403: 🔸دچار خطای محاسباتی در حوزه اقتصادی هستیم علی‌رغم اصلاحات اقتصادی دولت چرا تورم همچنان کاهش نیافته⁉️ اهم اصلاحات اقتصادی دولت: ✔️ کاهش ۵۰درصدی رشد نقدینگی ✔️ کاهش کسری بودجه ✔️ کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی ✔️ افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ✖️ عدم افزایش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان به میزان تورم اما چرا باوجود این تلاش‌ها، تورم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون همچنان بالای ۴۰درصد است⁉️ ✅ پاسخ: از جمله مهم‌ترین دلایل تداوم تورم، غفلت از این محورهاست: ✖️ تداوم حرکت بر ریل اقتصاد سرمایه‌داری (تبعات این الگو: تبعیض، فقر، فاصله طبقاتی و کاهش مشارکت مردم) ✖️ نابسامانی حوزه ارزی (اقتصادِ دلاری) ✖️ عملکرد مخرب بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی ⚠️ برای مثال بانک غارتگر آینده به تنهایی ۱۵۰هزارمیلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است! یعنی معادل ۲۵٪ کل بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی! کرج، اشتهارد و فردیس 🆔 @MahdiAsgari133
هدایت شده از یادداشت های اقتصادی
جناب حسابدار که علاقه داری در همه حیطه ها دخالت کنی، برفرض صحت واردات بنزنی، دولت اقدام به تهاتر نفت با بنزین می کند نه اینکه پول چاپ کند، تا دلار را از بازار خریده و با دلار خریداری شده بنزین وارد کند!!!! پ.ن: از یک حسابدار بیش از این انتظار نیست اگر کمی اقتصاد خوانده بود می‌دانست که عامل اصل خلق نقدینگی سیستم بانکی با محوریت اضافه برداشت بانک های خصوصی است. https://eitaa.com/omidizanlo
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
وظیفه اقتصاددانان همین است... توجیه بدبختی مردم برای مسئولین! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
تورم با عینک نظام اجتماعی! درنظام‌های سرمایه‌داری که تولیدات و مشاغل خرد یا از بین می‌روند یا کاملا به بنگاه‌های بزرگ وابسته هستند کارگر به معنای واقعی کلمه "اجیر" می‌شود. بعلت عرضه بیشتر نیروی کار نسبت به تقاضا همواره دستمزد در پایین‌ترین سطح ممکن خواهد بود. در جوامعی که خویش‌فرمایی مستقل کمتر است، بعلت سرکوب شدید دستمزد از یک‌طرف و کنترل تقاضای طبقات پایین از طرف دیگر، تورم کنترل می‌شود. در حقیقت تورم کنترل نمی‌شود بلکه کالاها و خدمات مورد نیاز مردم از سفره‌شان جمع می‌شود و دستمزدشان نیز سرکوب می‌شود تا هزینه تولید پایین بیاید. این اتفاقات ارتباط مستقیم دارد با شاخص خانواده در جوامع. هرچه افراد تنهاتر باشند و حامی کمتری داشته باشند بیشتر توسط بنگاه‌های اقتصادی استثمار می‌شوند. اما در ایران ماجرا چگونه است؟ در ایران از دو جهت "مردم" باعث تورم می‌شوند و این دو جهت به نفع توده مردم و به ضرر طبقات بالاست در حقیقت این دو جهت واکنش مردم به تورمی‌ست که توسط طبقات بالا ایجاد می‌شود ۱. جهت عرضه در سمت عرضه، کارگران با دستمزد پایین وارد بازار کار نمی‌شوند و یا بیکاری را ترجیح می‌دهند یا به خویش‌فرمایی (مسافرکشی و فروشندگی و...) روی می‌آورند. (که این موارد هم توسط فروشگاه‌ها و بنگاه‌های بزرگی مثل سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی و مال‌ها و... از بین می‌روند) با کاهش عرضه نیروی کار ارزان (به‌خصوص از سمت خانم‌ها) در ایران هزینه تولید بالا می‌ماند و بنگاه‌ها نمی‌توانند به حداکثر سود برسند. حداکثر سودی که قرار بود از محل استثمار بیرون بیاید. دولت هم با تعیین حداقل دستمزد از بهره‌کشی ظالمانه از نیروی کار جلوگیری می‌کند ۲. سمت تقاضا در سمت تقاضا مردم ایران به واسطه تسلطشان بر حکومت با مصرف طبقاتی مقابله می‌کنند. یعنی تمام خانوارهای ایران خودو می‌خواهند تمامشان مسکن می‌خواهند تمامشان تلویزیون و لوازم خانگی به روز می‌خواهند (این مطلب هیچ ربطی به اسراف و تجمل گرایی ندارد زیرا در حد شان و عرف می‌خواهند) در نتیجه تقاضای کل هیچگاه کاهش پیدا نمی‌کند و همواره صعودی‌ست. جهانی‌سازان می‌خواهند با گران‌کردن کالاهایی مثل بنزین و برق و گاز و... مردم را مجبور کنند تا کمتر مصرف کنند و طبقات پایین هم مصرفشان را کلا کنار بگذارند. اما این اتفاق به راحتی امکان‌پذیر نیست. اولا مانع اصلی ظلم به مردم در ایران قانون اساسی و ولایت فقیه است. در حقیقت اصل نظام بر پایه‌ی مخالفت و تضاد با شکاف طبقاتی بنا شده و البته نهادهای شکاف‌ساز مثل بانک‌های خصوصی از قبل از انقلاب وجود داشتند که اثرات آن را تا امروز هم مشاهده می‌کنیم. خلاصه آنکه: تحلیل مساله تورم بعنوان یک پدیده بسیار پیچیده به این سادگی نیست که یک معادله بگذاریم وسط و بگوییم تورم یک پدیده پولی‌ست ولاغیر. تورم هم مثل سایر پدیده‌های اجتماعی ذوابعاد است و نگاه کردن به آن، با عینک "پولی-بازاری-اقتصادی" نه تنها ناقص بلکه گمراه‌کننده است. تورم قطعا پدیده شومی‌ست و باید از بین برود. اما باید دقت داشت که برای بیرون آوردن عفونت از بدن با تب مبارزه نمی‌کنند، تب را فقط کمی کنترل می‌کنند. برای رفع کامل تب تورمی قطعا باید به سراغ ریشه اصلی یعنی بانک‌های خصوصی و روابط مالکیت برویم تا به‌صورت ریشه‌ای تورم از بین برود ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔻بایکوت به‌جای پاسخ 🖊مهدی جمشیدی استاد ابوالقاسم علیدوست در درس خویش دربارۀ سخن حقیر گفته‌اند: «کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در این‌گونه حرف‌زدن‌ها سابقه دارد و من واقعاً نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند. خود این شخص می‌گوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را می‌گوید؛ مثل کسانی‌که از طریق حل جدول، باسواد می‌شوند. ایشان می‌خواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکل‌ساز است. وقتی تو این حرف را می‌زنی، حجاب بالا نمی‌آید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین می‌آید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را می‌گیرند و می‌گویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ می‌گویند بنیان شیعه بر پایه‌ای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حساب‌وکتابی وجود ندارد و این افراد را می‌آورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت می‌گیرد و چقدر از آن استفاده می‌کند. این ثمره حرف‌زدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانم‌کاری کسانی است که نمی‌دانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند و فقط جهات خاصی برای‌شان اهمیت دارد که اگر آن جهات درست باشد هرچه بادا باد!» https://iqna.ir/00HZXL خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز افزون بر انعکاس این برداشت، چندی بعد تلاش کرده تا قدری فضاسازی منفی کند و ماهی خود را از آب گل‌آلود بگیرد: https://iqna.ir/00HZw9 به اختصار بگویم: ۱. سبک و سیاق تحقیرآمیز آقای علیدوست در آنچه که به‌واقع، نقادی نیست، نشان از نوعی «اَشرافی‌گری علمی» دارد که زاویۀ نگاهش، از بالا به پایین است و منتقد و مخالف خویش را هیچ و پوچ می‌انگارد. مواجهۀ ایشان «تخریبی» است و نه «اصلاحی»، و بدین جهت، ادبیات تحقیرآمیز و ملامت‌کننده استخدام کرده‌اند. می‌خواهند دین‌دانیِ فقه‌بسنده و فقهِ مصلحت‌زده‌اشان را به بهای گزاف، به مخاطبِ آزاداندیش بفروشند و اطاعت مقلّدانه و تمکین مرعوبانه بخرند. من خریدار چنین متاعی نیستم و جز در برابر استدلال و برهان، سر تعظیم و تسلیم فرونمی‌آورم. به‌جای «تحکّم»، «تلطّف» بورزید و به‌جای «اقتدار»، بر «استدلال»‌ تکیه بزنید و به‌جای «ملامت»، «مباحثه» کنید. من «سابقه‌دارِ» کدام سخن مبتذل بوده‌ام و کجا از «حل جدول»، معرفت اندوخته‌ام؟! در بیست‌وپنج سال گذشته، پنج هزار جلد کتاب خوانده‌ام و در مطالعه و فکر و نوشتن و مباحثه، ممحض و متمرکز بوده‌ام. ۲. ما را متهم به اختناق‌طلبی و انسداد‌خواهی و خودمرکزبینی می‌کنند اما آشکار می‌گویند نباید رسانه در اختیار کسی چون من قرار بگیرد. آری، به «مناظره» و «مواجهه» فرانمی‌خوانند و «کرسی آزاداندیشی» برپا نمی‌کنند و وارد «گفتگوی عاری از اقتدارهای نامعرفتی» نمی‌شوند، بلکه طریق «حذف» و «سرکوب» در پیش می‌گیرند و پاسخِ دیگری‌های معرفتی‌شان را با توصیه به «نفی» و «طرد» می‌دهند. وقتی از «قدرتِ ابطالِ علمی» بی‌بهره باشند، به‌ناچار باید «قدرتِ اختناقِ عملی» را به میدان بیاورند و در سایۀ مُهرِ خاموشی بر دهان دیگری‌ها دوختن، اقتدارشان را حفظ کنند. در منبرهای‌شان، نالۀ آزادی بیان برای دگراندیشان سرمی‌دهند و فریاد بایکوت برای انقلابی‌ها. هیچ‌گاه در پی رسانه نبوده‌ام، بلکه همواره دعوت شده‌ام و اغلب نیز با اصرار پذیرفته‌ام. ۳. عجبا که حتی در اینجا نیز ایشان، جانب «مصلحت» را گرفته و «حقیقت» را وانهاده است؛ ایشان نمی‌گویند این گزاره که «ولایت حضرت امیر -علیه‌السلام- ضروری مذهب است و نه ضروری دین»، غلط است، بلکه می‌گویند بیانش «برخلاف مصلحت» است. پس نظر ایشان معطوف به مقام «صلاح» و «فساد» است و نه «صدق» و «کذب». تا اینجا روشن شد که دست‌کم، سخن من «غلط» نبوده است. اما ایشان ادامه می‌دهند که این سخن برخلاف مصلحت است به این دلیل که موجب تنزّل مرتبۀ ولایت نسبت به حجاب می‌شود. این سخن نیز راه به حقیقت نمی‌برد چون «ضروری دین» بودن یک حکم، به معنای تحقّقِ «توافقِ بینامذهبی» دربارۀ آن حکم است و نه «مهم‌تر» و «بنیانی» ‌بودن آن حکم. مگر هر آنچه که در میان مذاهب اسلامی، جزو «بیّنات» و «قطعیّات» است، در حکم «باطن شریعت» و «گوهر دین» است؟! اصطلاح ضروری دین، حاکی از «اجماع مسلمانان» است و نه (به‌طور حتمی) «ارکان اسلام». غرض من از بیان این نکتۀ تناقض‌یاب در برابر طرف مناظره‌ که شیعه بود، این بود که اثبات کنم ولایت حضرت امیر که تو آن را پذیرفته‌ای، امر اجماعی نیست، اما حجاب که تو آن را «حکم تاریخی» می‌دانی و نه «حکم دینی»، امر قطعی و بیّن در میان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی است. حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» است و نه «تقلیل حکم امامت». به‌راستی، این بدیهیّات را کسی چون من باید به استاد سطوح عالی حوزه بگوید؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از جنبش ازما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت کارشناس صنعت خودرو از فشار نمایندگان برای استخدام نزدیکان خود در شرکت‌های خودروسازی 🔸 اسماعیل شجاعی(کارشناس صنعت خودرو): من از زبان وزرا شنیدم که نماینده‌های مجلس تحمیل می‌کنند که فامیل ما باید در فلان جا (خودروسازی) هیئت مدیره شود! 🔸 در خودروسازی افراد لایقی وجود دارند که به کار گرفته نمی‌شوند و شایسته‌سالاری اتفاق نمی‌افتد. بعد انتظار داریم که رشد تولید اتفاق بیفتد. 🇮🇷 این خانه ست 🔰 @azmaa_net
هدایت شده از جنبش ازما
✴️ پاداش ۵۵۲ میلیون تومانی برای گزارشگر فرار مالیاتی 🔸 سازمان امور مالیاتی در گزارشی اعلام کرد که با توجه به ثبت گزارش مردمی در سامانه سوت زنی این سازمان در اوایل سال گذشته، دو شرکت بزرگ در استان البرز مورد بازرسی ویژه مالیاتی قرار گرفتند و با بررسی اسناد فیزیکی و نرم‌افزاری پنهان شده مربوط به درآمد واقعی شرکت‌ها، فرار مالیاتی بزرگی شناسایی شد. 🔸 مجموع مبلغ مالیات و جریمه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است. از گزارشگر این فرار مالیاتی با پرداخت ۵۵۲ میلیون تومان تقدیر شد. 🇮🇷 این خانه ست 🔰 @azmaa_net
تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی-شبان نیا.pdf
306.4K
🌐 پاسخ به شبهات اخیر در مورد دیدگاه استاد مصباح درباره نقش مردم در حکومت ✅ تحليل جايگاه مردم در حكومت اسلامی در انديشه علامه مصباح يزدی(ره) 🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم شبان‌نیا، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 از مباحث حائز اهمیت در هر نظام سیاسی، بحث از مشروعیت حكومت حاكم و به تبع آن، جایگاهی است كه برای مردم در آن نظام سیاسی در نظر گرفته شده است. از آن جا كه در اندیشه سیاسی اسلام، مشروعیت الهی است، بحث از جایگاه مردم اهمیت دوچندان می‌یابد. 🔷 از این جهت، این مبحث در آثار سیاسی علامه مصباح یزدی نمود روشنی یافته است و از زوایای مختلف، این جایگاه به تصویر كشیده شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با روش توصیفی تحلیلی و با تمركز بر روی آثار مكتوب ایشان، جایگاه مردم در حكومت اسلامی تحلیل شود. 🔷 در پاسخ به این پرسش كه با توجه به مشروعیت الهی حكومت، مردم در چه عرصه‌هایی در حكومت اسلامی نقش آفرینی می‌كنند، یافته تحقیق حاكی از این نكته است كه حكومت اسلامی؛ هم در شكل‌گیری و هم در استمرار منوط به نقش آفرینی مردم است؛ كما اینكه از طریق نظارت و ایجاد تشكل‌های غیر رسمی اسلامی، این مشاركت جلوه‌های متنوعی به خود می‌گیرد. اساساً نظام سیاسی اسلام، نظامی مردم‌سالار است كه از مبانی و نیز آفت‌های روشی دموكراسی مبرّا می‌باشد. 🆔@meshkatnoor
📣📣 پاسخی کوتاه به اتهامات آقای محسن هاشمی نسبت به مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)و طرفداران ایشان: 📺 آقای محسن هاشمی در برنامه مناظره تلویزیونی این دروغ پر تکرار را بار دیگر تکرار کردند که از نظر آیت الله مصباح یزدی و طرفدارانشان نقش مردم در حکومت اسلامی زینتی است. 🔵 آنقدر طیف مطلوب آقای محسن هاشمی این دروغ را تکرار کرده اند که واقعا باورشان شده است که آیت الله مصباح یزدی(ره)، چنین نظری دارند. ✅ آنچه در این میان باعث تعجب شده این است که ببینید چه کسانی چنین دروغی را به چه کسی نسبت می دهند!! 1️⃣ کسی این نسبت دروغ را به ایشان می دهد که پدر مرحومش معتقد بود اگر مشارکت حداقلی باشد ولی ما سر کار باشیم بهتر از این است که مشارکت بالا باشد و ما سر کار نباشیم. این را با یک جستجوی ساده می توانید به نقل از حسن روحانی که از مریدان مرحوم هاشمی رفسنجانی است پیدا کنید.(آدرس لینک: B2n.ir/a61747 ) 2️⃣ کسانی این دروغ را به ایشان نسبت می دهند که در فتنه سال 88 نشان دادند که رای مردم در نظر آنها ارزش چندانی ندارد و نشان دادند، مردم که هیچ، حاضرند حتی نسبت به نظام جمهوری اسلامی اتهام تقلب بزنند اما خودشان را در اریکه قدرت نگه دارند. 3️⃣ کسانی که حاضرند حتی با ژست تحریم انتخابات و قهر با صندوق نیز نظرشان را به نهاد قانونی شورای نگهبان تحمیل کنند(هر چند در حد ژست باشد). این کارشان صدای برخی از دوستان خود را نیز به اعتراض بلند کرد و هشدار دادند که قهر با صندوق مساوی با حذف اصلاح طلبان از سیاست است. 4️⃣ کسانی این نسبت دروغ را می دهند که با حمایت قاطع خود از رئیس جمهور سابق و عملکرد بسیار ضعیف آن دولت، بیشترین تاثیر را در عدم مشارکت مردم رقم زده اند. ✅ مسئله دیگر این است که به کسی این نسبت دروغ را می دهند که اتفاقا در همین زمینه نظریه پردازی کرده است و کتاب ها و سخنرانی هایش کاملا مکتوب شده است و در سایت ایشان نیز وجود دارد. کسی که از طرف مقام معظم رهبری، لقب «استاد فکر» را گرفت و بعید است که این استاد فکر در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی، فکر درستی نداشته باشد. ❇️ آیت الله مصباح نقش مردم در حکومت اسلامی را بسیار اساسی و حیاتی می دانند. ایشان به صراحت معتقدند که «اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمی‌شود؛ چراکه چنین حاکمیتی با قهر و غلبه تحقق نمی‌یابد.»(حکیمانه ترین حکومت، ص339) ❇️در مستند آن زمستان که در مورد زندگی علامه مصباح یزدی(ره) است ایشان در مورد نقش مردم می فرمایند: «حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم اما اینکه چه می شود، هرچه که مردم انتخاب کنند می شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود وگرنه می توانست کاری کند که یزید سکته کند و امام حسین(ع) شهید نشود ولی این کار را نکرد.» (دقیقه 51 تا 55 مستند: B2n.ir/t89466 ) ❇️ خصوصیت بارز آیت الله مصباح این است که مسائل را به صورت جامع و منسجم می بینند لذا در عین اینکه نقش مردم را حیاتی می دانند اما مشروعیت حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم نمی دانند و می فرمایند: «برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای مردم، از دیدگاه عقیدتی ما هیچ‌گاه مشروعیت‌آور نیست تا با منفی‌شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل شود، بلکه آرای مثبت و موافق مردم، عامل تحقق حاکمیت دینی است»(همان) این بیانات ایشان همان چیزی است که در قانون اساسی کشور ذیل اصل چهارم و پنجاه و ششم آمده است.(لینکی برای اطلاعات بیشتر از دیدگاه آیت الله مصباح: B2n.ir/p89932 ✅مسئله آخر اینکه اگر نقش مردم صرفا در مقبولیت نظام(نه مشروعیت آن) به معنای زینتی دانستن رای مردم است، پس اکثر فقهای شیعه از جمله مقام معظم رهبری ( B2n.ir/b21296 ) و همچنین امام خمینی(ره) نیز رای مردم را زینتی می دانند. امام خمینی(ره) می فرمایند: « اصولاً آنچه باید در نظر گرفته شود خداست نه مردم، اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنان حرفی می زنند که بر خلاف اصول قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۵۳)» و اساسا مسئله تنفیذ حکم توسط ولایت فقیه در قانون اساسی به همین معناست که رای مردم مقبولیت آور است نه مشروعیت آور. کافی است متن تنفیذهای امام خمینی(ره) را مرور کنیم تا دیدگاه ایشان در مورد نقش مردم را متوجه شویم ( B2n.ir/f14414 ) 🧐آقای محسن هاشمی! اگر رای زینتی همان چیزی است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و فقهای شیعه می فرمایند ما چنین رای زینتی ای را به دموکراسی غربی شما ترجیح می دهیم. ✍ حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين ❇️ واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
سیاست غیرقیمتی یعنی این تابستون مردم صرفه‌جویی کردند هم مصرف کاهش پیدا کرد هم جایزه گرفتند ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
نئولیبرالیسم، مکتبی است که سرمایه‌داران را حول «منفعت در غارت ملت» متحد می‌کند و به مردم مصیبت‌زده، آدرس غلط «دولت» را می‌دهد تا علیه آن بشورند و ضعیفش کنند و بیش از پیش، در برابر غارتگران بی‌دفاع و بی‌یاور شوند. @syjebraily
▫️ مالیات چگونه جلوی فساد را می‌گیرد؟ مالیات بستن بی حساب و کتاب درصدی از پول بر عهده مردم نیست. بلکه مالیات در دولت‌های مدرن به شکل فعلی در ازاء اداره کشور است. یعنی تامین امنیت، احداث راه و جاده و حمل و نقل، آموزش، درمان تفریح و ... با مالیات است. 🔰 حالا چگونه مالیات جلوی فساد را می‌گیرد؟ فعلا این‌ موارد به ذهنم‌ می‌رسد: 👈 ۱. مردم مالیات دهنده هستند، و قاعدتا دولت نمی‌تواند از یک اندازه معلوم و مشخصی مالیات را بیشتر کند و الا اقسام و انواع اعتراض را به دنبال دارد. نتیجه این است که دولت برای کمتر شدن هزینه‌هایش مجبور می‌شود تا جایی که می‌شود کارها را به بخش خصوصی واگذار کند. بخش خصوصی یعنی خود مردم. در این صورت نقش دولت از این که خودش متصدی امور باشد به نقش حمایتی-نظارتی تغییر می‌کند. اینجاست که دولت پولی ندارد جز همان مالیات‌ها.نتیجه‌اش می‌شود فساد کمتر. 👈 ۲) سلطان شکر، سلطان موز، سلطان کاغذ و سایر سلاطین چگونه به وجود می‌آیند؟ با نبودن نظام مالیاتی! 🔺 وقتی شخص بداند هر قدر بیشتر کالا وارد کند مالیاتش هم تصاعدی است برایش صرف نمی‌کند که کالا را بیشتر از اندازه و مقدار خاصی وارد کند. این گونه می‌شود که بازار یک چیز از انحصار سلطان چیز در می‌آید. ۳) مالیات مانع افزایش فاصله و شکاف طبقاتی می‌شود. واضح است؛ هر قدر عوائد یک شخص بیشتر باشد باید بیشتر مالیات بدهد. این هم به نفع کل جامعه است هم به نفع طبقه مستمند. 👈 حال ببینید چقدر زشت است که طبقه فرهیخته جامعه مثل پزشکان و وکلا اتفاق نظر می‌کنند که از دستگاه پوز استفاده نکنند و مالیات ندهند! 👈 مالیات پول زور نیست، پول اداره کشور است. 👈 کسی که از مواهب و امکانات کشور بیشتر از بقیه استفاده می‌کند ولی پولش را نمی‌دهد چیست؟ و کیست؟
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
رقابت چه زمانی موجب افزایش کیفیت می‌شود؟ وزیر صمت دولت سیزدهم خبر داده است که برای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت محصولات، واردات لوازم خانگی آزاد خواهد شد. یکی از تجویزهای اقتصاد متعارف برای افزایش کیفیت محصولات، ایجاد رقابت است. می‌گویند مرزهای تجاری اگر برداشته شود و تولیدکنندگان داخلی و خارجی با یکدیگر رقابت کنند، طبیعتا چون مصرف‌کنندگان کالای باکیفیت را انتخاب خواهند کرد، تولیدکنندگان یا باید کیفیت را افزایش دهند، یا از بازار خارج شوند. منطق حاکم بر این ایده، کاملا صحیح است. اما سوال باید کرد که آیا این معادله که نتیجه رقابت، فشار بازار روی تولیدکننده برای ارتقای کیفیت است، همواره صادق است؟ پاسخ منفی است. رقابت تنها و تنها زمانی منجر به افزایش کیفیت می‌شود که تمامی تولیدکنندگان دسترسی یکسانی به عوامل تولید- به ویژه فناوری- داشته باشند. اگر یک تولیدکننده خارجی که دسترسی‌های آزاد به فناوری دارد، در رقابت با یک تولیدکننده داخلی محروم از فناوری قرار گیرد، فشار بازار به هیچ وجه موجب ارتقای کیفیت تولید داخلی نخواهد شد. نتیجه این رقابت، حذف تولیدکننده داخلی از بازار و وابستگی کشور به واردات است. چون اینجا دیگر نه‌تنها کیفیت تحت اختیار و اراده تولیدکننده نیست، بلکه او از فناوری ضروری نیز محروم است. لذا رقابت منجر به کیفیت، زمانی معنی پیدا می‌کند که تولیدکنندگان رقیب، دسترسی برابر به عوامل تولید داشته باشند. کسانی که در شرایط نابرابر، رقابت را تجویز می‌کنند، به خوبی می‌دانند که نتیجه این رقابت نابرابر افزایش کیفیت نیست، حذف تولیدکننده داخلی است. اینجاست که دولت باید سیاستی هوشمندانه اتخاذ کند. در صنایعی که تولیدکنندگان داخلی و خارجی دسترسی یکسان به فناوری دارند، اجازه رقابت داده شود تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد. اما در صنایعی که تولیدکنندگان داخلی از فناوری‌های روز محروم‌اند، از محل منابع عمومی برای تحصیل فناوری روز هزینه نماید. عمده تولیدکنندگان کالاهای مصرفی، خودشان مصرف‌کننده فناوری‌هایی هستند که در سطح ملی و با صرف منابع عمومی به دست آمده‌اند. مثلاً همین گوشی آیفون را که می‌بینید، محصول نبوغ استیو جابز نیست! فناوری‌های به کار رفته در این محصول، در نتیجه هزینه ارقام هنگفتی از منابع عمومی آمریکا و از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی به دست آمده و عمدتا با تعریف پروژه‌هایی در وزارت انرژی و وزارت دفاع آمریکا نیز به دست آمده‌اند. فناوری باطری لیتیومی را مگر اپل توسعه داده است؟ مگر جی‌پی‌اس یا صفحات لمسی دستاورد اپل است؟ عمده این‌ها در صنایع دفاعی و انرژی آمریکا توسعه داده‌شده‌اند. لذا شما باید برای تحصیل فناوری پروژه ملی تعریف کنید، دانشمندان دراین‌باره کار کنند. شما می‌دانید بسیاری از فناوری‌های تحصیل شده در دنیا در معرض جاسوسی صنعتی هستند. اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرد که یکی از معضلاتش، سرقت فناوری توسط چینی‌هاست. می‌خواهم بگویم فناوری همیشه هم تحصیل نمی‌شود، گاهی با جاسوسی فناوری به دست می‌آید! فناوری که به دست آمد، بعد اپل هم تولید می‌شود. این را در پرانتز عرض کنم که حقیقتا ساده‌اندیشانه‌تر از این نمی‌توان برای اقتصاد نسخه پیچید که واردات را آزاد کنیم تا در اثر رقابت، صنعت توسعه بیابد. سوال اینجاست که آیا تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی و کره‌ای، دسترسی یکسان به فناوری دارند؟ پاسخ مع الاسف خیر است. ممکن است کسانی بگویند اشکالی ندارد که صنایعی که در آنها مزیت نداریم، در اثر رقابت تعطیل شود. این یک بحث دیگر است و نباید ریاکارانه تحت پوشش "رقابت برای کیفیت" مطرح شود. در جای دیگر بحث کرده‌ام که بسیاری از مزیت‌ها، طبیعی و خدادادی نیست که به‌سادگی بگوئیم نداریم و از آن عبور کنیم. مزیت، اکتسابی است و باید برای رسیدن به آن، تلاش کرد چنانکه دیگران تلاش کرده‌اند. اگر مزیت کسب نکنیم، و در کسب مزیت‌ها از دیگران عقب بمانیم، اساسا کالاهایی برای صادرات و کسب درآمد ارزی نخواهیم داشت که آن ارز را صرف واردات کالاهای با کیفیت خارجی کنیم. اگر به بند ۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توجه کنید، بر "رقابت بین مناطق و استان‌ها" تاکید شده است. چنین رقابتی، بلاتردید منجر به ارتقای کیفیت می‌شود چرا که دولت در چارچوب مرزهای سرزمینی، می‌تواند برای تولیدکنندگان داخلی، دسترسی برابری در عوامل تولید فراهم کند. @syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡در جست و جوی مدل مطلوب برای اقتصاد ایران 🔆نئولیبرالیسم پیش از توسعه مانع توسعه و پس از توسعه عامل شکاف طبقاتی است 📰 می‌توانید مشروح گفت و گو با قدس را که گزیده آن در شماره امروز این روزنامه منتشر شده، در لینک زیر مطالعه فرمایید https://www.qudsonline.ir/news/826601/ @syjebraily
هدایت شده از آخرین توییت
🔺میشه کارها کرد... 🗣مینا رشیدی 🚨 @AkharinTwitte
✍ محمد حق شناس: فساد اقتصادی و ارزی از زمانی در ایران شعله ور شده است که کنترل و نظارت دولتی تنها بر مردم عادی اعمال شده و صاحبان قدرت و ثروت خود را مبرا از هر نظارت و کنترلی دیده اند! در شرایطی که نرخ ارز به دلیل وجود تحریم و محدودیت های مختلف تبدیل به اهرم فشار اقتصادی به کشور شده است و لازم است تمام ابزارهای کنترلی در رابطه با آن به کار بسته شود و ضمن تثبیت نرخ ارز مانع خروج سرمایه از کشور شوند عده ای هنوز برای سیاست اجرا نشده ادعای ناممکن بودن می کنند! از آن ها باید پرسید که چگونه عقب افتادن چند ناچیز مردم به سرعت قابل کنترل و رسیدگی است و به صورت سیستمی از حساب ضامن آن ها برداشت شده و حساب وام گیرنده مسدود می شود اما با حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تاجر امکان پیاده سازی در کشور ندارد و غیرقابل نظارت و کنترل است؟! معلوم است که این ناممکن بودن و توجیهی است برای آزاد گذاشتن راه خروج سرمایه و عدم بازگرداندن حاصل از کالاها و الا عملیاتی کردن این کار به سهولت و به شکل سیستمی ممکن و قابل انجام است! 🔹با انتشار و ارسال مطالب به سایرین، ما را در افرایش آگاهی عمومی یاری دهید👇 https://eitaa.com/hokmraniirani