eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
📚مبانی #سکولاریسم: 1⃣عقل محوری. 2⃣اومانیسم. 3⃣نسبت گرایی. 4⃣سنت ستیزی. 5⃣لائیزیم. 6⃣اباحی گری. 7⃣
⭕️ : ⭕️زبده ي مباني سکولاريم و تعريف موجز هريک از آنها و مدلهاي موجود آن(اعم از ديني و غير ديني). ⭕️مخصوص کسانيکه وقت يا حوصله مطالعه ي هفت ، هشت جلد کتاب را ندارد.
🔸اين کتاب حاوي مطالب جديد و حرفهاي تازه اي نيست. استاد سيد جلال الدين آشتياني(ره) در کتاب نقدي بر تهافت الفلاسفه ، پاسخهاي کافي را به عمده ي اين کج فهمي ها داده است. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸اين کتاب حاوي مطالب جديد و حرفهاي تازه اي نيست. استاد سيد جلال الدين آشتياني(ره) در کتاب نقدي بر ته
رضوان اللّه عليه: 1⃣نهی از انکار مقامات عارفان: 🔸 دخترم! سعی کن اگر اهلش نيستی و نشدی، انکار مقامات عارفين و صالحين را نکنی و معاندت با آنان را از وظايف دينی نشمری، بسياری از آنچه آنان گفته‌اند در قرآن کريم به‌ طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است، و چون ما جاهلان از آنها محروميم با آن به معارضه برخاستيم. 📚صحيفه امام خمينی ج 18 ص 453. 2⃣نهی از تکذیب بی تصوّر معنای وحدت وجود: 🔸 پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بى تصوّر، از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آيد، تكذيب بى تصوّر نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است. 🔹 اگر خدای تبارك و تعالی از ما سؤال كند كه شما كه مثلاً معنى وحدت وجود را به حسب مسلک حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلّم آن علم و مقدّمات آن را نكرديد، برای چه كوركورانه آنها را تكفير و توهين كرديد؟ ما در محضر مقدّس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آن كه سر خجلت به زير افكنيم؟! 🔸و البته اين عذر پذيرفته نيست كه من پيش خود چنين گمان كردم. هر علمی كه مبادی و مقدّماتی دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصاً مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزای آن به حقيقت معلوم نشود. 🔹 چيزی را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهی با مطالعه يک كتاب يا شعر مثنوی مثلاً با عقل ناقص خود ادراک كنى! البته نخواهی از آن چيزی ادراک كرد. 📚اربعین حدیث حضرت امام خمینی(ره). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اين
💠 : إعلم، أن کل شي طالب لکماله، و کمال کل شي هو اصله، فکل شي طالب لأصله و يرجع اليه. و الشرط في تحقق الرجوع هو تطابق الاول و الاخر و الباطن و الظاهر و الاصل و الفرع و الکمال و النقصان. و معني التطابق هو کون الفرع و هو الآخر و الظاهر جامعا لجميع الاعيان و الاسماء و الصفات و مندمجا فيه الکثرات، کما أن الاصل يکون کذلک؛ فإذا صار کذا، کان مطابقا. و مَن يکون کذلک، لا يکون إلا الکون الجامع و الحقيقة الإنسانية، فهو باب الابواب. فلابد لکل طالب للکمال أن يدخل هذا الباب و يسلک هذا الصراط حتي يصل الي کماله و تحقق له الرجوع إلي اصله. فالحقيقة المحمدية، صلي اللّه عليه و آله، بذاتها بلاتوسط ترجع الي اصلها. و من الاولياء من يکون عين هذا الحقيقة کعلي، عليه السلام، و من شاء اللّه من العترة؛ و منهم من يكون من اتباعه و شيعته كسائر الأنبياء و الاولياء. و الأشياء كلها بها. و بعبارة اخري، ما سوي اللّه بواسطة هذه الحقيقة ترجع الي اصلها، فلابد لها من الإنقياد و الطاعة لهذه الحقيقة. 📚للاستاذ العارف ميرزا محمد رضا قمشه اي(ره) في تعليقاته علي شرح الفصوص القيصري،فص آدمي. _____________________________________ 🔰أقول: 1⃣انسان در عرف عرفان جنس است که تحتش انواعي است. نه نوعي تحت جنس.لذا هر انساني(غير اولياي الهي)حيوان بالفعل و انسان بالقوه است، و باب اللّه يا باب ابواب، فقط انسان کامل و کون جامع ميباشد. 2⃣قد أشار في کلامه، به قاعده ي تطابق بدايات بر نهايات به اين بيان که يرجع کل شيء الي اصله و منظور از اصله همان مبتدا ميباشد. و تفاوت بين مبدا و منتهي به اجمال و تفصيل است. 3⃣کون جامع، جامع جميع(نه مجموع) حقايق وجوبيه و امکانيه است. لذا کمال جلا و استجلا به وي است. همانطور که خداوند في السماء اله و في الارض اله، يک مستخلف ميخواهد که هو في السماء الوجودي انسانٌ و في الارض الوجودي الانسانٌ لذا چون عرش و فرش نظام هستي را پر کرده است، ميشود تجلي اسم جامع و حلقه ي وصل فيض اقدس و مقدس. 4⃣اينکه فرمود همه ي اشياء بواسطه کون جامع ترجع الي اصلها، و بعد نتيجه گرفت که، فلابد لها(أي للاشياء) من الانقياد و الطاعة لهذه الحقيقة؛ بجهت ممد الهمم بودن حقيقت محمديه(ص)ميباشد، به اين بيان که چون ممد الهمم است تمام نبوات و ولايات سايه ي ولايت مطلقه ي ذاتيه اوست(ص)؛ فلذا دعوت و دعايي جز بسوي او و براي او نيست چنانچه حق فرمود:((و قضي ربّک الا تعبدوا الا ايّاه و بالوالدين احسانا))،(الإسراء،23)؛ و همچنين يکي از دو پدر روحاني است که فرمود:((أنا و علي ابوا هذه الامة)). 📋نکته: تعليقه 4⃣ تقريبا مضمون فرمايش امام خميني ره است(در تعليقات بر شرح فصوص قيصري)، البته با اضافاتي. ص 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠قسمتهايي از يک مقاله درباره #اجتهاد در احکام عمليّه(فقه اصغر) و اصول علميه(فقه اکبر): 🔸پس از غيبت
💠بيانات يک مجتهدِ فهميده و يک فقيهِ جامع الشرايط در فروع و يک فقيهِ بصير در اصول و يک رهبر فرزانه، درباره جايگاه فلسفه از منظر اسلام: 🔹اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتىِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است. 🔸مثلاً امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی می‌آمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت. 🔹واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است. 🔸گذشتگان ما هم همین جور بودند. خب، شما ملاحظه کنید مرحوم فخرالمحققین اجازه روایتی میگیرد از سید حیدر آملی، و به او اجازه‌ روایتی میدهد، با چه تجلیلی! سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجه یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند. 🔹مرحوم علامه‌ حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمة ‌العین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمة ‌العین» هم دارد. 🔸به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همه‌اش یکی است، یک هدف دارد. 📚بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
آيت اللّه خوئي: القائل بوحدة الوجود إن أراد أنّ الوجود حقیقة واحدة ولا تعدّد فی حقیقته وأنه كما یطلق علی الواجب كذلك یطلق علی الممكن... هو مذهب أكثر الفلاسفة، بل ممّا اعتقده المسلمون وأهل الکتاب ومطابق لظواهر الآیات. 📚التنقيح في شرح عروة الوثقي،ج2،ص81_82. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠بيانات يک مجتهدِ فهميده و يک فقيهِ جامع الشرايط در فروع و يک فقيهِ بصير در اصول و يک رهبر فرزانه، د
🔰أقول: 🔸دين الهي منطوي در همين نصوص شريفي است که به دست ما رسيده؛ و اين نصوص شريف دو قسم هستند: 1)نصوصي که خاصيت عملي دارند و مربوط به ساحت عمل هستند. 2)نصوصي که خاصيت علمي دارند و مربوط به ساحت علم هستند. 🔸دو رويکرد مقابل نصوص داريم: 1)اجتهادي و علمي. 2)اخباري و غير علمي. 🔸مطلق اجتهاد نياز به ابزار دارد. عمده ابزار اجتهاد در نصوصي که خاصيت عملي دارند علوم شريف فقه و اصول فقه ميباشند؛ و همچنين عمده ابزار اجتهاد در نصوصي که خاصيت علمي دارند، علوم اشرفِ فلسفه و عرفان ميباشد. 🔸اصطلاحا دسته اول مشهور به فقه اصغر و دسته دوم مشهور به فقه اکبر هستند. پس فقيه حقيقي در دين، فقط کسي است که در هر دو ساحت معاً مجتهد بوده باشد. 📋نکته: در اجتهاد(خصوصا در ساحت علمي دين)بيش از اين حد حرف هست لکن خلاصه ي مطلب چنان بود که عرض شد. 📋نکته: فقيه در امور جزئيه فرعيه، فقط در صورتي اجازه دارد در مورد ديگر علوم به حمل شايع فتوا دهد که مطلع از اصطلاحاتِ اهل آن علم و مقاصدشان باشد. در غير اينصورت تحکم بلا حکم کرده و فتوايش از نظر فقهي و عقلي و شرعي و منطقي ضمانت اجرايي ندارد. 📋نکته: اگر چنانچه فقيهي(در امور جزئيه فرعيه)بجهت کم کاري مانع ديگران از کسب معارف و اجتهاد در اصول دين شود، سد راه الهي و جنايت کرده است چه بداند و چه نداند. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔸عارف کامل آیت الله شاه آبادی(ره) : اذکار را به گونه ای بگویید که گویا دارید کلمه ای را به کودکی یاد می‌دهید، تا آرام آرام ، قلب به سخن بیاید. 🆔 @felhekmat
⚜تمامي صوتها به کانال @felhekmatsout منتقل شدند⚜
🔸آيت الله محمد تقي آقانجفي: در شب جمعه اي که در سامرا اقامت داشتيم...مشرف به سرداب شديم و به استغاثه و تضرع به درگاه حضرت صاحب العصر عج پرداختيم.در همين اثنا صداي تسبيح جمادات و ذکر کلمه طيبه لااله الاالله را که از چراغ ساطع بود شنيديم؛صدايي را ميشنيدم ولي کسي را نميديدم که ميگفت:(ذوق عرفان روزي شما گرديده)سپس او را بالعيان ديديم و ما را خبر از بعضي علوم مناياو فصل الخطاب داد. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸آيت الله محمد تقي آقانجفي: در شب جمعه اي که در سامرا اقامت داشتيم...مشرف به سرداب شديم و به استغاثه
💠معرفي چند اثر از آيت اللّه محمد تقي آقا نجفي اصفهاني(مسجد شاهي). 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔸تفسير قرآن. 🔹اين تفسير ناقص بوده و با مذاقي عرفاني نگاشته شده که البته در آن به قواعد فقهي و ادبي هم پرداخته شده. @felhekmat