eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
💠عالم ربّاني: اگر معنى و عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة اللّه و تخلّق باخلاق اللّه و تهذيب نفس به عبادت و و مجاهده است ومخالفت هواى نفس وتزكيه روح وپاك ساختن دل از عشق ومحبت ماسوى اللّه است وهدايت وتربيت خلق به معرفت و خداشناسى واخلاق حسنه وعلم وعمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حيوانى و فضولات دنيوى و احسان و خدمت بىريا به خلق است و دستگيرى از بيچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحيد و خداشناسى است به حقيقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبيا و اين طريقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و ....بايد دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف باللّه به اين معنى نادرى را در دوران عالم مىتوان يافت مانند زيد و اويس قرن و کميل و ميثم و خواجه ربيع و ابوبصير و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابونصر و ابوعلى و ابوالحسن و ابوسعيد ابوالخير و خواجه طوسى و محيى الدين و عارف.رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شيخ اشراق و صدرا و فيض و حكيم سبزوارى بودهاند و يا اينان خود از آن عارفان و صوفيان صفايند. 📚حكمت الهى، آیه الله الهی قمشه ایی، ص۲۷۶. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد: روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده
💠 : من، ظاهر تَطَوُّعاتِ(عباداتِ مستحبي)خود را بر پدر ظاهر نمىكردم. باطن را و احوال باطن را چگونه خواستم ظاهر كردن! نيك مرد بود و كَرَمى داشت. دو سخن گفتى، آبش از محاسن فروآمدى، الّا نبود. مرد نيكو ديگر است و عاشق ديگر. 📚مقالات شمس تبريزى، دفتراول، ص۱۱۹. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠مقاماتِ انسان از تحصيل مراتب قلب حاصل ميشود: 1⃣اولين منزل از منازل قلب نفس است که به منزله ي بيت ا
💠معنای و وجه تسمیه آن: 🔹به «قلب» از آن نظر قلب می گویند که دائماً در حال دگرگونی و انقلاب است. 🔹قلب دارای دو وجهه ملکی و ملکوتی است. بنابر اعتبار ملکی، دائم در دگرگونی و انقلاب و تغییر است؛ اما از جهت ملکوتی و نورانی، مهبط توجهات و تجلیات الهیّه و «بیت الله» و «حرم الله» است که در آن معرفت شهودی حق متحقق می شود و به همین اعتبار متوجه عالم غیب می باشد. 🔹در صورتی که انسان صاحب قلب شود، غیب بر او تجلی می کند و سرّ بر او کشف می شود و حقیقت بر او آشکار می گردد و متحقق به انوار الهی شده، در اطوار ربوبی متقلب می گردد، زیرا مرتبه قلبی موجب ولادت دوم(ولادت ملکوتی) است؛ چنانکه حصرت مسیح(ع) فرموده است:((لن یلج ملکوت السماء من لم یولد مرّتین)). ✍استاد نيکنام عربشاهي 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #ليبرال: 🔸نسبت خناسانِ ليبرالِ داخلي و اشباه الرجالِ تکنوکرات به يهود عينا نسبت قبيله ي ملعون بن
💠بیان احوال : 🔹گویا این زردشت، مردی بوده است در عهد شاه گشتاسب از ملوک عجم، نزدیک به زمان موسی - علی نبینا و عليه السلام - و در اول این مرد، به علم نجوم و احکام او، دانا بوده است و از خالق و مبدأ اندک آگاهی ای داشته، و قابلیت و راستی ای و صدفی و عدلی، فطری در نفس او بوده است، و همانا به مدد احکام نجوم، اندک مایه شعوری یافته است از ظهور موسیه[ع] به طریق اجمال و معلوم کرده است که شخصی در این عالم پیدا خواهد آمد که او را به سبب نور آتش و طلب آن، تجلی ای از خالق و مبدأ روی نماید، و آن سبب دعوت او شود مرخلق را. 🔹پس داعیه ای در او پیدا آمده است بر آن امید که مگر آن برگزیده او باشد، و به حکم آن داعیه برریاضات و مجاهدات عظیم اقدام نموده، و به خلوت و عزلت از خلق مشغول گشته، و بعد از مدتی ملازمت جوع و سهر وصمت و عزلت مثل انواری که به سبب، خلوت و ریاضت، بر بعضی خلوتیان، اکنون ظاهر می شود، چنان که خلوتخانه به یکبار، از آن انوار روشن می گردد، براین زردشت آشکارا گشته است، و به سبب عدم مرشد، آن انوار فتح باب دخول شیطان شده است براو، آن را به صورت آتش بدو نموده و از میان آتش به وی خطابها میکرده، و سخنان معقول حکمت آمیز مناسب اعتقاد او، در راستی کم آزاری با او می گفته، و او آن خطابها را وحی گمان برده، و خود را پیغامبر پنداشته و خلق را به راستی و کم آزاری و امانت دعوت کرده. 🔹و چون شیطان از میان آن انوار با وی خطاب کرده است، که این نور عين آتش است، خلق را به عبادت آتش دعوت کن، او بنابر آن علم و شعور ناتمام خود، آن را قبول کرده است، و چیزی از آن انوار به خلق نموده است، و همه آن انوار را به آتش تشبیه کرده اند، پس به پرستش آتش، خلق را دعوت کرده است و آن آتش که برافروخته است و خلق را به پرستش آن دعوت کرده إلى الآن، منتفي نشده است، و اول خود در آن آتش در آمده است، چون خلق دیده اند که آن آتش او را نسوخت، دعوت او را به کلی قبول کرده اند، و دین او گرفته و شاه گشتاسب هم دین او را پذیرفته است، و آن مخاطبات که از میان آن انوار شنیده است، آن را جمع کرده است، و کتاب زند نام نهاده. 🔹پس می گوید که: زردشت و بعضی از قومش چون در طلب من بودند، و در آن غلوا و شدت طلب، چیزی از اشعه نور من، برایشان پیدا گشت، ایشان آن را به آتش تشبیه کردند و به اشعه نار و پرتو آن انوار از نور مطلق من و طلب او گمراه و معرض گشتند، پس از آن جهت که مطلوب و مقصود ایشان در اول من بودم، و به پرستش آتش از جهت آن مشغول شدند که مرا آن آتش پنداشتند، نوعی از عذر دارند، و به سبب حصر و تقیید من، در آن آتش، در کفر و گمراهی افتادند و جهل، حجاب ایشان شد؛ پس ایشان نیز من جميع الوجوه، بیکار و گمراه مطلق نیستند از این وجه. والله الهادي. 📚مشارق الدراري. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠بیان احوال #زردشت: 🔹گویا این زردشت، مردی بوده است در عهد شاه گشتاسب از ملوک عجم، نزدیک به زمان موس
🔰اقول: 1⃣مصدر کلام مصدّر به واژه ي گويا شده لذا اصلِ گمراه بودنِ سرسلسله ي زردشت و روآوردنِ خاطر نفساني و شيطاني به وي، محل تامل است؛ کما اينکه شيخ اشراق (ره) خلاف اين عقيده را دارد. 2⃣اما نکته اي که از اين کلام و امثال اين کلام(که صادر از اکابر محققين ميباشد) استفاده ميشود اين است که في الحال، اغلب اديان بويي از حقانيت به مشامشان رسيده و اينطور نيست که من جميع الوجوه بيکار و گمراه باشند، گرچه محرّف باشند(و تشخيص مواضع تحريف شده ي غير علمي و خلافِ عقلِ سليم هم، اهلش را ميطلبد). البته منکر اين نيستيم که بعضي عقايد رأسا ضال و مضّل هستند. پس هم کسانيکه از اساس تمامي عقايد را نادرست پنداشتند و هم کسانيکه قائل به صحّت تمامي اديان و پلوراليسم شدند، کج فهمي و خامي کردند. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
یا علی! ساعة العالم یتکی علی فراشه ینظر فی العلم خیر من عبادة سبعین سنة. ای علی! یکساعت که عالم برب
1⃣بنگر نشسته چون ماه 2⃣با يک جهان نباهت 3⃣مرد عرفان 4⃣در مسند فقاهت ✍حضرت آيت اللّه انصاري شيرازي(ره) 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰أقول: از انضمام قاعده شريف عرفاني #کل_شي_فيه_کل_شي به ما سبق، ميتوان کلمه ي مبين را در کريمه ي:((إ
🔹إن عظيم الأجر لَمَعَ عظيم البَلاء و مَا أحبّ اللّهُ قوما إلا ابتَلاهمْ... . 🔸ترجمه:همانا اجر و پاداش بزرگ همراه با بلا و سختي بزرگ است. و خداوند قومي را دوست ندارد، مگر آنکه ايشان را گرفتار بلا ميکند. 📚الکافي، ج2، ص252 ______________________________________ 🔰اقول: 🔹لازمه ي ادعا ابتلا و مدعي همواره مبتلي است. وجهِ آن اين است که بلا کمالِ جلا و استجلاء را موجب ميشود:((إنّ هذا لهو البلاء المبين))؛ بجهت لازم و ملزوم بودنِ ادعا و ابتلا هرقدر اسمِ حاکم بر فردْ وسيع تر و عين ثابته ي وي محيط به (نه محيط بر) ساير اعيان باشد، بجهتِ حصولِ کمال جلا و استجلا به وي، بلايِ نازل بر وي هم عظيم خواهد بود. پس دايره ي عين ثابتْ مصحّح بلاي نازل ميباشد؛ که هر قدر عظيم باشد مستتبع آن بلا هم عظمت خواهد داشت؛ و از اين باب حضرت ختمي (ص) فرمودند:((ما اوذي نبيّ مثل ما اوذيت)). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠 #تاثر_نفس_از_بدن: وگاه، بدن از هيئتي نفساني، غير از آنچه ذکر نموديم، منفعل ميشود؛ مانند:تصوراتِ ا
💠 : 🔹 : 1⃣نفس معروض بعضي عوارض مفارق است و عوارض مفارق فقط معروض به جسم و امر جسماني ميشوند. 2⃣قول به قدمِ نفس مستلزم تناسخِ باطلْ و قول به حدوثِ نفس در فرضِ تجرّد آن مخدوش است؛ زيرا مجرّدْ جهتِ قوه و استعدادي ندارد تا ملحوق عوارض غريب واقع شود. 3⃣قول به تجرّد نفوس عن الأبدان حالَ حدوثهم، مستلزم اين است که نفوس نه متکثر باشند و نه واحد:مناط تکثر يا علت مادي است، که چون نفوس را مجرّد مفروض گرفته ايمْ علت مادي نميتواند مناطِ کثرت باشد؛ يا علت صوري است، که چون نفوسْ عند القومْ وحدت نوعيه دارند و صورتشان ذاتشان است لذا علت صوري هم نميتواند مناط تکثر باشد؛ يا علت فاعلي و يا علت غايي است، که اين هر دو علت هم واحدند و نميتوانند مناط تکثر باشند. اما واحد نميتوانند باشند زيرا:قبول کثرت (ابدان متکثره) بعد از وحدت، خصوصيتِ مقدار و عوارض مربوط به مقدار است و حال اينکه النفس ليس کذا. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقاء: 🔹 #دلايل: 1⃣نفس معروض بعضي عوارض مفارق است و عوارض مفارق فقط
💠 : 🔹اقسام تناسخ: 1⃣علي سبيل الإتصال: همان حرکت جوهري و مطابق با واقع است. 2⃣علي سبيل الإنفصال( ): 1_2_نزولي: 1_1_2_ :انسان سعيد بر حسب ملکاتش تبديل به انسان شقيّ بشود. 2_1_2_ :انسان تبديل به حيوان بشود. 3_1_2_ :انسان تبديل به نبات بشود. 4_1_2_ :انسان تبديل به جماد بشود. 2_2_صعودي: پس از اينکه انسانِ سعيد در سير نزولي واقع شد و مثلا جماد شد، از جماد خلع ميشود و تبديل به نبات ميشود و اين سيرِ صعودي را تا انسان شدن طي ميکند(اين مراحل برخلافِ حرکت جوهري يکي پس از ديگري و بنحو خلع و لبس است نه لبس فوق لبس). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
امام باقر عليه السلام فرمودند: امام حسين از کربلا نامه اي براي محمد بن حنفيه فرستاد که متن آن چنين بود: بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ نامه اي است از حسين بن علي به محمد بن علي و ديگر بني هاشم؛ اما بعد مثل اينکه دنيا اصلا وجود نداشته و آخرت هميشگي و دائم بوده و هست. وَ اَلسَّلاَمُ 📚كامل الزيارات، ج ۱، ص ۷۵. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat