فقه نظام آموزش و پرورش ۱۸.mp3
18.26M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هجدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(6)
🔸دوره هفت سال نخست (تولد تا هفت سالگی)
ادامه اقتضائات آموزش در هفت سال اول
3. محافظت جنسی
در این دوره آموزش جنسی نیست؛ بلکه محافظت جنسی والدین از فرزند داریم.
محافظت از مواجه شدن با صحنههای جنسی.
🔸آموزش تربیتی و رقیق در هفت سال اول:
آموزش رقیق اعتقادی مانند روایاتِ آموزش «لااله الا الله و محمد رسول الله» در هفت سال نخست.
در این دوره در قالب بازی، شعر و بیان برخی نکات، شروع تربیت اعتقادی است.
🔹@feqahat
درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: «فَاستَقِم کَما اُمِرت»؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون». جبهه مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۳/۵
فراز نهایی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وظیفه روحانیت در قبال انتخابات از منظر امام و بنیانگذار انقلاب ...
وقت کم و اعمال زیاد!
سناتور جمهوریخواه امریکا:
بسیاری از دانشجویان ما به نظرات رهبر ایران افتخار میکنند!
#فرهنگ_مقاومت
#نتیجه_ایستادگی
فقه نظام آموزش و پرورش۱۹.mp3
17.83M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه نوزدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(7)
🔸دوره هفت سال دوم (7تا14 سال)
ادله آموزش در این دوره:
▫️قاعده اتقان در عمل
آموزش در این دوران متن و مستحکم است.
عَلِّمُوا صِبْيَانَكُمْ مَا يَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ لَا تَغْلِبُ عَلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ بِرَأْيِهَا
بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ (کلینی، 1407: 6، 47).
🔸آموزشهای تاکید شده در این دوره:
▫️دوره تربیت عبادی (آموزش نماز و روزه)
فِي كَمْ يُؤْخَذُ الصَّبِيُّ بِالصَّلَاةِ؟ فَقَالَ «فِيمَا بَيْنَ سَبْعِ سِنِينَ وَ سِتِّ سِنِينَ».
فرزند به سن تکلیف نرسیده اند اما مربی وظیفه پیگیری نماز متربی را دارد تا او آماده برای ادوران تکلیف شود.
پدر و مادر وظیفه ویژه تربیت دارند که حتی مربی در مورد تربیت عبادی ندارند (قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً)
🔹@feqahat
امام خمینی (ره) با نظام تربیتیاش چگونه دنیا را تکان داد؟
https://farsnews.ir/news/14010314000209/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
#یادداشت
فقه نظام آموزش و پرورش 20.aac
19.37M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیستم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(8)
🔸دوره هفت سال دوم (7تا14 سال)
🔸محورهای آموزشی در این دوره:
▫️آموزش قرآن؛
▫️آموزش آداب و اخلاق؛
▫️آموزش نماز؛
▫️آموزش اعتقادی؛
▫️محافظت و در مواردی آموزش جنسی: مراقبت تا ممیزی، از ممیزی مقداری قوانین و آموزش جنسی؛ از سن تکلیف، آموزش متناسب. در سن ازدواج، مفاهیم خاص تربیت جنسی.
🔹@feqahat
فقه نظام آموزش و پرورش۲۱.mp3
14.03M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیست و یکم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(۹)
🔸دوره هفت سال سوم (14تا21سال)
▫️مقدمه
💢نگاهی به تقابل نگاه اسلام و غرب به دوره جوانی
❌در ادبیات روایات اسلامی، دوران صغر و جوانی وجود دارد و سخنی از نوجوانی گفته نشده است.
❌نقدی بر نگاه اریکسون در اینکه دوران نوجوانی را دوران بحران هویت نام نهاده است.
❌نقدی بر نگاه فرویدیسمها در نگاه به دوره جوانی
❌نقدی بر نگاه برخی فیلسوفان غربی مانند ویل دورانت. او میگوید: «جوانی، سن بیقیدی و بیبندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیادهروی، مایه کامیابی نیست!»
▫️نگاه نظام تربیت اسلام به دوره جوانی چیست؟
▫️بهکارگیری پیامبر از جوانان 18 و 21 ساله در جنگها و تبلیغ اسلام.
▫️جوانی دوران شکوفایی ویژه در مفاهیم اسلامی
▫️چرا در روایات سخن از مستی دوران جوانی داریم؟
و ...
🔹@feqahat
ساعتها، برای بازی کریپتوئی همستر کامبت، و مانند آن وقت بگذاریم به امید اینکه روزی ارزش پیدا کند!؟
ای کاش برای وقت خود که ارزش واقعی دارد، ارزش قائل بودیم!
ای کاش حتی فهم اقتصادی داشتیم و در بازیهای بازی سازان دنیا اسیر نمیشدیم!
ارزش واقعی آینده سکههای این بازیها، وقت کاربران است، که طلای واقعی است؛ اما با بازی رسانهای و تبلیغی غولهای بازیساز، برای آنها ثروت و برای عموم کاربران، اتلاف وقت، اتلاف برق، اتلاف اینترنت و ... را رقم میزند!
هیجانی شدن و حملهور شدن ما به این بازی است که آن را ارزشمند میکند!
برای خودمان ارزشی بیشتر از بازیگر بقیه شدن قائل باشید!
💢پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیتشدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دورههای قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبانها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد.
🔸اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟
🔸تزاحم مشارکت و قانونگرایی
وی بررسی تزاحمات را یکی از مسائل مهم فقهی دانست و افزود: تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به روز و حل فقهی آنها نمود ویژهای در بررسی تزاحمات دارد.
از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهمتر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیتها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز میتواند باشد؟
در موارد متعددی، اگر شورای نگهبان بخواهد به رعایت قانون توجه کند، ممکن است تنوع سیاسی کاندیداهای عرصه انتخابات کم شود؛ از سویی، تنوع دادن به جناح سیاسی آنها، با چشمپوشی بر رعایت قانون میسر میشود.
🔸نگاه فقه درباره تزاحم سیاسی
حال این پرسش مطرح میشود که در تزاحم این دو سویه و دو مسأله، کدام یک مقدم است؟ بر اساس قوانین حل تزاحمات فقهی، باید در هر مورد بررسی کرد که کدام یک از دو طرف مصلحت بیشتری دارد. هر یک مصلحت بیشتری داشت باید به آن عمل شود.
🔸رابطه عمل به قانون با مشارکت حداکثری
دیدگاه دوم این است که در کوتاهمدت بین این دو تزاحم وجود دارد، اما در بلندمدت، اگر همیشه به قانون عمل شود، به مرور سبب زیاد شدن مشارکت هم میشود؛ یعنی به مرور گروههای سیاسی متوجه میشوند که اگر ملاکها را نداشته باشند، حذف میشوند و راهی برای چانهزنی وجود ندارد. در نتیجه، تلاش میکنند صلاحیتهای لازم را در خودشان حفظ کنند.
از سویی دیگر مردم نیز که مواجه با قانونگرایی میشوند، به انتخابات امیدوارتر میشوند. هر چند در مواردی ممکن است کاندیدای مورد نظر خودشان را نداشته باشند. البته ممکن است برخی بگویند دیدگاه دوم واقعی نیست. اما تجربه نشان داده که برخی مصلحتسنجیها در انتخاب افراد، مشکلات بیشتری برای کشور به وجود آورده است.
🔸سه مسأله مهم در احراز صلاحیتها
در این دور از انتخابات، شاهد هستیم شورای نگهبان بر پایه قوانین عمل کرده است. هر چند عوارضی برای شورای نگهبان داشته، اما اگر فردی مواردی را صلاحیتها را نداشته یا استعلامی علیه او بوده، به آن استعلام و قانون توجه و فرد را احراز صلاحیت نکرده است.
🔸سه مسأله مهم در احراز صلاحیت داریم: موارد بیان شده در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مصوبههای لازمالاجرایی، مانند مصوبه شورای عالی امنیت ملی که میگوید فرزند رئیس جمهور نمیتواند در برخی کشورها اقامت داشته باشد. مسأله سوم، استعلاماتی است که در این رابطه وجود دارد؛ مانند اعلام نهادهای امنیتی در مورد اقامت افراد در خارج کشور است.
🔸ایرادهای بنیاسرائیل که بعد از انتخابات هم تمامی ندارد
ممکن است در دل نتوان فردی را رد کرد، اما جواب استعلامات سبب رد شدن فردی میشود. البته باید به شورای نگهبان تبریک گفت که چنین قاطعانه به قانون عمل میکند و سخنها را علیه خود به جان میخرد. فراموش نکنیم همین افرادی که ایراد میگیرند که چرا فلان افراد تأیید نشدهاند تا تنور انتخابات داغ شود، اگر همین افراد رأی آورند و صلاحیت لازم را نداشته باشند، بعد خواهند گفت چرا شورای نگهبان این افراد را تأیید کرده است!
🔸وظیفه شورای نگهبان مصلحتاندیشی نیست
نکته دیگر اینکه اگر قرار است فردی به علت مصلحتهایی علیرغم عدم صلاحیت، تأیید صلاحیت شود، آیا این کار وظیفه شورای نگهبان است؟ به قطع میتوان گفت، وظیفه این شورا نگهبانی از قانون است. اگر مصلحتی در این باره وجود دارد، این شورا وظیفهای در قبال آن مصلحت ندارد. در کشور، نهادها و افرادی برای احراز این مصلحت وجود دارد. مانند جایگاه رهبری که برپایه دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، میتوانند بر پایه مصالح، حکم به عناوین ثانوی دهند و بر پایه مصالح بلند نظام، ورای قوانین نگاشته شده عمل کنند. البته این مصلحتسنجی خارج از قوانین فقهی نیست و پشتوانه ادله فقهی دارد.
🔹@feqahat