هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
💢مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روشهای تربیت
🔸مدرسه مجازی موسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، فصل چهارم مدارس فقه تربیتی را برگزار میکنند.
✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط)
🗓تاریخ برگزاری دوره: شنبه 20 مردادماه تا سهشنبه 23 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30 (هرروز دو جلسه)
💻به صورت حضوری و مجازی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#دوره_آموزشی
♨️مهلت ثبتنام: 14تا 20 مردادماه 1403
✳️برای ثبت نام در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami
مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
💢جلسه هفتم و هشتم
از سلسله جلسات مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روشهای تربیت
🔸نشست: نسبت سنجی اخلاق تدریس با فقه معلمی
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام استاد مهری
🔸نشست: نقد و بررسی مستثنیات بهکارگیری روشهای تربیتی
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام استاد عجمی
✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط)
🗓تاریخ برگزاری: سهشنبه 23 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30
🏢مکان برگزاری حضوری ویژه برادران:
قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
نشان:👇
https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#دوره_آموزشی
💻لینک حضوری برخط در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/pjohsh
✳️ پیشنهاد و نکات را در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami
مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
استاد هادی عجمی.mp3
29.05M
🎙صوت جلسه هشتم
🔷دوره تابستانه
#صوت
نشست: نقد و بررسی مستثنیات به کارگیری روش های تربیتی
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام استاد هادی عجمی
⏰ زمان: سه شنبه 23 مرداد ماه 1403
🔹@feqhe_tarbiati
قواعد فقهی ۰۱.mp3
21.74M
🔹#قواعد_فقهی
جلسه یکم
استاد عجمی
🔸تعریف و ضرورت قواعد فقهی
🔸مقدمه
ما برای اینکه بتوانیم به پاسخ صحیح به مسایل برسیم از فقه کمک میکنیم
فقه به ما ابزاری می دهد که ما بتوانیم از منابع(آیات_روایات_سیره_عقل) بتوانیم حکمی را کشف کنیم.
ما در جایی علاوه بر فهم عمیق گامی جلوتر میرویم که حکم صادر کنیم.
🔸 مسائل جدید بوجود آمده باید چکار کرد؟
▫️باید به ادله بنگریم که آیا این مسائل جدید مصداقی از آن حکم هستند؟
▫️بعضی از حکم وسیع هستند حکمهای دیگر را تحت سیطره خود قرار میدهند.
▫️برای مثال در اسلام لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام.
▫️احکامی که خودشان دربرگیرنده حکم های دیگر هستند، قاعده فقهی هستند.
علمی وجود دارد که به ما قواعد استفاده از ادله را میآموزد که به ان علم اصول فقه میگویند.
🔸تفاوت های قواعد فقهی با اصول فقه
اول:قواعد فقهی خودشان حکم هستند
اما اصول فقه خودش قاعده و قانون است
دوم:در اصول فقه به ما استنباط میآموزد
اما قاعده فقهی به ما تطبیق می آموزد.
🔹@feqahat
قواعد فقهی ۰۲.mp3
16.43M
#قواعد_فقهی
جلسه دوم
استاد عجمی
🔸پیشینه قواعد فقهی
▫️نخستین کارها به علمای اهل سنت برمیگردد.
▫️درفضای شیعه بعد از غیبت کبری و عدم دسترسی به امام معصوم احساس نیاز به قواعد کلی بیشتر شد.
▫️در دوران معاصر نیاز به قواعد فقهی بیشتر شد و اختصاصی به ان پرداخته شد.
▫️پس در ابتدا در برخی کتب قواعد کلی کمی دیده میشد در مرور زمان کتاب اختصاصی برای قواعد فقهی نوشته شد و به جایی رسید که برای یک قاعده یک کتاب نوشته شده است.
🔸قاده یکم: قاعده ارشاد جاهل
ارشاد و راهنمایی جاهل مقدم بر امر و نهی میباشد...
🔹@feqahat
قواعد فقهی۳.mp3
26.69M
#قواعد_فقهی
جلسه سوم
استاد عجمی
🔸قاعده ارشاد جاهل
🔹قاعده ای است در فقه که بسیاری از علما راجع به موضوعات مختلف اعم از قضاوت،اجتهاد و تقلید، طهارت مورد بحث قرار گرفته است
🔸دیدگاه های ارشاد جاهل
۱_ وجوب ارشاد جاهل در موضوعات:
▫️علامه حلی میگوید در واجبات ارشاد جاهل واجب است
▫️ارشاد واجب کفایی است
▫️ارشاد در احکام واجب واجب است
۲_ عدم ارشاد جاهل در موضوعات
مشهور علما میگویند ارشاد در موضوعات واجب نیست (مثلا در مورد کسی که نمیداند روزه یا نماز واجب است یا خیر می توان حکمش را بیان کرد اما بیان کیفیت آن واجب نیست.)
۳_ استحباب ارشاد جاهل: بعض ها گفته اند ارشاد جاهل مستحب است
۴_ وجوب ارشاد جاهل در موضوعات مهم.
برخی فقهای معاصر گفته اند ارشاد جاهل در موضوعات مهمی مثل حفظ جان،انتخابات،رویت هلال واجب است.
🔸ادله قاعده ارشاد جاهل
▫️ادله قرانی آیه نفر
کلیت این ایه اشاره دارد نیاز نیست همه به جنگ بروند باید گروهی به جنگ بروند و گروهی بمانند و معارف و احکام اسلام را بیاموزند و به کسانی که از جنگ بر میگردند بیاموزند.
▫️در ذیل این ایه نکات و سوالاتی مطرح میشود مثل اینکه
انذار به چه معناست؟
آیا وظیفه یک مبلغ دین فقط انذار است؟
چرا در این ایه از کلمه انذار استفاده شده؟
و اینکه حکم تفقه نفسی است یا غیری؟
در جواب اول باید گفت انذار به معنای هشدار همراه با ترس است.
در جواب دوم باید گفت یک مبلغ دین هم باید انذار کند هم تبشیر و واضح است که تاثیر انذار بیشتر است.
و در اخر اینکه تفقه در این آیه از جهتی نفسی است و از جهتی غیری است.
🔹@feqahat
🔸تحلیل تربیتی ـ رسانهای اربعین:
امروز اربعین تبدیل به یک رسانه بین المللی شده که افراد از کشورهای مختلف را به کربلا جذب و بین آنها تبادل فرهنگی ایجاد میکند.
در:
https://www.shabestan.news/news/1778539/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA
💢 و هنوز اوست که نجات میدهد ...
امروز در زیارت اربعین خواندیم: : «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»: یعنی امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو ای خدا، بذل و بخشش کرد تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد!
حرکت امام حسین ع، بیدارکننده انسانها از گمراهی و نادانی بود. برای این راه حتی از جان خود و فرزندان و اسارت عزیزانش مایه گذاشت!
بیداری انسان چه مقدار اهمیت دارد که خداوند، در طول تاریخ انسانی، پیامبران و حسینهایش را در این راه قربانی میکند.
در مقابل، لشکر شیطان و طاغوت تمام تلاش خود را میکند تا انسان را در جهالت و گمراهی نگاه دارد.
طاغوتهای امروزه با رسانه، زن، شراب و موسیقی توانسته انسانهای بسیاری را در چاه گمراهی و نادانی فرو برد. تا آنجا د که بسیاری از انسانها به یک زندگی حیوانی بسنده کرده و جایگاه والای خویش را فراموش کردهاند.
اما در این بین، هنوز اربعین حسینی است که بیدار کننده انساها در جهان است ....
فقه فرهنگی
تحلیل تربیتی اربعین @feqahat 👇👇👇👇
💢چرا اربعین اینگونه تاثیرگذار است؟
در تربیت آنچه مهم است، جامعیت در تربیت است. انسان سه بعد دارد: شناخت، گرایش و رفتار. در یک برنامه ریزی تربیتی باید به این سه بعد توجه شود. در علوم تربیتی دنیا به این سه بعد توجه میشود.
▫️یکی از سوالهای این است که چگونه است که اربعین حسینی این تاثیر عمیق را در افراد میگذارد.در تحلیل تربیتی تاثیرگذاری اربعین بر رشد و تربیت انسانها باید گفت: اربعین بر هر سه بعد انسان تاثیرگذار است.
🔸تاثیر شناختی
در روایات آمده است
قَالَ: بُنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَيَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلاَيَةِ .
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۳ ص ۲۹
در اربعین، تمامی توجه ها به ولایت میشود. این نظام شناختی انسان را اصلاح میکند. در نظام شناختی شیعی، توجه به امام، هدف قرار گرفتن امام و ختم راه به امام، در صدر نظام شناختی است.
در ایام اربعین این اصلاح شناختی رقم میخورد. اربعین نظام اولویتی انسان را در شناخت و تفکر اصلاح میکند. تمامی توجه ها در پیاده روی اربعین و حتی برای دیگران در این ایام متوجه امام حسین ع است
🔸تاثیر انگیزشی و عاطفی
بعد مهم دیگر، بعد عواطف و انگیزه انسان است.
در نظامات آموزشی به این بعد انسان توجه لازم نمیشود.
در اربعین، قلبها و انگیزه ها به امام حسین ع گره میخورد؛ چه برای آنها که در پیاده روی حضور دارند، چه موکب دار و چه پیاده رو به سمت کربلا.
این عواطف و انگیزه بخشی به انسانها برای حرکت و رشد میدهد.
آنچه خیل عظیم مرد را در اربعین جمع میکند، عواطف و احساسات حسینی که تمامی ملل مختلف را حول امام حسین ع جمع کرده است. حتی بسیار از افراد خاکستری و کمتر مذهبی را این احساس و عواطف جذب میکند. که باید از این فرصت بهتر استفاده کرد
▫️اصلا یکی از پایه های مهم دین، انگیزه و محبت است:
أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي حَدِيثٍ لَهُ قَالَ يَا زِيَادُ وَيْحَكَ وَ هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ أَ لَا تَرَى إِلَى قَوْلِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ أَ وَ لَا تَرَى قَوْلَ اللَّهِ لِمُحَمَّدٍ ص حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ قَالَ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ (المحاسن، ج1، ص: 263)
در این میان، محبت امام حسین ع هدیه ویژه الهی است که باب آن در اربعین بسیار بازتر میشود برای همه بشریت
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ. (كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص142)
🔸تاثیر رفتاری
بعد بعدی، بعد رفتاری و کنشی انسان است. اربعین فقط یک مناسک فردی و زیارت نامه خواندن فردی در خانه نیست. یک مناسک و عبادت حرکتی است که و پیاده روی که بعد رفتاری انسان را هم تحت تاثیر خود قرار میدهد.
🔸از این روست که تاثیر اربعین بسیار ویژه و فوق العاده است.
🔹@feqahat
هدایت شده از فارس زندگی
یک سوغات ناب از پیادهروی اربعین برای خانه و کاشانه
🔹شاید شما جز افرادی باشید که با دیدن حضور زائران پیاده روی اربعین بپرسید که آیا چنین سفری به دردسرهای غیرمترقبهاش میارزد؟ مگر در این گرمای هوا، جای حضور کودکان است؟ اصلاً این سفر مستحبی که امام حسن عسکری (ع) زیاد به آن توصیه کردند چه سوغاتی برای خانه و کاشانه دارد که اینقدر طرفدار دارد؟
🔹این چالش را با کارشناس فقه تربیتی حجتالاسلام هادی عجمی در میان گذاشتیم، او از زوایای پنهان تأثیرات پیادهروی اربعین در سبک زندگی پیشروی زوار امام حسین (ع) میگوید.
🔸 حال اگر شما هم میخواهید بدانید این سوغات ناب چیست ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.
@Fars_Zendegi
قواعد فقهی ۴.mp3
14.84M
#قواعد_فقهی
#جلسه_چهارم
استاد هادی عجمی
🔹ادامه ادله ارشاد جاهل
▫️ارشاد به جاهل به حکم واجب است
▫️ارشاد جاهل به موضوع مورد اختلاف هست
🔸ادله : آیه نصر جایگاه علم و جهاد مساوی هست
▫️آیه سوال ( سوره نحل ۴۳ و انبیا ۷) قاعده کلی بیان میکند که اگر چیزی را نمیدانید بپرسید: اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
🔸 نکات
▫️عالم در ارشاد جاهل به کسی اطلاق میشود که حکم را بداند.
▫️ آیه در مورد قوم بنی اسرائیل است
▫️ اما قاعده فسعلو قاعده کلی است فقط به بنی اسرائيل نیست
▫️ مخاطب این آیه جاهل است
▫️سوال ارتباط این آیه با ارشاد جاهل چیست ؟
▫️بر اساس ملازمه این آیه دلالت بر این وجوب پاسخ از سوی عالم را دارد که دلیل ما آیات کتمان است که کتمان حق را واجب قرار داده
▫️آیات کتمان و جاهل (سوال) مرتبط هستند عالم کتمان نکند جاهل بپرسد
▫️آیات کتمان : يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
( سوره آل عمران ۷۱ ونیز در آیات ۱۸۷ سوره انعام آیه ۹۱ و سوره مائده ۱۵ )
▫️قرآن حتی اگر جمله انشا نگوید و عذاب آن را بگوید حکم حرمت دارد
بر اساس تناسب حکم و موضوع کتمان معارف واجب، حرام است
کتمان حق حرام بازگو کردن آن واجب است.
🔹@feqahat
♨️پیوسته دغدغه ما، فقه فرهنگی بوده است
💢در نظر داریم شروعی داشته باشیم بر فقه فرهنگی، مستقل از فقه تربیتی،
دریافت کننده پیشنهادهای شما هستم
@hadiajami
قواعدفقهی ۰۵.mp3
11.79M
#قواعد_فقهی
جلسه پنجم
استاد عجمی
🔸ادله قاعده ارشاد جاهل
▫️ بخش دوم آیه تبیین
اوّل: کتاب بر همه معارف دینی حمل میشود. در ادله کلمه علم منصرف به علم دینی است.
دوم: این آیه مخصوص به بنی اسراییل نیست. بلکه مناط تبیین برای هر کس که خدا به او علم داده واجب است.
۱- مناط عالم بودن است.
۲- الغای خصوصیت. فقط علمای بنی اسراییل خصوصیت ندارن بلکه شامل هر عالمی می شود که علم داشته باشد.
نکات
🔸جهاد تبیین به چه معناست؟
منظور آقا چیست؟
🔸حاشیه: عکس گرفتن از جرم اشاعه فحشا است؟
🔹@feqahat
سیره امام رضا ع .docx
33.6K
🔹سیره امام رضا (ع) در ارتباط با:
🔸خدا
🔸خود
🔸دیگران
🔸طبیعت
▫️به نیت نگاه حضرت نشر دهید....
🔹
هدایت شده از فارس زندگی
شاگرد امام رضا(ع) در قرن جدید باشید
🔹خرده روایتهایی از زندگی امروزی ما، به نام امام رضا (ع) گره خورده است، شاید برای همین است که میتوانیم بگوییم ما این روزها شاگرد سیره رضوی هستیم، آیا شما هم تا به حال این مورد را امتحان کردهاید؟
🔹چند قرن بعد، در همین حوالی؛ صدای صلوات خاصه همچنان به گوش میرسد، آن دیگر خبری از دعوای راننده نیست، چون خسارت هم جدی نیست، دو طرف روی هم را میبوسند و هر کدام به مسیر خودشان ادامه میدهد، یا آن مرد طلبکار رنگ چهرهاش عوض میشود و شرمندگی از صدایش پیدا است، او به برکت نام امام رضا (ع) به دوستش میگوید «دیگر طلبی ندارم» و ... .
🔹این داستانها همچنان در گوشه گوشه کشور ما جریان دارد و چه بسیار مردمی که به خاطر برکت وجودی امام رضا (ع)، تأثیر از سیره رضویاش را به بطن جامعه کشاندهاند.
ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.
@Fars_Zendegi
قواعد فقهی۶.mp3
16.64M
#قواعد_فقهی
جلسه ششم
استاد عجمی
🔸دلیل قاعده ارشاد جاهل: ایه ۱۰۴ سوره آلعمران
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
مرحله پیش از امر و نهی، دعوت است.
ابتدا باید دعوت به خیر کرد و باید نگاه ها را عوض کرد. تا آن مسئله را خیر و معروف بدانند. چراکه گاهی مردم نسبت به خیر خود آگاهی ندارند و یا خیر را به اشتباه متوجه شدند. مانند نگاه اشتباه به تغییر جنسیت که در حقیقت حذف جنسیت است.
▫️ دعوت معنای وسیعی دارد؛ مانند دعوت علمی که همان ارشاد جاهل است.
🔹@feqahat
💢مراقب باشیم
چندی بود که بنر بسیار بزرگ دو طرف پشت بام مغازهای حاشیه خیابان برایم جالب بود.
از روز شهادت سید ابراهیم رییسی تا همین هفته هنوز این بنر زیبا بود که تصاویر شهدای خدمت را با این سخن طراحی کرده بود که مزد خدمت صادقانه....
چه قدر با خودم گفتم واقعا گاهی افرادی که به ظاهر آنها نمیخورد چه ارادتی به نیروهای انقلاب دارند. بدون اینکه سازمان رسمی باشند ...
اما
این هفته دیدم بنر برداشته شده.
اما
پشت بنر در این ایام طبقه دوم ساختمانش را مخفیانه و غیر قانونی میساخته...
اری برادر. کم نیست اظهار ارادتهای ریاکارنه برای جلب منفعت و مخفی شدن پشت آن.
مراقب باشیم.
مراقب طرفدارانتان باشید. مراقب دلتان باشید، گول ارادتها را نخورد. مخصوصا اگر از حد خارج بود.
شادی روح شهدای خدمت صلوات
هدایت شده از فارس زندگی
۳ گام طلایی بیعت خانوادگی با امام زمان (عج)
🔹وقتی این روزها فضای مجازی همراه با انواع و اقسام بازیهای رایانهای دنیای متفاوتی را برای کودکان ایجاد کرده است، والدین چگونه میتوانند بیعت خانوادگی با امام زمان (عج) و تربیت مهدوی فرزندانشان را به سرانجام برسانند؟ ما برای حل این مشکل از سه گام طلایی و ماندگار برای شما میگوییم.
🔹کارشناس فقه تربیتی حجتالاسلام عجمی برای اینکه بیعت خانوادگی ما با امام زمان (عج) استمرار داشته باشد، میگوید که «همان گونه که محور سرپرستی حقوقی و مالی خانواده با پدر خانواده است. تعهد خانواده به ولایت پدر و او نیز به تحقق احکام الهی در خانواده، تمرین ولایتمداری است».
🔸البته هنوز ۲ گام دیگر برای تحقق بیعت خانوادگی با امام زمان (عج) باقی است که اینجا میتوانید بخوانید.
@Fars_Zendegi
قواعد فقهی 7.mp3
25.09M
#قواعد_فقهی
استاد عجمی
جلسه هفتم
🔸ادامه ادله قاعده ارشاد جاهل
ادله کتمان علم
روایت در مورد کتمان علم مانند:
«مَنْ نَكَثَ بَيْعَةً أَوْ رَفَعَ لِوَاءَ ضَلَالَةٍ أَوْ كَتَمَ عِلْماً أَوِ اعْتَقَلَ مَالًا ظُلْماً أَوْ أَعَانَ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ ظَالِمٌ فَقَدْ بَرِئَ مِنَ الْإِسْلَامِ». فضل الله بن علی راوندی کاشانی، النوادر، ص 17.
▫️در مقابل برخی روایات کتمان را واجب دانستند:
... وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ «يَجِبُ أَنْ يُكْتَبَ هَذَا الْحَدِيثُ بِمَاءِ الذَّهَبِ». . محمد بن محمد بن نعمان عکبری (شیخ مفید)، الأمالي، ص 338.
و مانند: وَ اتَّقَوْا سَتْرَ الْعُلُومِ عَنْ أَهْلِهَا الْمُسْتَحِقِّينَ لَهَا وَ فِيهِمْ نَشَرُوهَا
▫️ حرمت کتمان ملازمه شرعی با وجود تبیین دارد. نتیجه است که کتمان احکام واجب و مورد نیاز جامعه حرام است.
▫️ اما درجاهایی کتمان جایز است حتی واجب و جهاد است. آنجا که مخاطب ظرفیت ندارد و اسرار اهل بیت است. این موارد استثناشده است و موضوع را قید زده است.
🔹@feqahat
قواعد فقهی 8.mp3
14.51M
#قواعد_فقهی
استاد عجمی
قاعده ارشاد جاهل
جلسه هشتم:
🔸ادامه ادله ارشاد جاهل:
"مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً . المائده ٣٢ و روایات ذیل ان.
◽️ارتباط اين ايه با ارشاد جاهل: "و من احياها فكأنما أحيا الناس جميعا" كسى كه به شخص كمك مي كند كه گناه نکند، زندهاش کرده است.
روایت : "من أخرج ها من الضلاله الى الهدى فقد أحياها و من أخرج ها من الهدى الى الضلالة فقد قتل ها"
🔸ادله کفالت ایتام آل محمد
أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا فَهَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حِجْرِهِ. أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى». مستدرک الوسائل، ج 15، ص 153
🔹@feqahat
💢استعمار تربیتی _ فرهنگی
🔸استعمار در تربیت و فرهنگ چگونه است؟
هر چه میخواهید آن را تعریف کنید، اما نمیتوان مصداق مهم آن را تغییر نظام اولویتی ندانست!
نظام اولویتی زیست بوم انسانهای امروز اینگونه تغییر کرده است:
🔺اولویت دادن به آزادی به جای اولویت دادن به کرامت انسانی
🔺اولویت دادن به تساوی به جای اولویت دادن به عدالت
🔺اولویت دادن به سرگرمی به جای اولویت دادن به تفکر
🔺اولویت دادن به هیجان ورزشی به جای اولویت دادن به سلامت بدن
🔺اولویت دادن به لذت در لحظه به جای اولویت دادن به لذت پایدار
🔺اولویت دادن به بعد حیوانی به جای اولویت دادن به بعد انسانی
و ...
تغییر نظام اولویتی انسانها همان تغییر در خلقت است. تحقق همان تهدید شیطان درباره انسان است. شیطان تهدید کرده بود که:
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ... ﴿سوره نسا آیه١١٩﴾
و سخت گمراهشان کنم و به آرزو (های باطل و دور و دراز) درافکنم و ... امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند.
🔹@feqahat