eitaa logo
فقه فرهنگی
687 دنبال‌کننده
181 عکس
19 ویدیو
73 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سیره امام رضا (ع) در ارتباط با: 🔸خدا 🔸خود 🔸دیگران 🔸طبیعت 👇👇👇
سیره امام رضا ع .docx
33.6K
🔹سیره امام رضا (ع) در ارتباط با: 🔸خدا 🔸خود 🔸دیگران 🔸طبیعت ▫️به نیت نگاه حضرت نشر دهید.... 🔹
هدایت شده از فارس زندگی
شاگرد امام رضا(ع) در قرن جدید باشید 🔹خرده روایت‌هایی از زندگی امروزی ما، به نام امام رضا (ع) گره خورده است، شاید برای همین است که می‌توانیم بگوییم ما این روزها شاگرد سیره رضوی هستیم،‌ آیا شما هم تا به حال این مورد را امتحان کرده‌اید؟ 🔹چند قرن بعد، در همین حوالی؛ صدای صلوات خاصه همچنان به گوش می‌رسد، آن دیگر خبری از دعوای راننده نیست، چون خسارت هم جدی نیست،‌ دو طرف روی هم را می‌بوسند و هر کدام به مسیر خودشان ادامه می‌دهد، یا آن مرد طلبکار رنگ چهره‌اش عوض می‌شود و شرمندگی از صدایش پیدا است، او به برکت نام امام رضا (ع) به دوستش می‌گوید «دیگر طلبی ندارم» و ... . 🔹این داستان‌ها همچنان در گوشه گوشه کشور ما جریان دارد و چه بسیار مردمی که به خاطر برکت وجودی امام رضا (ع)، تأثیر از سیره رضوی‌اش را به بطن جامعه کشانده‌اند. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید. @Fars_Zendegi
قواعد فقهی۶.mp3
16.64M
جلسه ششم استاد عجمی 🔸دلیل قاعده ارشاد جاهل: ایه ۱۰۴ سوره آل‌عمران وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ مرحله پیش از امر و نهی، دعوت است‌. ابتدا باید دعوت به خیر کرد و باید نگاه ها را عوض کرد. تا آن مسئله را خیر و معروف بدانند. چراکه گاهی مردم نسبت به خیر خود آگاهی ندارند و یا خیر را به اشتباه متوجه شدند. مانند نگاه اشتباه به تغییر جنسیت که در حقیقت حذف جنسیت است‌. ▫️ دعوت معنای وسیعی دارد؛ مانند دعوت علمی که همان ارشاد جاهل است. 🔹@feqahat
💢مراقب باشیم چندی بود که بنر بسیار بزرگ دو طرف پشت بام مغازه‌ای حاشیه خیابان برایم جالب بود. از روز شهادت سید ابراهیم رییسی تا همین هفته هنوز این بنر زیبا بود که تصاویر شهدای خدمت را با این سخن طراحی کرده بود که مزد خدمت صادقانه.... چه قدر با خودم گفتم واقعا گاهی افرادی که به ظاهر آنها نمیخورد چه ارادتی به نیروهای انقلاب دارند. بدون اینکه سازمان رسمی باشند ... اما این هفته دیدم بنر برداشته شده. اما پشت بنر در این ایام طبقه دوم ساختمانش را مخفیانه و غیر قانونی می‌ساخته... اری برادر. کم نیست اظهار ارادتهای ریاکارنه برای جلب منفعت و مخفی شدن پشت آن. مراقب باشیم. مراقب طرفدارانتان باشید. مراقب دلتان باشید، گول ارادتها را نخورد. مخصوصا اگر از حد خارج بود. شادی روح شهدای خدمت صلوات
هدایت شده از فارس زندگی
۳ گام طلایی بیعت خانوادگی با امام زمان (عج) 🔹وقتی این روزها فضای مجازی همراه با انواع و اقسام بازی‌های رایانه‌ای‌ دنیای متفاوتی را برای کودکان ایجاد کرده است، والدین چگونه می‌توانند بیعت خانوادگی با امام زمان (عج) و تربیت مهدوی فرزندانشان را به سرانجام برسانند؟ ما برای حل این مشکل از سه گام طلایی و ماندگار برای شما می‌گوییم. 🔹کارشناس فقه تربیتی حجت‌الاسلام عجمی برای اینکه بیعت خانوادگی ما با امام زمان (عج) استمرار داشته باشد،‌ می‌گوید که «همان گونه که محور سرپرستی حقوقی و مالی خانواده با پدر خانواده است. تعهد خانواده به ولایت پدر و او نیز به تحقق احکام الهی در خانواده، تمرین ولایت‌مداری است». 🔸البته هنوز ۲ گام دیگر برای تحقق بیعت خانوادگی با امام زمان (عج) باقی است که اینجا می‌توانید بخوانید. @Fars_Zendegi
قواعد فقهی 7.mp3
25.09M
استاد عجمی جلسه هفتم 🔸ادامه ادله قاعده ارشاد جاهل ادله کتمان علم روایت در مورد کتمان علم مانند: «مَنْ نَكَثَ بَيْعَةً أَوْ رَفَعَ لِوَاءَ ضَلَالَةٍ أَوْ كَتَمَ عِلْماً أَوِ اعْتَقَلَ‏ مَالًا ظُلْماً أَوْ أَعَانَ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ ظَالِمٌ فَقَدْ بَرِئَ مِنَ الْإِسْلَامِ». فضل الله بن علی راوندی کاشانی، النوادر، ص 17. ▫️در مقابل برخی روایات کتمان را واجب دانستند: ... وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ «يَجِبُ أَنْ يُكْتَبَ هَذَا الْحَدِيثُ بِمَاءِ الذَّهَبِ». . محمد بن محمد بن نعمان عکبری (شیخ مفید)، الأمالي، ص 338. و مانند: وَ اتَّقَوْا سَتْرَ الْعُلُومِ عَنْ أَهْلِهَا الْمُسْتَحِقِّينَ لَهَا وَ فِيهِمْ نَشَرُوهَا ▫️ حرمت کتمان ملازمه شرعی با وجود تبیین دارد. نتیجه است که کتمان احکام واجب و مورد نیاز جامعه حرام است. ▫️ اما درجاهایی کتمان جایز است حتی واجب و جهاد است. آنجا که مخاطب ظرفیت ندارد و اسرار اهل بیت است. این موارد استثناشده است و موضوع را قید زده است. 🔹@feqahat
قواعد فقهی 8.mp3
14.51M
استاد عجمی قاعده ارشاد جاهل جلسه هشتم: 🔸ادامه ادله ارشاد جاهل: "مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً . المائده ٣٢ و روایات ذیل ان. ◽️ارتباط اين ايه با ارشاد جاهل: "و من احياها فكأنما أحيا الناس جميعا" كسى كه به شخص كمك مي كند كه گناه نکند، زنده‌اش کرده است. روایت : "من أخرج ها من الضلاله الى الهدى فقد أحياها و من أخرج ه‍ا من الهدى الى الضلالة فقد قتل ها" 🔸ادله کفالت ایتام آل محمد أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا فَهَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حِجْرِهِ. أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى». مستدرک الوسائل، ج 15، ص 153 🔹@feqahat
💢استعمار تربیتی _ فرهنگی 🔸استعمار در تربیت و فرهنگ چگونه است؟ هر چه می‌خواهید آن را تعریف کنید، اما نمی‌توان مصداق مهم آن را تغییر نظام اولویتی ندانست! نظام اولویتی زیست بوم انسان‌های امروز اینگونه تغییر کرده است: 🔺اولویت دادن به آزادی به جای اولویت دادن به کرامت انسانی 🔺اولویت دادن به تساوی به جای اولویت دادن به عدالت 🔺اولویت دادن به سرگرمی به جای اولویت دادن به تفکر 🔺اولویت دادن به هیجان ورزشی به جای اولویت دادن به سلامت بدن 🔺اولویت دادن به لذت در لحظه به جای اولویت دادن به لذت پایدار 🔺اولویت دادن به بعد حیوانی به جای اولویت دادن به بعد انسانی و ... تغییر نظام اولویتی انسان‌ها همان تغییر در خلقت است. تحقق همان تهدید شیطان درباره انسان است. شیطان تهدید کرده بود که: وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ... ﴿سوره نسا آیه١١٩﴾ و سخت گمراهشان کنم و به آرزو (های باطل و دور و دراز) درافکنم و ... امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند. 🔹@feqahat
🔰 اصل عدالت یکی از مهم‌ترین اصول در نظام اخلاقی و تربیتی اسلام است 🔻حجت‌الاسلام عجمی، عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان، اصل عدالت را یکی از مهم‌ترین اصول در نظام اخلاقی و تربیتی اسلام برشمرد که می‌تواند در تدوین روش‌ها و اصول راهگشا باشد. 📝 بیشتر بخوانیم: https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=54833 ✅ خبرگزاری حوزه علمیه خراسان 🆔 @news_howzehkh
« مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِی يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم‏»، امام صادق (ع): رسول خدا (ص) فرمود:كسی كه صبح كند و اهمیتی به كارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و كسی كه صدای مردی بشنود كه فریاد كمك خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست. 📚الكافی، ج ‏۲، ص ۱۶۴
قواعد فقهی9.mp3
18.21M
استاد عجمی جلسه نهم 🔸قاعده ارشاد جاهل مروری بر ادله و آنچه بیان شد: ▫️آیه نفر ▫️آیات سوال و کتمان : از اینطرف می‌گوید سوال کنید و از آنطرف می‌گوید کتمان نکن واجبات و ضروری را که اگر گفته نشود افراد به فساد می‌افتند. ▫️آیات دعوت به خیر : که دعوت به خیر می‌کند 🔸قاعده وجوب ارشاد جاهل: بر اساس این قاعده تمام این عدله اثبات کننده ارشاد جاهل هست ۱ احکام واجب ۲ موضوعات مهم 🔸سوال: آیا عالم بودن شرط در ارشاد جاهل است؟ آیا شرط وجوب است یا شرط واجب؟ آیا مانند حج استطاعت شرط هست؟ یعنی شرط هست باید عالم باشید ؟ شما که ارشاد میکنید آیا لازم است علم بیاموزی؟ شرط واجب چیست ؟ یعنی یاد بگیریم بعد به جاهل ارشاد کنیم. شرط وجوب چیست ؟ یعنی اگر تا علم نیاد وجوب در کار نيست. ▫️از ادله بر می‌آید که علم شرط وجوب است. اگر کسی مسئله و حکمی را بداند، بر او در شرایطی واجب می‌شود. 🔸ارشاد جاهل واجب کفایی است یا عینی؟ هدف علم پیدا کردن است؛ درنتیجه ارشاد وسیله است و موضوعیت ندارد و غیری است. از سویی کفایی است. مهم تحقق علم است. 🔸ارشاد جاهل تعبدی است یا توصلی؟ هرچند توصلی است؛ اما در آن قصد ریا و اذیت و ... نباشد. 🔸لزوم ارشاد جاهل گاهی اهمیت بیشتر پیدا می‌کند؛ مانند وقتی جامعه دچار فتنه می‌شود؛ آن موقع علما وظیفه شان بیشتر می‌شود. 🔹@feqahat
قواعد فقهی۱۰.mp3
18.61M
استاد عجمی جلسه دهم 🔸قواعد مهم فقه تربیتی: ▫️قاعده ارشاد جاهل؛ ▫️قاعده اتقان عمل؛ ▫️قاعده سرعت و سبقت (سرعت در کار خیر مستحب است)؛ ▫️قاعده الاهم فالاهم (در تزاحم‌های تربیتی بسیار کاربرد دارد)؛ ▫️قاعده لا ضرر؛ ▫️قاعده اعانه بر بر (نیکی)؛ ▫️قاعده تسنین سنن حسنه: سنت حسنه مثلاً کارهای نیکو مثل اعتکاف رجبیه. (بدعت نیز کار جدید است؛ اما بدون دلیل و پشتوانه به دین چسبانده می‌شود)؛ ▫️قاعده هدایت هدایت: ارائه طریق است يا نشان داده راه؛ ارائه هدایت تکوینی در حقیقت کار پیامبر است و ما ارائه طریق می‌کنیم. ▫️قاعده نفی سبیل؛ طرف مقابل آن عزت اسلامی است. اباید کاری کرد که مشرکین بر جامعه اسلامی تسلط پیدا کنند! بلکه در جهت عزت مسلمین گام برداشت. ▫️قاعده دعوت به خیر مطلق دعوت علمی یا دعوت زبانی یوسف 108،سوره آل عمران 104،سوره نهل 125 ▫️قاعده امر به معروف و نهی از منکر سوره اعراف 157 ▫️قاعده حفظ نظام اجتماعی ▫️قاعده حفظ نفوس با نگاهی کوتاه به هر قاعده ... قاعده تسبیب جلسه دیگر... 🔹@feqahat
💢ناتو دل‌های آزاده ▫️مدل اول: ناتوی نظام غربی قلب پیمان ناتو مادهٔ ۵ آن است که در آن کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را به عنوان حمله به همه کشورهای عضو برشمارند و به مقابله آن برخیزند این یک اقدام عاقلانه برای بالا بردن هزینه حمله و مانع شدن از حمله دشمنان به کشور آنهاست. بگذریم از اینکه برخی از اعضای آن، حمله کنندگان و شروع کنندگان جنگ و نسل کشی در کشورهای مختلف بوده‌اند! ▫️مدل دوم: ناتو قلب‌های آزاد اما در مدل اسلامی پیمان قلب‌های انسانی، مهمتر از پیمان سیاسی کشورهاست. امروز در جبهه مقاومت یک ناتوی قلبی میان آزادگان مسلمان شکل گرفته است که در آمادگی کامل برای کمک به هم جبهه دیگر خود در جبهه مقاومت هستند. اما پاسخ به این پرسش روشن است: نخ تسبیح این جبهه در جهان اسلام و بلکه در جهان، چه کسی به جز آیت الله خامنه‌ای است؟ آیا دنیای اسلام و دنیای شیعه تا به خود عالمی چینین قدرتمند و قدرت ساز برای کشورش دیده است؟
💢لبنان و به طور خاص حزب الله، نه افغانستان است و نه حتی عراق. همه می‌دانند حزب الله به نوعی پایگاه ایران و بازدارنده اصلی حمله اسرائیل به ایران است‌. به یقین و بدون تردید اگر این علم بیافتد، هدف بعدی حملات یا حمله به ایران است. پ.ن انکار این مسئله کاملا روشن از سوی برخی، نشان از چه چیز جز خیانت یا حداقل حماقت امنیتی دارد؟ به هر جهت برخی اشتباه‌ها دیگر جبران پذیر نیست. همانگونه که اشتباهی که سبب حمله مغول به ایران شد، دیگر جبران نشد!
هر زمان یزیدیان علم‌دار را زدند بدان می‌خواهند بعد آن به خیمه زنان و کودکان بی‌پناه حمله کنند!
🏴🏴🏴 "مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا" سلام خدمت دوست‌داران فقه تربیتی و فرهنگی شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت میگویم ما ایرانیان با هر نگاهی اما فراموش نمی‌کنیم که او و سربازانش در کنار حفاظت از کشورش، عامل بازدارنده دست‌درازی اسرائیل به ایران بود تا انجا که آنها را نیروی ایران می‌نامیدند و جان‌هایی را در راه ایران دادند. ملت ایران قدرشناس است. خون او بر زمین نخواهد ماند. به امید نابودی ظلم. هادی عجمی
ترسو تقدیرش چیزی است که از آن می‌ترسد 💢یک عده میگفتند اگر جلیلی رای اورد جنگ میشود. 💢عده‌ای می‌گفتند اسرائیل اگر ببیند پزشکیان رای اورد آتش جنگ را شعله‌ور می‌کند. کدام شد؟؟
رییس جمهور و ظریف نیز این مسئله را تایید کردند. یک حاشیه: اگر میزدیم عده‌ای آینده می‌گفتند تا یک قدمی مذاکره و حل مشکل فلسطین رفته بودیم؛ اما یک عده تندرو نگذاشتند!! تا به کی اعتماد به امریکا را میخواهیم تجربه کنیم؟ تجربه اعتماد رفسنجانی، خاتمی و روحانی و حالا.... پزشکیان برای ثبت در تاریخ پ.ن یادتان هست چندی پیش می‌گفتند تا چند قدمی توافق با آمریکا در مذاکرات گذشته رفته بودیم؛ اما فلانی نگذاشت!
🔹کانال فقه فرهنگی 💢محورهای محتوایی کانال: یادداشت‌های فرهنگی و مناسبتی و مدیریت فرهنگی سلسله جلسات فقه فرهنگی سلسله جلسات فقه مدیریت مدرسه سلسله جلسات بررسی فقهی تربیت اخلاقی فرزندان جلسات بررسی نظام روش‌ها و برخی مسائل تربیت جنسی در ادله شرعی سلسله جلسات برگزار شده در رادیو معارف و ... 🔸پذیرای موضوعات و مسائل پیشنهادی درباره بررسی فقهی مسائل فرهنگی. 🔹مناسب برای: 🔸علاقه‌مندان به فقه تربیتی؛ 🔸آنهایی که به مسائل فقه معاصر و کاربردی علاقه‌مند هستند؛ 🔸 مدیران فرهنگی؛ 🔸مدیران گروه‌های جهادی؛ 🔸علاقه‌مندان مطالعات راهبردی. در: 🔹https://eitaa.com/feqahat 🔹@feqahat
قواعد فقهی ۱۱.mp3
17.49M
جلسه یازدهم استاد عجمی 🔸قاعده تسبیب در لغت : به معنی طناب است. در اصطلاح: هر نوع دخالت شخصی در انجام یا ترک کاری توسط شخص دیگری. ▫️ در مباشرت خود فرد انجام دهنده است. اما در تسبیب خودش انجام دهنده نیست و در صدورش دخیل است. ▫️ در تسبیب خودش فاعل نیست اما در مقدمه فعل حرام خودش فاعل است. 🔸واژه ها : اضطرار: در این اختیار دارد اجبار: اختیار ندارد مضطر: مجبور به انجام کاری شرط:باعث مقدمه ایجاد حرام شود ▫️عدم ممانعت یعنی: از چیزی خبر داری اما اطلاع نمیدهی. داخل ظرف غذایی خون ریخته شده و نجس است کسی برای خوردن غذا اقدام میکند. اما چیزی نمیگوید‌. و .... 🔹@feqahat
💢در تاریخ بنویسند که شیعیان امیرمومنان تنها یاوران مظلومان مسلمان اهل سنت فلسطین بودند. ▫️مشتی باشد بر یاوه‌گویان وهابی علیه شیعه ▫️به یقین امشب محبت اهل بیت و شیعه در برادران اهل سنت فلسطین موج می‌زند. 🔹
حمله به مناطق مسکونی.mp3
13.91M
🎙تردیدهایی بر جواز حمله به مناطق مسکونی برپایه مقابله به مثل در آیه ۱۹۴ سوره بقره: فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ  🔸آیا امکان دارد به اطلاق این آیه استدلال کرد؟ 🔸سیره اهل بیت ع چه ارتباطی با این آیه دارد؟ دیدگاه برگزیده: در هنگام اضطرار و در جایی که برای دفاع هیچ راهی دیگر نباشد فقط جایز است که بسیار محدود است. 🔹@feqahat
قواعد فقهی ۱۲.mp3
19.64M
جلسه دوازدهم استاد عجمی 🔸قاعده تسبیب 🔸اقسام تسبیب: ▫️ترک بیان حکم یعنی می‌تواند حکمی را بگوید اما ترک می‌گوید. ▫️اکراه (اجبار ومجبور ساختن کسی برای کاری ) ▫️تمهید مقدمات مقدمات کار وعملی را برای کسی آماده ومحیط نمودن ▫️عدم مانع عدم ممانعت از فعلی که حرام است توان ممانعت دارد اما نمی‌کند. 🔸احکام تسبیب درترک بیان حکم درموضوع :حرام نیست. درحکم :حرام است. تعریف اکراه (اجبار کردن کسی بر عملی که رضایت ندارد ) 🔸اقسام اکراه ▫️اکراه عقلی ▫️ اکراه عرفی ▫️تمهید مقدمات 🔹
قواعد فقهی۱۳.mp3
18.22M
🔸 جلسه سیزدهم ۱۳ استاد عجمی 🔸قاعده فقهی تسبیب ▫️اقسام تسبیب: ۱- ترک بیان حکم ۲- اکراه ۳- تمهید مقدمات: الف) تسبیب خاص: یعنی تمهید مقدمات برای کار حرام که فاعل به حکم یا موضوع آن ندارد. ب) اغرای به جهل 🔸 آیا علم داشتن موضوعیت در حرمت دارد ؟ 🔸دیدگاه فقها درباره تسبیب خاص: ۱- حرمت مطلق: مشهور فقها این نظریه را پذیرفته‌اند. شیخ انصاری، امام خمینی، شهید صدر، محقق خویی، آیت‌اللّه تبریزی و آیت‌اللّه سبحانی از جمله قائلان به این حکم‌اند. 2. جواز مطلق: این احتمال قائلی ندارد. . تفصیل میان امور مهم و امور غیرمهم. 🔸 ادله حرمت تسبیب خاص: 1- مقتضای قواعد: ظهور خطابات شرعی؛ حکم عقل؛ فهم عرفی. 2- روایات: روایات تسنین سنت سیئه؛ روایات حرمت فتوای بدون علم و ... . جمع‌بندی تسبیب در دو مورد حرام است: 1. عناوینی که بر تسبیب به آن کارها نیز صدق می‌کنند؛ 2. عناوین مؤکّدی که می‌دانیم شارع به تحقق آنها راضی نیست، هرچند انجام آن با تسبیب دیگران باشد. 🔹@feqahat