🔹یک تذکر فقهی‼️
بر اساس آیات و روایات، در قیامت، حساب و کتاب دستهای از افراد، با دیگران متفاوت است و سختتر و با دقت بیشتر با آنها برخورد خواهد شد! افرادی مانند متجاهران به فسق، پایهگذاران گناه در جامعه، افتخار کنندگان به گناه، کسانی که در مکانهای مقدس گناهی را انجام میدهند و ... اما از همه مهمتر، کسانی هستند که به دستگاه دین متصل هستند. آنهایی که عموم مردم، رفتار آنها را پای دین میگذارند. رفتارهایی که اگر اشتباه باشد، علاوه بر ضربه به انجام دهنده، به دین دیگر مردم نیز ضربه میزند.
زنان پیامبر(ص) ، تا پیش از ازدواج با ایشان، همچون دیگر افراد جامعه بودند؛ اما هنگامی که همسر پیامبر شدند و به دین و پیامبر (ص) متصل گردیدند، دیگر ثواب و عقاب آنها با دیگران متفاوت میشود!
زیرا رفتار درست آنها، سبب جذب عموم مردم به دین و لغزش آنها سبب دوری برخی از دین میشود. در سوره الأحزاب، آیه 32 بر این تفاوت تاکید شده است: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ ...؛ اى همسران پيامبر! شما همچون دیگر زنها نيستيد!»
نمونه دوم، شقرانى آزادشده پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بود. اما گاهی گناهی که در شان او نبود انجام میداد. او نقل میکند:
«روزی هنگام تقسيم بيت المال، در زمان منصور كسى نداشتم كه برايم واسطه شود. همان طور در خانه منصور متحير بودم ناگاه چشمم بحضرت صادق عليه السّلام افتاد از جاى حركت كرده گفتم: فدايت شوم من غلام شما خانواده هستم؛ من شقرانى هستم. حضرت بسیار به من احترام کرد. حاجت خود را عرض كردم. پياده شد و داخل گرديد. پس از مختصر زمانى بيرون آمد. از داخل آستين خود مقدارى پول در آستين من ريخت. فرمود شقرانى! كار خوب از همه مردم خوب است؛ اما از تو بهتر است! كار زشت از همه كس زشت است؛ اما از تو زشتتر است! امام عليه السّلام با كنايه او را موعظه كرد!»
نتیجه و درخواست
از آیات و رویاتی که دو نمونه از آن بیان شد، حکمی کلی برداشت میشود؛ حکمی که عقل نیز به آن حکم میکند. حکم این است: گناه افراد منتصب به دین و حاکمیت اسلامی که به دین ضربه میزند، عقاب بیشتری دارد. این اشتباه، عموم مردم و جوانان را نسبت به دین بدبین میکند؛ ممکن است حتی سبب شود به علت اشتباه این افراد، آنها نیز دچار گناهی شوند.
🔹@feqahat
🔹در راهپیمایی 22 بهمن تقریبا همه آمده بودند!
حتی آنهایی که نیامده بودند!
🔸نگاهی خاص به آمار شرکت در راهپیمایی 22 بهمن
حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، در شهرها و به ویژه روستاها، بسیار قابل توجه و دشمن شکن بود.
اما ...
اگر آمدن به راهپیمایی 22 بهمن ماه، نشان از همراهی با نظام است، سکوت مؤدبانه بسیاری از مردم در مقابل گرانیها و فشارهای اقتصادی را باید، همراهی آنها با نظام دانست؛ هرچند ممکن است به علت کدورت از این اوضاع، در راهپیمایی شرکت نکرده باشند.
درنتیجه سکوت و صبر مؤدبانه آنها را باید همراهی با نظام دانست. پس آنها را هم که به آمار افرادی که راهپیمایی آمده بودند، اضافه کنید!
فقط میماند افرادی که از نظر فکری به طور کامل نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند؛ که جمعیت آنها قابل توجه نسبت نیست.
پس دروغ نیست که بگوییم تقریبا همه آمده بودند!
🔹@feqahat
جهاد تببین امام موسی بن جعفر.docx
24.4K
📚متن طرح منبر و مقاله:
🔹امام موسی بن جعفر، مهربانی با ابهت
🔸در ترویج و پخش این محتوا یاری کنید
🔹@feqahat
✅ تنها کسی که شعار«زن، زندگی، آزادی» را در عمل حقیقت بخشید، عزیز دل همه ما، پیامبر رحمت هست که با بعثتش، فرهنگ زنده به گور شدن دختران، به گور رفت ...
اثرجدید #حسن_روح_الامین بانام #نجات_دختران
#اصلاح_فرهنگی
🔹@feqahat
💢در مورد حجاب و قیمت دلار در کشور، تهاجم فرهنگی و اقتصادی رخ نداده است! با کودتا مواجهیم!
#کودتای_فرهنگی
#کودتای_اقتصادی
.
📝#یادداشت
عملی که امام علی (ع) در ماه شعبان به آن مداومت داشت چه بود؟
حضرت دعای کمیل را در چه حالتی میخواندند؟
در شعبان چه کنیم؟
در متن زیر مطالعه فرمایید:
https://b2n.ir/r92219
مغولها به ایران حمله کردند!
این روزها برخی چنان به خرید دلار حمله ور شدند که سربازان مغول به ایران اینگونه حمله نکرده بودند.
چنان همه زندگی و پول خود را دلار میخرند و زندگی هشتاد میلیون نفر را نابود میکنند که مغول نکرد.
چنان سرمست از سودهای خرید و فروش دلار هستند که مغول از غنائم جنگی ایران چنین سرمست نبود.
#خیانت_به_وطن
🔹 امام سجاد (ع) در جنگ روایتها:
باز تعریف طراز یاوری پیامبر(ص) در کلام امام سجاد (ع)
معاویه و سیستم رسانه او در جنگی نرم، روایتی ناصحیح از پیامبر و یاورانش نشر داده بود و ...
اما سوی امام سجاد به جنگ این روایت رفتند و با تعریفی صحیح طراز یاوری پیامبر (ص) را روایت کردند.
متن در:
shabestan.ir/detail/News/1254535
#یادداشت
خداوند رحمت کند شهیدان دفاع مقدس را. شهید برونسی را. که وقتی در محاصره دشمن قرار میگرفتند، با توسل به حضرت زهرا س از ایشان میخواستند معبری برایشان باز کنند و گشایشی و لطفی ویژه...
در این تنگنای عجیب اقتصادی توسل به حضرت زهرا س را امت حزب الله به جد، انجام دهند و طلب گشایش کنند ...
دعا و توسل سلاح مومن است!
tarbiatakhlaqi.1.mp3
48.07M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه یکم: مقدمات
🔸1. نقشه بحث
🔸2. تعریف تربیت:
در لغت از ربو به معنای زیاد و فزونی. در اصلطلاح فرایند شکوفاسازی استعدادها.
جایگاه و اهمیت مبانی در تربیت: دعوا و اختلاف اصلی در تربیت، مبانی است: مبانی خداشناسی، انسان شناسی که مرتبط با تربیت است.
نظام تربیت اسلامی چیست و جایگاه تربیت اخلاقی در آن.
اخلاق بحث مشترک ادیان و فرهنگهای مختلف.
تفاوت تربیت با اخلاق چیست؟
ارتباط فقه و ساحات تربیتی چگونه است؟
چرا برخی هنرها زمینه فساد در آن وجود دارد.
کدام موسسات کارهای فقه تربیتی میکنند؟
🔸3. تعریف تربیت اخلاقی
فقه تربیت اخلاقی چیست؟ و چه ارتباطی با فقه دارد؟
چرا طلابی که در رشتههای اخلاقی هستند باید فقه تربیتی بدانند.
🔹@feqahat
tarbiatakhlaqi.2.mp3
22.68M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه دوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
▫️آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً
🔸1. خطابات شارع از قبیل قضایای حقیقیه است:
شامل همه مکلفین در همه اعصار میشود؛
خطاب شامل مذکر و مؤنث است؛
ـ امر ظهور در وجوب دارد.
ـ اصل بر مولویت هست هرچند عقل ما به آن برسد. درنتیجه اوامر را سریع ارشادی و بدون حکم نکنیم! اما برخی به راحتی دایره ادله شرعی را با ارشادی کردن، کوچک کردند!!
🔸2. کلمه اهل بر خانواده (همسر و فرزندان و نوه ها) دارد.
🔸3. «وقایه» در لغت و کاربرد قرآنی به معنای «صیانت و نگهداری از خطر و آسیب» است.
این دلیل عام است و شامل تمام کارهایی سلبی و ایجاب که فرزندا را از گناه بازدارد، میشود. اما روایتی وجود دارد که این آیه را منصرف میکند:
... عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیةُ جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ یبْكِی وَ قَالَ أَنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی كُلِّفْتُ أَهْلِی فَقَالَ رسولالله؟صل؟: حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ ..
«حَسْبُكَ» دلالت بر مقید کردن حکم آیه دارد!
🔸جمع بندی احتمالات ارتباط این آیه و ورایت:
▫️الف) روایت را نپذیریم. نجاشی آن را ضعیف در حدیث میداند.
▫️ب) روایت را بپذیریم و بگوییم آیه درباره امر و نهی است.
▫️ج) بگوییم در امر و نهی دلالت بر وجوب داریم اما در بیش از آن دلالت بر وجوب ندارد.
🔹@feqahat