eitaa logo
فقه فرهنگی
681 دنبال‌کننده
189 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 htt
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430... باسمه تعالی بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزاده‌ای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است. زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را می‌رنجاند؛ به‌‌ویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گمارده‌اند. بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیست‌ها سخت‌تر‌ خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند. اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسان‌های آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است. سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفه‌ای خود هر آنچه می‌‌‌توانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟ بنابراین از شما نیز می‌خواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولت‌های خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتش‌بس‌های ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایت‌ها پایان نیابد. ▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
💢استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نقد و بررسی عرفان‌های غیروحیانی: بزرگ‌ترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است ▫️▫️▫️▫️▫️ معنا و معنویتی که در ادیان الهی به ویژه اسلام و تشیع مطرح است خاص‌تر، خالص‌تر و به توحید نزدیک‌تر می‌شود. چنان که در ادبیات معنوی نهج البلاغه با توحید الهی خاصی مواجه می‌شویم و حضرت‌امیر(س) در توصیه اخلاقی به امام حسن(ع) می‌فرمایند: همه آنچه گفتم وقتی حاصل می‌شود که از جانب خدا توفیق باشد. بزرگ‌ترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است متن کامل در👇👇👇 https://qudsonline.ir/xb6h7
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
🔹 . جلسه نهم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9) استاد 🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان ▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند. ▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیه‌السلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانسته‌اند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط. 🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی می‌داند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است. 🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین می‌رود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه می‌شود؛ مانند فیزیک و شیمی و ... 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۰.mp3
25.93M
🔹 . جلسه دهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(10) 🔸قاعده حفظ نظامات جامعه از لوازم توجه به قاعده حفظ نظامات آموزش و پرورش: بر اساس نیازهای آینده کشور، دروس امروز جامعه طرح ریزی شود. 2. در محیطهای چند فرهنگی مانند مناطق شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان باید به حفظ نظامات توجه کرد و وظیفه لزوما ارشاد جهالت آنها نیست. 3. گاهی ارشاد جاهل و دیگر قواعد بر قاعده حفظ نظامات مقدم میشود؛ مانند انقلاب اسلامی که هدفی والاتر از نگه داشتن حفظ نظامات داشت. 🔸قاعده نفی سبیل «وَلَن یَجْعَلْ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنینَ سَبیلاً» نساء، ۱۴۱ .این قاعده حاکم بر احکام دیگر است. زیرا خبر میدهد که خداوند خداوند کفار را بر مسلمانان مسلط نکرده است. یعنی هیچ چیزی که سبب تسلط بشود، در اسلام ندارید. پس حاکم بر احکام دیگر است. قدر متیقین منظور تقابل مسلمان با کافر است نه شیعه با دیگر فرقه‌های گمراه اسلامی. ادامه بررسی این قاعده در جلسه بعد.. 🔹@tarbiatmadresei_ir
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میزبان: حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۳ دی ماه 🕗 ساعت ۱۹ 🔗لینک شرکت در جلسه: B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu
جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی.mp3
34.78M
🎙 صوت مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میزبان: حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی @feqhe_tarbiati
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۱.mp3
21.24M
🔹 . جلسه یازدهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(11) 🔸ادامه قاعده نفس سبیل در این قاعده سخن از سود کفار نیست؛ بلکه تسلط کفار است ▫️قاعده نفی سبیل دو مرتبه دارد: ▫️حداقل: کفار تسلط پیدا نکنند که واجب است. ▫️حداکثر: عزت مسلمین و بالاتر بودن مسلمانان بر کفار که مستحب است. تسلط ابعاد مختلفی دارد: تسلط سخت، تسلط بر زمین است. تسلط نرم، تسلط بر آموزش و فرهنگ است. اگر مرکز اینترنت و بسیاری از خدمات اینچنین به جهان از آمریکاست، هدف نهایی همان تسلط بر دنیاست. از جمله اینکه بسیاری از اطلاعات را به دست آورد. ▫️بر اساس این قاعده حداقل نظام آموزش و پرورش باید به گونه‌ایی برنامه‌ریزی کند که تسلط علمی و عملی آینده کفار را نفی کند. باید آینده‌پژوهی شود. آینده پژوهی گمشده برنامه‌ریزی تربیت کشود است! ▫️باید آینده پژوهی نیازها و وابستگی‌های به کفار به دست آید تا برای آینده برنامه ریزی شود. از اهداف برجام این بود که آینده رشته فیزیک در کشور را نابود کنند. وابستگی کامل به علم فیزیک در آینده علمی کشور را برنامه‌ریزی کرده بودند! 🔸حوزه‌های علمیه باید بر اساس آینده پژوهی نیازهای کشور و جهان اسلام، دارد برنامه‌ریزی کند؛ زیرا آموزش زمان‌بر است و از اکنون باید برای آینده برنامه آموزشی داشت تا در آینده محقق شود. 🔹@tarbiatmadresei_ir
🌀جایگاه زن در خانواده تجسمی از بُعد جمالیه خداوند است متن گفت‌وگو در: shabestan.news/xjPWK
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۲.mp3
22.62M
🔹 . جلسه یازدهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(12) 🔸نتیجه‌گیری و جمع بندی 🔸مروری بر قواعد بیان شده و نتیجه‌گیری 🔸استدلال نخست ▫️بر اساس آنچه بیان شد و برپایه قواعد مختلف به دست می‌آید که نظام آموزش و پرورش چنان اهمیتی دارد که می‌توان گفت خداوند راضی به ترک آن نیست. (از جهت ارشادجاهل، نفی سبیل، حفظ نظامات اجتماعی و ...) ▫️درنتیجه از امور حسبیه است. امور حسبیه در شیعه اموری است که شارع راضی به ترک آن نیست و باید مسلمین آن را انجام دهند. ▫️بنابراین، حکومت از آنجا که نسبت به امور حسبیه وظیفه دارد، نسبت به نظام آموزش و پرورش وظیفه دارد. 🔸استدلال دوم براساس دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، قطعا از وظایف نظام حکومتی بر اساس نظام ولی فقیه، وظیفه آن مدیریت نظام آموزش و پرورش است. 🔹نکته حاشیه‌ای: 🔸 حسبه در فقه اهل سنت همان نظام تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر است که باید حکومت انجام دهد. لذا در حکومت داعش و برخی از حکومتهای اسلامی سخن از تشکیلات حسبه است. اما از جهتی معنایی عامتر دارد و لزوما کاری تشکیلاتی نیست. بلکه انجام کارهای مهم مورد نظر شارع است. 🔹مروری بر نظام آموزش جهان اسلام 🔸در عربستان: الف) قبل اسلام عربستان ب) دوران اسلامی: اول. دوره ابتدایی اسلامی(حلقه‌های درسی)؛ دوم. دوره میانی (کتّاب) ج) آموزش و پرورش رسمی (شکل امروزی) در سال 1925 به نام "اداره ی آموزش و پرورش" 🔸در ایران: الف) قبل از اسلام (دوران باستانی) ؛ ب) دروان اسلامی (مکتب خانه‌ها ) ، ج) نظام اخلاقی و آموزشی مدرن (غربی) 🔹@tarbiatmadresei_ir
💢سلسله جلسات فقه تربیت اعتقادی نگاهی کوتاه و گذرا به برخی ادله مهم وظیفه‌مندی والدین در تربیت اعتقادی فرزندان 👇👇👇
تربیت اعتقادی 01.m4a
35.41M
💢 ▫️جلسه یکم استاد 🔸کلیات فقه تربیتی 🔸مروری بر نظام تربیت اسلامی 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 02.m4a
33.23M
💢 ▫️جلسه دوم استاد 🔸تبیین سه بعد مهم تربیتی: اصلاح شناخت؛ اصلاح گرایش؛ اصلاح رفتار. 🔹@feqahat