eitaa logo
فقه فرهنگی
683 دنبال‌کننده
190 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
به علت گرما در سه کشور ترکیه و کویت و عربستان قطع گسترده برق به وجود امده! ایران دوران دولت روحانی هم که تا هوا گرم میشد قطعی‌های برق فراوان داشت. اما چرا اکنون با این فشار مصرفی قطع برق ندارد؟ مروت نیست اگر در این روز جمعه و زیر باد کولر، حداقل با یک صلوات شهید خستگی ناپذیر، ابراهیم رئیسی را یاد نکنیم
تفسیر تربیتی ج۱۰.mp3
15.38M
💢 ▫️جلسه دهم استاد 🔸بررسی ایه ۳۱ سوره مبارکه اسراء: لاتقتلوا اولادکم خشیة املاق نحن نرزقهم و ایاکم ... 🔸موضوعات مورد بحث در این آیه: ۱- حق زنده بودن ۲- ساحت تربیت جسمی و بدنی 🔸سیاق آیه: فضای عصر جاهلیت و زنده به گور کردن فرزندان هست. مهمترین ادله برای این کارشان، از ترس فقر بوده، (خشیة املاق) در مورد سیاق آیه، آیا فقط مختص زمان پیامبر صلی الله علیه و آله هست؟ خیر، در مورد جاهلیت مدرن امروزی نیز هست، مصداقش سقط جنین های امروزی. 🔸نکات مهم آیه شریفه: ۱- منطوق آیه: لاتقتلوا اولادکم؛ بچه هاتون رو نکشید، در زمان پیامبر صلی الله عمدتا بعد از تولد بوده و در مورد فرزند دختر بوده. ۲- خشیة املاق: الان هم هست و یک قاعده کلی می دهد و آن؛ ۳- نحن نرزقهم و ایاکم: مفهوم آیه را وسیع تر می کند و آیه را عام می کند یعنی هم (سقط جنین) و هم (بچه نیاوردن) را شامل می شود. 🔸از آیات دیگر مرتبط با این آیه می توان این ایات را ذکر نمود: سوره مبارکه انعام، ایه ۱۴۰ سوره مبارکه انعام، ایه ۱۵۱ سوره مبارکه ممتحنه، ایه ۱۲ سوره مبارکه تکویر، ایات ۸ و ۹ سوره مبارکه نحل، ایه ۵۸ 🔸مضمون کلی که از مجموع این آیات می توان بدان رسید، اینها هستند؛ ۱- انسان با ارتکاب این گناه (کشتن فرزند) هم نعمت فرزند و هم نعمتهایی که قرار بوده، خداوند بخاطر بچه به آنها بدهد را بر خود حرام می کند. ۲- در مجموع آیات، انچه که باعث می شود، مورد نهی و توبیخ خداوند قرار بگیرند، بخاطر عدم ایمان به توحید است. 🔹@feqahat
تفسیر تربیتی ج۱۱.mp3
26.48M
💢 ▫️جلسه یازدهم استاد 🔸بررسی ایه 34 سوره نسا؟ (آیه نشوز) الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا 🔸الرجال قوامون علی النساء: مرد،سرپرست است و مسئولیتی را برای مرد اثبات می‌کند. ازجمله در بعد مالی. ▫️در اسلام از مسئولیت صحبت می کنیم نه از ریاست ▫️در اینجا فضل ذاتی نیست و فضل نسبی نسبت به مسئله خاص است. فضل حقیقی به تقواست. 🔸نشوز به معنای سرکشی است. ریشه نشوز به معنی بالارفتن،ارتفاع(گرفتن)است. ▫️زن سرکش زنی نمیخواهد ولایت و اطاعت از همسر را قبول کند و متکبر است. ▫️ جایی که به علت مشکل عاطفی و ناراحتی نه نشوز، با همسر همراهی نمیکند، نشوز نیست. نشوز از سرکشی می آید نه از مطلق مخالفت با شوهر.گاهی با محبت بیشتر شوهر به همسرش،این ناراحتی زن برطرف می شود و نیازی به هجر نیست. ▫️«واهجروهن» دلالت بر وجوب یا استحباب ندارد و فقط بر جواز دلالت دارد. ▫️فی المضاجع یعنی محل خصوصی زن و شوهر؛مکانی که غیری نباشد حتی مقابل فرزندان نباشد. ▫️ درباره «وضربوهن» در روایات گفته شده است با چوب مسواک بزنید، پس به معنای نوعی تشر است. ▫️این جواز در صورتی اثر داشتن است. اگر اوضاع را بدتر میکند لزومی برای انجامش نیست. 🔹@feqahat
🔴 امارات متحده عربی با 201 میلیون دلار افزایش در صدر فهرست کشورهای صادرکننده کالا به رژیم صهیونیستی قرار دارد. این است نسخه‌ای که برخی برای ایران هم می‌نویسند؟!
🔹ظریف دیشب در تلویزیون درباره نامزدهای تصدی وزارت گفت: «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز می گیرید، شیعه باشید امتیاز نمی گیرید (!) 🔻اگر ۵۰ سال داشته باشید هیچ امتیازی نمی‌گیرید؛ از زیر ۵۰ هر چه جوان‌تر باشید امتیاز بالاتر است.  اگر مرد باشید هیچ امتیاز نمی‌گیرید، زن باشید ۱۰ امتیاز می‌گیرید. اگر سابقه وزارت داشته باشید، امتیاز منفی می‌گیرید». ‼️ بنابرگفته ایشان: یک دختر جوان ۲۰ ساله یهودی و بدون سابقه وزارت، می تواند بالاترین امتیازات را کسب کند! 💢غیرت نسبت به پوشش زنان را که قبل بردند همین مانده که غیرت مذهبی تنها کشور شیعه امیرالمومنین را هم ببرند! 💢جای پهلوی را میخواهند پر کنند؟ روحانیت اینقدر بی خاصیت نشده که اینها بخواهند تنها کشور شیعه را دست اهل سنت و کفار دهند‼️ امیدوارم از حرفشان برگردند
💢 روز شهادت امام سجاد ع است. آیا می‌دانیم تنها کتابی که خود امام معصوم نوشته باشد و دست ما رسیده باشد، صحیفه سجادیه است؟ همه کتب روایی دیگر جمع شده از سخنان اهل بیت ع است اما خود انها ننوشته‌اند! آیا می‌دانیم برخی مسیحیان بیشتر از ما با دعاهای صحیفه سجادیه اشنا هستند؟ آیا می‌دانید حتی مورد بوده در کلیسایی دعاهای حضرت را ترجمه کردند و می‌خواندند و مخاطب نمی‌دانسته این دعاها از کیست؟ اما ما شیعیان عوج نفوذ کلام حضرت را به فرزندانمان نگفتیم و برخی فقط یک فردی ضعیف و مریض (استغفرالله) از حضرت در ذهن دارند. با صحیفه سجادیه انس بگیریم و دلمان را به این پزشک روح دهیم...
💢شبکه ملی اطلاعات همان است که برخی به آن می‌خندیدند و اسمش را جهانی نشدن می‌نامیدند! اما امروز که ایران اختلال‌های اینترنتی و نرم‌افزاری دنیا را ندارد، نشان می‌‌دهد چه اندازه وجودش و تقویتش لازم است. به‌ویژه در بحران‌های جهانی. 🔸دم جوانان متخصص ایرانی گرم. 🔸الحمدالله رهبری فقیه و عالم به زمان داریم که سال‌هاست بر داشتن شبکه ملی اطلاعات تاکید دارند.
تفسیر تربیتی ج۱۲.mp3
19.96M
💢 ▫️جلسه دوازدهم استاد 🔸 آیه ۷۴ سوره فرقان و الذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما 🔸یکی از روش های تربیتی،دعا می باشد؛بالخصوص دعای والدین در حق فرزندان. این روش به صورت غیر استشعاری و غیر مستقیم صورت می‌گیرد. 🔸روش تربیتی دعا به سه دسته تقسیم می شود: الف:دعا برای طلب فرزند صالح قبل از وجود آن،۳۵ تا ۴۰سوره ابراهیم ب:دعا برای فرزند به طور عمومی،۳۵و ۳۶ آل‌عمران ج:دعا برای فرزند در حالت خاص(عقیقه،بیماری،ازدواج) 🔸آیه به صورت خبری است اما در مقام انشاء می باشد که حکایت از امر به داشتن این صفت برای مومنین می کند. ▫️قره اعین: آنچه که موجب سردی،قرار و آرامش چشم می شود(ایجاد خوشحالی)و. قره عین بودن خانواده مومن یعنی مطیع و بنده بودن خانوادگی 🔸پرسش: در آیاتی از قرآن از دعا در حق نزدیکان و بالطبع فرزندان گنهکار نهی شده است: ۴۶هود(و لا تسالن ما لیس لک به علم) ۸۰توبه(لا تستغفر لهم) ۱۱۳ توبه(ما کان للنبی و الذین آمنوا آن یستغفروا للمشرکین و لو کانوا اولی قربا) ۱۱۴ توبه(ما کان استغفار ابراهیم..فلما تبین له انه عدو لله تبرا منه) و این امر با آیه ۷۴ فرقان در تضاد می باشد! 🔸پاسخ ▫️نهی مورد نظر آیه، نهی ارشادی است به این معنا که بهتر است دعایی نشود،چرا که برای فردی که شرک و کفر او روشن شده است، دعا اثری نخواهد داشت. ▫️درباره فرزندی که برائت از او واجب است،دعا کردن کراهت دارد. ▫️در نتیجه درباره فرزند گنهکاری که به مرحله وجوب تبری از او نرسیده باشد،دعا نه تنها کراهت و حرمتی ندارد،بلکه ضروری است. 🔹@feqahat
تفسیر تربیتی ج۱۳.mp3
11.69M
💢 ▫️جلسه سیزدهم استاد 🔸 آیه 13 سوره لقمان وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ▫️حضرت لقمان پیامبر نبود اما نقل سخن ایشان در قرآن، نشان از تایید دارد ▫️یکی از وظایف تربیتی والدین، موعظه فرزندان است. موعظه از وعظ به معنای یادآوری و به یاد چیزی انداختن است. و برای بیان چیزی که سبب رقت قلب شود به کار میرود. 🔸ٱدعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ .... 🔸تفاوت موعظه و انذار و تبشیر ▫️در انذار و تبشیر مربی عاقبت خود مساله را بیان میکند یعنی واقعیت و آینده عمل را ترسیم میکند ولی هدف در موعظه رقت قلب و برانگیختن عواطف است. فقط روشنگری و شناخت نیست. در تشویق و تنبیه مربی سعی میکند متربی کاری را انجام دهد یا ترک کند. ▫️رکن اساسی موعظه، رقت قلب است که می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حاصل شود. نامه محبت آمیز، عبرت دهی(در بسیاری از آیات قرآن مثلا آیه 2 سوره صف)، تذکر دادن از راه های موعظه است. ▫️موعظه نیازمندن آماده کردن قلب مخاطب است چراکه موعظه در وهله اول خطاب به قلب هاست و بعد عقلها. اگر قلب مخاطب آماده نیست، موقعیت برای موعظه هم مناسب نیست. 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
💢سلسله نشست‌های فقه روش‌های تربیتی ▫️بررسی فقهی استفاده از بازی در تربیت و فروعات فقهی آن. 🔸حجت ال
بازنشر: 💢سلسله نشست‌های فقه روش‌های تربیتی ▫️بررسی فقهی استفاده از بازی در تربیت و فروعات فقهی آن. به دروس مراجعه فرمایید.