eitaa logo
فقه فرهنگی
690 دنبال‌کننده
187 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
بدون شرح... 🔹@feqahat
🔹در راهپیمایی 22 بهمن تقریبا همه آمده بودند! حتی آنهایی که نیامده بودند! 🔸نگاهی خاص به آمار شرکت در راهپیمایی 22 بهمن حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، در شهرها و به ویژه روستاها، بسیار قابل توجه و دشمن شکن بود. اما ... اگر آمدن به راهپیمایی 22 بهمن ماه، نشان از همراهی با نظام است، سکوت مؤدبانه بسیاری از مردم در مقابل گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی را باید، همراهی آنها با نظام دانست؛ هرچند ممکن است به علت کدورت از این اوضاع، در راهپیمایی شرکت نکرده باشند. درنتیجه سکوت و صبر مؤدبانه آنها را باید همراهی با نظام دانست. پس آنها را هم که به آمار افرادی که راهپیمایی آمده بودند، اضافه کنید! فقط می‌ماند افرادی که از نظر فکری به طور کامل نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند؛ که جمعیت آنها قابل توجه نسبت نیست. پس دروغ نیست که بگوییم تقریبا همه آمده بودند! 🔹@feqahat
جهاد تببین امام موسی بن جعفر.docx
24.4K
📚متن طرح منبر و مقاله: 🔹امام موسی بن جعفر، مهربانی با ابهت 🔸در ترویج و پخش این محتوا یاری کنید 🔹@feqahat
تنها کسی که شعار«زن، زندگی، آزادی» را در عمل حقیقت بخشید، عزیز دل همه ما، پیامبر رحمت هست که با بعثتش، فرهنگ زنده به گور شدن دختران، به گور رفت ... اثرجدید بانام 🔹@feqahat
💢در مورد حجاب و قیمت دلار در کشور، تهاجم فرهنگی و اقتصادی رخ نداده است! با کودتا مواجهیم! .
📝 عملی که امام علی (ع) در ماه شعبان به آن مداومت داشت چه بود؟ حضرت دعای کمیل را در چه حالتی میخواندند؟ در شعبان چه کنیم؟ در متن زیر مطالعه فرمایید: https://b2n.ir/r92219
مغولها به ایران حمله کردند! این روزها برخی چنان به خرید دلار حمله ور شدند که سربازان مغول به ایران اینگونه حمله نکرده بودند. چنان همه زندگی و پول خود را دلار میخرند و زندگی هشتاد میلیون نفر را نابود می‌کنند که مغول نکرد. چنان سرمست از سودهای خرید و فروش دلار هستند که مغول از غنائم جنگی ایران چنین سرمست نبود.
🔹 امام سجاد (ع) در جنگ روایت‌ها: باز تعریف طراز یاوری پیامبر(ص) در کلام امام سجاد (ع) معاویه و سیستم رسانه او در جنگی نرم، روایتی ناصحیح از پیامبر و یاورانش نشر داده بود و ... اما سوی امام سجاد به جنگ این روایت رفتند و با تعریفی صحیح طراز یاوری پیامبر (ص) را روایت کردند. متن در: shabestan.ir/detail/News/1254535
خداوند رحمت کند شهیدان دفاع مقدس را. شهید برونسی را. که وقتی در محاصره دشمن قرار می‌گرفتند، با توسل به حضرت زهرا س از ایشان می‌خواستند معبری برایشان باز کنند و گشایشی و لطفی ویژه... در این تنگنای عجیب اقتصادی توسل به حضرت زهرا س را امت حزب الله به جد، انجام دهند و طلب گشایش کنند ... دعا و توسل سلاح مومن است!
tarbiatakhlaqi.1.mp3
48.07M
🔹 🔸جلسه یکم: مقدمات 🔸1. نقشه بحث 🔸2. تعریف تربیت: در لغت از ربو به معنای زیاد و فزونی. در اصلطلاح فرایند شکوفاسازی استعدادها. جایگاه و اهمیت مبانی در تربیت: دعوا و اختلاف اصلی در تربیت، مبانی است: مبانی خداشناسی، انسان شناسی که مرتبط با تربیت است. نظام تربیت اسلامی چیست و جایگاه تربیت اخلاقی در آن. اخلاق بحث مشترک ادیان و فرهنگ‌‌های مختلف. تفاوت تربیت با اخلاق چیست؟ ارتباط فقه و ساحات تربیتی چگونه است؟ چرا برخی هنرها زمینه فساد در آن وجود دارد. کدام موسسات کارهای فقه تربیتی می‌کنند؟ 🔸3. تعریف تربیت اخلاقی فقه تربیت اخلاقی چیست؟ و چه ارتباطی با فقه دارد؟ چرا طلابی که در رشته‌های اخلاقی هستند باید فقه تربیتی بدانند. 🔹@feqahat
tarbiatakhlaqi.2.mp3
22.68M
🔹 🔸جلسه دوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان ▫️آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً 🔸1. خطابات شارع از قبیل قضایای حقیقیه است: شامل همه مکلفین در همه اعصار می‌شود؛ خطاب شامل مذکر و مؤنث است؛ ـ امر ظهور در وجوب دارد. ـ اصل بر مولویت هست هرچند عقل ما به آن برسد. درنتیجه اوامر را سریع ارشادی و بدون حکم نکنیم! اما برخی به راحتی دایره ادله شرعی را با ارشادی کردن، کوچک کردند!! 🔸2. کلمه اهل بر خانواده (همسر و فرزندان و نوه ها) دارد. 🔸3. «وقایه» در لغت و کاربرد قرآنی به معنای «صیانت و نگهداری از خطر و آسیب» است. این دلیل عام است و شامل تمام کارهایی سلبی و ایجاب که فرزندا را از گناه بازدارد، میشود. اما روایتی وجود دارد که این آیه را منصرف میکند: ... عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیةُ جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ یبْكِی وَ قَالَ أَنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی كُلِّفْتُ أَهْلِی فَقَالَ رسول‌الله؟صل؟: حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ .. «حَسْبُكَ» دلالت بر مقید کردن حکم آیه دارد! 🔸جمع بندی احتمالات ارتباط این آیه و ورایت: ▫️الف) روایت را نپذیریم. نجاشی آن را ضعیف در حدیث میداند. ▫️ب) روایت را بپذیریم و بگوییم آیه درباره امر و نهی است. ▫️ج) بگوییم در امر و نهی دلالت بر وجوب داریم اما در بیش از آن دلالت بر وجوب ندارد. 🔹@feqahat
🔹به بهانه روز جوان 🔸نگاه منفی به دوران جوانی در روانشناسی غربی، اشتباه یا راهبرد؟! در روانشناسان غربی، فروید و پیروانش معتقد بودند چالش اصلی جوانی، بازیابی تعادل روانی تعارض است؛ تعارضی که با توجه به تغییرهای هورمونی بلوغ، مسئول افزایش چشمگیر سائق جنسی است؛ تعارض‌های جنسی قدیمی که مدت‌ها در ناخودآگاه به سر برده‌اند و احیا می‌شود؛ یا دیدگاه‌هایی برگرفته از اریکسون که بر بحران هویت و آشفتگی هویت تاکید دارد. این ادبیات وارداتی از غرب، تا آنجا رسوخ کرده که برای برخی دستمایه توجیه روایات شده است! این نگاه چنان در غرب نهادینه شده است که نگاه فیلسوفان آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. ویل دورانت، فیلسوف و تاریخ‌نویس آمریکایی می‌گوید: «جوانی، سن بی‌قیدی و بی‌بندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیاده‌روی، مایه کامیابی نیست!» قرآن از روش فرعون در تسلط بر قومش اینگونه گزارش می‌دهد: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كاَنُواْ قَوْمًا فَاسِقِين؛ (فرعون) قوم خود را سبك شمرد، در نتيجه از او اطاعت كردند؛ آنان قومى فاسق بودند! او قوم خود را تحميق كرد و عقول آنها را سبك شمرد تا از وى اطاعت كنند. اصولا راه و رسم همه حكومت‌هاى جبار و فاسد اين است كه براى ادامه خودكامگى بايد مردم را در سطح پائينى از فكر و انديشه نگهدارند و با انواع وسائل آنها را تحميق كنند ... مطالعه بیشتر در یادداشت‌های زیر ▫️http://shabestan.ir/detail/News/1256046 ▫️https://b2n.ir/y59383