eitaa logo
فقه فرهنگی
682 دنبال‌کننده
190 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۱۰.mp3
26.43M
🔹 جلسه دهم 🔸 جمع‌بندی روش‌های تربیت جنسی دوران ممیزی ▫️در مجموع می‎‎‎توان به جمع‎‎‎بندی زیر اشاره داشت: 1. اینکه کسی زنان را نبیند و کسی هم زن را نبیند، یک روایت داشت که معتبر نبود. 2. استحباب رفت ‏و ‏آمد کم با جنس مخالف و اختلاط کم، مشترک بیشتر ادله بود. 3. در صورت برخورد فیزیکی زن و مرد، چنین برخوردی حرام است. 4. تکلم با زنان اگر با قصد ریبه باشد، به طور مطلق، حرام است؛ اگر قصد ریبه نباشد، در زنان جوان و زنان پیر زیبایی که تأثیرگذارند، کراهت دارد و در غیر آن کراهت هم ندارد. 5. در حکم خروج زنان از خانه نیز، اگر بیرون‎‎‎رفتن زن باعث گناه شود، حرام و در غیر این ‎‎‎صورت مکروه است. خانه‎‎‎ماندن در حکم حرمت موضوعیتی ندارد و اگر در خانه مرتکب حرام می‎‎‎شود، حرمت دارد و اگر در بیرون از خانه مرتکب حرام نمی‎‎‎شود، حرمت ندارد. 6. بحث اشتغال زنان هم محکوم به احکام فوق است. در شغل‎‎‎های ضروری عنوان ثانوی در صورت اهم‎‎‎بودن، مقدم می‎‎‎شود. در مجموع در صورت خلوت با اجنبی و ریبه و مدافعه حرمت دارد و در بقیه موارد، مراوده زیاد، کراهت دارد و در بقیه موارد، کراهت هم ندارد. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۱۱.mp3
29.29M
🔹 جلسه یازدهم 🔸 جمع‌بندی نظام تربیت جنسی 🔸سه مرحله تربیت جنسی در اسلام: بر اساس روش‌‌های تصریحی در آیات و روایات ▪️1. پیش از ممیزی: توجه دادن به مربی برای مراقب جنسی از فرزند ▪️2. بعد از ممیزی: ساماندهی جنسیتی ▪️3. دوران ازدواج: ▫️شناختی: آموزه‌های جنسی در روایات با تاکید بر: عاطفی بودن رابطه زناشویی، اذیت نشدن زوجه، دعاهای درخواست فرزند صالح و دیگر آداب عبادی آن ▫️گرایشی: تشویق به ازدواج؛ تغییر نگرش درباره ازدواج و ابعاد مادی آن؛ معیار قرار ندادن امور مالی در ازدواج و تزویج؛ مانع ندیدن مشکلات مادی برای ازدواج نکردن؛ تشویق به مهریه کم؛ معیارقرارندادن موقعیت و قومیت در ازدواج و تزویج ▫️رفتاری: رفع موانع رفتاری و خارجی ازدواج از راه تشویق والدین و دیگر مؤمنان به ازدواج دادن فرزندان و دیگران. 🔹@feqahat
تربیت جنسی ۱۲.mp3
25.16M
جلسه دوازدهم 🔸 آیا در تربیت جنسی برای ترک یک گناه بزرگ می‌توان گناهی کوچکتر را به متربی تجویز کرد؟ ♨️این پرسشی پرتکرار و مهم است‼️ در دل این پرسش پرسشی کلی‌تر قرار دارد که: آیا در تربیت، هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟ 🔹پاسخ: 🔸1. هدف اصلی تربیت چیست؟ هدف اصلی تربیت رساندن متربی به عبودیت است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏» (ذاريات : 56) با گناه نمیتوان کسی را به این هدف رساند. 🔸2. استثنائاتی که درباره جواز غیبت فاسق، ظالم و بدعتگذار و مانند آن بیان شده است، استثنا هستند و فقط باید به‌طور محدود و با شرایطی فقط در همان موارد استفاده شوند! و حکم کلی نمی‌دهند که بتوان قاعده‌ای کلی برداشت کرد که برای ترک گناهی بدتر گناهی پایین‌تر را انجام داد! 🔸3. ادله‌ای که به‌طور خاص می‌گویند: «لَيْسَ‌ فِي‌ الْحَرَامِ‌ شِفَاء». یعنی خداوند در گناه، شفا قرار نداده است. ممکن است گناه درمانی کوتاه مدت باشد؛ اما شفا نیست. ممکن است در ظاهر گناهی مانند شراب خوردن مشکلی را در انسان حل کند؛ اما مشکلات جسمی و روحی بیشتری به‌وجود می‌آورد. ممکن است اگر به کسی که دچار همجنسگرایی شده، بگوییم دوست دختر داشته باش، این مشکل او حل شود، اما او را در وادی گناهی دیگر انداخته‌ایم که معلوم نیست این گناهش کمتر باشد. زیرا گناهی که با اطمینان به اینکه مربی گفته است و بدون ترس و احساس گناه انجام گیرد، بدتر از گناهی است که از روی ترس و حیا از دیگران انجام گرفته است! ♨️مربی که گناهی را تجویز می‌کند، بدترین خیانت را به متربی کرده است! 🔹@feqahat
🌀 عنوان درس: فقه نظام آموزش و پرورش ▫️بررسی نظام آموزش و پرورش در ادله (آیات، روایات، سیره و ...) ▫️آیا حاکمیت اسلامی در قبال تعلیم و تربیت جامعه و نظام آموزش و پرورش وظیفه شرعی دارد؟ 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان 🕌 محل برگزاری: حوزه علیمه قرآن و عترت مشهد مقدس، خیابان آیت الله شیرازی، شیرازی 17، پلاک4 📅 زمان: 4شنبه‌ها، ساعت 12 🔹بارگذاری این درس و همچنین فقه ساحات تربیتی (فقه تربیت عبادی، تربیت جنسی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی) در: @feqahat 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
سلسله جلسات فقه تربیتی ناظر به مدرسه در حوزه علمیه قرآن و عترت مشهد مقدس. آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ 👇👇👇
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
🔹 . جلسه یکم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱) استاد 🔸مشکل و مسئله چیست؟ 🔸أدل‍ّه معتبره در استنباط کدام اند ؟ 🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در مسائل جدید فقهی 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
🔹 . جلسه دوم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن ▫️آیه نفر ((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) سوره توبه، آیه 122. 🔸این آیه دریچه‌ای جدید را برای مسلمانان باز کرد. 🔸این آیه از ادله نظام ساز است 🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است! 🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان می‌دهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد! 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
🔹 . جلسه سوم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. برداشت از ارشاد جاهل: ▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است. نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد. اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی! ▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل: 🔹آیه نفر ((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) سوره توبه، آیه 122. 🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود. در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد. 🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ... قالب مقدم است یا محتوا؟ برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
🔹 . جلسه چهارم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. 🔸 آیات سؤال ((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7. ▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان می‌کند. اگر نمی‌دانید باید جستجو و سوال کنید! ▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده! ▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند! ▫️مناسبات حکم و موضوع نشان می‌دهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است. ▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟ پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟ ▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است. ▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است. حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ... ▫️نکات دیگر: استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟ آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
🔹 . جلسه پنجم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آیات کتمان علم این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم می‌گوید آنها که میدانند باید بیان کنند. ▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42 ▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146. ▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15. 🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است. 🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود. 🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است. 🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
💢تلخ‌ترین سخن رهبر انقلاب(حفظه‌الله) در دیدار بانوان: «دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبت‌هایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرف‌هایی که آماده کرده بودم و می‌خواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینه‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم.» حرف‌های بر زمین مانده فرهنگی.....
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
🔹 . جلسه ششم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه تبيين آل عمران آیه 187. عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطع‌نظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ» ▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است. سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید. ▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد. 🔸آیه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104 وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب. 🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد. این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع. 🔹@tarbiatmadresei_ir