eitaa logo
فقه فرهنگی
684 دنبال‌کننده
189 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀جایگاه زن در خانواده تجسمی از بُعد جمالیه خداوند است متن گفت‌وگو در: shabestan.news/xjPWK
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۲.mp3
22.62M
🔹 . جلسه یازدهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(12) 🔸نتیجه‌گیری و جمع بندی 🔸مروری بر قواعد بیان شده و نتیجه‌گیری 🔸استدلال نخست ▫️بر اساس آنچه بیان شد و برپایه قواعد مختلف به دست می‌آید که نظام آموزش و پرورش چنان اهمیتی دارد که می‌توان گفت خداوند راضی به ترک آن نیست. (از جهت ارشادجاهل، نفی سبیل، حفظ نظامات اجتماعی و ...) ▫️درنتیجه از امور حسبیه است. امور حسبیه در شیعه اموری است که شارع راضی به ترک آن نیست و باید مسلمین آن را انجام دهند. ▫️بنابراین، حکومت از آنجا که نسبت به امور حسبیه وظیفه دارد، نسبت به نظام آموزش و پرورش وظیفه دارد. 🔸استدلال دوم براساس دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، قطعا از وظایف نظام حکومتی بر اساس نظام ولی فقیه، وظیفه آن مدیریت نظام آموزش و پرورش است. 🔹نکته حاشیه‌ای: 🔸 حسبه در فقه اهل سنت همان نظام تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر است که باید حکومت انجام دهد. لذا در حکومت داعش و برخی از حکومتهای اسلامی سخن از تشکیلات حسبه است. اما از جهتی معنایی عامتر دارد و لزوما کاری تشکیلاتی نیست. بلکه انجام کارهای مهم مورد نظر شارع است. 🔹مروری بر نظام آموزش جهان اسلام 🔸در عربستان: الف) قبل اسلام عربستان ب) دوران اسلامی: اول. دوره ابتدایی اسلامی(حلقه‌های درسی)؛ دوم. دوره میانی (کتّاب) ج) آموزش و پرورش رسمی (شکل امروزی) در سال 1925 به نام "اداره ی آموزش و پرورش" 🔸در ایران: الف) قبل از اسلام (دوران باستانی) ؛ ب) دروان اسلامی (مکتب خانه‌ها ) ، ج) نظام اخلاقی و آموزشی مدرن (غربی) 🔹@tarbiatmadresei_ir
💢سلسله جلسات فقه تربیت اعتقادی نگاهی کوتاه و گذرا به برخی ادله مهم وظیفه‌مندی والدین در تربیت اعتقادی فرزندان 👇👇👇
تربیت اعتقادی 01.m4a
35.41M
💢 ▫️جلسه یکم استاد 🔸کلیات فقه تربیتی 🔸مروری بر نظام تربیت اسلامی 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 02.m4a
33.23M
💢 ▫️جلسه دوم استاد 🔸تبیین سه بعد مهم تربیتی: اصلاح شناخت؛ اصلاح گرایش؛ اصلاح رفتار. 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی04.mp3
20.21M
💢 ▫️جلسه چهارم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل یکم. آیه وقایه 🔸آیا این آیه، وقایه سختگیرانه را میگوید؟ دایره این وظیفه چیست؟ 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 05.mp3
20.6M
💢 ▫️جلسه پنجم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع 🔸«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بخیره وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وَلِيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْه» (من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج2، ص622). 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 06.mp3
19.61M
💢 ▫️جلسه ششم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع ▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله» قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474) 🔹@feqahat
حضرت هادی عليهم السلام.docx
26.5K
📚نکاتی از زندگی حضرت هادی ع 💢برگرفته از جلد 50 بحارالانوار 🌷هدیه به حضرتش
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢 ▫️جلسه هفتم استاد 🔹پاسخ به پرسش‌های مهم در فقه تربیتی: 🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟ 🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته می‌شود؟ 🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟ 🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟ 🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟ 🔹@feqahat
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢 ▫️جلسه هشتم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ دلیل چهارم: مقدمیت ما می‌دانیم که ▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛ ▫️دوما: عقل می‌گوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است. ▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست. 🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است. 🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد. 🔹@feqahat
💢اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت با نگاهی تربیتی ✅با موضوع: نفوذ اجتماعی روحانیت، ظرفیت‌ها و کارکردها 🔹اساتید: 🔸دکتر محمد دین محمدی 🔸حجت الاسلام هادی عجمی 👇👇👇