تربیت اعتقادی 06.mp3
19.61M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه ششم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع
▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله»
قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474)
🔹@feqahat
حضرت هادی عليهم السلام.docx
26.5K
📚نکاتی از زندگی حضرت هادی ع
💢برگرفته از جلد 50 بحارالانوار
🌷هدیه به حضرتش
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه هفتم
استاد #عجمی
🔹پاسخ به پرسشهای مهم در فقه تربیتی:
🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟
🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته میشود؟
🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟
🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟
🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟
🔹@feqahat
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه هشتم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ دلیل چهارم: مقدمیت
ما میدانیم که
▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛
▫️دوما: عقل میگوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است.
▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست.
🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است.
🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد.
🔹@feqahat
🎙صوت جلسه اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت
با نگاهی تربیتی
💢با موضوع: نفوذ اجتماعی روحانیت، ظرفیتها و کارکردها
♨️با تاکید بر کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
🔹اساتید:
🔸دکتر محمد دین محمدی
🔸حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
تصاویر مرتبط با جلسه👇👇👇
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
▫️انواع مخاطبان ما نسبت به انتخابات
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
▫️علل بیان شده برای عدم شرکت در انتخابات
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
▫️برخی راهکارهای بیان شده در جلسه
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
هدایت شده از فقه فرهنگی
📝#یادداشت
🔹سند روایت لیلةالرغائب
🔸از کتبی که در دست ماست، سید بن طاووس در الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص: 185 اولین فرد از علمای شیعه است که روایت لیلة الرغائب را آوردهاند. ایشان درباره سند آن بیان داشتهاند:
«وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله، و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم اللّه، فقال في جملة الحديث عن النبي صلّى اللّه عليه و آله في ذكر فضل شهر رجب ما هذا لفظه: و لكن لا تغفلوا عن أوّل ليلة جمعة منه، فإنّها ليلة تسمّيها الملائكة ليلة الرغائب، و ذلك انّه إذا مضى ثلث الليل لم يبق ملك في السماوات و الأرض الّا يجتمعون في الكعبة و حواليها، و يطّلع اللّه عليهم اطلاعة فيقول لهم: يا ملائكتي سلوني ما شئتم، فيقولون: ربنا حاجتنا إليك ان تغفر لصوّام رجب، فيقول اللّه تبارك و تعالى: قد فعلت ذلك.
ثم قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله ...»
🔸گروهی از فقیهان معاصر شیعه همچون میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت، راجح دانستهاند. (تبریزی، صراط النجاة فی اجوبة الاستفتائات، ۱۳۹۱، ج۱۰، ص۳۴۰؛ فاضل لنکرانی، جامع المسائل، انتشارات امیر قلم، ج۲، ص۱۷۲؛ صافی گلپایگانی: معارف دین، ۱۳۹۱، ج۳، ص۲۵۸).
🔸آیت الله مکارم شیرازی سه راه برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب ارائه کرده است: یک راه این است که کسی قائل به این باشد که تسامح در ادله سنن معتبر است یعنی روایات مرسل و غیر صحیح در این گونه موارد حجت است و می توان به استحباب آن فتوا داد. حتی اگر این روایات در کتب اهل سنت باشد. راه دوم این است که احادیث «مَن بَلَغ» را برای اثبات استحباب حجت ندانیم ولی در روایت است که اگر کسی آنها را «رجاءً» به امید دریافت پاداش یا در خواست ثواب انجام دهد، آن ثواب به آنها داده می شود. راه سوم این است که به سراغ اطلاقات ادله نماز و دعا رویم. عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس میخواهد زیاد و هر کس که می خواهد کمتر بخواند.بنابراین میتوان به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است، اعمال لیلةالرغائب را به جا آورد.(بيانات در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹، سایت مدرسه فقاهت).
🔸دیدگاه نگارنده این است که:
پذیرش قاعده تسامح در ادله سنن با وسعتی که برخی فقها فرمودهاند به راحتی ممکن نیست و بخش وسیعی از معارف و نظام معرفتی شیعه را برپایه غیر استوار بنا خواهد کرد!
مگر گفته شود این قاعده تنها درباره انجام اعمال عبادی با قصد رجاء، جریان دا رد که حرفی پذیرفته است.
🔹@feqahat