دلت پاک باشد ...
#شبهه :
عفاف و پاکی با داشتن حجاب فرق میکند.
آنچه برای زنان ارزش دارد و خوب است حیا و عفاف است.
چه بسیار زنانی که حجاب کامل ندارند؛ اما عفيف هستند.
اصلاً ظاهر مهم نیست و بر اساس ظاهر نمیتوان به درون افراد پی برد. باید درون آراسته باشد.
ای برادر سیرت نیکو بیار»
به قول ویل دورانت «عفت با لباس پوشیدن هیچ رابطه ای ندارد»
و به قول مردم «دلت پاک باشد».
____________
#پاسخ ؛
✓ این سخنان دارای چند اشکال هستند ؛
ا حیا و عفاف اگرچه از خصلت های درونی انسان
و رفتار بینندگان تاثیر مستقیم دارد، سعی می کند در جامعه به گونه ای حاضر شود که تاثیر خوب داشته باشد و بستر آزردگی روحی اخلاقی و معنوی ناظران را فراهم نیاورد.
روحی هم در تجربه و علم روان شناسی و فیزیولوژی، نشان داده که ظاهر در باطن و روح مؤثر است؛ کما اینکه ویژگی های ظاهر مؤثر هستند و اصل تاثیر و تأثر متقابل بین ظاهر و باطن انسان حاکم است و انسانهای فهیم و سنجیده، به هر دو بعد اهمیت می دهند.
پیامبر اکرم فرمود: «من برای به کمال رساندن اخلاقیات زیبا برانگیخته شدم و البته سهم اساسی و بیشتر در ساختن شخصیت و هویت انسان
را روح و درون او تشکیل می دهد؛ اما به ظاهر و پوشش آرایش سیما و اندام نیز توجه می کند و درباره این امور آموزه های
بسیاری در قرآن و روایات وجود دارد. این اشکال گاهی از سوی کسانی طرح می شود که
پاک دامنی و حیایی را که دین برای آن اهمیت قائل است لا دين لمن لا حياء
است و حجاب به ظاهر و شکل پوشش مربوط است، اما مسلماً به هم مربوط له) اصلا قبول ندارند. چنین افرادی روابط آزاد چشم چرانی و هم جنس بازی را هستند. فارغ از اینکه نوع رابطه عفت و حجاب چگونه است، قطعاً هر ظاهری اصلا بد و عیب نمی دانند تا پوشش را وسیله ای برای جلوگیری از آن بدانند؛ اما با هر باطن، فکر و اخلاقی سازگار نیست. کما اینکه انسان از هر فردی رفتار کسانی که به خدا و معاد، ایمان دارند و اصالت روح و آخرت انسان را پذیرفته اند. گفتار و ظاهر مناسب با روحیات او را انتظار دارد هم گزاره هر پوشیده و چادر نمی توانند چنین داوری کنند. به گروه دوم اگر احیانا از روی بی توجهی چنین به سری عفیف است غلط است و هم گزاره هر غیر پوشیده و بی چادری اشتباهی کنند، می گوییم بر فرض که سخن اشکال کننده، صحیح باشد و فقط غیر عفیف است نادرست است. از نظر مصداقی نیز برخی چادری ها و درون پاک مهم باشد و به بس؛ اما ظاهر نیمه عریا یان با عربان زنان و پوشیده ها علیف هستند و برخی هم نیستند؛ کما اینکه برخی از بی چادرها تحریک مردان و سپس آلودگی آنها می شود. نتیجه چنین فضایی خودارضایی و کم پوشش ها عفیف هستند و برخی غیر عفیف اما نکت اساسی که باید به زنا، هم جنس بازی و تجاوز به زنان است که هرگز پسندیده نیست و گوینده آن توجه کرد، این است که حجابی که در دین تعریف شده، منحصر به پوشاندن اشکال نیز مایل به آن نیست. سر و بدن نیست؛ بلکه در نگاه گفتار و هم رفتارها نمود دارد. این گونه حجاب طبيعتاً زایید عفاف و حیای درونی است. ممکن نیست فردی کاملاً عفیف باشد و در ظاهر و رفتار او جلوه نکند. چنانکه بدون عفت و حیا، کسی نمی تواند
قطعاً من
موجب
حجاب کامل را در رفتار خود به نمایش گزارد؛ مگر موقتی و ظاهر سازانه به هر پی نوشت حال، آنچه ادعا می شود، این است که به طور کلی نمی توان گفت هیچ ارتباطی
بین عفاف و حجاب یا باطن و ظاهر، وجود ندارد».
إلى بحث
حمید کریمی
شت لأتمم مكارم الأخلاق حاجي نوري، مستدرك الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۸۷
علاوه بر آیات حجاب می توان به آیاتی دیگر نیز اشاره کرد مانند، خذوا زينتكم عند
۲ فردی که دلش پاک است وقتی متوجه می شود وضعیت ظاهری او در اخلاق كل مسجد، (اعراف، آیه ۳۱)
۱. حیا و عفاف، اگرچه از خصلتهای درونی انسان است و حجاب به ظاهر و شکل پوشش مربوط است، اما مسلماً به هم مربوط هستند. فارغ از اینکه نوع رابطه عفت و حجاب چگونه است، قطعاً هر ظاهری، با هر باطن، فکر و اخلاقی سازگار نیست.
کما اینکه انسان از هر فردی رفتار گفتار و ظاهر مناسب با روحیات او را انتظار دارد.
هم گزاره «هر پوشیده و چادر به سری عفیف است» غلط است و هم گزاره «هر غیر پوشیده و بی چادری غیر عفیف است» نادرست است.
از نظر مصداقی نیز برخی چادریها و پوشیده ها عفیف هستند و برخی هم نیستند؛ کما اینکه برخی از بی چادرها و کم پوششها عفیف هستند و برخی غیر عفیف؛ اما نکته اساسی که باید به آن توجه کرد این است که حجابی که در دین تعریف شده، منحصر به پوشاندن سر و بدن نیست؛ بلکه در نگاه، گفتار و هم رفتارها نمود دارد.
این گونه حجاب طبیعتاً زاییده عفاف و حیای درونی است.
ممکن نیست فردی کاملاً عفیف باشد و در ظاهر و رفتار او جلوه نکند.
چنانکه بدون عفت و حیا، کسی نمی تواند حجاب کامل را در رفتار خود به نمایش گذارد؛ مگر موقتی و ظاهر سازانه.
به هر حال، آنچه ادعا می شود، این است که به طور کلی نمی توان گفت «هیچ ارتباطی - بين عفاف و حجاب یا باطن و ظاهر وجود ندارد.
۲. فردی که دلش پاک است وقتی متوجه میشود وضعیت ظاهری او در اخلاق
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 مشاهده وضعیت برزخی یک #بدحجاب توسط تجربه گر مرگ
😱 حق الناسی که بخاطر عدم رعایت #حجاب، به گردن زن بیحجاب هست رو نمیشه جبران کرد...
#حق_الناس | #حجاب
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید علمی تر از این بیان آقای دکتر سعید عزیزی نتوان #حجاب را توضیح داد... تأثیر بدحجابی روی زندگی خود خانم ها
#حجاب_حکم_خداست
#طرح_نور
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
هدایت شده از فقه و احکام
🎈 پوشش شما به دیگران ربط دارد...
#حجاب_حرف_خدا
#حق_الناس | #حجاب
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروفسور زن فرانسوی کدام عَمود مسیر #پیادهروی_اربعین دفن شده است؟
🚏عمود ۱۷۲ نجف به کربلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم دکتر «مریم اسلامی»،
دارای مدرک پزشکی و مشاوره ژنتیک از دانشگاه هاروارد آمریکا هستند که با افتخار اکنون در ایران در حال خدمت رسانی به مردم کشور هستند.
#زن | #حجاب | #افتخار
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
#برزخ
🔻 اینطور نیست که حالا چون ما اسممان را مسلمان گذاشتیم، باید تا منتهی إلیهِ سیر قرب حقتعالی برای ما همهی درها باز باشد؛ نه، اگر ما خیلی هنر داشته باشیم، کمی به خودمان باز گردیم و ابعاد کلیدی ورودیِ معارف اهلبیت (علیهمالسلام)، راجع به انسان و راجع به خودمان را متوجه شویم و بتوانیم از این باغوحش دربیاییم؛
🔸 یعنی هر کسی در اطراف خود، قوای حیوانی درست میکند که از این صُوَر [حیواناتی که به چشم ظاهری میبینیم،] زیادتر هست. اینها صُوَری هستند که احیاناً انسان میبیند؛ قوای وهمیه، غضبیه و شهویه.
🔹 در خارج هم حیواناتِ مصداقی دارد. یک حیوان هست که خیلی پرشهوت است و یک حیوان است که خیلی پرغضب است و انواع آنها هم در خارج هست و هم در سفر باطنی انسان هست. وقتی میخواهد [در برزخ از این قوای حیوانی]عبور کند... [برایش، مزاحمت ایجاد میکنند.]
🔸 این سفر که میگویند، انسان همین سفر را دارد که برود و از قوایی عبور کند که وقتی از بالا به این شخص نگاه میشود (اگر در برزخ باشد)، صور خارجیِ مُمَثَّلهی آن قوا که حیوانات مختلف هستند، مزاحم او میشوند.
ادامه دارد...
ادامه قبل...
🔻 وقتی فرمود: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ»، اگر کسی فقط مادی نگاه کند، همین نور خورشید است که استفاده کند و اگر کسی فراتر از این نگاه کند، انسان در برزخش هم نور میخواهد، هم نور، هم الله و هم نور الهی را میخواهد.
🔸 اگر[در این دنیا متصل به نور الهی] نشد، [در برزخ] مواجهه با ظلمات میشود، اگر ظلمات باشد و آن حیوانات مختلف هم سروصدا کنند، [کار خیلی سخت می شود.] اینها همانهایی هستند که انسان باید در دنیا از آنها رد میشد و رد نشده و الان در برزخ سروصداهایشان میآید.
🔹 این همه ادعیه، ما را دارد از این خاستگاه حیوانی سوق میدهد که در برزخ به سراغمان نیایند. اگر در برزخ گرگ سراغ انسان میآید، اگر کلاب میآید [همه روی قاعده و متناسب با صفات انسان در دنیا است؛] حتی برای برخی، اینها تا آخر قیامت هم هستند و لذا وقتی به جهنم هم که میروند، کِلابُالنّار، اینها را رها نمیکنند. همان مدل است که شروع شده و تا قدمبهقدم، طبق حساب و قاعده میرود.
ادامه دارد...
ادامه قبل...
🔻 مثلا در مورد خبرچینی اگر در روایاتی فرمودهاند: «خبرچین، زنی مسخشده به صورت عقرب 🦂 است؛»، این فرمایشات اهلبیت (علیهمالسلام) از روی حساب، انتخاب شده است؛
یعنی حسی که در خبرچین پیدا میشود، در اختیارش نیست؛ خبر این را به آن میرساند، خبر آن را به این میرساند و بیاختیار، یک شخصیت متلاطم و مضطربی پیدا میکند که کارش همان کار نیش عقرب را می کند؛ تا به جهنم برود که در آنجا عقربهایی به اندازهی یک قاطر هستند که چقدر سموم دارند [و به جان او بیافتند و او را عذاب دهند.]
🔸 این [سیر انسان در برزخ و قیامت]، سیری است که ارتباطاتش با [حالات او در دنیا] هم، ممکن است.
در مورد مصداقِ این [صُوَرِ مُمَثَّلهی قوای حیوانی]، یا مصادیق دیگر آن که اهلبیت (علیهمالسلام) فرمودهاند، شاید من باید بیشتر فکر کنم.
دنیا و آخرتش هم با هم، روی قواعد است و اینطور نیست که [بدون قاعده باشد.]
🔹 [اینکه خداوند در قرآن در مورد تعداد ملائکهی موکّل جهنم میفرماید نوزده ملک، خازن جهنم هستند:] «عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ»، [شاید به جهت این باشد که] نوزده حس و قوه در انسان است و اینها نیاز به کنترل دارد. اگر رهایشان کردید، در آنجا همهشان هستند. آن موقع فعالیتهایشان به ضرر شما در میآید.
▫️حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه
🎥 نعمت وجود
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری دام عـزّه
⏱ یک دقیقه
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
#سلوک #معرفت_نفس
🔻 آیت الله بهجت (رضواناللهتعالیعلیه) با یک سوزی میگفتند: «حکایت ما حکایت یخفروشی 🧊 است که به او گفتند: فروختی؟
گفت: نخریدند، تمام شد»!
🔸 باید بخرند. البته به این کارهای ما نیست و به این شلوغکاریها نیست.
خدای متعال برای خریدن، قاعده دارد.
فرمود: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ». (توبه، آیه ۱۱۱) و این کلمه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ»، به حسب مراتبی که معرفت نفس دارد، هرچه انسان وارد آن میشود، میبیند عمیقتر و عمیقتر است.
🔹 معامله هم، همینطور میشود. و این [معاملهی با خداوند،] چیزی است که همه و حتی انبیا (علیهمالسلام) را مشغول کرده است. [این معامله با خداوند،] مراتب دارد. حتی [اگر] کسی شهید شد و در جایگاه خوبی بود، خُب، طبیعتاً ظروف، متفاوت است و مراتب، مختلف خواهد بود.
اما عُمق [این معامله با خداوند]، مسئلهی دیگری است که انسانّها را میگیرد و در این معامله با خدا هرچه بزرگ باشند و هرچه ابواب معارف برای آنها باز باشد، [جا برای رشد، بیشتر هست.]
▫️حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#سلوک
🔻 چرا ما همیشه به بخش معارف که میرسد منتظریم یک شب بخوابیم و در خواب چیزی ببینیم و تمام مدارج را طی کرده و به مقاصد عالی رسیده باشیم؟
🔸 این خبرها نیست.
همه را در وجود خود بشر نهفتهاند.
همهی اسباب را آماده کردهاند.
همهی سرفصلها و سرشاخههای علوم را القاء کردهاند.
🔹 برای چه؟
برای اینکه این قطره، دریا بشود.
خودش باید بشود.
باید توسعه پیدا کند.
باید شرح صدر پیدا کند.
باید تغذیه بشود.
🔸 متأسفانه ما در معارف اخلاقی، حکمت عملی و شناخت نفس خیلی عقب هستیم.
حتی سؤالهایمان، سؤالهای کسی است که هیچ اطلاعی ندارد.
▫️حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
اسامی یاران.pdf
869.2K
#نذر_فرهنگی
#اصحاب_کربلا
#هدیه_سلوکی
💬 یکی از توصیههای حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری برای استفاده بهتر از زیارت #اربعین این است که اسامی شهدای کربلا را همراه داشته باشیم و سعی کنیم در طول این زیارت ایشان را یاد کنیم؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری | #اربعین
🎥 توصیههای مهم و کاربردی برای زائرین اربعین
▪️قسمت اول
🎙 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#زیارت | #اربعین
🔻 نقل میکنند که شیخ بهایی (رضوان الله تعالی علیه) معمار حرم مطهر #امام_رضا (علیه السلام) در زمان صفویه بود و یک بازسازی و یک تجدید بنا و یک بناهای جدیدی در ضمن در حرم رضوی (سلاماللهعلیه) داشتند.
🔸 مرحوم شیخ بهائی اهل بعضی از علوم هم بود.
نقل میکنند به معمار سازندهای که میخواست درب ورودی حرم مطهر را کار بگذارد فرمود که من عازم اصفهان هستم.
یک دعا و یک چیزی دارم که به اصفهان میروم میآورم.
شما بنا را تمام کنید؛ اما درب را کار نگذارید.
من باید یک چیزی را زیر آستانهی این درب کار بگذارم که افرادی که محبت امام رضا (علیهالسلام) را ندارند نتوانند داخل بیایند.
🔹 شیخ به سمت اصفهان آمد.
آن معمار وقتی که فضا آماده شد، حضرت را خواب دید که درب را کار بگذارد.
یکبار، دوبار، سهبار همین خواب را دید و بالاخره درب را کار گذاشت.
🔸 این یعنی چه؟
یعنی اینجا بگذارید هرکه میخواهد بیاید، بیاید.
این سفینه، هوشمند است.
هرکسی اراده کرد و داخل بیاید.
آن شرایط سنگین، مال مراتب عالیتر است. ولی این باب رحمت است که همه افراد را [فرا] گرفته است.
🔹 بگوییم هزاران؟ کم است.
دهها هزار؟ کم است.
صدهاهزار؟ کم است.
میلیونها نفر؟
شما فکر میکنید که در همین زیارت اربعین کسی بیجواب میماند؟
گاهی ما منتقل به آن بهرهای که گرفتیم نمیشویم.
🔸 امکان ندارد کسی را دست خالی رد کنند، امکان ندارد.
در دعا ها هست؛ یا عین آن دعا [و درخواست] یا بهتر از آن [نصیب میشود.].
▫️حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری | #اربعین
🎥 توصیههای مهم و کاربردی برای زائرین اربعین
▪️قسمت دوم
🎙 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
bba211287f55c32fbba0c027c088ba2f849f6015.pdf
334.4K
#ویژه_نامه
#سلوک_اربعینی
🔻مجموعه گفتارهای حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله تعالی با موضوع #زیارت_اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری | #اربعین
🎥 توصیههای مهم و کاربردی برای زائرین اربعین
▪️قسمت سوم
🎙 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عـزّه
🔘 @nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
* #اربعین
🔻برای اربعين از مدتها قبل برنامهريزي مي شود براي اينکه مردم راحت و با مشکل کمتری به زیارت بروند. اين نشان دهندهي يک پردهاي از محبت شيعه به اهل بيت (عليهم السلام) است. دشمنان، در این سال های اخیر مي خواستند تنشي ايجاد کنند، آنها که رحم ندارند؛ ولي به برکت دعاي حضرت صاحب الزمان عليه السلام و عشقي که شيعه به همراه دارد و همتي که مي کند، نتوانستند کاري بکنند.
🔸 در فاصلهی ۱۰-۱۵ روز جمعيتي بيش از بيست ميليون به يک سمتي اقبال کنند، اگر اين حرکت، مباني صحيح نداشته باشد و الهي نباشد، قحطي ميافتد؛ ولي جز خير و برکت براي همه، هيچ چيز نبود. همهي اينها هم به برکت اين است که اين مجموعه صاحب دارد. گاهي اگر لازم شود يک نظر، يک دعا و يک توجه تا آخر ميبرد. صاحب اين مجموعه همه جا حاضر است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir