کرسی موسوی 020911.mp3
37.95M
🎙 صوت كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی»
🔸ارائه کننده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم)
🔸ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان)
🔸دبیر علمی:
حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام)
💠@feqhe_tarbiati
💢با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیت و میزبانی موسسه زیست بوم نهی برگزار میشود:
📢 مدرسه مجازی فلسطین
📌نشست اول:
▫️مسئله فلسطین در علوم انسانی معاصر ایران
🔸میهمانان:
دکترمحمدحسن نیلی/دبیر شورای بررسی متون و برنامه های درسی علوم انسانی
دکتر علیرضا بلیغ/ عضو هيئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
دکتر سیدعلی کشفی/ مدیر مسئول موسسه علم و سیاست اشراق
میزبان:
دکتر علی اکبر امراهی/ دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی
🗓 زمان: شنبه ۲ دی ماه
🕗 ساعت ۲۰
🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/pschool1
🆔 @feqhe_tarbiati
🆔@noha_edu
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند:
📌نشست دوم:
▫️بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه درسی ایران
🔸میهمانان:
حجت الاسلام دکتر علی لطیفی/ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش
حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی/ رئیس دانشگاه فرهنگیان قم
میزبان:
مرتضی نقره ای / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی
🗓 زمان: دوشنبه ۴ دی ماه
🕗 ساعت ۲۰
🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/noha_edu
🆔@noha_edu
هدایت شده از سیدنقی موسوی
فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی .mp3
17.39M
باسمه تعالی
مجموعه نشست های مدرسه فلسطین:
بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه نامه درسی
عنوان: فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی
🎙️سیدنقی موسوی
4 دی 1402
محورها:
1-نسبت تربیت و سیاست: تربیت رسمی، امری سیاسی است.
2- رویکردها/الگوهای تربیت سیاسی:
الف) محافظه کار: رویکردهای راست¬گرا و لیبرالیستی در تعلیم و تربیت
ب) غیرمحافظه کار: رویکردهای چپ¬گرا، مارکسیستی، نومارکسیستی و پست مدرن در تعلیم و تربیت، رویکردهای انتقادی در برنامه درسی
3-مقاومت (مقابله) به مثابه یک فرهنگ/ایدئولوژی برنامه درسی : گزارشی از دو کتاب
4-یکی از دوال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی در تربیت، نظریه مقاومت است.
الف) در نگاه فردی/اخلاقی/خودسازانه
ب) در نگاه اجتماعی/دگرسازانه/تربیتی
5-شبهات/اشکالات علیه نظریه مقاومت در تربیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
6-مقاومت ستیزی آپ مدرن و سکولار ونشانگان آن
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
در ایام هفته پژوهش و ایام الله دهه ی بصیرت ، دانشگاه فرهنگیان قم با همکاری بسیج اساتید برگزار میکند:
##کرسی علمی ترویجی##
عنوان:
"دشمن شناسی در تربیت انقلابی از منظر فقه تربیتی "
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم)
داوران:
۱. دکتر مرتضی شیرودی (دانشیار مرکز پژوهشی تمدن اسلامی )
۲.حجت الاسلام دکتر احمد شهامت(مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق)
دبیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر مهدی محمدزاده بنی طرفی(هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین )
زمان: شنبه ۰۹/ ۱۰ / ۱۴۰۲ ساعت 10 صبح
مکان:قم، بلوار شهر قائم، پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی
جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار میشود
لینک شرکت در جلسه:
https://vc.cfu.ac.ir:443/pajhoheshkadeh/
برای حاضرین در جلسه گواهی حضور جهت شرکت در جلسه صادر میشود
بامشارکت:
سازمان بسیج اساتید
مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان
انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم
📎📎همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/30708577/98
هدایت شده از فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇
https://ana.ir/fa/news/888430...
باسمه تعالی
بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزادهای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است.
زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را میرنجاند؛ بهویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گماردهاند.
بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیستها سختتر خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند.
اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسانهای آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است.
سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفهای خود هر آنچه میتوانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟
بنابراین از شما نیز میخواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولتهای خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتشبسهای ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایتها پایان نیابد.
▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند:
📌نشست سوم:
▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی
🔸میهمانان:
استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان
دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
میزبان:
حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۳ دی ماه
🕗 ساعت ۱۹
🔗لینک شرکت در جلسه:
B2n.ir/noha_edu
🆔@noha_edu
جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی.mp3
34.78M
🎙 صوت مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند:
📌نشست سوم:
▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی
🔸میهمانان:
استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان
دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
میزبان:
حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی
@feqhe_tarbiati
موضوعات مصوب فقه معاصر.pdf
81.6K
🔰موضوعات مصوب فقه معاصر که میتوانید از ان برای انتخاب موضوع پایاننامه بهره ببرید.
@sotohaali
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
#فقه_تربیتی
🔹 #فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یکم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱)
استاد #عجمی
🔸مشکل و مسئله چیست؟
🔸أدلّه معتبره در استنباط کدام اند ؟
🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در
مسائل جدید فقهی
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه دوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن
▫️آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه دریچهای جدید را برای مسلمانان باز کرد.
🔸این آیه از ادله نظام ساز است
🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است!
🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان میدهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد!
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه سوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
برداشت از ارشاد جاهل:
▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است.
نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد.
اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی!
▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل:
🔹آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود.
در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد.
🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ...
قالب مقدم است یا محتوا؟
برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه چهارم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
🔸 آیات سؤال
((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7.
▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان میکند. اگر نمیدانید باید جستجو و سوال کنید!
▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده!
▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند!
▫️مناسبات حکم و موضوع نشان میدهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است.
▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟
پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟
▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است.
▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است.
حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ...
▫️نکات دیگر:
استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟
آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه پنجم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آیات کتمان علم
این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم میگوید آنها که میدانند باید بیان کنند.
▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42
▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146.
▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15.
🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است.
🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود.
🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است.
🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه ششم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه تبيين
آل عمران آیه 187.
عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطعنظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ»
▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است.
سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید.
▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد.
🔸آیه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104
وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب.
🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد.
این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هفتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104
نکات: روشهای تربیتی دو دستهاند:
روشهای مصرح که جایگاه ویژهای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانهای هم داشتند.
دسته دوم روشهای عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی میگویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند.
در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان میکند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان میکند.
در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند!
🔸آيه وظایف پیامبران
مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي أدْعُوا إلى اللّه على بصيرةٍ أنا و من اتّبعني.)) یوسف، آیه 108.
🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع)
هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان میدهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند.
این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند.
یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد.
▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هشتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8)
استاد #عجمی
🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان
▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت میکنند که شامل علما میشود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد.
آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.))
▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه میداند.
آیه 104، سوره آلعمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون.
آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.))
آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.))
ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟
🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان میکند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان میگوید!
🔸این ادله و دیگر ادلهای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت میکند!
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه نهم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9)
استاد #عجمی
🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان
▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند.
▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیهالسلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانستهاند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط.
🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی میداند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است.
🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین میرود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه میشود؛ مانند فیزیک و شیمی و ...
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۰.mp3
25.93M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه دهم استاد #عجمی
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(10)
🔸قاعده حفظ نظامات جامعه
از لوازم توجه به قاعده حفظ نظامات آموزش و پرورش:
بر اساس نیازهای آینده کشور، دروس امروز جامعه طرح ریزی شود.
2. در محیطهای چند فرهنگی مانند مناطق شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان باید به حفظ نظامات توجه کرد و وظیفه لزوما ارشاد جهالت آنها نیست.
3. گاهی ارشاد جاهل و دیگر قواعد بر قاعده حفظ نظامات مقدم میشود؛ مانند انقلاب اسلامی که هدفی والاتر از نگه داشتن حفظ نظامات داشت.
🔸قاعده نفی سبیل
«وَلَن یَجْعَلْ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنینَ سَبیلاً» نساء، ۱۴۱
.این قاعده حاکم بر احکام دیگر است. زیرا خبر میدهد که خداوند خداوند کفار را بر مسلمانان مسلط نکرده است. یعنی هیچ چیزی که سبب تسلط بشود، در اسلام ندارید. پس حاکم بر احکام دیگر است.
قدر متیقین منظور تقابل مسلمان با کافر است نه شیعه با دیگر فرقههای گمراه اسلامی.
ادامه بررسی این قاعده در جلسه بعد..
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۱.mp3
21.24M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یازدهم استاد #عجمی
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(11)
🔸ادامه قاعده نفس سبیل
در این قاعده سخن از سود کفار نیست؛ بلکه تسلط کفار است
▫️قاعده نفی سبیل دو مرتبه دارد:
▫️حداقل: کفار تسلط پیدا نکنند که واجب است.
▫️حداکثر: عزت مسلمین و بالاتر بودن مسلمانان بر کفار که مستحب است.
تسلط ابعاد مختلفی دارد: تسلط سخت، تسلط بر زمین است. تسلط نرم، تسلط بر آموزش و فرهنگ است.
اگر مرکز اینترنت و بسیاری از خدمات اینچنین به جهان از آمریکاست، هدف نهایی همان تسلط بر دنیاست. از جمله اینکه بسیاری از اطلاعات را به دست آورد.
▫️بر اساس این قاعده حداقل نظام آموزش و پرورش باید به گونهایی برنامهریزی کند که تسلط علمی و عملی آینده کفار را نفی کند. باید آیندهپژوهی شود. آینده پژوهی گمشده برنامهریزی تربیت کشود است!
▫️باید آینده پژوهی نیازها و وابستگیهای به کفار به دست آید تا برای آینده برنامه ریزی شود.
از اهداف برجام این بود که آینده رشته فیزیک در کشور را نابود کنند. وابستگی کامل به علم فیزیک در آینده علمی کشور را برنامهریزی کرده بودند!
🔸حوزههای علمیه باید بر اساس آینده پژوهی نیازهای کشور و جهان اسلام، دارد برنامهریزی کند؛ زیرا آموزش زمانبر است و از اکنون باید برای آینده برنامه آموزشی داشت تا در آینده محقق شود.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۲.mp3
22.62M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یازدهم استاد #عجمی
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(12)
🔸نتیجهگیری و جمع بندی
🔸مروری بر قواعد بیان شده و نتیجهگیری
🔸استدلال نخست
▫️بر اساس آنچه بیان شد و برپایه قواعد مختلف به دست میآید که نظام آموزش و پرورش چنان اهمیتی دارد که میتوان گفت خداوند راضی به ترک آن نیست. (از جهت ارشادجاهل، نفی سبیل، حفظ نظامات اجتماعی و ...)
▫️درنتیجه از امور حسبیه است. امور حسبیه در شیعه اموری است که شارع راضی به ترک آن نیست و باید مسلمین آن را انجام دهند.
▫️بنابراین، حکومت از آنجا که نسبت به امور حسبیه وظیفه دارد، نسبت به نظام آموزش و پرورش وظیفه دارد.
🔸استدلال دوم
براساس دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، قطعا از وظایف نظام حکومتی بر اساس نظام ولی فقیه، وظیفه آن مدیریت نظام آموزش و پرورش است.
🔹نکته حاشیهای:
🔸 حسبه در فقه اهل سنت همان نظام تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر است که باید حکومت انجام دهد. لذا در حکومت داعش و برخی از حکومتهای اسلامی سخن از تشکیلات حسبه است. اما از جهتی معنایی عامتر دارد و لزوما کاری تشکیلاتی نیست. بلکه انجام کارهای مهم مورد نظر شارع است.
🔹مروری بر نظام آموزش جهان اسلام
🔸در عربستان:
الف) قبل اسلام عربستان
ب) دوران اسلامی: اول. دوره ابتدایی اسلامی(حلقههای درسی)؛ دوم. دوره میانی (کتّاب)
ج) آموزش و پرورش رسمی (شکل امروزی) در سال 1925 به نام "اداره ی آموزش و پرورش"
🔸در ایران:
الف) قبل از اسلام (دوران باستانی) ؛ ب) دروان اسلامی (مکتب خانهها ) ، ج) نظام اخلاقی و آموزشی مدرن (غربی)
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
از سلسله دروس خارج استاد علیرضا اعرافی دامت برکاته
«درس تفسیر تربیتی آیات قرآن کریم»
سهشنبهها: از ساعت 7:20 تا 8 صبح
تقاطع بلوار امین و بلوار جمهوری اسلامی، زیرزمین مدرسه علمیه معصومیه.
لینک مجازی کلاس تفسیر تربیتی:
https://ac.ismc.ir/rxkzxhlayeza/
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان:
▶️ eshragh-erfan.com
کانال استاد علیرضا اعرافی:
▶️ @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
TafsirTarbiyti-j07-1402-08-30.mp3
9.47M
TafsirTarbiyti-j07-1402-08-30
TafsirTarbiyti-j07-1402-08-30.docx
82.9K
📚متن جلسه هفتم
تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی
#تفسیر_تربیتی آیات قرآن
🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
TafsirTarbiyti-j08-1402-09-14.mp3
9.85M
TafsirTarbiyti-j08-1402-09-14
TafsirTarbiyti-j08-1402-09-14.docx
87K
📚متن جلسه هشتم
تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی
#تفسیر_تربیتی آیات قرآن
🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
TafsirTarbiyti-j09-1402-09-21.mp3
9.54M
TafsirTarbiyti-j09-1402-09-21
TafsirTarbiyti-j09-1402-09-21.docx
83K
📚متن جلسه نهم
تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی
#تفسیر_تربیتی آیات قرآن
🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
TafsirTarbiyti-j10-1402-10-05.mp3
9.07M
TafsirTarbiyti-j10-1402-10-05