eitaa logo
فقه فرهنگی
690 دنبال‌کننده
185 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۴.mp3
32.42M
🔹 جلسه چهارم 🔸ادامه روش تربیت جنسی: 🔸روش اجازه‎‎‎خواهی هنگام ورود به اتاق خلوت اولیا (استیذان) ((لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ ...)) سوره نور،آیه 58 و 59. 🔸نکات عوره معنای عامی دارد و شامل هرچیزی است که افراد دوست ندارند دیده شود. «حِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم» كنايه از آن است که اولیا در حالى هستند كه ميل ندارند دیگران ايشان را در آن حال ببينند. - اوقات ذکرشده موضوعیت ندارد و کنایه از اوقات خلوت است. - در غیر اوقات خلوت، اذن‎‎‎خواهی مملوک و کودک نیاز نیست. 🔸هرچند فرزند مکلف نیست اما این تکلیف والدین است که او را اینگونه تربیت کنند! 🔸روایاتی فلسفه این امر را بیان کرده‌اند که محدود نیست به اینکه حتما والدین ارتباط خاص داشته باشند. 🔸این آیه تنها در مورد تربیت جنسی نیست و اتفاقا از جهت تربیت اخلاقی و فهماندن حریم شخصی والدین به فرزند نیز هست! 🔸لم بلغ الحلم شامل سنی است که متوجه این امور میشود و حتی سن کمتر. 🔸در این روش نیز نوعی احتیاط تربیتی دیده میشود تا آن مسئله اصلی که ندیدن والدین باشد، اتفاق نیافتد. در روشهای تربیت جنسی نوعی احتیاط دیده می‌شود. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۵.mp3
35.05M
🔹 جلسه پنجم 🔸ادامه روشهای تربیت جنسی: 🔸نگاه‎‎‎نکردن به عورت بچه ممیز ▫️علِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ؟ع؟ إِذَا حَضَرَ وِلَادَةُ الْمَرْأَةِ قَالَ أَخْرِجُوا مَنْ فِي الْبَيْتِ مِنَ النِّسَاءِ لَا تَكُونُ الْمَرْأَةُ أَوَّلَ نَاظِرٍ إِلَى عَوْرَتِهِ.» من لایحضره الفقیه، ج3، ص560 ▫️أبُوعبدالله؟ع؟: «لَا يَدْخُلِ الرَّجُلُ مَعَ ابْنِهِ الْحَمَّامَ فَيَنْظُرَ إِلَى عَوْرَتِهِ.» وسائل الشیعۀ، ج2، ص56. 🔸مباشرت‎‎‎نکردن با عورت بچه پس از شش سالگي ▫️علِيٌّ ع: «مُبَاشَرَةُ الْمَرْأَةِ ابْنَتَهَا إِذَا بَلَغَتْ سِتَّ سِنِينَ شُعْبَةٌ مِنَ الزِّنا.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص230. 🔸پرهیز از بوسیدن لب‎‎‎ها و گونه‎‎‎ها با قصد ریبه ▫️ابی عبدالله ع: «لَيْسَ الْقُبْلَةُ عَلَى الْفَمِ إِلَّا لِلزَّوْجَةِ أَوِ الْوَلَدِ الصَّغِيرِ.» ، الکافی، ج2، ص186. 🔸در دامن ننشاندن و نبوسیدن دختر 6 ساله نامحرم ▫️ أبَاعبدالله؟ع؟ فَقَالَ‏ لَهُ‏ عِنْدِي‏ جُوَيْرِيَةٌ لَيْسَ‏ بَيْنِي‏ وَ بَيْنَهَا رَحِمٌ وَ لَهَا سِتُّ سِنِينَ قَالَ: «لَا تَضَعْهَا فِي حَجْرِک.» من لایحضره الفقیه، ج3، ص436. 🔸این روشهای در تربیت فرزند است که تا به حال بیان شده است و گویای نوعی احتیاط در بعد تربیت جنسی است. وگرنه تمام این اوامر را نمیتوان حمل بر وجوب در تمامی مراتب کرد؛ اما نشان میدهد دراین بعد از تربیت نوعی احتیاط لازم است. از سویی این روشهای تصریح شده موضوعیت دارند. 🔸نکات و جمع بندی در جلسه بعد 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۰۶.mp3
24.92M
🔹🔹 جلسه ششم 🔸ادامه روشهای تربیت جنسی تا دوران ممیزی: 🔸برداشت از ادله روشهای تربیت جنسی تا دوران ممیزی: ▫️1. با نوعی احتیاط در تربیت جنسی مواجه هستیم با اینکه کودکان لزوما به سن تکلیف نرسیده اند. مانند جداسازی بستر یا لزوم اذن گرفتن برای ورود به اتاق خواب که احتیاطی برای جلوگیری از آسیب احتمالی است. در دیگر ساحات تربیتی چنین احتیاطی کمتر وجود دارد. ▫️2. این دوران پیش از سن تکلیف است و خطاب به والدین فرزندان است. از باب زمینه‌سازی برای تربیت. این دوران قبل از ممیزی و بلوغ دوران زمنیه سازی سلامت جنسی کودک است. این دوران از پیش از تولد شروع میشود تا دوران ممیزی. در این دوران آموزش مستقیم جنسی وجود ندارد و کودک را وارد فضای جنسی نمیکند اما روشهای احتیاطی را برای سلامت و امنیت فرزند به والدین آموزش میدهد. مانند جداسازی بستر، بوس نکردم لب دختر یا بر روی پا نگذاشتن او توسط نامحرم ولو پیش از تکلیف دختر. به خلاف نگاه غربی و سند 2030 که فرزند را زودتر از لزوم وارد فضای جنسی میکند و کودکی را از او میگیرد! ▫️3. در تربیت جنسی توجه به حریم مربی و متربی توجه شده است و همه مسائل پسر را نباید مادر به او بگوید و نباید هر چیزی را پدر به دختر بگوید. ▫️4. سخن از این است که پیش از اینکه فرزندان وارد دقتهای جنسی شوند او را وارد مسائل جنسی نکنید؛ اگر وارد این فهم شد، ممیز میشود و دوره دوم تربیت جنسی شروع میشود. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی ۰۷.mp3
28.85M
🔹🔹 جلسه هفتم 🔸 روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی تا ازدواج (دوران دوم تربیت جنسی): 🔸در تقسیم بندی تربیت جنسی، ملاک دوران ممیز است. نه لزوما دوران تکلیف. دوره دوم از ممیزی تا ازدواج است. زیرا آموزش جنسی در دوران ازدواج کاملا مستقیم است. دوران ممیزی تا ازدواج، دوران سازماندهی جنسیتی است. ادله سازماندهی جنسیتی: 1. آیه 53 احزاب: ((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن... .)). این آیه خاص زنان پیامبر است. معادل پوشش در فقه کلمه «ستر» است؛ اما اشتباه رایج به پوشش، حجاب گفته میشود. حجاب به معنای مانع و کج نشینی است. این آیه تنهای جایی است که کلمه حجاب در مورد ارتباط با خانم‌ها مطرح شده است؛ اما الغای خصوصیت از این آیه به همه زنان سخت است و نمیتوان گفت در مورد همه زنان است. این آیه یک سطحی بیشتر از رعایت را برای زنان پیامبر لازم می‌داند. آیه دستور میدهد با زنان پیامبر از پشت پرده و مانعی ارتباط داشته باشید..أَبِي‏بَصِيرٍ قَالَ كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْ‏ءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي‏جَعْفَرٍ(ع) فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْ‏ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ: «لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.» ( وسائل الشیعة، ج20، ص198) این برخورد سخت حضرت نشان میدهد مزاح خاص در یک فضای دونفری بوده است. این برخورد تند حضرت نشان از حرمت اینگونه برخورد دارد. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۸.mp3
34.06M
🔹 جلسه هشتم 🔸 ادامه روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی 🔸دو موثقه اول مسعدة ▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «أَرْبَعٌ يُمِتْنَ الْقَلْبَ ... وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ يَعْنِي مُحَادَثَتَهُنَّ وَ ....» وسائل الشیعۀ، ج20، ص.197 نکات مهم: ملاک مولوی یا ارشادی بودن آیات و روایات چیست؟ ▫️«لَا تَبْدَءُوا النِّسَاءَ بِالسَّلَامِ وَ لَا تَدْعُوهُنَّ إِلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ النَّبِيَّ؟صل؟ قَالَ: النِّسَاءُ عَيٌّ وَ عَوْرَةٌ فَاسْتُرُوا عِيَّهُنَّ بِالسُّكُوتِ وَ اسْتُرُوا عَوْرَاتِهِنَّ بِالْبُيُوتِ» وسائل الشیعۀ، ج20، ص234. ▫️وجه جمع روایت: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟ يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ علیه وَ كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ؟ع؟ يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ يُعْجِبَنِي صَوْتُهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْرِ.» ، وسائل الشیعۀ، ج12، ص77. ▫️قالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ؟ع؟: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحُونَ.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص235. ▫️از نکات مهم این رویات این است که حضرت مردان را مخاطب ارشاد و نهی از منکر خویش قرار می‌دهد. ▫️این روایت به مطلق اختلاط زن و مرد دلالت ندارد و به اختلاط خاص دلالت دارد؛ یعنی فقط مواردی که برخوردی بین زن و مرد صورت می‎‎‎گیرد. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۰۹.mp3
23.19M
🔹 جلسه نهم 🔸 ادامه روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی ▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «لَيْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِيقِ شَيْ‏ءٌ وَ لَكِنَّهَا تَمْشِي فِي جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِيق.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص183. «لیس» در حرمت، ظهور دارد؛ اما با توجه به سیره قطعی متشرعه بر عدم حرمت این امر، باید از ظهور آن در حرمت دست برداشت و آن را بر کراهت یا بر مواردی که فتنه باشد، حمل کرد! ▫️رسُولِ اللَّهِ؟صل؟ فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: «... وَ نَهَى أَنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرْأَةُ عِنْدَ غَيْرِ زَوْجِهَا وَ غَيْرِ ذِي مَحْرَمٍ مِنْهَا أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِ كَلِمَاتٍ مِمَّا لَا بُدَّ لَهَا مِنْهُ ... .» من لایحضره الفقیه، ج4، ص6. این روایت از لحاظ دلالی بر کراهت ‏نداشتنِ صحبت با نامحرم به مقدار ضرورت دلالت دارد و بیش از آن مکروه است ▫️أنَّهُ قَالَ لِفَاطِمَةَ مَا خَيْرُ النِّسَاءِ قَالَتْ: «(لَا يَرَيْنَ النِّسَاءَ) وَ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَوْنَهُنَّ... .» ، بحار الأنوار، ج37، ص69. تعبیر «خیر النّساء» بر استحباب دلالت دارد و نشان از اینکه در مراتبی بالاتر، و در صورت ظرفیت برخی بیشتر رعایت کنند. ▫️روایات نهی از سوارکردن زنان بر اسب. فقها معاصر قائل به حرمت صرف سوار شدن زنان به اسب نیستند بلکه در اسب سواری و تیراندازی بر عدم فسادی دیگر مانند اختلاط زن و مرد تاکید دارند. آنچه در این روایات نهی شده است همان تهییج شهوت است. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۱۰.mp3
26.43M
🔹 جلسه دهم 🔸 جمع‌بندی روش‌های تربیت جنسی دوران ممیزی ▫️در مجموع می‎‎‎توان به جمع‎‎‎بندی زیر اشاره داشت: 1. اینکه کسی زنان را نبیند و کسی هم زن را نبیند، یک روایت داشت که معتبر نبود. 2. استحباب رفت ‏و ‏آمد کم با جنس مخالف و اختلاط کم، مشترک بیشتر ادله بود. 3. در صورت برخورد فیزیکی زن و مرد، چنین برخوردی حرام است. 4. تکلم با زنان اگر با قصد ریبه باشد، به طور مطلق، حرام است؛ اگر قصد ریبه نباشد، در زنان جوان و زنان پیر زیبایی که تأثیرگذارند، کراهت دارد و در غیر آن کراهت هم ندارد. 5. در حکم خروج زنان از خانه نیز، اگر بیرون‎‎‎رفتن زن باعث گناه شود، حرام و در غیر این ‎‎‎صورت مکروه است. خانه‎‎‎ماندن در حکم حرمت موضوعیتی ندارد و اگر در خانه مرتکب حرام می‎‎‎شود، حرمت دارد و اگر در بیرون از خانه مرتکب حرام نمی‎‎‎شود، حرمت ندارد. 6. بحث اشتغال زنان هم محکوم به احکام فوق است. در شغل‎‎‎های ضروری عنوان ثانوی در صورت اهم‎‎‎بودن، مقدم می‎‎‎شود. در مجموع در صورت خلوت با اجنبی و ریبه و مدافعه حرمت دارد و در بقیه موارد، مراوده زیاد، کراهت دارد و در بقیه موارد، کراهت هم ندارد. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تربیت جنسی۱۱.mp3
29.29M
🔹 جلسه یازدهم 🔸 جمع‌بندی نظام تربیت جنسی 🔸سه مرحله تربیت جنسی در اسلام: بر اساس روش‌‌های تصریحی در آیات و روایات ▪️1. پیش از ممیزی: توجه دادن به مربی برای مراقب جنسی از فرزند ▪️2. بعد از ممیزی: ساماندهی جنسیتی ▪️3. دوران ازدواج: ▫️شناختی: آموزه‌های جنسی در روایات با تاکید بر: عاطفی بودن رابطه زناشویی، اذیت نشدن زوجه، دعاهای درخواست فرزند صالح و دیگر آداب عبادی آن ▫️گرایشی: تشویق به ازدواج؛ تغییر نگرش درباره ازدواج و ابعاد مادی آن؛ معیار قرار ندادن امور مالی در ازدواج و تزویج؛ مانع ندیدن مشکلات مادی برای ازدواج نکردن؛ تشویق به مهریه کم؛ معیارقرارندادن موقعیت و قومیت در ازدواج و تزویج ▫️رفتاری: رفع موانع رفتاری و خارجی ازدواج از راه تشویق والدین و دیگر مؤمنان به ازدواج دادن فرزندان و دیگران. 🔹@feqahat
تربیت جنسی ۱۲.mp3
25.16M
جلسه دوازدهم 🔸 آیا در تربیت جنسی برای ترک یک گناه بزرگ می‌توان گناهی کوچکتر را به متربی تجویز کرد؟ ♨️این پرسشی پرتکرار و مهم است‼️ در دل این پرسش پرسشی کلی‌تر قرار دارد که: آیا در تربیت، هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟ 🔹پاسخ: 🔸1. هدف اصلی تربیت چیست؟ هدف اصلی تربیت رساندن متربی به عبودیت است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏» (ذاريات : 56) با گناه نمیتوان کسی را به این هدف رساند. 🔸2. استثنائاتی که درباره جواز غیبت فاسق، ظالم و بدعتگذار و مانند آن بیان شده است، استثنا هستند و فقط باید به‌طور محدود و با شرایطی فقط در همان موارد استفاده شوند! و حکم کلی نمی‌دهند که بتوان قاعده‌ای کلی برداشت کرد که برای ترک گناهی بدتر گناهی پایین‌تر را انجام داد! 🔸3. ادله‌ای که به‌طور خاص می‌گویند: «لَيْسَ‌ فِي‌ الْحَرَامِ‌ شِفَاء». یعنی خداوند در گناه، شفا قرار نداده است. ممکن است گناه درمانی کوتاه مدت باشد؛ اما شفا نیست. ممکن است در ظاهر گناهی مانند شراب خوردن مشکلی را در انسان حل کند؛ اما مشکلات جسمی و روحی بیشتری به‌وجود می‌آورد. ممکن است اگر به کسی که دچار همجنسگرایی شده، بگوییم دوست دختر داشته باش، این مشکل او حل شود، اما او را در وادی گناهی دیگر انداخته‌ایم که معلوم نیست این گناهش کمتر باشد. زیرا گناهی که با اطمینان به اینکه مربی گفته است و بدون ترس و احساس گناه انجام گیرد، بدتر از گناهی است که از روی ترس و حیا از دیگران انجام گرفته است! ♨️مربی که گناهی را تجویز می‌کند، بدترین خیانت را به متربی کرده است! 🔹@feqahat
🌀 عنوان درس: فقه نظام آموزش و پرورش ▫️بررسی نظام آموزش و پرورش در ادله (آیات، روایات، سیره و ...) ▫️آیا حاکمیت اسلامی در قبال تعلیم و تربیت جامعه و نظام آموزش و پرورش وظیفه شرعی دارد؟ 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان 🕌 محل برگزاری: حوزه علیمه قرآن و عترت مشهد مقدس، خیابان آیت الله شیرازی، شیرازی 17، پلاک4 📅 زمان: 4شنبه‌ها، ساعت 12 🔹بارگذاری این درس و همچنین فقه ساحات تربیتی (فقه تربیت عبادی، تربیت جنسی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی) در: @feqahat 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
سلسله جلسات فقه تربیتی ناظر به مدرسه در حوزه علمیه قرآن و عترت مشهد مقدس. آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ 👇👇👇
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
🔹 . جلسه یکم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱) استاد 🔸مشکل و مسئله چیست؟ 🔸أدل‍ّه معتبره در استنباط کدام اند ؟ 🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در مسائل جدید فقهی 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
🔹 . جلسه دوم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن ▫️آیه نفر ((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) سوره توبه، آیه 122. 🔸این آیه دریچه‌ای جدید را برای مسلمانان باز کرد. 🔸این آیه از ادله نظام ساز است 🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است! 🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان می‌دهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد! 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
🔹 . جلسه سوم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. برداشت از ارشاد جاهل: ▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است. نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد. اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی! ▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل: 🔹آیه نفر ((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) سوره توبه، آیه 122. 🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود. در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد. 🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ... قالب مقدم است یا محتوا؟ برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
🔹 . جلسه چهارم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. 🔸 آیات سؤال ((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7. ▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان می‌کند. اگر نمی‌دانید باید جستجو و سوال کنید! ▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده! ▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند! ▫️مناسبات حکم و موضوع نشان می‌دهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است. ▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟ پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟ ▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است. ▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است. حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ... ▫️نکات دیگر: استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟ آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
🔹 . جلسه پنجم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آیات کتمان علم این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم می‌گوید آنها که میدانند باید بیان کنند. ▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42 ▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146. ▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15. 🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است. 🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود. 🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است. 🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
💢تلخ‌ترین سخن رهبر انقلاب(حفظه‌الله) در دیدار بانوان: «دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبت‌هایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرف‌هایی که آماده کرده بودم و می‌خواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینه‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم.» حرف‌های بر زمین مانده فرهنگی.....
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
🔹 . جلسه ششم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه تبيين آل عمران آیه 187. عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطع‌نظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ» ▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است. سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید. ▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد. 🔸آیه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104 وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب. 🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد. این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع. 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
🔹 . جلسه هفتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104 نکات: روشهای تربیتی دو دسته‌اند: روشهای مصرح که جایگاه ویژه‌ای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانه‌ای هم داشتند. دسته دوم روش‌های عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی می‌گویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند. در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان می‌کند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان می‌کند. در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند! 🔸آيه وظایف پیامبران مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي‏ أدْعُوا إلى اللّه على‏ بصيرةٍ أنا و من اتّبعني‏.)) یوسف، آیه 108. 🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع) هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان می‌دهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند. این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند. یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد. ▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
🔹 . جلسه هشتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8) استاد 🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان ▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت می‌کنند که شامل علما می‌شود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد. آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.)) ▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه می‌داند. آیه 104، سوره آل‏‌عمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏. آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى‏ أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟ 🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان می‌کند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان می‌گوید! 🔸این ادله و دیگر ادله‌ای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت می‌کند! 🔹@tarbiatmadresei_ir
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430...
فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 htt
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430... باسمه تعالی بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزاده‌ای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است. زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را می‌رنجاند؛ به‌‌ویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گمارده‌اند. بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیست‌ها سخت‌تر‌ خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند. اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسان‌های آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است. سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفه‌ای خود هر آنچه می‌‌‌توانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟ بنابراین از شما نیز می‌خواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولت‌های خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتش‌بس‌های ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایت‌ها پایان نیابد. ▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
💢استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نقد و بررسی عرفان‌های غیروحیانی: بزرگ‌ترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است ▫️▫️▫️▫️▫️ معنا و معنویتی که در ادیان الهی به ویژه اسلام و تشیع مطرح است خاص‌تر، خالص‌تر و به توحید نزدیک‌تر می‌شود. چنان که در ادبیات معنوی نهج البلاغه با توحید الهی خاصی مواجه می‌شویم و حضرت‌امیر(س) در توصیه اخلاقی به امام حسن(ع) می‌فرمایند: همه آنچه گفتم وقتی حاصل می‌شود که از جانب خدا توفیق باشد. بزرگ‌ترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است متن کامل در👇👇👇 https://qudsonline.ir/xb6h7
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
🔹 . جلسه نهم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9) استاد 🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان ▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند. ▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیه‌السلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانسته‌اند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط. 🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی می‌داند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است. 🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین می‌رود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه می‌شود؛ مانند فیزیک و شیمی و ... 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۰.mp3
25.93M
🔹 . جلسه دهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(10) 🔸قاعده حفظ نظامات جامعه از لوازم توجه به قاعده حفظ نظامات آموزش و پرورش: بر اساس نیازهای آینده کشور، دروس امروز جامعه طرح ریزی شود. 2. در محیطهای چند فرهنگی مانند مناطق شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان باید به حفظ نظامات توجه کرد و وظیفه لزوما ارشاد جهالت آنها نیست. 3. گاهی ارشاد جاهل و دیگر قواعد بر قاعده حفظ نظامات مقدم میشود؛ مانند انقلاب اسلامی که هدفی والاتر از نگه داشتن حفظ نظامات داشت. 🔸قاعده نفی سبیل «وَلَن یَجْعَلْ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنینَ سَبیلاً» نساء، ۱۴۱ .این قاعده حاکم بر احکام دیگر است. زیرا خبر میدهد که خداوند خداوند کفار را بر مسلمانان مسلط نکرده است. یعنی هیچ چیزی که سبب تسلط بشود، در اسلام ندارید. پس حاکم بر احکام دیگر است. قدر متیقین منظور تقابل مسلمان با کافر است نه شیعه با دیگر فرقه‌های گمراه اسلامی. ادامه بررسی این قاعده در جلسه بعد.. 🔹@tarbiatmadresei_ir