eitaa logo
فقه فرهنگی
690 دنبال‌کننده
188 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تلخ‌ترین سخن رهبر انقلاب(حفظه‌الله) در دیدار بانوان: «دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبت‌هایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرف‌هایی که آماده کرده بودم و می‌خواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینه‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم.» حرف‌های بر زمین مانده فرهنگی.....
۸ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
🔹 . جلسه ششم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه تبيين آل عمران آیه 187. عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطع‌نظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ» ▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است. سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید. ▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد. 🔸آیه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104 وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب. 🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد. این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع. 🔹@tarbiatmadresei_ir
۹ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
🔹 . جلسه هفتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104 نکات: روشهای تربیتی دو دسته‌اند: روشهای مصرح که جایگاه ویژه‌ای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانه‌ای هم داشتند. دسته دوم روش‌های عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی می‌گویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند. در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان می‌کند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان می‌کند. در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند! 🔸آيه وظایف پیامبران مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي‏ أدْعُوا إلى اللّه على‏ بصيرةٍ أنا و من اتّبعني‏.)) یوسف، آیه 108. 🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع) هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان می‌دهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند. این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند. یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد. ▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
۱۰ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
🔹 . جلسه هشتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8) استاد 🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان ▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت می‌کنند که شامل علما می‌شود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد. آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.)) ▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه می‌داند. آیه 104، سوره آل‏‌عمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏. آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى‏ أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟ 🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان می‌کند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان می‌گوید! 🔸این ادله و دیگر ادله‌ای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت می‌کند! 🔹@tarbiatmadresei_ir
۱۱ دی ۱۴۰۲
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430...
۱۱ دی ۱۴۰۲
فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 htt
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430... باسمه تعالی بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزاده‌ای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است. زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را می‌رنجاند؛ به‌‌ویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گمارده‌اند. بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیست‌ها سخت‌تر‌ خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند. اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسان‌های آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است. سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفه‌ای خود هر آنچه می‌‌‌توانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟ بنابراین از شما نیز می‌خواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولت‌های خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتش‌بس‌های ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایت‌ها پایان نیابد. ▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
۱۱ دی ۱۴۰۲
💢استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نقد و بررسی عرفان‌های غیروحیانی: بزرگ‌ترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است ▫️▫️▫️▫️▫️ معنا و معنویتی که در ادیان الهی به ویژه اسلام و تشیع مطرح است خاص‌تر، خالص‌تر و به توحید نزدیک‌تر می‌شود. چنان که در ادبیات معنوی نهج البلاغه با توحید الهی خاصی مواجه می‌شویم و حضرت‌امیر(س) در توصیه اخلاقی به امام حسن(ع) می‌فرمایند: همه آنچه گفتم وقتی حاصل می‌شود که از جانب خدا توفیق باشد. بزرگ‌ترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است متن کامل در👇👇👇 https://qudsonline.ir/xb6h7
۱۱ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
🔹 . جلسه نهم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9) استاد 🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان ▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند. ▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیه‌السلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانسته‌اند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط. 🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی می‌داند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است. 🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین می‌رود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه می‌شود؛ مانند فیزیک و شیمی و ... 🔹@tarbiatmadresei_ir
۱۲ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۰.mp3
25.93M
🔹 . جلسه دهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(10) 🔸قاعده حفظ نظامات جامعه از لوازم توجه به قاعده حفظ نظامات آموزش و پرورش: بر اساس نیازهای آینده کشور، دروس امروز جامعه طرح ریزی شود. 2. در محیطهای چند فرهنگی مانند مناطق شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان باید به حفظ نظامات توجه کرد و وظیفه لزوما ارشاد جهالت آنها نیست. 3. گاهی ارشاد جاهل و دیگر قواعد بر قاعده حفظ نظامات مقدم میشود؛ مانند انقلاب اسلامی که هدفی والاتر از نگه داشتن حفظ نظامات داشت. 🔸قاعده نفی سبیل «وَلَن یَجْعَلْ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنینَ سَبیلاً» نساء، ۱۴۱ .این قاعده حاکم بر احکام دیگر است. زیرا خبر میدهد که خداوند خداوند کفار را بر مسلمانان مسلط نکرده است. یعنی هیچ چیزی که سبب تسلط بشود، در اسلام ندارید. پس حاکم بر احکام دیگر است. قدر متیقین منظور تقابل مسلمان با کافر است نه شیعه با دیگر فرقه‌های گمراه اسلامی. ادامه بررسی این قاعده در جلسه بعد.. 🔹@tarbiatmadresei_ir
۱۴ دی ۱۴۰۲
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میزبان: حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۳ دی ماه 🕗 ساعت ۱۹ 🔗لینک شرکت در جلسه: B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu
۱۶ دی ۱۴۰۲
جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی.mp3
34.78M
🎙 صوت مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میزبان: حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی @feqhe_tarbiati
۱۶ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از تربیت مدرسه‌ای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۱.mp3
21.24M
🔹 . جلسه یازدهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(11) 🔸ادامه قاعده نفس سبیل در این قاعده سخن از سود کفار نیست؛ بلکه تسلط کفار است ▫️قاعده نفی سبیل دو مرتبه دارد: ▫️حداقل: کفار تسلط پیدا نکنند که واجب است. ▫️حداکثر: عزت مسلمین و بالاتر بودن مسلمانان بر کفار که مستحب است. تسلط ابعاد مختلفی دارد: تسلط سخت، تسلط بر زمین است. تسلط نرم، تسلط بر آموزش و فرهنگ است. اگر مرکز اینترنت و بسیاری از خدمات اینچنین به جهان از آمریکاست، هدف نهایی همان تسلط بر دنیاست. از جمله اینکه بسیاری از اطلاعات را به دست آورد. ▫️بر اساس این قاعده حداقل نظام آموزش و پرورش باید به گونه‌ایی برنامه‌ریزی کند که تسلط علمی و عملی آینده کفار را نفی کند. باید آینده‌پژوهی شود. آینده پژوهی گمشده برنامه‌ریزی تربیت کشود است! ▫️باید آینده پژوهی نیازها و وابستگی‌های به کفار به دست آید تا برای آینده برنامه ریزی شود. از اهداف برجام این بود که آینده رشته فیزیک در کشور را نابود کنند. وابستگی کامل به علم فیزیک در آینده علمی کشور را برنامه‌ریزی کرده بودند! 🔸حوزه‌های علمیه باید بر اساس آینده پژوهی نیازهای کشور و جهان اسلام، دارد برنامه‌ریزی کند؛ زیرا آموزش زمان‌بر است و از اکنون باید برای آینده برنامه آموزشی داشت تا در آینده محقق شود. 🔹@tarbiatmadresei_ir
۱۷ دی ۱۴۰۲