eitaa logo
مدرسه فقه و اصول
776 دنبال‌کننده
144 عکس
3 ویدیو
57 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2024-07-29-08-32-58.MP3
44.47M
📝 نظام مسائل موضوع شناسی 🎙 استاد ابوالقاسم علیدوست 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
2024-07-29-10-06-19.MP3
43.37M
📝 مبادی کلامی اجتهاد 🎙 استاد درایتی 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد درایتی زیدعزه از نگاه ایشان، گزاره های کلامی مرتبط به بحث ازقرارزیراست: آیاقانونگذاردین پروردگاراست ویاپیامبروامام هم حداقل بخشی ازدین راتشریع کرده اند. اگرپیامبروامام قانون گذاردین هستندآیاآنهابه تمام جزئیات احکام وانسان هاتاروزقیامت علم دارند. اگرپیامبریاامام به تمام جزئیات علم دارندآیاغفلت وسهودرهنگام تشریع نسبت به برخی ازجزئیات نسبت به آنهاتصویردارد. آیااحکام تشریع شده توسط پیامبریاامام وصف جاودانگی رادارااست. آیاخاتمیت شریعت به معنای عدم نیازانسان هابه تدوین برنامه ازسوی پروردگاروتوانایی آنهابرای وضع مقررات سودمندبراساس رشدعلمی آنهااست ویابه معنای اینست که برنامه موردنیازانسان هاباتمام جزئیات وتحولاتی که فراروی آنهاخواهدبودتاپایان دنیاتدوین شده است. آیاگستره شریعت تمام ساحت های زندگی انسان رادربرمی گیرد ویاگستره شریعت به رابطه انسان باخداوانسان باخودمحدودمی شودوغیرآن هرآنچه وجودداردتاییدروش های عقلایی است نه احکام تاسیسی ازسوی شارع . آیاتدوین برنامه ای جامع وشامل برای انسان هاتاپایان دنیادرتمام ساحت های زندگی امکان داردویاباتحولات بی شماری که درزندگی انسان هاپدیدآمده وخواهدآمدنمی تواندبرنامه ای واحدجامعه بسیط وبدوی آن زمان وجوامع پیشرفته امروز وپیشرفته ترآینده رامدیریت کند. آیاواقعیت احکام شریعت شمول وجامعیت آن رانسبت به انسان هاوساحت های زندگی تاییدمی کند. 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━
موضوع‌شناسی آیت الله خامنه‌ای، استاد مبلغی.mp3
26.14M
موضوع‌شناسی آیت الله خامنه‌ای ارائه: استاد مبلغی قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
استاد حسینی فقیه.pdf
274.6K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع شناسی در فقه خانواده 👤 استاد حسینی فقیه «زیدعزه» ✍ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
کارگاه فوق برنامه مقاله نویسی.docx
16.4K
فهرست مطالب کارگاه فوق برنامه مقاله نویسی استاد دکتر
2024-07-28-14-57-33.MP3
32.5M
صوت کارگاه روش مقاله نویسی استاد دکتر
2024-07-29-16-12-30.MP3
44.68M
📝 مقدمات علمی موضوع شناسی 🎙استاد مهدی زمانی فرد 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#مدرسه_فقه_اصول #جلسه۹ 📝 مقدمات علمی موضوع شناسی 🎙استاد مهدی زمانی فرد 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏
منطق عملیات موضوع شناسی استاد مهدی زیدعزه ایشان برای فرایند موضوع شناسی سه مرحله معتقدند : ▪️معناشناسی ▪️مفهوم شناسی ▪️مصداق شناسی مرحله اول : معنا یابی: ارتباط لفظ و معنا مثل معنای صوم و صلاة و بیع چیست و ناظر به تعریف لفظی است ( تعریف لفظی و اجمالی ) گام اول: منبع تشخیص معنا را باید یافت کنیم اگر موضوع مستنبطه بود خود دلیل منبع است، صلاة و صوم و حج باید به ادله مراجعه کرد، اگر موضوع عرفی باشد منبع تشخیص تبادر عرف است ( در فرض عالم به لغت بودن ) و منبع تشخیص معنا برای مستعلم مراتع لغوی است ( حجیت قول لغوی در اینجا بحث میشود ) و نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که ما اگر به تبادر و لغت مراجعه کردیم مفهوم زمان صدور را باید یافت کنیم و المنجد و معجم الوسیط به درد نمیخورد آیت الله بروجردی بر دو لغت خیلی تاکید داشتند یکی صحاح اللغه جوهری و مصباح المنیر و ایشان به عنوان شخص خبره در واکاوی واژه ها و معنا یابی به این دو کتاب مراجعه میکردند پس در مرحله اول معنا یابی این مسیر باید طی شود. 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━
نقش مبانی کلامی اجتهاددرموضوع شناسی.docx
15.3K
شبکه مباحث و مسائل نقش مبانی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی با ارائه استاد زید عزه
قابل توجه فضلای مدرسه تابستانه فقه و اصول دارالعلم سلام علیکم لطفا برای تدوین مقاله تا ساعت ۷ صبح یکشنبه ۱۴ مرداد، موضوع مقاله خود را انتخاب و موارد ذیل را تنظیم و تکمیل بفرمایید تا پس از تأیید، فرایند تدوین توسط شما شروع شود. ▪️عنوان پژوهش ▪️تبیین مسأله ▪️پیشینه ▪️نواوری ▪️سؤال اصلی ▪️فرضیه لازم است موضوع انتخابی شما مطابق با مباحث و مسائل روز دروس القایی اساتید دوره تابستانه فقه و اصول دارالعلم باشد . ارتباط با آیدی ذیل برای ارسال سوالات و مشورت درباره موضوع مقاله : @anfd110 @b_shakeri ارسال طرح ابتدایی مقاله به آیدی ذیل @anfd110 برای آشنایی با ایده های پژوهشی مرتبط با مباحث مطرح شده در مدرسه تابستانه فقه و اصول می توانید گروه ذیل را ملاحظه بفرمایید . https://eitaa.com/joinchat/2413101933Ca042d05cb4 تشکر فراوان
QJRL_Volume 1_Issue 2_Pages 77-95.pdf
564.1K
ثبات و تغییر حکم تابع ثبات و تغییر موضوع
🔅 روز چهارم، سه شنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی 🎙سخنرانی آیت الله سیدان «دامت برکاته» ⏰ ساعت ۷:۱۵ 📖 دروس مدرسه فقه و اصول 📝 عرف و موضوع شناسی ۱ 🎙 حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست «زید عزه» ⏰ ساعت ۸:۳۰ ➖➖➖➖➖ 📝 موضوع شناسی در فقه بین الملل 🎙 حجت الاسلام حمید درایتی «زیدعزه» ⏰ ساعت 10 ➖➖➖➖➖ 📝 موضوع شناسی فقه هنر 🎙حجت الاسلام محمدعشایری منفرد «زیدعزه» ⏰ ساعت 16 🕌مدرس آیت الله میلانی (ره) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
استاد علیدوست 2.pdf
148.7K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 نظام مسائل موضوع شناسی 👤 استاد ابوالقاسم علیدوست«زیدعزه» ✍ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد درایتی 2.pdf
171.9K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 نقش موضوع شناسی در اجتهاد 👤 استاد حمید درایتی «زیدعزه» ✍ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد زمانی.pdf
155.6K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 منطق موضوع‌شناسی در فقه 👤 استاد مهدی زمانی‌فرد «زیدعزه» ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
مدرسه فقه و اصول درس استاد «زیدعزه» 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
1570449023-10194-97-7.pdf
661.9K
بازخوانی ویژگی ها و فرایند شناخت موضوعات احکام فقهی
استاد علیدوست 3.pdf
117.3K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول 📝 تبیین اقسام موضوع در موضوع‌شناسی 👤 استاد ابوالقاسم علیدوست «زیدعزه» ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
یکی از اقسام موضوع که رایج است: موضوعاتی که مخترع شرعی است ( موضوع مقابل متعلق نیست و مقابل حکم است) مثل صلاة و زکات و حج و صوم. در مخترع شرعی هم تعیین و هم تبیین موضوع با شارع است. نگویید: حقیقت شرعیه را قبول نمی کنیم چرا که این بحث ارتباطی با حقیقت شرعیه ندارد چرا که اگر قبول نکنید، در استعمال تعیّنی صلاة و صوم این بحث جاری می شود. دوم، موضوعات مستنبطه از ادله شرعی است، یعنی فهم موضوع متوقف بر فهم ادله شرعی است مثل خون داخل تخم مرغ که نجس است یا نه؟ یا مثل مفهوم وطن که برخی مستنبطه می دانند و برخی نمی دانند و شارع آن را بیان نکرده است و امام به عنوان ارتکاز عرفی بیان داشتند و در این مورد هم تعیین و تبیین آن به دست شارع است، در اینجا محل ورود فقیه است. مفهوم فقیر، جلل و... اگر مستنبطه باشد شارع که اینها را اختراع نکرده ولی ممکن است حد خاصی بیان کرده است و باید فقیه ورود است. سوم، موضوعی که عرفی است، ساده ( عرفی ) یا پیچیده با داشتن پایگاه در اجتهاد چیزی که معمولا دیده در بحثی نمی شود. آیا پس انداز طلاب از وجوهات موجب استطاعت می شود؟ اختلاف است، استطاعت مخترع شرعی است؟ آیا مستنبط از ادله است؟ مسأله استطاعت عرفی ساده است اما استطاعت از طریق وجوهات مبتنی بر قول به ملکیت برای آخذ است. اگر بگوییم مورد مصرف سهم امام، مبلّغ دین است ولی مالک نمی شود، لذا اگر پس انداز کند و بمیرد به فرزندان وی نمی رسد. مرحوم امام می فرماید: با شهریه مستطیع نمی شود از این جهت است. 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛