استاد درایتی 4.pdf
159.1K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول
📝 موضوعشناسی در فقه بینالملل
👤 استاد حمید درایتی «زیدعزه»
📅 سهشنبه ۹ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه۱۳
#روز_چهارشنبه
عرف و موضوع شناسی
در ابتدا ترور جناب اسماعیل هنیه را تسلیت عرض میکنم و امیدواریم آنچه نقشه دشمن است خنثی شود.
دو نوع عرف موضوعساز و موضوعزدا داریم. عرف به معنای مردم نیست بلکه در کلام عرب به معنای فهم و عادت است و مقتضیات زمان و مکان زیر مجموعهی عرف است.
گاهی عرف برای حکم شرعی، موضوع میسازد؛ چنانکه برخی اوقات عرف موضوع را از بین میبرد. مثلا در گذشته خون مصداق مالا ینتفع به بود، لذا میشود موضوع برای بیع باطل. اما همین خون ما لا ینتفع به در اثر پیشرفت تکنولوژی، ینتفع به میشود. اینجاست که در واقع عرف به واسطه پیشرفت علمی، بیع باطل را به بیع صحیح تغییر میدهد.
مثلاً در بحث اعماق زمین و هوا و فضا که وقتی زمین را خریدی هوا و زمینش را هم مالک هستیم یا خیر؟ در اینجا عرف مالکیت را محدود میکند و یا محدوده هواپیمایی کشورها؟ بحث مالکیت فکری (معنوی) هم از این دست است؛ مثل سود و حق التالیف و حق النشر.
تغییرات ناپیدا
گاهی فقیه تغییر موضوع را حس نمیکند، برخی تغییرات مثل خون است، اما بحث ازدواج موضوعش تغییر کرده است و تغییراتش ناپیدا است. برخی اوقات ازدواج بواسطه اقتضائات زمان و مکان و عرف، پیچیدگیهایی پیدا میکند. امروزه ازدواج، بار ایدئولوژیک دارد و در باب ازدواج شیعه و سنی مثلا باید دقت شود.
نکته: ما همانطور که بر نوآوری تاکید داریم بر انضباط فقهی هم پافشاری میکنیم، فلذا هم باید انضباط فقه جواهری را داشته باشیم و هم بدون ترس، بهدنبال نوآوری باشیم.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد علیدوست 4.pdf
124.3K
📜 تقریرات مدرسه فقه و اصول
📝 عرف و موضوع شناسی (۲)
👤 استاد ابوالقاسم علیدوست «زیدعزه»
📅 چهارشنبه ۱۰ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
May 11
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه۱۴
#روز_چهارشنبه
موضوعشناسی در فقه بینالملل
بحث امروز را در حالی شروع میکنیم که از شهادت جناب اسماعیل هنیه واقعا متاثر شدیم. حقوق بینالملل و منابع آن معاهدات بینالمللی است که از عمدهترین قوانین آنهاست و منابع فرعی آن، نظریه حقوق بینالملل و رویه قضایی است.
حقوق بینالملل، حقوق و تکالیف دولتها را مشخص میکند؛ از این جهت در کنوانسیونها تنظیم میشود که بر اساس این قواعد با هم رفتار کنند. لذا باید برای خودِ کنوانسیونها هم فرایندی تعریف شود. کنوانسیون وین قالب تدوین معاهدهها را مشخص میکند.
روابط دیپلماتیک و کنسولی: هر کشور برای انجام اهداف خود در سایر بلاد و حمایت از اتباع خود، سفرائی در آن کشور دارد که حقوق دیپلماتیک، محدوده اختیارات آنها را مشخص میکند.
موضوع بعد در عرصه بینالملل مسئولیت بینالمللی دولتها و عملکرد دیگر دولتها در قبال تخلف است. مسئولیت مبتنی بر خطا و خطر هر دو آثار و احکام خود را دارد.
حقوق بینالملل خصوصی
برخی موضوعات در ارتباط با اشخاص است؛ مثل پناهندگی. آیا کشورها میتوانند به اتباع دیگر پناهندگی بدهد؟ یا معیارهای تابعیت آیا فقط خاک و خون است؟
یکی از موضوعات چالشی حقوق بینالملل، حقوق بشر است. حقوق بینالملل سلسله مراتب و قوانین رئیسی و فرعی دارد. قواعدی به نام قواعد جهان شمول که در اکثر کشورها پذیرفته شده است. مثل منشور سازمان ملل که اگر کشوری عضو سازمان ملل نباشد، عملکرد متناسب سازمان در رابطه با آن کشور هم لحاظ میشود.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
روش شناسی اجتهاد تمدنی - مجله فقه و اصول دانشگاه فردوسی.pdf
644.2K
روش شناسی اجتهاد تمدنی
استاد واسطی زیده عزه
#هدیه_علمی
ماهیت شناسی الگوریتم اجتهاد - مجله جستارهای فقهی اصولی.pdf
553.9K
ماهیت شناسی الگوریتم اجتهاد
استاد واسطی زیده عزه
#هدیه_علمی
سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد - مجله فقه دانشگاه آزاد.pdf
301.4K
سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد
استاد واسطی زیده عزه
#هدیه_علمی
نقشه راه فقه تمدنی - مجله حکومت اسلامی.pdf
349.3K
نقشه راه فقه تمدنی
استاد واسطی زیده عزه
#هدیه_علمی
الگوریتم اجتهاد- جلد اول - بخش اول- الگوریتم موضوع شناسی.pdf
6.31M
الگوریتم اجتهاد
استاد واسطی زیده عزه
#هدیه_علمی