eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
@ferghe_mavara 🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃 میلاد حضرت علی اکبر(سلام الله علیها) و روز جوان مبارک🍃🌸 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهی به تاریخچه و اعتقادات فرقه ذکری ها 🔻 بخش پایانی ( قسمت : هفتم) 7️⃣ ♦️ نزد مدعیان مهدویت یا پیروانشان پس از ادعای مهدی موعود بودن ماجرا پایان نمی یافت؛ زیرا با ادعای ،ظهور ،آرمان های آنان به سرانجام میرسید. 🔷 از این رو، در پی آرمان های تازه ماجرا را دنبال می کردند؛ یعنی نخست وانمود می کردند که ویژگی های مهدی موعود را دارند اما گذر زمان روشن میکرد که ویژگی های عصر ظهور و مصلح موعود، در آنان نیست. بنابراین، برای پیگیری کار، ادعاهای فراتر از آن مطرح می کردند. 🔶 این دعوی درباره ذکریان نیز صادق است به نقل از متون مذهبی ذکریان دوره میانه آنان آرام آرام محمد مهدی را پیامبر (به ویژه پیامبر خاتم) می انگاشتند که دین و شریعت تازه ای داشت و مناقب بسیاری را از مناقب پیامبر اسلام (ص) به او نسبت میدادند (آسیاآبادی ۱۳۹۹ ،۱۷) 🔷 ادعای ختم المرسلين دانستن محمد مهدی نزد برخی از ذکریان با خاتم المرسلین بودن حضرت محمد (ص) متعارض بود. بنابراین، برای توجیه این تعارض به داستان های ساختگی دیگری روی آوردند. نمونه ای از بلندترین داستان ها در این باره در معراج نامه ملاکمالان آمده است (صدیقی، ۱۹۸۹، ۸) 🔶 اعتقاد به نبوت محمد مهدی در برخی از اذکار آنان نیز دیده می شود که همچون کلمات طیبه و تشهدند چند نمونه از اذکار ذکری ها چنین است: «لا اله الا الله نور محمد مهدی رسول الله لا اله الا الله نور پاک نور محمد مهدی رسول الله»، «لا اله الا الله الملك الحق المبین نور پاک نور محمد مهدی رسول الله صادق الوعد الامين». این اذکار که از ذکر وحدت، نور تجلي و سفرنامه مهدي اقتباس شده اند، در آیین ذکر خوانی پنج گانه شان بارها خوانده میشوند (آسیابادی، ۱۹۸۹، ۲۲- ۲۱ ) 🔷 برخی از شیوخ ذکری از این نیز فراتر رفتند و حتی مهدی را از جنس نور دانستند. از دید آنان مهدی در نگذشته بلکه نوری بوده که به عالم بالا رفته و با خداوند متعال هم نشین شده است (آسیاآبادی، ۱۳۹۹، ۱۷) سفرنامه مهــــدي و معراج نامه چنین آورده اند که خداوند در شأن مهدی فرمود: «قال هو منى و انــه منه» (همان (۳۸) 🔶 از دید ذکری ها خداوند مهدی را از نور خودش و همه کائنات دیگر را از نور مهدی آفرید ،انبیا اولیا و دیگر مقامات مقدسه تنها از نور مهدی فیض حاصل کرده اند. 🔷 عزیز لاری از مهدی نقل کرده است که اگر مهدی ،نبود خداوند آسمان ها، دنیا و اندرونش را نمی آفرید (نعیمی ۲۴۱ ۲۳۹ ) ذکریان شاخه «جدت پسند» بر این باورند که این ادعاها، در سخنان بخشی از ذکریان میانی آمده است که در کیش ذکری بدعت آوردند. ♦️ ج) کتاب آسمانی 🔷 از دیگر موضوعات اعتقادی مناقشه برانگیز نزد ،ذکریان کتاب آسمانی است. به باور بسیاری از آنان توضیح و تفسیری از قرآن صحیح است که از محمد مهدی منقول باشد. سفرنامه مهدي وثناي مهدي آورده اند: «فرقان چهل جزء بوده که ده جزء از آن مهدی انتخاب کرده که ده جزء مخصوص اهل باطن است و ســی جـزء موجود برای اهل ظاهر است (آسیاآبادی ۱۳۹۹ (۱۸) 🔶 بنابر دیگر روایات، ماجرا چنین است که مهدی در لوح محفوظ همه صحیفه های آسمانی را پیش از نزول آنهـا دیـد وخداوند بزرگ به او رخصت داد تا صحیفه ای برای خودش برگزیند. مهدی از کتاب های دیگر چهار مسئله و از چهل جزء ،قرآن فقط ده جزء برگزید. 🔷 این ده جزء بـه گفته ذکری ها، رمزهای خداوندی بودند و نام این مجموعه (برهان یا کنز الاسرار) است که در همان زمان کنار درخت کهور در کیچ بر او نازل شد (صدیقی، ۱۹۸۹، ۹). 🔻به رغم مباحث مطرح درباره کتاب آسمانی ،ذکریان، بیت هایی در برخی از متون آنان مانند دیوان اشعار شیخ محمد درافشان هست که بر ایمان و اعتقاد کامل آنــان به قرآن دلالت می کند: 🔹یافت سید که جبرائیل است این که نمود است ره سوی ایمان 🔸راستی و درســــــتـی قـــــرآن چون به سامان عيان نمود بيان (درافشان، ۱۹۸۵ (۵۰) 🔷 دیوان اشعار درافشان را کسی از ذکریان تصحیح کرده است، اما بدبینی هایی در این باره هست. با توجه به روح این اشعار او به قرآن ناظر بوده و در بسیاری از ابیاتش، مضامین قرآنی را در مفاهیم فراوان به کار برده است. ♦️ شاید این تناقض آشکار در آثــار ذکریان، به سیر تطور تاریخی عقاید آنان مرتبط بوده باشد و ذکریان در مراحل بعدی به تأويل و تعبیر آیات قرآن روی آورده و به گزینش بخش هایی از قرآن پرداخته باشند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
نگاهی به تاریخچه و اعتقادات فرقه ذکری ها 🔻 بخش پایانی ( قسمت : هشتم) 8️⃣ ♦️ از «برهان التأ ویل» در منابع غیر ذکری بارها یاد شده است و شماری از منابع دوره میانه ذکری، مستقیم یا نامستقیم به آن اشاره کرده اند. 🔷 امـا هـیـچ یک از محققان مطلب خاصی را به این کتاب ارجاع نکرده است. البته همه آنان به وجود خارجی اش مذعنند بدل خان از محققان معاصر در زمینه ،ذکریان در تحقیقات میدانی در ازدامنی درباره آنان گفته است: 🔶 نسخه هایی از قرآن در ذکرخانه های (مساجد) آنان نگاه داری می شود که آنها را ناشران حنفی پاکستان چاپ کرده اند. محققان امروزی «شاخه جـدت» پسند ذکری ها نیز وجود خارجی کتابی آسمانی را با نام (برهان التأويل) با ویژگی های یاد شده انکار میکنند( 302 ،2008،abir). 🔷 شاید نسخه هایی از قرآن در معابد ذکریان بر اثر فشار نقدهای همسایگان سنی آنان پیدا شده باشد. البته اثبات وجود کتابی به نام (برهان التأويل) امکان پذیر نیست و چنانچه کتابی با ایـــن عنــوان نبوده باشند، بحث تأويل آيات قرآنی و تعطیل برخی از احکام دینـی نـزد آنان، انکارناپذیر است. 🔻 آیین های عبادی 🔷 برسی آیین های عبادی از راه های شناخت فرقه هایی است که متون مقدسشان بررسی منتشر نمی شود آیین های عام فرقه ها و اقلیت های دینی صوفیانه، آزادانه و آشکار برگزار می شود اما آیین های خاص آنان بیشتر در گروه های کوچک و بسته، به صورت تعلیمی صورت می پذیرد. 🔶 بررسی آیین عبادی ذکریان از بهترین روشها برای شناخت اندیشه ها و باورهای آنان به شمار میرود. بسیاری از پیروان ذکری که سالها بر آن کیش بوده و در آن آیین ها فعالانه شرکت کرده اند به علل و دلایلی در مراحل جداگانه تاریخی به حنفیان پیوستند. اینان بهترین منبع برای بازگویی شیوه دقیق اجرای آیین های مذهبی ذکریانند. 🔻 اعمال و مناسک عبادی ذکریان به دو بخش جداگانه تقسیم می شود: 🔷 ارکان و فرائض و کارهای آیینی یا نوافل و مستحبات. ذکر خواندن نزد ذکری ها از ارکان و فرائض و تکالیف به شمار می رود. آنان نماز نمی خوانند و به جای آن ذکرها و وردهای خاصی را کمابیش در اوقات نمازهای پنجگانه بر زبان می آورند (آسیاآبادی (۱۳۹۹ (۲۲). 🔶 محمد جونپوری نیز مقام ذکر خوانی را نزد مهدوی ها تا سطح تکلیف بالا برد، امـا بـه اصول و ارکان شریعت به ویژه نماز پایبند بود (سرافرازی ۱۳۹۰ (۶۹). ذکری ها اذکار را در آیین های خاص و عام به صورت های جمعی و فردی، آشکار و آهسته، ایستاده و نشسته زمزمه میکنند. 🔻 اذکار تکلیف وار آنان که جایگزین نمازهای پنج گانـه بـه شـمار می رود چنین اند: 1️⃣ ذکر « گوزبام » این ذکر نزدیک طلوع آفتاب آشکارا خوانده می شود گوربام واژه ای بلوچی برگرفته از خور بام است؛ یعنی مقارن با طلوع صبح صادق این ذکر جمعی و همراه با رکوع و سجده خوانده می شود؛ 2️⃣ ذکر« نیم روچ » نیم روچ به معنای نیمروز است. این ذکر هنگام ظهر هم پنهان و هم آشکار و در قالب جماعت خوانده می شود؛ 3️⃣ ذکر «روچ زرد» روچ زرد؛ یعنی هنگامی که خورشید زرد رنگ میشود این ذکر پیش از غروب خورشید پنهانی و فردی همراه با رکوع و سجده خوانده می شود؛ 4️⃣ ذکر «سرشپ» این ذکر آغاز شب (وقت عشا) آشکارا و جمعی خوانده می شود؛ 5️⃣ ذكر «نیم شپي» این ذکر نیم شف (مانند نماز تهجد پنهانی و شبهای جمعه آشکارا خوانده میشود (صدیقی، ۱۹۸۹، ۱۴-۱۳). 🔶 ذکری ها اذکارشان را در ذکرخانه ها می خوانند ذکرخانه نزد آنان همچون مسجد است، اما منبر محراب و مناره ندارد. توجه به قبله نزد آنان لازم نیست. بنابراین، ذکرخانه آنان محراب ندارد. آنان با استناد به آیات « فاینما تولوا فثم وجـه الله» و «نحـن اقرب اليه من حبل الورید» بر این باورند که خداوند همه جا حاضر و از رگ گردن بـه انسان نزدیکتر است. ♦️ بنابراین به زعم آنان هنگام اجرای عبادت و ذکر خوانی لازم نیست به سویی متوجه شوند البته با توجه به نقد حنفیان معاصر درباره آنان؛ یعنی اینکه ذکریان به کعبه باور ندارند و کعبه آنان (کوه مراد) واقع در کیچ است، به ظاهر محراب و مناره ای در ذکرخانه هایشان ساخته اند (۳۰۳،۳۰۱، ۲۰۰۸ ,Sabir). به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
مژه های بلند نشانه عفت زنان در رم باستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
رویت شیء ناشناخته بالای کوه آتشفشان فعالی در مکزیک ۱۹۶۷ 👽🛸🔺 قسمت ( چهلم) 0️⃣4️⃣ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد ....🔻🔻
نگاهی به تاریخچه و اعتقادات فرقه ذکری ها 🔻 بخش پایانی ( قسمت : نهم) 9️⃣ ♦️ ذکریان درباره زکات سخت گیرند و به جای یک چهلم ،مال یک دهم را سهم ـ می دانند (لدھیانوی، ۱۴۱۰، (۲۸) 🔷 وجوب ادای زکات یک دهم مال نزد آنان، موجب شده است که پیشوایانشان به مال اندوزی متهم شوند و از این رو، همسایگان حنفی شان آنان را نقد و متهم کرده اند. 🔶 متون ذکری ها چیزی درباره حج در برندارند (آسیابادی، ۱۳۹۹، ۲۰). البته آنان تجمع های بزرگ سالانه ای در (کوه مراد) برگزار می کنند. کوه مراد واقع در کیچ نزد ذکری ها مرکز زمین است و آنان معتقدند که آرزوهایشان آنجا بر می آید. به باور آنان محمد مهدی ده سال آنجا ساکن بود (316، sabir2008). 🔷 مکان های مقدس فراوانی نیز پیرامون کوه مراد هست که به مکان های مقدس سرزمین مکه بسیار همانندند. از دید ،ذکریان این مکان ها جایگاه زهد ریاضت و چله نشینی عُرفا و بزرگان آنان بوده است. 🔶 افزون بر این پیرامون کوه مراد حصاری کشیده اند که گویی داخل آن محدوده حرم انگاشته می شود و برخی از آیین های زیارتی آنان، طواف گونه است (آسیاآبادی، ۲۰۰۴، ۲۱-۲۰) 🔷 از این روی کسانی کعبه ذکریان را همان کوه مراد دانسته اند اما خودشان چنین چیزی را انکار می کنند بلکه مدعی اند کوه مراد نزد آنان زیارتگاه است و کسانی که به زیارت آن مشرف می شوند، حاجی نام نمی گیرند، بلکه آنان را زیارتی می خوانند (ایراندوست (۱۳۹۲). 🔶 البته شاید زیارتی خواندن به بلوچی در همان معنای حاجی عربی به کار رفته باشد. ذکریان هم چنین مدعی اند که کوه مراد زیارتگاهی شبیه زیارت گاههای دیگر فرقه های اسلامی است، اما با توجه به مناسک و اعمال آنان می توان دریافت که چیزی فراتر از آن زیارت گاه هاست. 🔷 درباره روزه گرفتن ذکریان نیز بحث هایی در میان است. آنـان خــود اذعان می کنند که سراسر رمضان را روزه می گیرند و افزون بر این، روزه های تکلیفی دیگری نیز برای روزه داری دارند (همان، ایراندوست) 🔶 دیگران بر این باورند که وجوب روزه داری رمضان نزد آنان منسوخ و به جای آن روزه داری ده روز نخست ذوالحجه و تنها بخشی از رمضان واجب شده است (لدهیانوی، ۱۴۱۰، ۲۸). 🔷 رسوخ سنت ها و گرایش های قومی در مردم بلوچستان به اندازه ای است که عام ترین اصول اهل سنت حنفی را نیز از آن متأثر میتوان دید (231،1971,pastner). سنت های قومی در کیش ذکری که تنها در جغرافیای قوم بلوچ پدید آمد و گسترش یافت، بیش از دیگر جای ها نمایان شده است. 🔶 آیین چوگان از مهمترین آیین های محلی ذکریـان بـه شمار می رود این آیین با آیین باستانی ایرانیان با نام بازی گوی و چوگان، متفاوت است. چوگان ذکری ها تجمعی همگانی و جشنی مذهبی همراه با شعرخوانی و سماع است. 🔷 خواندن اشعار و ابیاتی موزون همراه با رقص و سماع در وصف خدای متعال، پیامبر (ص)، مهدی پیشوایان این فرقه و کوه مراد اصلی ترین برنامه آنان در این آیین به شمار میروند (صدیقی، ۱۹۸۹ (۱۶) 🔶 زن و مرد و پیر و جوان با عشق و علاقه برای برگزاری این آیین در میدان های گسترده شرکت می کنند همه آنان دایره وار می ایستند؛ آنگاه خواننده ای خوش آواز و ماهر ابیاتی را با آواز همراه با رقص، وسط این دایره می خواند و دیگر اعضای حلقه نیز با او هم آهنگ میشوند و مصرع دوم ابيات او را گروهی پاسخ میگویند (آسیابادی، ۱۳۹۹، ۳۶). 🔷 چوگان از آیین های قومی بلوچ ها بوده است. به باور ذکری ها ملا خدادا چراغ ایــن آیین سنتی قومی را به آیینی مذهبی بدل کرد سده یازدهم تا به همه رویدادهای روزانه زندگی رنگی مذهبی بزند آیین ،چوگان گونه های فراوانی دارد و اصول و آداب خاصی را در برگزاری آن پاس می دارند. 🔶 بزرگ ترین آیین چوگان ده شب نخست ذوالحجه، ده شب پایانی رمضان، پانزدهم ،شعبان، سالی دوبار هنگام تطابق مـاه شب چهاردهم با شب جمعه و بعد از برداشت خرما در فصل تابستان برگزار می شود. این آیین را گروه های کوچک نیز در میدان های دیگر شهرها و آبادی ها اجرا می کنند( 316،2008 (sabir ♦️ زنان در گذشته در آیین چوگان بیش از امروز حاضر می شدند سرافرازی ( ۱۳۹۰ (۶۶) آیین چوگان به رغم اینکه عبادتی نفلی شمرده می شود، همچون نخ تسبیحی ذکریان را از تفرق برکنار می دارد گمان می رود آیین چوگان ذکری ها، آمیزه ای از سنت های قومی و سماع صوفیانه باشد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
نگاهی به تاریخچه و اعتقادات فرقه ذکری ها 🔻 بخش پایانی ( قسمت : دهم) 🔟 🔻 خاستگاه های فکری و اعتقادی 🔷 خاستگاه اعتقادی و فکری ،ذکریان بر اثر تشابهات رایج بسیاری از فرقه ها، گمراه کننده است برای برکناری از خطا در این زمینه افزون بر باورها و مناسک مشترک دو فرقه حلقه ارتباطی تأثیر پذیری یکی از دیگری باید روشن شود. 🔶 افزون بـر تأثیر گذاری ظاهری ادیان و اندیشه ها در بسیاری از فرقه ها گنجایی های فراوان فکری و اعتقادی دین یا آیینی زمینه را برای پیدایی خوانش های ناهم گون درباره اش فراهم می آورد و از این رو، فرقه هایی رخ می نمایند. نمونه آشکار چنین تفرقی در مذهب ذکری ها نمایان است. 🔷 درباره خاستگاه فکری ذکریان سه موضوع اندیشه مهدویت، گرایش های صوفیانه و تفکرات باطنی اسماعیلی بیش دیگر عوامل مطرحند. ♦️ الف) مهدویت 🔶 اعتقاد به منجی و مهدی آخر زمان در همه ادیان آسمانی مطرح و اندیشه ظهـورمهدی (عج) در اسلام نیز آشکارا است. فرقه های اسلامی در تفسیر و فروع این اندیشه با یکدیگر متفاوتند اما همه فرقه ها به ویژه دو گروه بزرگ تشیع و تسنن در این باره با یک دیگر متفقند. 🔷 بنابر تاریخ اسلام افراد فراوانی میان هر دو گروه، درباره مهدویت دعوی کرده اند که گذر زمان ادعای بی اساس و پوچ آنان را آشکار کرده است. به رغم شاخ و برگ هایی تفکرات عامیانه اهل سنت درباره ظهور حضرت مهدی (عج)، اصــل مسئله ظهور در منابع مهم و بنیادی آنان دیده می شود. 🔶 بـرای نمونه، ســـنـن ابوداود،سنن ترمذي و مسند امام احمد بن حنبل که از کتاب های معتبر و صحیح اهل سنت به شمار میروند با نقل احادیث بسیاری از پیامبر (ص)، این موضوع را آشکارا نقل کرده اند. سنن ابوداود در باب «المهدی احادیث فراوانی به نقل از پیامبر (ص) آورده است که بر ماجرای ظهور مهدی (عج) دلالت می کنند ترجمه چکیده این احادیث چنین است: 🔷 اگر از دنیا یک روز باقی مانده باشد، قطعاً خداوند آن روز را طولانی خواهد کرد تا در آن روز مردی از اهل بیت پیامبر که اسم او هم نام پیامبر و نام پدرش نام پدر پیامبر ،است زمین را از قسط و عدل پر کند؛ همان گونه که از ظلم و ستم پر شده بود. 🔻 حدیث دیگری درباره اینکه امام مهدی (عج) در مکه میان رکن و مقام ابراهیم ظهورش را اعلام میکند و مردم با او بیعت میکنند از پیامبر نقل کرده انـد کـه تـرجمـه بخشی از آن چنین است: 🔷 .... پس مردی از اهل مدینه خارج میشود؛ در حالی که به سوی مکه حرکت می کند. انسان هایی از اهل مکه نزد او می آیند و او را بیرون می کنند و او این کار را ناپسند میداند مخالفت می کند پس با او در بین رکن و مقام بیعت میکنند... (ابی داود، ۱۳۷۱، ۴۲۳) سنن ترمذي ومسند احمد بن حنبل نیز چنین احادیثی با همین مضامین نقل کرده اند ،(ترمذی ،۳ ۳۴۳؛ ابن حنبل، ۱۹۸۵، ۶ و ۷۴). 🔶 با توجه به این احادیث اندیشه ظهور مهدی در تفکر اهل سنت در پیدایی فرقه مهدوی هند؛ سپس فرقه ذکری بسیار تأثیر گذارده است. محمد جونپوری فرزند سید یوسف و نام مادرش آغا ملک از ادعای مهدویت نام مادرش به آمنه و نام پدرش بـه عبـدالله تغييــر کرد. 🔷 سن وی را ۶۳ سال نوشته اند. نام خودش محمد بود. او به مکه رفت و در آنجا میان رکن و مقام ابراهیم ادعا کرد که «مهدی موعود» است. وی اصل امر بـه معـروف و نهی از منکر را از اصول اصلی برنامه هایش میدانست ،بنابراین نامه هایی به پادشاهان و حاکمان منطقه های پیرامونش نوشت و آنان را به مهدویت خودش فراخواند (دامنی، ۱۳۸۳، ۲۰-۱۹ ) ♦️ پیروان او نیز بر این اصل بسیار پای می فشردند؛ چنان که در زمان کسی از شهیرترین پیروانش؛ یعنی شیخ علائی که هم زمان با سلیم شاه سوری (۹۵۵ ق) به تحریک مخدوم الملک کشته شد شمشیر و سپر همه وقت همراه و در شهر و بازار هر جا نامشروع میدیدند اول به مدارا منع و اگر مؤثر نمی شد، قهراً و جبراً تغییر آن نامشروع میدادند ،(فرشته ،۱۳۸۷، ۲، ۱۱۶) آنان برای تحقق یافتن احادیث پـر شـدن جهان از عدل و داد پس از قیام ،مهدی به چنین کارهایی دست می زدند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
جهان‌های موازی در متون مقدس هندو 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تسخیرشدگان توسط جنیان ( قسمت دوم ) 2️⃣ 👹🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻