💠 قرآن کریم صفحه ۱۶ سوره بقره 💠
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#صفحه۱۶_قرآن
#آیات_۱۰۲الی_۱۰۵_بقره
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸نکات صفحه ۱۶ سوره بقره🔸💠
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ تعلیم و تعلّم و اِعمال سِحر، در ردیف کفر است.
«کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النّٰاسَ السِّحْرَ»
🌸✨
2️⃣ گاهی علم و دانش، وسیله آزمایش است. «إِنَّمٰا نَحْنُ فِتْنَةٌ»
✨🌸
3️⃣ تفرقه انداختن میان زن و شوهر، کاری شیاطینی و در حدّ کفراست.
«فَلاٰ تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمٰا مٰا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ... »
🌸✨
4️⃣ سحر و جادو، واقعیّت دارد و در زندگی انسان مؤثّر است.
«یُفَرِّقُونَ بِهِ... »
✨🌸
5️⃣ ساحر دست به کارهایی میزند؛ ولی تمام تأثیر و تأثرات زیر نظر خداست؛
می توان از طریق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توکّل و دعا و صدقه از توطئهها نجات یافت.
«وَ مٰا هُمْ بِضٰارِّینَ»
🌸✨
6️⃣ کسی که به سراغ تفرقه اندازی و سحر میرود، انسانیّت خود را از دست میدهد. «لَبِئْسَ مٰا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ»
✨🌸
7️⃣ «تقوی»تنها به معنای پرهیز از بدیها نیست، بلکه به معنای مراقبت و تحفّظ درباره خوبیها نیز هست.
🌸✨
8️⃣ ایمان به تنهایی کافی نیست، تقوا و مراقبت لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
✨🌸
9️⃣ توجّه به انعکاس حرف را داشته باشید.
«لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا... »
ممکن است افرادی با حسن نیّت سخن بگویند، ولی باید بازتاب آنرا نیز در نظر داشته باشند.
🌸✨
🔟 دشمن، تمام حرکات و حتّی کلمات ما را زیر نظر دارد و از هر فرصتی که بتواند میخواهد بهره برده و ضربه بزند.
«لاٰ تَقُولُوا رٰاعِنٰا... »
✨🌸
1️⃣1️⃣ اسلام، به انتخاب واژههای مناسب، بیان سنجیده و نحوه طرح و ارائه مطلب توجّه دارد.
«وَ قُولُوا انْظُرْنٰا»
🌸✨
2️⃣1️⃣ اراده قلبی و روحیّه باطنی دشمن را بشناسید و هرگز به آنان تمایل پیدا نکنید.
«مٰا یَوَدُّ... »
✨🌸
3️⃣1️⃣ توکّل به خدا کنید و از کینه و حسادت دشمن نهراسید. «وَ اللّٰهُ یَخْتَصُّ»
🌸✨
4️⃣1️⃣ فضل و رحمت و هدایت خداوند، شامل همه اقوام و ملل میشود و اختصاصی به بنی اسرائیل و گروه خاصّی ندارد.
«مَنْ یَشٰاءُ وَ اللّٰهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»
نکته تفسیری صفحه ۱۶:
💠🔸سلیمان و ساحران بابل🔸💠
حضرت سلیمان علیه السلام ، یکی از پیامبران بزرگ خداست که سالها در سرزمین شام، بر بنی اسرائیل فرمانروایی کرد. پادشاهی سلیمان ، پر از ماجراهای عجیب و خارق العاده است. هنگامی که پیامبر اسلام آیات قرآن را برای مردم می خواند و در لابه لای آنها از حضرت سلیمان یاد می کرد، یهودیان کافر به مسخره می گفتند: «نگاه کنید! محمّد، سلیمان را از پیامبران خدا می شمرد؛ در حالی که او ساحری بیش نبود!» ماجرا از این قرار بود که حضرت سلیمان در زمان فرمانروایی اش دستور داد تمام نوشته هایی را که در باره ی جادوگری وجود داشت، گردآوری کنند و برای جلوگیری از انحراف و سوء استفاده ی مردم، آنها را در جای مخصوصی نگه دارند. پس از وفات آن حضرت، گروهی شیطان صفت به آن نوشته ها دست یافتند و به مردم گفتند که سلیمان به کمک این جادوها بر شما حکومت می کرده و او یک جادوگر بزرگ بوده و مردم از او جادو می آموختند. به همین سبب، یهودیان به سلیمان تهمت زدند که او به علّت گناه جادوگری، کافر شده است. خداوند در برابر این اتهام دروغ یهودیان، از پیامبر خود دفاع کرد و فرمود: مردم در زمان سلیمان، سحر و جادو را از شیاطین یعنی جنهای خبیث می آموختند؛ نه از سلیمان، و او هرگز به کارهای کفرآمیزی مانند جادوگری دست نزد.
همچنین مردم از دو نفر دیگر نیز سحر می آموختند؛ هاروت و ماروت که دو فرشته بودند که به صورت انسان درآمده بودند و وظیفه داشتند در شهر بابل ـ که در حدود نجف و کربلای فعلی قرار داشت ـ به مردم سحر بیاموزند؛ البتّه نه برای سوء استفاده؛ بلکه برای اینکه مردم بتوانند جادوی دیگران و اثر آن را از خود دفع کنند. به همین سبب، به هر کس که سحری آموختند، میگفتند: شما بدین وسیله امتحان می شوید؛ پس مبادا با سوء استفاده از این سحرها، کافر شوید. بسیاری از مردم امّا توصیه ی آنان را نشنیده گرفتند و با سحرهایی که یاد گرفته بودند، دیگران را آزار می دادند. در قرآن بارها به سحر و جادو اشاره شده است.
البتّه جادو چند نوع است: یکم، استفاده از ترکیب های شیمیایی و خواص مواد است که افراد دیگر از آن بی خبرند. این کار در زمان ما نیز زیاد دیده می شود. دوّم، چشم بندی و شعبده بازی است که چیزی جز فریب طرف مقابل نیست. سوّم، تأثیر گذاشتن در قوّه ی خیال و روان افراد است؛ به گونه ای که آنها خیال کنند مطلبی حقیقت دارد؛ در حالی که در جهان خارج چنین چیزی وجود ندارد. قرآن در باره ی ساحران فرعون می گوید که آنان کاری کردند که مردم خیال کنند چوب ها و طنابهایشان حرکت می کند. [1]چهارم، کارهایی است که واقعاً در جهان خارج تأثیر دارد. مثلاً همین آیه می گوید که مردم چیزهایی یاد می گرفتند که با آنها میان زن وشوهرها جدایی می انداختند. به هر حال، یاد گرفتن سحر و جادو ـ به هر نوعی که باشد ـ و انجام دادن آن، حرام است، و جادوگر دشمن خداست. حضرت علی علیه السلام در این باره فرموده است:
«کسی که کم یا زیاد سحر بیاموزد، کافر شده و رابطه ی او با خدا به کلّی قطع شده است.» [2]
📚[1] . طه: 66
[2] . اقتباس از تفاسیر نمونه ، نور ، جلالین و الجوهرالثمین ذیل آیه مورد بحث
288
#قرآن_کریم
#قرائت_روزانه
#سوره_بقره
#صفحه۱۵_قرآن
#آیات_۹۴الی_۱۰۱_بقره
#نکته_تفسیری_ص_۱۶_قرآن
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
هدایت شده از فیض سحر
💠 دعای روزچهارشنبه +زیارت روزچهارشنبه💠
🔸دعای روز چهارشنبه
https://eitaa.com/feyzesahar/1027
🔹 زیارت روز چهارشنبه
https://eitaa.com/feyzesahar/1028
🔻التماس دعا
#دعای_روز_چهارشنبه
#زیارت_روز_چهارشنبه
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🔸صلوات خاصه 🔸💠
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
#صلوات_خاصه
#سلطان_قلبم
#امام_رضا_علیه_السلام
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸کلام ناب🔸💠
🔹تقسیم اوقات
🔻برنامه ریزی برای تفریح
✍امام رضا(علیهالسلام) در حدیثى مى فرماید: سعی کنید اوقات خود را به چهار قسمت تقسیم کنید:
1⃣ ساعتی براى راز و نیاز با خدای بی نیاز. مناجات کوچکترین با بى نهایت بزرگ.
2⃣و ساعتی برای کسب و کار و پیدا کردن خرجى حلال برای اداره کردن زندگی. رسول خدا(ص) کار را عبادت دانسته اند و فرموده اند: ؛ زحمتکش برای خانواده همچون مجاهد در راه خداست.
3⃣ و ساعتی برای دوستی و همنشینی با افراد مؤمن مورد اطمینان. رفیق دلسوزی که انتقاد کند و مایه اصلاح انسان شود؛ دوستی که علاقه اش به شما باطنی و واقعی باشد.
4⃣ و ساعتی هم برای رسیدن به تفریحات سالم؛ لذت های حلال، ورزش و گردش و استراحت.
جالب این است که امام رضا(علیهالسلام) در ادامه مى فرماید: اگر خواستید به آن سه مورد برسید، باید اول به این مورد برسید. تا لذت و تفریحى در کار نباشد، نشاطى در کارهاى دیگر نخواهد بود. این حدیث، دلیل بر اهمیت تفریح است؛ به خصوص برای نوجوان. برادران یوسف(علیه السلام) وقتى مى خواستند یوسف را از پدر بگیرند، به عنوان تفریح گرفتند. گفتند: ؛ برادرمان را بده که او را ببریم ورزش. و حضرت یعقوب(علیه السلام) نگفت که انسان به ورزش نیاز ندارد؛ یعنى نیاز به ورزش چنان قوى است که نتوانست پیشنهاد بچه ها را رد کند.
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
#کلام_ناب
#تقسم_اوقات
#سلطان_قلبم
#امم_رضا_علیه_السلام
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸حکمت ۳۴🔸💠
ترک آرزو و تمنّا
💠 حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
فرمودند:
🍃 برترین بینیازی، ترک آرزوهاست.
🔹 أشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى.
📚 نهج البلاغه حکمت 34
#نهجالبلاغه
#حکمت_۳۴
#دعای_کمیل
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر #مزار_شهدای_سوم_خرداد
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸
💠🔸شرح حکمت۳۴🔸💠
🔹برترين غنا:
حضرت امیرالمومنین(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»;
(أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى).
🔹«مُنى» جمع «أُمنية» به معناى آرزو است و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.
در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است». (1)
تمام این وابستگى ها زاییده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فکر انسان پاک شود، انسان به غنا و بى نیازى پرارزشى دست مى یابد و به همین دلیل امام(علیه السلام) ترک این آرزوها را برترین و بهترین غنا شمرده است.
🔸در تعبیر دیگرى که در حکمت 371 آمده است امام(علیه السلام) مى فرماید:
«لاَ کَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; هیچ گنجى بى نیاز کننده تر از قناعت نیست (همان قناعتى که نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)».
امام هادى(علیه السلام) طبق روایتى که علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل کرده است، فرمود:
«الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّیکَ وَالرِّضَا بِمَا یَکْفِیکَ وَالْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَشِدَّةُ الْقُنُوط;
🌺 غنا و توانگرى آن است که دامنه آرزو را کم کنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است که نفس آدمى سیرى ناپذیر و شدیدا (از رسیدن به همه آرزوها) نومید باشد».(2)
📚پی نوشت:
(1). غررالحکم، ح 7213.
(2). بحارالانوار، ج 75، ص 368، ح 3.
(3). سند گفتار حکیمانه: در کتاب مصادر نهج البلاغه مى خوانیم: این گوهر گرانبها بخشى از خطبه اى است معروف به خطبه «وسیله» که بسیارى از علما قبل از سیّد رضى آن را نقل کرده اند (هرچند این خطبه در نهج البلاغه نیامده است) از جمله: صاحب کتاب تحف العقول این خطبه را در کتاب خود نقل کرده و جمله مورد بحث عیناً در آن است و نیز مرحوم کلینى پیش از سیّد رضى آن را در روضه کافى آورده است و اما بعد از سیّد رضى عده زیادى آن را نقل کرده اند که نیازى به ذکر نام آنها نمى بینم. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 31). اضافه بر این مرحوم شیخ صدوق نیز آن را در کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 389 به علاوه عین این جمله در ادامه کلمات قصار در لابه لاى جمله 211 ذکر شده است.
#نهجالبلاغه
#حکمت_۳۴
#شرح_حکمت_۳۴
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
#محفل_مناجاتی_فیض_سحر
🔸https://eitaa.com/feyzesahar🔸