eitaa logo
در آن نیامده ایام
453 دنبال‌کننده
190 عکس
44 ویدیو
8 فایل
«گرچه وصالش نه به کوشش دهند» در بله هم با همین نشانی: FihMaFih
مشاهده در ایتا
دانلود
در آن نیامده ایام
📚«صدتا کتاب خوب» فهرست پیشنهادی نمایشگاه کتاب ـ ویراست چهارم ـ 🖋 چندسال پیش نسخهٔ اول این فهرست پیشنهادی را نوشتم؛ جهت معرفی کتاب‌های خوب و ارزشمندی که بسیاری‌شان چندان هم مشهور و معمول و مُد کتاب‌خوانی نیستند. امسال به بهانهٔ نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ ویراست چهارمش را به شما تقدیم می‌کنم. در این ویراست هم گمانم شش کتاب شل‌تر و معمولی‌تر‌ یا قدیمی‌تر حذف شدند و شش کتاب درست‌تر و حسابی‌تر یا جدیدتر جایگزین شدند. مخصوصا در پیران و بزرگان جامعه‌شناسی گفتم کتاب‌های جذاب قدیمی را حذف کنم و به‌جایش کتاب‌های جذاب جدیدتر را بگذارم. از طرفی سه مولف به مولفان فهرست افزوده شدند: جناب ایزوتسو، جناب طبری و جناب دشتی. ویراست فعلی حاوی ۱۰۰ کتاب از ۸۹ نویسنده و در ۱۲ سرفصل است: 🔸شعر دیروز (بزرگان ادبیات فارسی) 🔸شعر امروز (چهره‌های تثبیت‌شده) 🔸شعر جهان 🔸درباره شعر (مسائل عمومی‌تر و جذاب‌تر) 🔸نثر فارسی (قله‌ها) 🔸فلسفه و زندگی 🔸مطالعه جامعه (جامعه‌شناسی) 🔸ایران ما (بیشتر برای شناخت ایران معاصر) 🔸جهان ما (بیشتر برای شناخت جهان جدید) 🔸از‌ گذشتهٔ ما مسلمانان 🔸سخن انسان کامل 🔸عرفان و سلوک ▫️چند نکته: ۱. نبودن شاخه کودک و نوجوان از این جهت است که قبلا چند فهرست مجزا برایش نوشته‌ام. ۲. نبودن شاخه رمان از جهت بسیاری وجود معرفی‌ها در این شاخه توسط دیگران است. ۳. نبودن شاخه‌های ارزشمند دیگر هم به علت اشراف ناکافی بندهٔ همواره ناتمام است ▫️راهنمایی‌ها و نکات تکمیلی: عنوان همه ناشران در پرانتز درج شده. آن چندتا که پرانتزی پایانشان نیست یعنی ناشر اختصاصی ندارند / دوتایی‌های جداشده با «یا» یعنی اولی در دل دومی هست / دوتاییِ جدا شده با «/» یعنی اگر اولی نیست به‌ناچار دومی / برای یک سوم این کتاب‌ها قبلا همینجا یک معرفی مفصل نوشته‌ام / سعی شده کتاب تخصصی انتخاب نشود و همه کتاب‌ها یا عمومی باشند یا نیمه‌تخصصی / این فهرست ادعای بی‌نقصی و ضرورت و شمولیت ندارد، احتمالا به درد بیشتر آدم‌ها بخورد و شاید هم نه. فهرست را در سه تصویر زیر ببینید 👇🏽 @FihMaFih
📕فهرست ِپیشنهادیِ «صدتا کتاب خوب» - ویراست چهارم - به بهانهٔ نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ @FihMaFih
صد تا کتاب خوب (1).jpg
حجم: 3.2M
صدتا کتاب خوب | ویراست ۴ صفحهٔ ۱/۳ @FihMaFih
صد تا کتاب خوب (2).jpg
حجم: 2.6M
صدتا کتاب خوب | ویراست ۴ صفحهٔ ۲/۳ @FihMaFih
صد تا کتاب خوب (3).jpg
حجم: 3M
صدتا کتاب خوب | ویراست ۴ صفحهٔ ۳/۳ @FihMaFih
در آن نیامده ایام
🔻ورود به دوزخ، از دروازه بهشت ظاهراً وقتی کسی شهید می‌شود به اندازه وسعت وجودی‌اش دری به آسمان و فردوس گشوده می‌شود، برای دیگر مردمان اما باطنا شهید کسی است که پیش و پس از شهادت، دروازه بهشت است برای بهشتیان و دروازه دوزخ است برای دوزخیان مردم بنا به نسبتی که با شهید برقرار می‌کنند، با حق نسبت برقرار می‌کنند. شهید، میزان، سنجه و شاهد آزمون حق است برای تمام بشر این است که شهادت نصیب فرد جاه‌طلب و قدرت‌طلب نمی‌شود. شهادت نصیب آنکه دنبال خود و منافع خود و کینه‌های شخصی خود است نمی‌شود. آن‌هم چنین شهادتی با این حجم از غربت، آن‌هم چنین زیستن و شهادتی که مورد عنایت خاص حضرت رضا علیه السلام بود و کور‌ بودند کسانی که ندیدند انسان باید از خود بیرون بیاید. از عقده‌های خود، از منافع خود و از کینه‌های خود. آدم باید بزرگ شود و باشد و از دفاع دائمی از گذشتهٔ خود و اشتباهات خود بیرون بیاید، که چشمش باز شود و حق را و زیبایی را ببیند و به جای خود، مدافع حق و زیبایی شود. هرچه این مرحله دشوار باشد، به حقیقت رسیدن و زیبابودن هزاربار دشوارتر است. رییسی (و امیرعبداللهیان و آل هاشم و...) هم حق‌بین بودند و هم به‌حق‌رسیده، هم زیبایی‌شناس بودند و هم زیبا، که به شهادت و چنین شهادت عظیمی رسیدند امثال من در بهترین حالت مرگمان در استخر است. خوب‌هایمان تازه. اگر وقت گناه، وقت دروغ، مال مردم‌خوری، حسادت، توطئه و... دریچهٔ ابدیتمان باز نشود در ماه‌هایی که گذشت چقدر توپخانه‌های اصلاح‌طلبان به جامعه و به‌ویژه به رییس‌جمهورِ هم‌حزب خود فشار آوردند که مراسم بزرگی برای یادمان این شهیدان برگزار نشود، که قدر و ارزش زحمات این شهیدان نادیده بماند و یاد و عظمت و مظلومیت این شهیدان در چشم مردم کم شود. و رییس‌جمهور ما آقای پزشکیان قطعا نور ایمان در قلبش وجود داشت که تسلیم این فشارهای اهریمنی نشد و در شأن شهیدان پرواز اردیبهشت آن سخنان زیبا را گفت نیز هرکه با ستودن این حقیقت و این شهادت، گواهی به روشنایی حق داد و با تمسک به این نور راهی برای خود به عالم الوهیت پیدا کرد اما شگفتا نمردیم و در همین وادی شیاطین انس را دیدیم، در ماجرای شهادت و مظلومیت رییسی؛ از روز اول تا امروز. چنانکه سفارتخانه‌های شیطان را، وقتی روزنامه‌های اصلاحاتی و بعضی شخصیت‌های اصلاحات و اعتدال و کارگزار و زهرمار و... عین سخن دشمن ایران را وقت مذاکره تکرار می‌کردند؛ ترامپ دیوخو می‌گفت مذاکره مستقیم و این‌ها وطن‌فروشانه همین را دم می‌گرفتند کسی که نسبت به شهیدی مظلوم بی‌تفاوت است، خودش را از زیبایی و کمال محروم کرده، اما کسی که به پیکر شهید لگد می‌زند یا خود شیطان است یا در تصرف شیاطین. و البته فرقی ندارند با این جماعت، آنانکه بی‌رحمانه و وقیحانه از پیکر شهیدان ارتزاق می‌کنند. فلان مسئول اصولگرای ترک فعل کرده‌ای که در چلهٔ خدمت به جای آنکه جبران مافات کند مردم را به خدمت فرامی‌خواند، فرقی با فلان مجری عقب‌افتاده ندارد که در اوج روزهای سوگ مردم ایران گفت من در خیابان رفتم و هیچکس ناراحت نبود! فلان سیاستمدار انقلابی یا اصولگرا یا عدالتخواه یا کوفت‌گرایی که تا وقتی رئیسی و امیرعبداللهیان زنده بودند کینه‌کششان بود و علیه‌شان لشگرکشی خیابانی یا توییتری می‌کرد و بعد از شهادتشان دم انتخابات جریان خود را «راه رئیسی» نامید فرقی ندارد با فلان رمان‌نویس سرمایه‌سالار که روزی در سوگ آقای هاشمی در تلویزیون سخنرانی می‌کرد و این روزها گفت بزرگداشت سالگرد شهادت رئیس جمهور کشور یعنی لجبازی با مردم کشور! اگر تاریخ این جریانات مختلف سیاسی و سیاست‌باز را مرور کنیم، می‌بینیم یک کمدی سیاه و یک تراژدی خنده‌دار در عالم ایشان (و تمام اهل جاه و اهل دنیا در هر حزب و جریانی) وجود دارد: این‌ها عموما با کسانی رقابت می‌کنند و می‌خواهند آیندۀ قدرت را از کسانی بربایند که این کسان اصلا ساکن این عالم و آینده‌اش نیستند! با کسانی وارد رقابت بازی می‌شوند که اصلا در این بازی ثبت‌نام نکرده‌اند! شهادت را خدا برای آنان مقدر کرده و پیش از آنکه جنگ اصلی اهل دنیا با این اهل خدا آغاز شود، خدا نزد خود می‌خواندشان. چقدر با حاج قاسم جنگیدند و علیهش تبلیغ کردند (هم اصلاح‌طلبان هم عدالت‌خواهان) که نکند زمانی او بخواهد نامزد ریاست‌جمهوری بشود، و چه شگفت بود که او همان زمان در پاسخ نگرانی‌های دنیایی آنان و برای راحتی خیالشان گفت من تنها نامزد شهادت شده‌ام! چقدر هم با رئیسی و امیرعبداللهیان و رجایی و باهنر و دیگرانی که راهیِ مسیر آسمان بودند دشمنی کردند برای فرداهای نیامده. برای فرداهای هیچ و هرگز. چقدر وقت دنیای خود را تلف کردند! شهید آیینه است خداوند را، و دروازه است ما را؛ تا قلب ما این دروازه را به کجا باز کند: دوزخ دون یا بهشت برین؟ و تلخا و شگفتا آنکه از این زیبا دروازه بهشتی به عمقِ جحیمِ جهنم بجهد! @FihMaFih
از حضرت (علیه السلام) به نقل از @FihMaFih
از حضرت (علیه السلام) به نقل از @ImamBagherHadith @FihMaFih