✅نذر روزه با وجود داشتن روزه قضا
👈سوال: الف) آیا با داشتن روزه قضا، می توان روزه نذر نمود؟ ب) بر فرض صحت نذر، آیا می توان ابتدا روزه نذری را گرفت؟
آیت الله تبریزی (دام ظلّه)
نمی تواند نذر کند.
استفتائات جدید، ج 2، ص 385، س 1596
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
اگر نذر مطلق و غیر مقید به زمان باشد اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب اول روزه قضا را انجام دهد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
الف- اگر ایام معینی را نذر نکند اشکال ندارد. و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه او است قبل از آن داشته باشد.
ب- جایز نیست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
کسی که روزه قضا بر ذمه دارد می تواند نذر کند که روزه بگیرد و صحیح است.
جامع الاحکام، ج 1، ص 129 س 495
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
الف: بلی مشروط به اینکه برای نذر زمانی را تعیین کند تا آن زمان بتواند روزه های واجب خود را بگیرد.
ب: بلی.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
نذر در این مورد اشکال دارد.
استفتائات، ج 2، ص 151، با استفاده از س 436
#نذر
#روزه
@fiqhe_karbordi
✅خمس جهیزیه که به صورت تدریجی خریداری می شوذ
❗️سوال: آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد؟
امام خمینی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد.
(تحریر الوسیله، 1408 هـ ق، ج1، ص 359 و 360، م 177 )
(توضیح المسائل، 1385، ص 253، م 1777)
(استفتائات، 1380، ج1، ص 353، س 28)
آیة الله بهجت(ره):
جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد.
پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد.
(استفتائات، 1386، ج 3، ص 35 و 36، س 3498 و 3499)
(توضیح المسائل، 1381، ص 272، م 1391)
آیة الله تبریزی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست.
پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود.
(توضیح المسائل، 1383، ص 263، م 1786)
(استفتائات، 1385، ج2، ص 153،س 714)
(استفتائات، 1385، ج2، ص 177، م 821)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد.
پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند.
(اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906)
آیة الله خوئی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد.
پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد.
(توضیح المسائل، 1371، ص 299، م 1786)
(استفتائات، 1381، ص 123 و 124، س 399)
(استفتائات، 1381، ص 123 و 124، با استفاده از س 399)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد.
سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد؟
خمس دارد.
(توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 1747 ، م 1747)
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد.
(المسائل الشرعیه، 1428، هـ ق، ص 387، م 1785)
(توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 11، م 1786)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد.
پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد.
(جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 207، س 748 و 750)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که
هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه کنند و تهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد.
پول آن: اگر برای تهیه جهیزیه مورد نیاز و در حد شأن راهی غیر از این نداشته باشید و در موقع نیاز نتوانید تهیه کنید، در این صورت خمس به آن تعلّق نمی گیرد.
(توضیح المسائل، 1384، ص 296، م 1829)
(جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 187، م 743)
(جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 188، س 746)
آیة الله گلپایگانی(ره):
جهیزیه: اگر موقعی که دختر در معرض ازدواج است اجناس به عنوان جهیزیه مورد حاجت او خریداری نمایند خمس به آن تعلّق نمی گیرد اگر چه سال بر آن بگذرد.
پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد.
(مجمع المسائل، 1411هـ ق، ج1، ص 337، س 173 و با استفاده از س 171و 172)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
جهیزیه: در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد.
پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.)
(توضیح المسائل، 1386، ص 281، م 1500)
(استفتائات، 1383، ج 3، ص 112، س 334)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر در منطقه ای باشد که معمولاً جهیزیه دختر را به تدریج تهیه می کنند به این معنا هر سال مقداری از آن را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن، جهیزیه بخرد و از شأنش زیاد نباشد، لازم نیست خمس آن را بدهد.
پول آن: اگر نمی تواند وسائل جهیزیه را از درآمد بین سال خریداری نماید و به اندازه احتیاج و متعارف باشد، خمس ندارد.
(توضیح المسائل، 1386، ص 253، م 1773)
(هزار و یک مساله فقهی، 1383، ج1، ص 84، س 294)
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند در صورتی که آن شخص نتواند در غیر این صورت جهیزیه را تهیه کند و ندادن جهیزیه منافی شأن او باشد چنان چه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد.
پول آن: اگر کنار گذاشتن جنس به دلیل عدم توانایی یا قدیمی شدن مدل آن، مقدور نیست، می تواند پول کنار بگذارد و خمس ندارد.
(توضیح المسائل، 1383، ص 522، و 523 م 1794)
(استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)
#جهیزیه
#خمس
✅ تغییر سال خمسی
سوال؛ آیا می توان سال خمسی را از شمسی به قمری و یا بالعکس تغییر داد؟ (تقدم و تأخّر سال خمسی)
امام خمینی
شخص نمي تواند سال خمسي را تغيير دهد مگر با اجازة وليّ امر.
توضيح المسائل، ص630، س40
آیت الله بهجت
بله، مي توان تغيير داد ولي اگر اين تغيير موجب تأخير سال خمسي شود بايد سود فاصلة سال اصلي و سال جديد را تخميس كند و هر وقت حساب خود را تسويه كرد، همان وقت ابتداي سال او مي شود.
استفتائات، ج3، ص8 و9 با استفاده از س3401 و 3404
جامعالمسائل، ج2، ص158، با استفاده از ذیل م 16
آیت الله خامنه ای
تقديم و تأخير سال خمسي جايز نيست مگر با اجازهي وليّ امر خمس یا نماینده مرجع، و بعد از حساب کردن مدّت گذشته و مشروط است به اين كه موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود و در مورد اجناسی که پول پرداختی بابت خرید آن از درآمد سال قبل بوده است باید خمس آن پولها پرداخت شود.
اجوبةالاستفتائات، 1387، ص213، س1001
آیت الله سیستانی
بسمه تعالی. تغيير به زودتر مانعی ندارد.
منهاج الصّالحین، ج1، ص 407، م 1246
توضیح المسائل جامع، ج1، ص 649، م 2303
آیت الله شبیری
برای دادن خمس می توان سال شمسی یا سال قمری را ملاک قرار داد.
توضیح المسائل، ص 356، م 1775
آیت الله صافی
بسم الله الرحمن الرحيم. مانع ندارد.ولي بايد بنحوي باشد كه موجب تضييع خمس نشود.
احکام خمس، ص 52، س 150
آیت الله فاضل لنکرانی
باسمه تعالي. مانعي ندارد. (در صورتي كه ضرري به اهل خمس وارد نشود، به اين طريق كه در اثناي سال، منافع خود را تخميس كند و پس از گذشت يك سال تمام از تخميس مذكور به حساب سال خود رسيدگي کند.
آیت الله گلپایگانی
در مورد تبديل سال قمري به شمسي،10 روز تأخير در سال قمري اشكال ندارد و در زيادتر از ده روز اگر در آخر سال خود، خمس زائد بر مؤونه را بدهد و مثلاً اگر دو ماه بعد نيز حساب عوائد خود را نموده و خمس زائد بر مؤونه اين مدت را نيز بپردازد مي تواند اين وقت را اوّل سال خود قرار دهد.
مجمع المسائل، ج1، ص375، س313 و ج4، ص227، س651
آیت الله مکارم شیرازی
جلو انداختن حساب سال به هر اندازه هيچ مانعي ندارد ولي تأخير آن جز با اجازة حاكم شرع جايز نيست.
استفتائات جديد، ج1، ص94، س353
آیت الله نوری همدانی
مي تواند سال خمسي را جلوتر قرار دهد و اگر عقب تر قرار داد بايد مدّت اضافي را محاسبه نمايد و اين تأخير با اجازة فقيه باشد.
هزار و يك مسأله فقهي، 1383، ج2، ص91 و92، س320
آیت الله وحید خراسانی
تغيير سال خمسي از قمري به قمري اشكال ندارد. ولی باید خمس سود بین سال را بدهد و سال جدید را برای سودهای آینده قرار دهد.
تذكر: بنابراحتياط واجب سال خمسي بايد قمري باشد. (بنابراين تغيير سال قمري به شمسي اشكال دارد.)
منهاج الصالحين، ج2، ص382، م1246
آیت الله تبریزی
بسمه تعالي. چنانچه فعلاً سال خمسي شمسي شخص تمام نشده و بخواهد آنرا به سال قمري تبديل كند يا به عكس، ميتواند حساب كند و خمس ربح تاكنون را بدهد و از روزي كه خمس بعض سال كه گذشته محاسبه كرده و پرداخت مي كند سال خمسيِ جديد شروع مي شود.
منهاجالصالحین، ج1، ص 349، م 1246
آیت الله خویی
بله میتوان تغییر داد به اینکه خمس سود بین سال را بدهد و سال جدید را برای سودهای آینده قرار دهد.
منهاجالصالحین، ج1، ص328، م1246
#تغییر_سال_خمسی
#خمس
✅پرسش: زن باردار آیا می تواند روزه بگیرد در صورتی که دکتر به آن گفته ضرر دارد؟
آیه الله سیستانی
پاسخ: زنى که زائیدن او نزدیک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز یک مُد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقیر دهد.
واما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نیست گردد روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد.
#باردار
#روزه
✅ حدث اصغر در بین غسل
[اگر در بین غسل حَدَث اصغر از او سر زند]
مسأله ۳۸۶ اگر در بین غسل حَدَث اصغر از او سر زند، مثلًا بول کند، غسل باطل نمیشود (۱).
(۱) (اراکی:) ولی اگر غسل جنابت باشد باید مانند سایر غسلها برای نماز وضو هم بگیرد.
(خوئی:) باید غسل را رها کرده و غسل دیگری بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبی نماید بنا بر احتیاط مستحبّی وضو هم بگیرد.
(گلپایگانی، فاضل، صافی:) میتواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ و بهتر آن است که غسل را احتیاطاً از سر بگیرد به قصد آن چه بر ذمّه او است از اتمام یا اعاده؛ لکن وضو بعد از غسل در این صورت هم واجب است. (نوری:) ولی بعد از غسل برای نماز وضو بگیرد.
(زنجانی:) غسل او صحیح است، ولی باید پس از غسل وضو هم بگیرد و احتیاط مستحب آن است که غسل را نیز مجدداً اعاده کند.
(سیستانی:) لازم نیست غسل را رها کرده و غسل دیگری بنماید بلکه میتواند غسل خود را تمام نماید و بنا بر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد، ولی اگر از غسل ترتیبی به ارتماسی و یا از ارتماسی به ترتیبی عدول نماید، لازم نیست وضو هم بگیرد.
(بهجت:) اتمام غسل لازم نیست، بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنا بر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد وضو بگیرد.
[(مکارم:) اگر در اثناء غسل، حَدَث اصغر از شخص سر بزند (مثلًا بول کند) ضررى به غسل او نمى زند؛ ولى براى نماز و مانند آن باید وضو بگیرد.]
(تبریزی:) بنا بر احتیاط باید غسل را از سر بگیرد و برای نماز وضو هم بگیرد.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
#غسل
#وضو
#مبطل
@fiqhe_karbordi
✅نفاس زن در صورت خروج جنین به شکل تکه تکه
اگر جنینی که خلقتش کامل است سقط شده و در طی چندین روز تکهتکه خارج شود، این مدت چه حکمی دارد؟ و مبدأ محاسبه نفاس از چه زمانی است؟
امام خمینی
خون همراه با خروج اولین جزء، نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز میشود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، (چه در تمام ده روز خونریزی داشته باشد و چه پاک باشد)؛ مگر این که بین دو خون 10 روز یا بیشتر پاک باشد که در این صورت این پاکی نفاس نیست و زن طاهر محسوب میشود.
العروةالوثقی، ج1، ص258، م5
استفتائات، ج1، ص 77، با استفاده از س 186
آیت الله اراکی
خون همراه با خروج اولین جزء، نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز میشود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، (چه در تمام ده روز خونریزی داشته باشد و چه پاک باشد)؛ مگر این که بین دو خون 10 روز یا بیش¬تر پاک باشد که در این صورت این پاکیها نفاس نیست و زن طاهر محسوب میشود.
العروةالوثقی، ج1، ص258، م5
آیت الله بهجت
خون همراه با خروج اولین جزء نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز میشود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، به شرطی که در تمام مدت خونریزی داشته باشد. اما اگر در فواصل خونریزی پاک باشد، در صورتی که مدت پاکی ده روز یا بیشتر باشد، پاکی حکم نفاس را ندارد و زن طاهر محسوب می شود و اگر کمتر از ده روز باشد، در پاکی به احتیاط واجب جمع بین تروک نفساء و اعمال طاهر نماید.
وسیلةالنجاة، ج1، ص 88، با استفاده از م 310
استفتائات، ج1، ص310، با استفاده از س1104
آیت الله خامنه ای
خون همراه با خروج اولین جزء، نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز میشود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، (چه در تمام ده روز خونریزی داشته باشد و چه پاک باشد)؛ مگر این که بین دو خون 10 روز یا بیشتر پاک باشد که در این صورت این پاکینفاس نیست و زن طاهر محسوب میشود.
با استناد به عروةالوثقی، ج1، ص258، م5
آیت الله خویی
هر جزئی نفاس مستقل دارد. بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا 10 روز خونها نفاس است. و اگر بین خروج دو جزء، بیش از 10 روز فاصله باشد، حداکثر تا 10 روز نفاس جزء اول است و بعد از آن نفاس نیست، تا جزء بعدی خارج شود و در این مدت اگر پاکی داشته باشد در صورتی که بین دو خونی باشد که محکوم به یک نفاس هستند، حکم نفاس را دارد و اگر بین دو نفاس مستقل باشد، طهر محسوب میشود هرچند کمتر از ده روز باشد.
العروةالوثقی مع تعلیقه، ج1، ص242، م5، پاورقی 1
آیت الله سبحانی
بعد از خروج نخستین تکه، خونی که رؤیت میشود نفاس است ولی محاسبه ده روز از خروج آخرین قطعه محاسبه میشود البته در صورتی که جریان خون اتصال داشته باشد.
آیت الله سیستانی
هر جزئی نفاس مستقل دارد. بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا 10 روز خونها نفاس است. و اگر بین خروج دو جزء، بیش از 10 روز فاصله باشد، حداکثر تا 10 روز نفاس جزء اول است و بعد از آن نفاس نیست، تا جزء بعدی خارج شود. البته در صورتی خون بعد از خروج یک جزء نفاس محسوب میشود که آن جزء غیرقابل اعتنا (مثل انگشت) نباشد و در پاکی بین خونها اگر بین دو خونی باشد که محکوم به یک نفاس هستند، به احتیاط واجب بین تروک نفساء و اعمال طاهر جمع کند و اگر بین دو نفاس مستقل باشد، طهر محسوب میشود هرچند کمتر از ده روز باشد
عروةالوثقی، ج1، ص272، م5
آیت الله شبیری
هر جزئی نفاس مستقل دارد و بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خونها نفاس است (البته عددیه در صورت تجاوز خون از ده روز، به تعداد عدد عادت نفاس قرار میدهد) و پاکی بین خونها همواره طهر محسوب میشود.
استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات
آیت الله صافی
در فرض سؤال از خروج اولین جزء جنین چنانچه همراه خروج خون باشد خون مذکورخون نفاس محسوب میشود و احکام نفاس بر آن مترتب است هرچند ابتدای محاسبه ده روز بعد از تمام شدن ولادت و بیرون آمدن تمام اجزاء سقط است.
و اگر در بین این مدت پاکی پیدا شود اگر به مقدار ده روز باشد محکوم به طهارت و پاکی است و اگر کمتر باشد احتیاط کند به جمع بین احکام شخص پاک و نفساء.
آیت الله فاضل لنکرانی
خخون همراه با خروج اولین جزء، نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز می شود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، (چه در تمام ده روز خونریزی داشته باشد و چه پاک باشد)؛ مگر این که بین دو خون 10 روز یا بیشتر پاک باشد که در این صورت این پاکی نفاس نیست 👇👇
👆👆
و زن طاهر محسوب میشود.
العروةالوثقی مع تعلیقات، ج1، ص233، م5، پاورقی 978
آیت الله گلپایگانی
خون همراه با خروج اولین جزء نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز میشود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، به شرطی که در تمام مدت خونریزی داشته باشد. اما اگر در فواصل خونریزی پاک باشد، در صورتی که مدت پاکی ده روز یا بیشتر باشد، طهر محسوب می شود و اگر کمتر از ده روز باشد، در پاکی به احتیاط واجب جمع بین تروک نفساء و اعمال طاهر نماید.
العروةالوثقی، ج1، ص258، م5
آیت الله مکارم شیرازی
بعد از خروج جزء اول حداکثر تا 10 روز خون ها نفاس است و پس از آن بنابر احتیاط واجب تا دهمین روز بعد از خروج آخرین جزء در روزهای خونریزی جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند و روزهای پاکی در هر صورت طهر است.
العروةالوثقی مع تعلیقات، ج1، ص 280 و 281، با استفاده از م 1، پاورقی 1 و م 5، پاورقی 5
احکام بانوان، ص 68، س 184
آیت الله نوری همدانی
خون همراه با خروج اولین جزء، نفاس است. اما محاسبه نفاس بعد از خارج شدن آخرین جزء آغاز میشود. بنابراین اگر بین خروج جزء اول و خروج جزء آخر حتی بیش از 10 روز فاصله شود، کل مدت نفاس است، (چه در تمام ده روز خونریزی داشته باشد و چه پاک باشد)؛ مگر اینکه بین دو خون 10 روز یا بیشتر پاک باشد که در این صورت این پاکی نفاس نیست و زن طاهر محسوب میشود.
التعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص73، م5
#نفاس
#سقط
@fiqhe_karbordi
✅ پیوند اعضاء
❗️سوال : نظر آیات عظام در مورد اهدای عضو بعد از مرگ مغزی چیست؟
♻️پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال بدین شرح است:
دفتر آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی):
اگر استفاده از اعضاى بدن بیماران مذکور براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.
دفتر آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
قطع اعضای میت مسلمان جایز نیست و مستلزم دیه است و دفن آن در صورت قطع واجب است مگر این که حیات مسلمانى بر آن متوقف باشد که در این صورت جایز است ولى دیه واجب است. و اگر خودش وصیت کرده باشد دیه ساقط است ولى اگر حیات مسلمانى متوقف نباشد و وصیت کرده باشد عمل به آن مورد اشکال است.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اهدای عضو در غیر فرض ضرورت جایز نیست.
پاسخ دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
به نظر اینجانب برداشتن عضو مسلمانی که هنوز فوت نکرده و لو مرگ مغزی او مسلم باشد، جایز نیست.
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
در صورت نیاز و ضرورت، با رضایت بستگان و با رعایت شرایط اشکالی ندارد.
آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
در صورت وصیت میت مانعی ندارد و در غیر اینصورت باید با صلاحدید حاکم شرع (ولی فقیه) باشد.
آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی):
تشریح بدن مسلمان مرده جایز نیست و بر تشریح کننده، دیه جنین مسلمان ـ به تفصیلى که در کتاب دیات مذکور است- لازم مىشود.
تشریح بدن کافر غیر ذمّى مرده جایز است و جواز تشریح بدن ذمّى و عدم ثبوت دیه جنین ذمّى در تشریح آن محلّ اشکال است، مگر آن که در آیین آنها جایز باشد که در این صورت مانعى ندارد و اگر مردهاى، مسلمان بودن یا ذمّى بودن او مشکوک باشد، تشریح بدن او جایز است.
اگر زنده ماندن مسلمان، متوقف بر تشریح بدن مردهاى شود و تشریح بدن غیر مسلمان و یا مشکوک الاسلام ممکن نباشد و راه دیگرى براى زنده نگه داشتن آن مسلمان نباشد، در این صورت جایز است که بدن مسلمان مرده را تشریح کنند و دیه جنین مسلمان ـ به تفصیلى که در باب دیات ذکر شده است ـ بر تشریح کننده لازم مىشود.
بریدن عضوى از اعضاى بدن مسلمان مرده ـ مانند چشم و غیر آن ـ به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده جایز نیست، و قطع کننده باید دیه آن عضو را که دیه اعضاى جنین مسلمان است بپردازد، ولى چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد بر این که عضو بدن مسلمان مردهاى را ببُرند و به او پیوند زنند، بریدن آن عضو جایز است، ولى قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند، که جزء بدن زنده گشت، احکام بدن زنده بر آن جارى است.
اگر کسى در حال حیات خود وصیّت کند که پس از مردن او عضوى از اعضاى او را قطع کنند و به دیگرى پیوند زنند، صحّت این وصیّت محلّ اشکال است.
اگر شخصى راضى شود که در حال حیات خود عضوى از اعضاى او را بریده و به دیگرى پیوند زنند، چنانچه آن عضو از اعضاى رئیسه باشد که بریدن آن صدمهاى به حیات او مىزند، و یا نقص و عیبى در او ایجاد مىکند، بریدن آن عضو جایز نیست. و اگر با بریدن آن عضو ضرر و عیبى بر او وارد نمىشود ـ مانند بریدن مقدارى از پوست و یا گوشت ران که جاى آن روییده مىشود ـ بریدن آن عضو با رضایت او جایز است، و مىتواند براى رفع ید از آن عضو مبلغى دریافت کند.
#پیوند_اعضا
@fiqhe_karbordi
.
💠 باسمه تعالی💠
.
✳️ دوستان گرامی
مجدداً استفتاءات کاشت ناخن مصنوعی را گذاشتیم تا متذکر شویم که ناخنهائی که اخیرا به نام👈 دائمی کاشته می شوند، در واقع دائمی نیستند و به راحتی قابل برداشت می باشند، و هیچگونه حَرَجی هم در برداشت آن نیست.
.
✅ کسی که ناخن کاشته خود می تواند با خرید "استون" قوی از داروخانه ها وآغشته کردن پنبه به آن، تمامی اطراف ناخن را به "استون" آغشته نمایند، و با پیچیدن فویل در اطراف آن، بمدت دو دقیقه نگاه دارد، به راحتی ناخن مصنوعی جمع و جدا می شود.
.
#کاشت_ناخن
#استون
#حرََج
#ناخن_مصنوعی
@fiqhe_karbordi
🔶 قابل توجه است که این برداشت ناخن مصنوعی، باید هر سه ماه یکبار انجام شود، چون در جنس پلاستیک ناخن مصنوعی چسب رازی به کار رفته و مخلوط پودر ناخن با لیکوئید که در اطراف ناخن چسبانده می شود، مانع از تنفس طبیعی پوست خواهد شد. و اگر برداشته نشود موجب قارچ پوست وگوشت زیر ناخن اصلی می شود و شخص، ناخن اصلی خودش را هم از دست می دهد.
♦️♦️ هرچند آرایشگران می گویند محلول ضد قارچ را در ابتدای کاشت می زنیم اما باز هم باید هر از مدت کوتاهی، این موانع برداشته شوند تا به گوشت زیر ناخن هوا برسد.
💅💅💅؛
بنابراین این نوع کاشت ناخن، دائمی نیست و حتی در واقع کاشت نیست، چون حالت نباتی پیدا نمی کند و قابلیت رشد و رویش هم ندارد، بلکه ابن کار، کاور کردن ناخن اصلی با روکش پلاستیکی از یک ناخن زیباست، که کاملا سطح ناخن اصلی را می گیرد.
🔰وقتی کاشت نباشد، همانگونه که قبلا ذکر شد، به راحتی قابل برداشت است. ✅
.
#کاشت_ناخن
#استون
#حَرَج
#ناخن_مصنوعی
@fiqhe_karbordi
⬅️ خوب است بدانیم:
🔶 در ناخن طبیعی که خداوند آفریده است، گوشت به راحتی تنفس دارد و کسی که ناخن کاشته، با موانع گوناگون جلوی این تنفس طبیعی را می گیرد.
🔷 هر یک از مواد استفاده شده در این کار، مانع روی مانع دیگری است:
ناخن مانعیت دارد، 🚫
پودر ناخن مانعیت دارد، 🚫
چسب مانعیت دارد، 🚫
حتی خود محلول ضد قارچ هم مانعیت دارد. 🚫
همچنین در انواع کاشتها: (کاشت قالبی، کاشت پودری، کاشت ژل و...)، همه مانعیت دارد.
✅ و البته همه به راحتی قابل برداشت است.
.
#کاشت_ناخن
#استون
#حرَج
#ناخن_مصنوعی
#مانعیت
#محلول_ضد_قارچ
@fiqhe_karbordi