eitaa logo
فقه کاربردی
749 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استفتائات مراجع ارتباط با ادمین کانال @najmossaqeb110
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مستحاضه و نماز قضا پرسش 210 . آيا زن مستحاضه مى تواند نماز قضا بخواند؟ آيا براى انجام آن بايد كارهايى را كه براى نماز ادا لازم شده، انجام دهد؟ آيات عظام امام، خامنه اى، سيستانى، فاضل و نورى: آرى، مى تواند نماز قضا بخواند و بايد براى هر نماز، كارهايى را كه براى نماز ادا واجب است، به جا آورد. آيات عظام تبريزى و وحيد: خير، بايد نماز قضا را به تأخير اندازد تا پاك شود؛ مگر آنكه وقت آن تنگ شود. در اين صورت بايد براى هر نماز كارهايى را كه براى نماز ادا واجب است، به جا آورد.[2] آيه اللّه  صافى: بنابر احتياط واجب بايد نماز قضا را به تأخير اندازد تا پاك شود؛ مگر آنكه وقت آن تنگ شود. در اين صورت بايد براى هر نماز كارهايى را كه براى نماز ادا واجب است، به جا آورد.[3] آيه اللّه  مكارم: آرى، مى تواند نماز قضا بخواند؛ ولى بنابر احتياط واجب براى هر نماز بايد يك وضو بگيرد.[4] تبصره . كسانى كه معتقدند زن مستحاضه مى تواند نماز قضا بخواند، گفته اند: بهتر است نماز قضا را پس از پاك شدن از خون به جا آورد.[5] [1]. توضيح المسائل مراجع، م 432 و دفتر: خامنه اى.[2]. تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 432 و وحيد، توضيح المسائل، م 438[3]. توضيح المسائل مراجع، م 432.[4]. توضيح المسائل مراجع، م 432.[5]. العروة الوثقى، ج 1، الاستحاضه، م 19. احكام بانوان، پرسمان . https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي ✅ عدم قدرت انجام تکالیف شرعی کسی که تازه به سن بلوغ رسیده [بلوغ] پرسش : در صورتی که کسی تازه به سن بلوغ رسیده باشد قادر به انجام بعضی از وظایف شرعی نشود تکلیف او چیست؟ پاسخ : دختران با تمام شدن نُه سال قمرى بالغ مى شوند، ولى چنانچه قادر بر انجام برخى از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن براى آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاى آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولى براى هر روز باید فقیرى را سیر کنند. و در مورد ازدواج احتیاج به رشد جسمانى دارند. و در مورد تصرّف در اموال، رشد کافى اقتصادى نیز لازم است. – عدم توانایی تازه مکلفین برای روزه گرفتن [کسانى که روزه بر آنها واجب نیست] دخترى به سنّ بلوغ رسیده است; ولى به واسطه ضعف جسمى توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را ندارد و بعد از ماه رمضان هم تا سال بعد نمى تواند قضا کند، حکمش چیست؟ باید کفّاره مدّ طعام را بدهد; یعنى براى هر روز معادل 750 گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهد. و قضاى این روزه ها بر او واجب نیست. کسی که سال اول تکلیف روزه نگرفته [مواردى که قضا و کفاره واجب است] وظیفه خانمى که سال اوّل تکلیف روزه اش را خورده است چیست؟ و اگر باید قضا کند چگونه قضا نماید؟ کفّاره ندارد خواه جاهل مقصر بوده یا قاصر ولى اگر عمداً و عالماً روزه نگرفته کفّاره دارد و در تمام صور مسأله، قضا لازم است. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي  https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅وظيفة مستحاضه در وضوي مجدد براي نمازهاي مستحبي/وظيفة مستحاضه نسبت به وضوي مجّدد در نمازهاي مستحبي پي در پي يا نمازهای مستحبي اي كه بعد از نماز واجب خوانده مي شود، چيست؟  امام خميني (ره)با يد براي هر نماز، وضو بگيرد. تحريرالوسيله، ج1، ص56، فصل في الاستحاضه العروة الوثقي، 1378، ج1، ص248،249، م1و5 و ص253، م17 آیت الله اراکي (ره)با يد براي هر نماز، وضو بگيرد. المسائل الواضحه، 1372، ج 1، ص70 م399 العروة الوثقي، 1378، ج 1، ص248، 249، م1و 5 و ص253، م17 آیت الله بهجت (ره)با يد براي هر نماز، وضو بگيرد. وسيلة النجاة، 1381، ج1، ص84،م2 (296 توضيح المسائل، ص78، با استفاده از م382 آیت الله تبريزي(ره)مستحاضة قليله و متوسطه بايد بر هر نماز، وضو بگيرد. مستحاضة كثيره اگر بعد از انجام غسل نماز واجب، بخواهد نمازهاي نافله بخواند، وضو نمي خواهد ولي اگر بخواهد نمازهاي مستقل مانند نماز آيات يا نماز شب و غيره بخواند، فقط نياز به وضو دارد. منهاج الصالحين، 1426، ج1، ص70، م239 و241 المسائل المنتخبه،1427ه.ق، ص36، م78 آیت الله خامنه اي (دام ظله) وضو و غسل مجدد لازم است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات آیت الله خويي (ره)مستحاضة قليله و متوسطه براي هر نماز، بايد وضو بگيرد. مستحاضة كثيره اگر بخواهد بعد از غسل نماز واجب، نماز هاي مستحبي يا واجب بخواند، وضو لازم ندارد. العروة الوثقي مع تعليقه، 1421ه.ق، ج1، ص233، م1و5 منهاج الصالحين، ج1، ص65، م239و 241 آیت الله سيستاني (دام ظله)مستحاضة قليله و متوسطه براي هر نماز، بايد وضو بگيرد. مستحاضة كثيره اگر بخواهد بعد از غسل نماز واجب نماز هاي مستحبي يا واجب بخواند، وضو لازم نداردالعروة الوثقي مع تعليقه، 1425ه.ق، ج1، ص261، م933(پاورقی) منهاج الصالحين، 1417ه.ق، ج1، ص86، م241 ،240 ،239 آیت الله شبيري زنجاني (دام ظله)مستحاضة قليله و متوسطه بايد براي هر نماز، وضو بگيرد. مستحاضة كثيره بنابر احتياط واجب براي هر نماز، وضو بگيرد.توضيح المسائل، ج1، ص96و97، م403 و 408 المسائل الشرعيه، ص91، م408 آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله)با يد براي هر نماز، وضو بگيرد. توضيح المسائل، ص82، م408 هداية العباد، ج1، ص47، م 277و282 آیت الله فاضل لنكراني (ره)با يد براي هر نماز، وضو بگيرد. العروة الوثقي مع تعليقات، ج1، ص224و 225، م1 و5 توضيح المسائل، ص65، م402 آیت الله گلپايگاني (ره)با يد براي هر نماز، وضو بگيرد.العروة الوثقي، ج1، ص248، م1 هدايةالعباد، ج1، ص57، م282 آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله)در مستحاضة قليله مي تواند با يك وضو، چند نماز مستحبي پي در پي بخواند و بعد از وضو براي نماز واجب نيز بلافاصله مي تواند نماز مستحبي بخواند. مستحاضة كثيره اگر بعد از نماز واجب، نمازهاي مستحبي پي در پي بخواند، وضو لازم نيست و اگر بخواهد در اوقات ديگر، نمازهاي مستحبيِ پي در پي بخواند يك وضو كافي است.العروة الوثقي مع تعليقات، ج1 ، ص276، م1 احكام بانوان، ص77، م209و210 آیت الله نوري همداني (دام ظله)مستحاضة قليله و متوسطه بايد براي هر نماز، وضو بگيرد. در كثيره غسل از وضو كفايت مي كند، يعني با انجام غسل براي نماز واجب مي تواند بعد از نماز، نمازهاي مستحبيِ پي در پي بخواند.التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص71، م1و5 و17 توضيح المسائل، ص68، م403 آیت الله وحيد خراساني (دام ظله)قليله و متوسطه بايد براي هر نماز، وضو بگيرد. كثيره اگر بعد از نماز واجب، نمازهاي مستحبي پي در پي بخواند، وضو لازم نيست.منهاج الصالحين، ج2، ص69، م240،239و 241 توضيح المسائل. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅مطابق نظر آيت الله خامنه اي قضاى نماز و روزه ترک شده و كفّاره آن ✅ اينجانب متأسفانه به دليل كاهلى و… نتوانستهام برخى از روزه و نمازهاى سال‌هاى قبل را قضا نمايم اكنون و در حال حاضر چگونه مى‌‌توانم قضاى روزه‌ها و نمازها را به جاى آورم؟ ج) روزه‌هايى كه از روى عذر خوردهايد قضاى آن واجب است و در فرض مذكور كه تا رمضان آينده قضا نكردهايد واجب است علاوه بر قضا براى هر روز يك مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم گندم، جو، آرد و مانند آن را) به فقير بدهيد و روزه‌هايى كه عمداً نگرفتيد واجب است ضمن قضاى آنها براى هر روز يا شصت روز روزه بگيريد يا شصت مسكين را اطعام كنيد. چنانچه در شهر خود دسترسى به شصت فقير نداريد واجب است كفاره را به شهر ديگرى ببريد و اگر آن هم ميسّر نيست واجب است منتظر بمانيد تا در آينده به شصت فقير در شهر خود دسترسى پيدا كنيد. و اگر كمتر از عددى كه مى‌خواهيد وجود داشت، مى‌توانيد بطور مكرر طعام را به آنان بدهيد تا عدد را تكميل كنيد و احتياط آن است كه تكرار را در ايام متعدد انجام دهيد.و اما نمازهايى كه به هر جهت فوت شده واجب است قضا شود و كفاره ندارد.   ✅شخصى به مدت ده سال بر اثر جهل نماز نخوانده و روزه نگرفته است، فعلاً توبه نموده و به سوى خدا بازگشته و تصميم بر جبران آن‌ها گرفته است، ولى توانايى قضاى همه روزه‌هاى فوت شده را ندارد و مالى هم ندارد که با آن کفّاره‌هايش را بپردازد، آيا صحيح است که فقط به استغفار اکتفا کند؟ ج) قضاى روزه‌هاى فوت شده در هيچ صورتى ساقط نمى‌شود، و نسبت به کفّاره افطاره عمدى روزه ماه رمضان، چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و يا اطعام شصت مسکين براى هر روز نداشته باشد، بايد به هر تعداد فقير که قادر است غذا بدهد و احتياط آن است که استغفار نيز بکند و اگر به هيچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نيست فقط کافى است که استغفار کند يعنى با دل و زبان خود بگويد: «استغفرالله (از خداوند بخشايش مى‌طلبم)».   ✅ من به علّت عدم قدرت مالی و بدنی نتوانستم برای انجام کفّاره‌هایی که بر من واجب شده بود روزه بگیرم و یا به مساکین اطعام نمایم و در نتیجه، استغفار نمودم لکن به لطف الهی اکنون توان روزه گرفتن یا اطعام نمودن دارم، وظیفهام چیست؟ ج: در فرض مرقوم، انجام کفّاره لازم نيست گر چه احتياط مستحب آن است که انجام داده شود. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅وظیفه کسی که سالها نماز و روزه اش ترک شده است[احکام کفاره] 1-یکی از آشنایان ما حدود 30 سال نماز و روزه او ترک شده است و اخیراً متنبه شده و در صدد تدارک گذشته میباشد و مدت 3 سال است که نماز و روزه را مرتبا انجام میدهد. از حضرتعالی خواهشمند است ساده ترین روش را برای جبران مافات مخصوصا کفاره روزه های فوت شده بیان فرمایید. 2-آیا با توجه به ندامت از گذشته و مشکلات ادای کفاره برای این سالهای طولانی حضرتعالی تخفیفی در کفارات صلاح میدانید ؟ 1- نماز ها و روزه ها را تدریجاً قضا کند و نسبت به کفاره روزه ها مطابق مسأله 1401 و 1402 توضیح المسائل ما عمل کند؛ و هر چه توانائی ندارد از او ساقط است. 2- از جواب سؤال 1 معلوم می شود. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅قضا و كفاره روزه زن باردار و شيرده : اگر روزه براى مادر ضرر داشته باشد و تا ماه رمضان سال بعد نتواند قضا كند قضا ندارد، ولى بايد براى هر روز فقيرى را سير كند. امّا اگر براى بچّه ضرر داشته باشد هم قضا دارد و هم كفّاره (سير كردن يك فقير براى هر روز). وجوه مختلف حکم قضا و کفاره ی زنان باردار و شیرده [کسانی که روزه بر آنها واجب نیست] پرسش : با توجه به سؤالهای مکرر مقلّدین معظّم له در خصوص قضا و کفارّه روزه برای بانوان در هنگام بارداری و شیردهی، خواهشمندم نظر شریفتان را در مورد احتمالات ذیل که به صورت دسته بندی آماده شده است بیان فرمایید. 1- چنانچه روزه در ماه مبارک رمضان برای خودش ضرر دارد و انجام قضای آن تا سال بعد نیز برای خودش ضرر داشته-باشد؟ 2- چنانچه روزه در ماه مبارک رمضان برای خودش ضرر دارد ولی انجام قضای آن تا سال بعد، برای حمل و یا فرزندش ضرر داشته باشد؟ 3- چنانچه روزه در ماه مبارک رمضان برای خودش ضرر دارد و قضای آن را تا سال بعد بدون عذر بجا نیاورد؟ 4- چنانچه روزه در ماه مبارک رمضان برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد ولی انجام قضای آن تا سال بعد، برای خودش ضرر داشته باشد؟ 5- چنانچه روزه در ماه مبارک رمضان برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد و انجام قضای آن تا سال بعد نیز برای حمل و یا فرزندش ضرر داشته باشد؟ 6- چنانچه روزه در ماه مبارک رمضان برای حمل و یا فرزندش ضرر دارد و قضای آن را تا سال بعد بدون عذر بجا نیاورد؟ پاسخ : ج1: قضا ساقط است و برای هر روز فقیری را اطعام می کند. ج2: بنابر احتیاط قضای آن روز را بجا می آورد و برای هر روز فقیری را اطعام می کند. ج 3 الی 5: قضای آن روز را بجا می آورد و برای هر روز فقیری را اطعام می کند. ج6) قضای آن روز را بجا می آورد و برای هر روز دو فقیر را اطعام می کند. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او و اجب است یا فقط قضای آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟ج: اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و در صورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است. رهبری معظم https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ سن یائسگي و حکم عدول در اين مسأله الف) زنان سيّده و غيرسيّده در چه سني يائسه مي‌شوند؟ ب) در صورتيكه سن يائسگي در زنان غيرسيّده پنجاه سالگي باشد، آيا مي‌توانند در اين مسأله به نظر مراجع ديگر عدول كنند؟ امام خميني (ره) الف) زن هاي سيّده بعد از تمام شدن شصت سال قمري يائسه مي شوند؛ يعني خون حيض نمي بينند و زن هـايي كه سيّده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي شوند. تحريرالوسيله، ج1، ص44 و45، فصل في الحيض توضيح المسائل، ص56، م435 آیت الله اراکي (ره) الف) زن هاي سيّده بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مي شوند؛ يعني خون حيض نمي بينند و زن هايي كه سيّده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي شوند. توضيح المسائل، ص76، م432 آیت الله بهجت (ره) الف و ب) زنان مطلقا چه سیده و چه غیرسیده تا 60 سالگی ممکن است حیض شوند. بااستفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله تبريزي(ره) الف) احتياط واجب اين است كه بعد از50 سال قمري اگر خوني كه واجد شرائط حيض باشد ببينند بين تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايند ولي بعد از 60 سالگي اگر خوني ببينند قطعاً حيض نيست. ب) حكم آن از جواب سابق روشن شد و در اين احتياط واجب رجوع به مجتهد آخر با رعايت الاعلم فالاعلم مانعي ندارد.  آیت الله خامنه اي (دام ظله) سؤال: اينجانب در سن پنجاه و يك سالگي هستم، بعد از امام خميني(ره) جنابعالي را به عنوان مرجع خود انتخاب كرده ام، بعد از پنجاه سالگي به وظيفة مستحاضه عمل مي كنم ولي براي من از نظر جسمي مشكل ايجاد مي-كند، آيا مي توانم فقط در همين مسأله به مرجع ديگري رجوع كنم كه ايشان در مسائل يائسگي بعد از پنجاه سال را حيض حساب مي كند؟ پاسخ: ما در تعيين حدّ دقيق سنّ يائسگي بانوان تأمّل داريم و احتياط در اين باره را لازم مي بينيم، بانوان مي توانند در اين مسأله به مجتهد جامع الشرايطي كه فتواي مشخصي در اين باره دارد مراجعه نمايند. آیت الله سيستاني (دام ظله) الف و ب) زنان مطلقاً چه سيّده و چه غير سيّده تا شصت سالگي ممكن است حيض شوند. آیت الله شبيري زنجاني (دام ظله) الف) زنان قرشيه خواه سيّده، هاشمي باشند يا غيرسيّده يائسگي آنها بعد از شصت سال است و يائسگي غيرقرشيه بعد از پنجاه سالگي است. ب) چنانكه گفته شد ميزان، تفصيل بين قرشي و غيرقرشي است. حكم عدول از مرجعي به مرجع ديگر در رساله عملي بيان شده به آنجا مراجعه شود. (از آنجا که در سن یائسگی فتوا داده اند، عدول به مرجع دیگر جایز نیست.) استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله) الف) قرشيه شصت ساله و غيرقرشيه در پنجاه سالگي قمري يائسه مي شوند. ب) بنابر احتياط جائز نيست مگر به اعلم. آیت الله فاضل لنكراني (ره) زنان سيّده با تمام شدن 60 سال قمري و زنان غيرسيده با تمام شدن 50 سال قمري يائسه مي‌شوند. ب) رجوع از اعلم به غيراعلم جايز نيست و در صورت تساوي مانعي ندارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله) الف) در سن پنجاه سالگي يعني غالباً در اين سن خون عادت نمي‌بينند و اگر خون مشكوكي ببينند حيض نيست ولي اگر بعد از اين سن خوني به تمام صفات حيض ببينند حيض است. ب) با توجّه به اين كه ما در اين مسأله فتوا داريم نوبت به رجوع به فتاواي ديگران نمي‌رسد. (قابل ذکر است که کسانی که تا کنون به این حکم عمل نکرده اند با توجه به استفتاء ذیل می توانند به فتوای مرجع دیگر رجوع نمایند.) تبعيض در تقليد پس از تحقق تقليد در مسائلي كه عمل نكرده نيز جايز است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله نوري همداني (دام ظله) الف) زنهاي غيرسيّده بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي‌شوند ولي زنهاي سيّده در صورتي كه پس از گذشتن از سن پنجاه سالگي تا شصت سالگي در ايام عادت خود يا با نشانه‌هاي حيض خون ببينند بنابر احتياط واجب ميان اعمالي كه زن مستحاضه انجام مي‌دهد و چيزهايي كه حائض بايد ترك كند جمع نمايند. ب) در مورد زنهای غیرسیده که حکم به احتیاط واجب بیان شده مقلد می تواند با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجعی که در این مسأله فتوی دادند، رجوع کند. توضیح المسائل، ص13، م8 آیت الله وحيد خراساني (دام ظله) الف) زن بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مي شود، و چنان چه خوني ببيند حيض نيست. و احتياط واجب آن است كه بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع كند بين احكام يائسه و غيريائسه ـ چه قرشيه باشد و چه غيرقرشيه ـ بنابراين اگر در اين فاصله با نشانه‌هاي حيض يا در روزهاي عادت خون ببيند، بنابر احتياط واجب جمع كند بين تروك حائض و افعال مستحاضه. ب) در احتياط مذكور، مي تواند به فتواي مجتهد ديگر با رعايت الاعلم فالاعلم عمل نمايد. منهاج الصالحين، ج2، ص57، الفصل الثاني توضيح المسائل، ص269، م441 و ص193 و194. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅زمان وضو ✅با يك وضو تا چه زمانى مى توان نماز خواند؟ همه مراجع: تا زمانى كه يكى از مبطلات وضو پيش نيامده باشد.[1] ✅ آيا قبل از اذان، مى توان براى نماز وضو گرفت؟ همه مراجع: اگر وقت نماز نزديك باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگيرد، اشكال ندارد و نيز مى تواند پيش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگيرد و با آن نماز نيز بخواند.[2] [1]. توضيح المسائل مراجع، م323؛ وحيد، توضيح المسائل، م328؛ نورى، توضيح المسائل، م 324 و دفتر: خامنه اى.[2]. توضيح المسائل مراجع، م 320؛ وحيد، توضيح المسائل، م 326؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 42. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅اگر پیش از وقت نماز به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد. مسأله 320 اگر پیش از وقت نماز به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند صحیح است (1)، و نزدیک وقت نماز هم اگر به قصد مهیّا بودن برای نماز وضو بگیرد اشکال ندارد (2). (1) (فاضل:) و نیز اگر به قصد قربت وضو بگیرد کافی است. (بهجت، نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده. (2) (تبریزی:) و لکن نیّت واجب نکند. (زنجانی:) مسأله اگر انسان به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند، صحیح است؛ اگر چه پیش از وقت نماز باشد. (سیستانی:) مسأله وضو هر وقت بگیرد؛ چه قبل از وقت نماز، نزدیک به آن یا با فاصله و چه بعد از دخول وقت، اگر به قصد قربت باشد صحیح است و نیت وجوب و استحباب لازم نیست بلکه اگر اشتباهاً نیت وجوب کند و بعد معلوم شود واجب بوده، وضو صحیح است. (مکارم:) مسأله مستحب ّ است انسان برای این که با طهارت باشد وضو بگیرد خواه نزدیک وقت نماز باشد یا نه؛ و با آن وضو، می‌تواند نماز بخواند. [کسی که یقین دارد وقت داخل شده] مسأله 321 کسی که یقین دارد وقت داخل شده، اگر نیّت وضوی واجب کند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او صحیح است. این مسأله در رساله آیت اللّه فاضل نیست توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ ذکر گفتن در بین خطبه ها واجب است مأمومین به خطبه هاى امام گوش فرا دهند و احتیاط مستحب آن است که ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند که صحبت کردن در وقت خطبه ها مکروه است، بلکه اگر سخن گفتن مأمومین موجب نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، سکوت لازم است.[1] اما در مورد ذکر گفتن در هنگام ایراد خطبه ها، فتوای برخی از مراجع تقلید بیان می شود: بهجت: ذکرى که مانع از گوش دادنِ خطبهها نباشد اشکال ندارد.[2] خامنه ای: اشکال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه صحیح و مجزى از ظهر است، ولى از حرف زدنى که فایده خطبه را فوت کند، اجتناب لازم است.[3] گلپایگانی: احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبّى است، بلکه احوط اصغاء (گوش دادن) و استماع است.[4] [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 852، م 388. [2] سایت معظم له، بخش استفتائات، سؤال 1027:http://bahjat.org/fa/content/view/899/45. [3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 858 – 8599: در جواب این سؤال: معمولًا در بین خطبههاى «نماز جمعه» نمازگزاران با گفتن سه تکبیر و دادن شعارهایى، سخن امام جمعه را تأیید مىنمایند، و هنگام شنیدن اسم مبارک حضرت ولىّ عصر (عج) قیام مىکنند و صلوات مىفرستند و موقعى که امام جمعه دعا مىکند آمین مىگویند و گاهى عدهاى حرکت مىکنند و با یکدیگر حرف مىزنند آیا همه اینها جایز است؟ و نماز جمعه صحیح مىشود یا نه؟ [4] مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج1، ص 248، س 6. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅قبول نماز و روزه استيجاري با وجود داشتن نماز و روزة قضا آيا شخصي كه نماز و روزة قضا دارد مي تواند نماز و روزة استيجاري قبول كند؟  ⚡️امام خميني (ره)مانعي ندارد.استفتائات، 1380، ج1، ص192، س232 ⚡️آیت الله اراکي (ره)در مورد روزه: اگر روزه اي كه به نيابت از غير انجام مي دهد روزه واجب باشد جايز است تبرعاً يا استيجاراً انجام دهد اگر قضاي رمضان مضيّق نشده باشد ولي اگر واجب نباشد با فرض وجوب صوم رمضان به خودش، محل اشكال است.استفتائات، 1373، ص53، س4 ⚡️آیت الله بهجت (ره)بسمه تعالي. بله، مي تواند. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله تبريزي(ره)بسمه تعالي. در فرض مزبور چنانچه شخص براي انجام نماز و روزة غيراجير شود نماز و روزه استيجاري او صحيح است هرچند قبل از قضاي نماز و روزة خود نماز و روزه استيجاري را انجام دهد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله خامنه اي (دام ظله)بسمه تعالي. مانعي ندارد به شرط آن كه وقت روزه قضا تنگ نباشد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله سيستاني (دام ظله)بسمه تعالي. مي تواند. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله)بسم الله الرّحمن الرّحيم. بلي مانعي ندارد ولي نبايد در انجام قضاء نماز و روزة خود سهل انگاري و مسامحه كند هرچند وجوب فوري ندارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله فاضل لنكراني (ره)اگر وقت روزة قضاي خودش موسّع باشد، مانعي ندارد. بسمه تعالي و له الحمد. بهتر است ابتداء نمازهاي خود را قضاء كند و به تأخير نياندازد. استفتائات، 1375، ج1، ص110، س 386 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله گلپايگاني (ره)بلي. مي تواند نماز و روزه قبول كند. ولي روزه خودش بايد در وسعت وقت باشد.مجمع المسائل، 1369، ج1، ص257 و259، با استفاده از س5و15 ⚡️آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله)مانعي ندارد.استفتائات، 1384، ج1، ص81، س231آیت الله نوري همداني (دام ظله)بسمه تعالي. اشكال ندارد مگر آنكه در ضيق وقت باشد كه در اين صورت نمي تواند قضاي روزه براي غير بجا آورد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله وحيد خراساني (دام ظله)بله مي تواند.منهاج الصالحين، ج1، ص223، با استفاده از م731 و 752 استفتاء شفاهي از دفتر معظم له جزوه دريافتي از دفتر معظم له، ص51، س184 https://eitaa.com/fiqhe_karbordi