eitaa logo
فقه کاربردی
741 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استفتائات مراجع ارتباط با ادمین کانال @najmossaqeb110
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او و اجب است یا فقط قضای آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟ج: اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و در صورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است. رهبری معظم https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ سن یائسگي و حکم عدول در اين مسأله الف) زنان سيّده و غيرسيّده در چه سني يائسه مي‌شوند؟ ب) در صورتيكه سن يائسگي در زنان غيرسيّده پنجاه سالگي باشد، آيا مي‌توانند در اين مسأله به نظر مراجع ديگر عدول كنند؟ امام خميني (ره) الف) زن هاي سيّده بعد از تمام شدن شصت سال قمري يائسه مي شوند؛ يعني خون حيض نمي بينند و زن هـايي كه سيّده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي شوند. تحريرالوسيله، ج1، ص44 و45، فصل في الحيض توضيح المسائل، ص56، م435 آیت الله اراکي (ره) الف) زن هاي سيّده بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مي شوند؛ يعني خون حيض نمي بينند و زن هايي كه سيّده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي شوند. توضيح المسائل، ص76، م432 آیت الله بهجت (ره) الف و ب) زنان مطلقا چه سیده و چه غیرسیده تا 60 سالگی ممکن است حیض شوند. بااستفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله تبريزي(ره) الف) احتياط واجب اين است كه بعد از50 سال قمري اگر خوني كه واجد شرائط حيض باشد ببينند بين تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايند ولي بعد از 60 سالگي اگر خوني ببينند قطعاً حيض نيست. ب) حكم آن از جواب سابق روشن شد و در اين احتياط واجب رجوع به مجتهد آخر با رعايت الاعلم فالاعلم مانعي ندارد.  آیت الله خامنه اي (دام ظله) سؤال: اينجانب در سن پنجاه و يك سالگي هستم، بعد از امام خميني(ره) جنابعالي را به عنوان مرجع خود انتخاب كرده ام، بعد از پنجاه سالگي به وظيفة مستحاضه عمل مي كنم ولي براي من از نظر جسمي مشكل ايجاد مي-كند، آيا مي توانم فقط در همين مسأله به مرجع ديگري رجوع كنم كه ايشان در مسائل يائسگي بعد از پنجاه سال را حيض حساب مي كند؟ پاسخ: ما در تعيين حدّ دقيق سنّ يائسگي بانوان تأمّل داريم و احتياط در اين باره را لازم مي بينيم، بانوان مي توانند در اين مسأله به مجتهد جامع الشرايطي كه فتواي مشخصي در اين باره دارد مراجعه نمايند. آیت الله سيستاني (دام ظله) الف و ب) زنان مطلقاً چه سيّده و چه غير سيّده تا شصت سالگي ممكن است حيض شوند. آیت الله شبيري زنجاني (دام ظله) الف) زنان قرشيه خواه سيّده، هاشمي باشند يا غيرسيّده يائسگي آنها بعد از شصت سال است و يائسگي غيرقرشيه بعد از پنجاه سالگي است. ب) چنانكه گفته شد ميزان، تفصيل بين قرشي و غيرقرشي است. حكم عدول از مرجعي به مرجع ديگر در رساله عملي بيان شده به آنجا مراجعه شود. (از آنجا که در سن یائسگی فتوا داده اند، عدول به مرجع دیگر جایز نیست.) استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله) الف) قرشيه شصت ساله و غيرقرشيه در پنجاه سالگي قمري يائسه مي شوند. ب) بنابر احتياط جائز نيست مگر به اعلم. آیت الله فاضل لنكراني (ره) زنان سيّده با تمام شدن 60 سال قمري و زنان غيرسيده با تمام شدن 50 سال قمري يائسه مي‌شوند. ب) رجوع از اعلم به غيراعلم جايز نيست و در صورت تساوي مانعي ندارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله) الف) در سن پنجاه سالگي يعني غالباً در اين سن خون عادت نمي‌بينند و اگر خون مشكوكي ببينند حيض نيست ولي اگر بعد از اين سن خوني به تمام صفات حيض ببينند حيض است. ب) با توجّه به اين كه ما در اين مسأله فتوا داريم نوبت به رجوع به فتاواي ديگران نمي‌رسد. (قابل ذکر است که کسانی که تا کنون به این حکم عمل نکرده اند با توجه به استفتاء ذیل می توانند به فتوای مرجع دیگر رجوع نمایند.) تبعيض در تقليد پس از تحقق تقليد در مسائلي كه عمل نكرده نيز جايز است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله نوري همداني (دام ظله) الف) زنهاي غيرسيّده بعد از تمام شدن پنجاه سال يائسه مي‌شوند ولي زنهاي سيّده در صورتي كه پس از گذشتن از سن پنجاه سالگي تا شصت سالگي در ايام عادت خود يا با نشانه‌هاي حيض خون ببينند بنابر احتياط واجب ميان اعمالي كه زن مستحاضه انجام مي‌دهد و چيزهايي كه حائض بايد ترك كند جمع نمايند. ب) در مورد زنهای غیرسیده که حکم به احتیاط واجب بیان شده مقلد می تواند با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجعی که در این مسأله فتوی دادند، رجوع کند. توضیح المسائل، ص13، م8 آیت الله وحيد خراساني (دام ظله) الف) زن بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مي شود، و چنان چه خوني ببيند حيض نيست. و احتياط واجب آن است كه بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع كند بين احكام يائسه و غيريائسه ـ چه قرشيه باشد و چه غيرقرشيه ـ بنابراين اگر در اين فاصله با نشانه‌هاي حيض يا در روزهاي عادت خون ببيند، بنابر احتياط واجب جمع كند بين تروك حائض و افعال مستحاضه. ب) در احتياط مذكور، مي تواند به فتواي مجتهد ديگر با رعايت الاعلم فالاعلم عمل نمايد. منهاج الصالحين، ج2، ص57، الفصل الثاني توضيح المسائل، ص269، م441 و ص193 و194. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅زمان وضو ✅با يك وضو تا چه زمانى مى توان نماز خواند؟ همه مراجع: تا زمانى كه يكى از مبطلات وضو پيش نيامده باشد.[1] ✅ آيا قبل از اذان، مى توان براى نماز وضو گرفت؟ همه مراجع: اگر وقت نماز نزديك باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگيرد، اشكال ندارد و نيز مى تواند پيش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگيرد و با آن نماز نيز بخواند.[2] [1]. توضيح المسائل مراجع، م323؛ وحيد، توضيح المسائل، م328؛ نورى، توضيح المسائل، م 324 و دفتر: خامنه اى.[2]. توضيح المسائل مراجع، م 320؛ وحيد، توضيح المسائل، م 326؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 42. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅اگر پیش از وقت نماز به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد. مسأله 320 اگر پیش از وقت نماز به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند صحیح است (1)، و نزدیک وقت نماز هم اگر به قصد مهیّا بودن برای نماز وضو بگیرد اشکال ندارد (2). (1) (فاضل:) و نیز اگر به قصد قربت وضو بگیرد کافی است. (بهجت، نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده. (2) (تبریزی:) و لکن نیّت واجب نکند. (زنجانی:) مسأله اگر انسان به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند، صحیح است؛ اگر چه پیش از وقت نماز باشد. (سیستانی:) مسأله وضو هر وقت بگیرد؛ چه قبل از وقت نماز، نزدیک به آن یا با فاصله و چه بعد از دخول وقت، اگر به قصد قربت باشد صحیح است و نیت وجوب و استحباب لازم نیست بلکه اگر اشتباهاً نیت وجوب کند و بعد معلوم شود واجب بوده، وضو صحیح است. (مکارم:) مسأله مستحب ّ است انسان برای این که با طهارت باشد وضو بگیرد خواه نزدیک وقت نماز باشد یا نه؛ و با آن وضو، می‌تواند نماز بخواند. [کسی که یقین دارد وقت داخل شده] مسأله 321 کسی که یقین دارد وقت داخل شده، اگر نیّت وضوی واجب کند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او صحیح است. این مسأله در رساله آیت اللّه فاضل نیست توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ ذکر گفتن در بین خطبه ها واجب است مأمومین به خطبه هاى امام گوش فرا دهند و احتیاط مستحب آن است که ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند که صحبت کردن در وقت خطبه ها مکروه است، بلکه اگر سخن گفتن مأمومین موجب نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، سکوت لازم است.[1] اما در مورد ذکر گفتن در هنگام ایراد خطبه ها، فتوای برخی از مراجع تقلید بیان می شود: بهجت: ذکرى که مانع از گوش دادنِ خطبهها نباشد اشکال ندارد.[2] خامنه ای: اشکال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه صحیح و مجزى از ظهر است، ولى از حرف زدنى که فایده خطبه را فوت کند، اجتناب لازم است.[3] گلپایگانی: احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبّى است، بلکه احوط اصغاء (گوش دادن) و استماع است.[4] [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 852، م 388. [2] سایت معظم له، بخش استفتائات، سؤال 1027:http://bahjat.org/fa/content/view/899/45. [3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 858 – 8599: در جواب این سؤال: معمولًا در بین خطبههاى «نماز جمعه» نمازگزاران با گفتن سه تکبیر و دادن شعارهایى، سخن امام جمعه را تأیید مىنمایند، و هنگام شنیدن اسم مبارک حضرت ولىّ عصر (عج) قیام مىکنند و صلوات مىفرستند و موقعى که امام جمعه دعا مىکند آمین مىگویند و گاهى عدهاى حرکت مىکنند و با یکدیگر حرف مىزنند آیا همه اینها جایز است؟ و نماز جمعه صحیح مىشود یا نه؟ [4] مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج1، ص 248، س 6. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅قبول نماز و روزه استيجاري با وجود داشتن نماز و روزة قضا آيا شخصي كه نماز و روزة قضا دارد مي تواند نماز و روزة استيجاري قبول كند؟  ⚡️امام خميني (ره)مانعي ندارد.استفتائات، 1380، ج1، ص192، س232 ⚡️آیت الله اراکي (ره)در مورد روزه: اگر روزه اي كه به نيابت از غير انجام مي دهد روزه واجب باشد جايز است تبرعاً يا استيجاراً انجام دهد اگر قضاي رمضان مضيّق نشده باشد ولي اگر واجب نباشد با فرض وجوب صوم رمضان به خودش، محل اشكال است.استفتائات، 1373، ص53، س4 ⚡️آیت الله بهجت (ره)بسمه تعالي. بله، مي تواند. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله تبريزي(ره)بسمه تعالي. در فرض مزبور چنانچه شخص براي انجام نماز و روزة غيراجير شود نماز و روزه استيجاري او صحيح است هرچند قبل از قضاي نماز و روزة خود نماز و روزه استيجاري را انجام دهد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله خامنه اي (دام ظله)بسمه تعالي. مانعي ندارد به شرط آن كه وقت روزه قضا تنگ نباشد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله سيستاني (دام ظله)بسمه تعالي. مي تواند. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله)بسم الله الرّحمن الرّحيم. بلي مانعي ندارد ولي نبايد در انجام قضاء نماز و روزة خود سهل انگاري و مسامحه كند هرچند وجوب فوري ندارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله فاضل لنكراني (ره)اگر وقت روزة قضاي خودش موسّع باشد، مانعي ندارد. بسمه تعالي و له الحمد. بهتر است ابتداء نمازهاي خود را قضاء كند و به تأخير نياندازد. استفتائات، 1375، ج1، ص110، س 386 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله گلپايگاني (ره)بلي. مي تواند نماز و روزه قبول كند. ولي روزه خودش بايد در وسعت وقت باشد.مجمع المسائل، 1369، ج1، ص257 و259، با استفاده از س5و15 ⚡️آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله)مانعي ندارد.استفتائات، 1384، ج1، ص81، س231آیت الله نوري همداني (دام ظله)بسمه تعالي. اشكال ندارد مگر آنكه در ضيق وقت باشد كه در اين صورت نمي تواند قضاي روزه براي غير بجا آورد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات ⚡️آیت الله وحيد خراساني (دام ظله)بله مي تواند.منهاج الصالحين، ج1، ص223، با استفاده از م731 و 752 استفتاء شفاهي از دفتر معظم له جزوه دريافتي از دفتر معظم له، ص51، س184 https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ ترشحات زردرنگ در ادامة عادت ترشحات زردرنگ در يكي دو روز آخر حيض، قطعاً خون نيست و به هيچ وجه تركيبات خوني ندارد؛ بلكه سلول هاي مردة جدار داخلي رحم است كه به تدريج خارج مي‌شود؟ حكم اين ترشحات را از جهت حيض بودن يا نبودن و طهارت و نجاست آن بفرماييد؟ آیت الله بهجت (ره) بسمه تعالي. اگر زن احراز كرده كه ترشحات مزبور خون نيست حكم خون ندارد و همينطور اگر شك دارد و با تفحّص علم به خون بودن پيدا نشد حكم خون ندارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله تبريزي(ره) بسمه تعالي. چنانچه عرفاً خون به آن گفته شود حكم خون را دارد و خون زردرنگ اگر در ايام عادت باشد حكم حيض را دارد و اگر بعد از تمام شدن عادت خون زردرنگ ببيند حكم استحاضه را دارد. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله خامنه اي (دام ظله) اگر خون نباشد حكم حيض را ندارد و اگر خون باشد اگرچه به صورت لكه هاي زردرنگ و از ده روز تجاوز نكند، همة آن لكه ها محكوم به حيض است و تشخيص اين موضوع به عهدة زن است. اجوبة الاستفتائات، ص 45، س218 آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله) بسم الله الرحمن الرحيم. اگر در نظر عرف خون محسوب نشود حكم حيض را ندارد و نجس هم نيست. واله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله فاضل لنكراني (ره) بسمه تعالي و له الحمد. ج ـ از لحاظ فقهي ترشحات مذكوره هم حكم حيض را دارد همانطوري كه در مسالة 506 توضيح المسائل آمده است. م506: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست باید قدری پنبه را داخل فرج نماید و کم صبر کند و بیرون آورد؛ پس اگر پاک بود غسل کند و عبادتهای خود را بجا آورد و اگر پاک نبود اگر چه به آب زردرنگی هم آلوده باشد چنانچه در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد غسل کند و اگر سر ده روز پاک شد، یا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل نماید و اگر عادتش کمتر از ده روز است در صورتی که بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند و اگر احتمال دهد خون او از ده روز می گذرد احتیاط واجب آن است که تا یک روز عبادت را ترک کند و بعد از آن می تواند تاد ده روز عبادت را ترک کند ولی بهتر است تا ده روز کارهایی را که بر حائض حرام است ترک کند و کارهای مستحاضه را انجام دهد پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شد تمامش حیض است و اگر ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادتهایی را که بعد از روزهای عادت بجا نیاورده قضا نماید. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله) در صورتي كه خون كم رنگ بوده باشد احكام حيض را دارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات آیت الله سيستاني (دام ظله) هرگاه زن قبل از گذشتن ده روز از ابتدای حیضش لکه زردی ببیند که از مجرا خارج شده اما نمی داند خون است یا آنکه عفونت یا چرک یا چیز دیگری است، آن لکه حکم خون حیض را دارد اما اگر بعد از ده روز یا قبل از شروع حیضش باشد، حکم خون را ندارد و زن پاک محسوب میشود. استفتائات، ص24، س27 آیت الله وحيد خراساني (دام ظله)  در صورتی که عادت عددیه و وقتیه دارد، و ترشحات زردرنگ خارج از عادت، خون باشد، و خونها از ده روز تجاوز نکند، بنابر احتیاط واجب تا ده روز بین تروک حائض  و اعمال مستحاضه جمع کند و در مضطربه و عددیه اگر از ده روز نگذرد همه حیض است و اگر از ده روز بگذرد، عددیه به اندازه عدد، حیض و بقیه استحاضه است و در مضطربه اگر تا شش یا هفت روز، نشانه حیض داشته باشد، حیض و بقیه استحاضه است و اگر کمتر از شش یا هفت روز نشانه داشته باشد، مثلاً پنج روز با نشانه باشد، در مابه التفاوت نشانه دار و عدد شش یا هفت، بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع کند.            استفتاء شفاهی از دفتر معظم له https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅وقت فضیلت نمازهای یومیه نماز صبح وقت فضیلت نماز صبح: وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد. نماز ظهر وقت اختصاصی نماز ظهر: از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اختصاصی نماز ظهر می باشد. در این زمان خواندن نماز عصر جایز نیست. وقت فضیلت نماز ظهر: وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد. نماز عصر وقت اختصاصی نماز عصر: در آخر وقت نماز عصر، نزدیک به مغرب، به مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اخصاصی نماز عصر می باشد. در این زمان خواندن نماز ظهر جایز نیست. وقت فضیلت نماز عصر: وقت فضیلت نماز عصر دو ساعت و پنجاه دقیقه بعد از اذان ظهر شروع می شود و تا چهل و دو دقیقه ادامه دارد. نماز مغرب وقت اختصاصی نماز مغرب: از اول وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن نماز عشاء در این زمان مخصوص جایز نیست. وقت فضیلت نماز مغرب: وقت فضیلت نماز مغرب از اذان مغرب تا پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد. نماز عشا وقت اختصاصی نماز عشا: به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر در آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی نماز عشا است.[2] وقت فضیلت نماز عشا: وقت فضیلت نماز عشا، پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود و تا سه ساعت و ده دقیقه ادامه دارد.  https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅نگاه به ورزشكاران [مرد] پرسش 36. آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است؟ همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و سيستانى): خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد.[1] آيه اللّه  بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست.[2] آيه اللّه  تبريزى: اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست.[3] آيه اللّه  سيستانى: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست.[4] نگاه به فيلم ورزشى [ديدن به صورت مستقيم و غير مستقيم از تلويزيون] پرسش 37. حكم تماشاى كشتى گيران و ساير ورزشكاران با بدن نيمه برهنه از تلويزيون براى بانوان چگونه است؟ آيات عظام امام، سيستانى، فاضل، نورى و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشكال ندارد.[5]  آيات عظام بهجت، صافى و مكارم: با توجه به اينكه نگاه به اين نوع برنامه ها باعث فساد و تهييج شهوت مى شود، جايز نيست.[6] آيات عظام تبريزى و خامنه اى: اگر به طور غير زنده پخش شود و قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد.[7] تبصره. پاسخ ياد شده در جايى است كه مردان ورزشكار و كشتى گير، ناشناس باشند وگرنه به فتواى مراجع تقليد، تماشاى آن حرام است. [1]. خامنه اى، استفتاء، س 487؛ امام، استفتائات، ج3، نظر، س6 و 39؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1652 و 1712؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2442؛ نورى، توضيح المسائل، م 2442؛ مكارم، تعليقات على العروة، (النكاح) م51؛ دفتر: فاضل.[2]. بهجت، توضيح المسائل، م 1933.[3]. تبريزى، صراط النجاة، ج1، س1487.[4]. دفتر: سيستانى.[5]. نورى، استفتائات، ج1، س458؛ امام، استفتائات، ج3، نظ ر، س12؛ تبريزى، صراط النجاة، ج2، س897 و ج1، س1487؛ مكارم، استفتائات، ج2، س1030؛ دفتر: سيستانى، وحيد.[6]. بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 2؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1607 و 1622 و دفتر: مكارم.[7]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1189.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ نذر روزه با داشتن روزه قضا الف) آیا با داشتن روزه قضا، می توان روزه، نذر نمود؟ ب) بر فرض صحت نذر، آیا می توان ابتدا روزه نذری را گرفت؟ آیت الله تبريزي نمی تواند نذر کند. استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 385، س 1596 آیت الله خامنه اي بسمه تعالی. اگر نذر مطلق و غیر مقید به زمان باشد اشکال ندارد و بنا بر احتیاط واجب اول روزه قضا را انجام دهد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات آیت الله سيستاني بسمه تعالی. ج الف- اگر ایام معینی را نذر نکند اشکال ندارد . و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه او است قبل از آن داشته باشد. ج ب- جایز نیست. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات آیت الله صافي گلپايگاني کسیکه روزه قضا بر ذمه دارد می تواند نذر کند که روزه بگیرد و صحیح است. جامع الاحکام، 1385، ج1،ص139، س495 آیت الله فاضل لنكراني الف: بلی مشروط به اینکه برای نذر زمانی را تعیین کند تا آن زمان بتواند روزه های واجب خود را بگیرد. ب: بلی استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات آیت الله مكارم شيرازي نذر در این مورد اشکال دارد. استفتائات جديد، 1384، ج2،ص151، با استفاده از س 436 https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ ورود حائض به حرم امامان (علیهم السلام)  پرسش . حكم رفتن زن حائض به حرم امامان (علیهم السلام)  چيست؟ همه مراجع (به جز بهجت، صافى و وحيد): عبور از حرم مطهر امام معصوم براى زن حائض اشكال ندارد؛ ولى بنابر احتياط واجب نبايد در آنجا توقف كند. آيه اللّه  بهجت: جايز نيست زن حائض به حرم امام معصوم وارد شود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).آيه اللّه  صافى: احتياط واجب آن است كه زن حائض به حرم امام معصوم وارد نشود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).[3] آيه اللّه  وحيد: توقف در حرم امام معصوم براى زن حائض جايز نيست و احتياط واجب آن است كه از يك در وارد و از در ديگر خارج شود.[4] تبصره . مقصود از حرم امام(ع) كه توقف زن حائض در آنجا ممنوع است، همان محدوده اى است كه ضريح امام(ع) در آنجا قرار دارد. بنابراين حياط، صحن و خانه هاى اطراف حرم را شامل نمى شود. https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅سوال: الف) لباس ها و وسایلی که بر اساس نیاز خریده و از آن استفاده کرده ایم، اگر پس از استفاده و قبل از سال خمسی از آن بی نیاز شدیم، آیا متعلّق خمس واقع می شود؟ ب) در صورتی که بعد از سال خمسی از آن بی نیاز شویم حکم چگونه است؟ امام خمینی(ره): الف و ب) بنابر احتیاط واجب خمس دارد. (تحریرالوسیله، ج1، ص 395 م 16) آیة الله اراکی(ره): الف و ب) بنابر احتیاط واجب خمس دارد. (المسائل الواضحه، 1372، ج1، ص 309، م 1813) (استفتائات، 1373، ص 63، س 5) آیة الله بهجت(ره): الف و ب) اگر یک سال خمسی کلاً از نیاز و معرضیت برای استفاده بیفتد، خمس دارد علی الاحوط. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله تبریزی(ره): الف و ب) لباس ها و وسایل مزبور خمس ندارد و چه قبل از سال خمسی از آن بی نیاز شود یا بعد از سال خمسی، بلی اگر آن وسایل را به قیمت زیادتر از قیمت خرید بفروشد ما به التفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید ربح سال فروش حساب می شود و چنانچه در موونه سال فروش صرف نشد باید تخمیس شود. والله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): در هر دو فرض مذکور، خمس تعلق نمی گیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)  آیة الله خوئی(ره): الف و ب) ظاهر، عدم وجوب خمس است و فرقی نمی کند بعد از گذشت یک سال از آن بی نیاز شود یا در بین سال. (منهاج الصّالحین (العبادات)، 1410هـ ق، ج1، ص 322، م 1223) آیة الله سیستانی(دام ظلّه): الف) اگر در میان احتیاج از آن شیء بر طرف شد و شیء از چیزهایی باشد که معمولاً برای سال های بعد کنار گذاشته می شود مانند لباس تابستانی و زمستانی، بنابر ظاهر خمس آن واجب نیست ولی در غیر این اشیاء پرداخت خمس، بنابر احتیاط، واجب است. ب) لازم نیست خمس آن را بدهد. (منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج1، ص 397 و 398، م 1223) (توضیح المسائل 1425 هـ ق، ص 342، م 1751) آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): الف) پس از بی نیازی از مال، باید یک سال بگذارد تا آن مال متعلق خمس شود. ب) پس از گذشت یک سال از تاریخ بی نیازی آن مال متعلق خمس است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): الف) بلی بنابر احتیاط واجب خمس دارد. ب) در این صورت خمس ندارد. والله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله فاضل لنکرانی(ره): الف) بلی باید خمس آن پرداخت شود. ب) در فرض سوال خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم) آیة الله گلپایگانی(ره): الف) باید خمس آن را بدهد. ب) خمس ندارد. (توضیح المسائل، 1372، ص 303، م 1790) آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): الف) خمس ندارد. ب) در این صورت نیز خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)  آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): الف) در فرض سوال، متعلق خمس است. ب) در فرض سوال متعلق خمس نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)  آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه): الف و ب) ظاهر، عدم وجوب خمس است و فرقی نمی کند بعد از گذشت یک سال از آن بی نیاز شود یا در بین سال. (منهاج الصالحین، 1386، ج 2، ص 354، م 1223) (توضیح المسائل، 1379، ص 523، م 1798) https://eitaa.com/fiqhe_karbordi