✅ ختنه کردن فرزندان
⚡️سوال :آیا ختنه کردن واجب است؟ آیا والدین در این زمینه تکلیفی دارند؟
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
واجب نیست، ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ، ولیّ کودک، او را ختنه کند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است، اما چنانچه ولی کودک میداند اگر بچهاش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمیشود، بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بر والدین واجب نیست، هر چند مطابق احتیاط بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است، ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب میشود.
#
#ختنه
@fiqhe_karbordi
#وضو
#عدم_شستن_قسمتی
✅ علم به عدم شستن قسمتی از یک عضو بعد از اتمام آن
اگر در وضو بعد شستن کامل یک عضو به قسمتی از آن آب نرسیده باشد وظیفه چیست ؟ آیا شستن همان قسمت کافی است یا باید ادامه آن را تا پایین عضو بشوید؟
آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)
رعایت ترتیب از بالا به پایین نیز لازم است.
آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)
همان نقطه را بشوید کافی است.
آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)
بسمه تعالي. قسمتهاي زيرين آن را هم بايد بشويد.
آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
همان قسمت را به صورت طولی تا پایین دست بشوید کافی است.
آیت الله صافی (دام ظله العالی)
چنانچه موالات باقی باشد همان قسمت را از بالا به پایین بشوید اگر چه بعید نیست شستن همان مقدار به قصد وضو کافی است.
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
شستن همان قسمت کافی است.
آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
اگر موالات بهم نخورده است و اعضا خشک نشده است بشوید و بعد ادامه دهد کافی است.
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
باید قسمتهاي زیر آن را تا سر انگشتان بشوید.
استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات
#وضو
#عدم_شستن_قسمتی
#
@fiqhe_karbordi
#حیض
#تحقق_عادت
✅ ملاک تحقق عادت از جهت زمان
الف) آيا براي تحقق عادت وقتيه و عدديه تساوي دو حيض از جهت زماني معتبر مي باشد؟ به طور مثال روز اول ماه ساعت هشت صبح حیض شود و ساعت هشت صبح روز هشتم ماه پاک شود و ماه دوم نیز مانند ماه قبل خون ببیند.
ب) تفاوت كم از حيث زماني، چند دقيقه يا چند ساعت باشد به تحقق عادت (وقتيه يا وقتيه و عدديه) ضرر نمي زند؟
امام خمینی (رحمة الله علیه)
الف و ب)در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است و اما تفاوت کم مضر نیست.
العروةالوثقی، ج1، ص228، م14
آیت الله اراکی (رحمة الله علیه)
الف و ب) در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است اما تفاوت کم مضر نیست.
العروةالوثقی، ج1، ص228، م14
آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)
الف و ب) گرچه براي تحقّق عادت وقتيّه و عددّيه تساوي دو حيض از نظر عدد و وقت معتبر است ولي تفاوت كم همچون يكي دو ساعت مضرّ به آن نمي باشد.
آیت الله خویی (رحمة الله علیه)
الف و ب) در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است؛ اما تفاوت کم مضر نیست.
العروةالوثقی مع تعلیقه، ج1، ص216، م14
آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)
الف و ب) اگر در یک ماه صبح حیض شود و ماه دیگر همان روز بعد از ظهر حیض شود، صاحب عادت وقتیه محسوب میشود.
استفتائات، ج1، ص 62، س 172
آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)
الف) برای استقرار عادت عددیه یک سوم یا یک چهارم روز تفاوت باشد، ضرر می زند. مگر آن که در عرف بانوان با وجود این مقدارِ زیادی، باز هم دو حیض مثل هم شمرده شود.
برای استقرار عادت وقتیه به اندازه یک سوم یا یک چهارم روز یا کمتر تفاوت باشد، به طوری که این مقدار تفاوت در عرف بانوان معمول است، ضرر نمی زند و بیشتر از این مقدار ضرر می زند.
توضیح المسائل جامع، ج 1، ص168، م 517 و 519
ب) معيار عرف است.
آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
الف و ب) همین که در وقتیه شروع عادت و در وقتیه و عددیه شروع و پایان عادت در روز معینی باشد ـ ولو در ساعات متفاوت ـ این عادت محقق می شود.
آیت الله صافی (دام ظله العالی)
الف) بلی جهت تحقق عادت وقتیه تساوی عرفیه معتبر است.
ب) ولی تفاوت چند دقیقه یا چند ساعت مضر برای تحقق نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
الف و ب) تساوي بين دو زمان خونريزي بايد به نحوي باشد كه عرف با كمي مسامحه آنها را مساوي بداند و ظاهراً اختلاف يكي دو ساعت حتي سه ساعت هم مضر نيست ولي بيش از اين مقدار اختلاف مضر است.
آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
الف و ب) در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است اما تفاوت کم به گونه ای که از نظر عرف تفاوت محسوب نمی شود، مضر نیست.
العروةالوثقی، ج1، ص228، م14، پاورقی 3
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
الف و ب) تساوی لازم است اما چند ساعت تفاوت اشكال ندارد.
با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات
آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
الف) برای استقرار عادت تساوی دو حیض لازم است ولی تفاوت کم مضر نیست.
التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص 65، م 14
ب) بستگي به نظر عرف دارد و تا حدود بيست دقيقه مضرّ نيست.
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
الف) تساوی دو حیض لازم است.
ب) ده دقیقه تا نیم ساعت اشکال ندارد.
استفتاء شفاهی از دفتر معظم له
#حیض
#تحقق_عادت
#
@fiqhe_karbordi
#حیض
#تحقق_عادت
#وقتیه
#پاکی_یکسان
✅ استقرار عادت وقتیه با پاکی یکسان
زنی که پاکی بین دو حیض او عدد منظمی باشد مثلاً هر بیست روز پاکی، مجدداً خون حیض می بیند، آیا این زن دارای عادت وقتیه می باشد؟
آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)
بسمه تعالي. اگر عادت او ده روز باشد صاحب عادت وقتيه و عدديه است و اگر كمتر از ده روز و عدد معيّن باشد، صاحب عادت عدديه است.
آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)
صاحب عادت وقتیه محسوب می شود.
آیت الله سبحانی (دام ظله العالی)
اگر تعداد روزهای خون دیدن و همچنین روزهای پاکی یکسان باشد مثلاً 5 روز خون میبیند و 15 روز پاک است و به همین ترتیب مجدداً پس از 5 روز خون دیدن 15 روز پاک است، صاحب عادت وقتیه محسوب میشود.
استفتائات، ج1، ص 64، س 180
آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)
اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت باشد به طوری که بعد از هر 28 روز حتما خون دیدن شروع می شود عادت وقتیه محسوب می شود و اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت نیست فقط تعداد روزهای پاکی ثابت باشد عادت وقتیه محسوب نمی شود.
لازم به ذکر است در صورتی که جمع خون و پاکی عددی نزدیک به 30 باشد، صاحب عادت وقتیه میشود، اما اگر جمع خون و پاکی به مقدار قابل توجهی کمتر یا بیشتر از 30 روز باشد با دو بار خون دیدن به این کیفیت صاحب عادت وقتیه نمیشود، مگر اینکه این کیفیت زیاد تکرار شود.
توضیح المسائل جامع، ج1، ص 169، م 521
آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
بله.
آیت الله صافی (دام ظله العالی)
بسمه تعالي. در فرض سؤال خانم مذكوره داراي عادت وقتيه است.
آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
خير اين زن داراي عادت وقتيه محسوب نمي شود مگر آنكه بيست روز، زمان معيني باشد از حيث شروع و ختم.
(یعنی اگر هم روزهای پاکی و هم روزهای خون دیدن در هر دو ماه مساوی باشد زن صاحب عادت وقتیه – عددیه محسوب میشود و اگر فقط پاکیها یکسان است مضطربه است).
استفتاء شفاهی از دفتر معظمله
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
داراي عادت وقتيه است.
آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
بسمه تعالي.خير، عادت به حساب نمي آيد.
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
تنها در صورتی که مجموع پاکی و خون او 30 روز شود، دارای عادت وقتیه است، یعنی 20 روز پاکی و 10 روز خون.
استفتاء شفاهی از دفتر معظم له
#حیض
#تحقق_عادت
#وقتیه
#پاکی_یکسان
#
@fiqhe_karbordi
✅حکم استفاده از فیلترشکن
⚡️سؤال: استفاده از فیلترشکن چه حکمی دارد؟
جواب: تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی است و تخلّف از مقررات جایز نیست.
📚استفتائات مقام معظم رهبری
📌حالا باید به این سوال پاسخ داده شود که تکلیف قانونی استفاده از فیلترشکن ها چیست؟!
👈در ماده ۲۵ قانون جرایم رایانهای، ” تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده ها یا نرمافزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه ای به کار میرود ” جرم محسوب گردیده است. ولی در همین قانون اشارهای به بهرهگیری و استفاده از این مدل نرمافزارها نشده است.
بنابراین، کاربران VPN و نرمافزارهای تغییرIP مجرم شناخته نمیشوند. در قانون جرایم رایانهای هم جرم انگاری دقیقی در برابر این موضوع مطرح نگردیده است..
#فیلتر_شکن
#فیلترشکن
@fiqhe_karbordi
✅ حکم نقاء متخلل در حیض
⚡️سوال: نقاء متخلّل یعنی چه و وظیفه زن در این ایام چیست؟
♦️پاسخ:
چنانچه خانمی حداقل سه روز اول حیض را به طور متوالی خون دیده و پس از آن پاک شود و دوباره خون ببیند و ... و مجموع خون هایی که دیده شده و پاکی وسط روی هم از ده روز بیشتر نشود، به روزهایی که در وسط پاک است، نقاء متخلّل گفته می شود.
بنابر این نقاء متخلّل با پاکی بین دو خونی گفته می شود که یک حیض به حساب می آیند. [1]
آیات عظام: امام، رهبری، بهجت، فاضل، خویی، وحید، نوری و مظاهری: روزهای پاکی هم حیض است و احکام حائض بر این زن، بار می شود.
آیات عظام: مکارم و زنجانی: روزهای پاکی، حیض نیست بلکه طُهر است و فقط روزهایی که زن خون دیده، حیض است.
آیات عظام: سیستانی، گلپایگانی و صافی: احتیاط لازم آن است که خانم، روزهایی که در وسط پاک بوده، تروک حائض و اعمال طاهر را انجام دهد. [2]
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 444.
[2]. توضیح المسائل مراجع، م 444؛ کتاب احکام بانوان، واحد پاسخگویی به سوالات جامعه الزهرا (س)، ج 2، ص 46؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 356؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 1، ص 79، م 221؛ عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، ص 250، م 18.
#حیض
#نقاء_متخلل
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ استفاده از سرمه در مقابل نامحرم
⚡️سؤال: آیا سرمه چشم از چیزهایی است که باید پوشیده شود؟
♦️پاسخ:
❗️آیات عظام امام خمینى، خامنهاى، فاضل و وحیدخراسانی: اگر عرفاً زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.[1]
❗️آیت الله سیستانی: سرمه چشم اشکالی ندارد به شرطی که در حرام نیفتد و قصد جلب توجه مردان در کار نباشد.[2]
❗️آیات عظام مکارم و نورى: پوشاندن آن واجب نیست.[3]
❗️آیت الله بهجت و آیت الله صافى: زینت محسوب مىشود و باید پوشانده شود.[4]
❗️آیت الله تبریزى: اگر نزد زنان کهنسال و یا نزدیک به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نیست و در غیر این صورت باید پوشانده شود.[5]
[1]) آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1707 و دفتر: آیات عظام امام خمینى، آیت الله وحید خراسانی و حضرت آیت الله خامنهاى.
[2] سیستانی، سید علی،الفتاوى المیسرة، ص 430، سوال: من المألوف هذه الأیام أن تضع المرأة الکحل فی العینین والمکیاج على الوجه وتلبس الخاتم والقلادة والسوار للزینة ثم تخرج أمام الناس فی الأسواق والشوارع ؟
- لا یجوز لها ذلک إلا فی الکحل والخاتم بشرط أن تأمن من الوقوع فی الحرام ولا تقصد بها إثارة الرجال الأجانب .
[3]آیت الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 542 و 500؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج 1، س 802 .
[4]دفتر: آیت الله بهجت و آیت الله صافى. به نقل از پرسمان.
[5]آیت الله تبریزى، صراط النجاة، ج 1، س 882 و 883.
#سرمه
#زینت
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅ پلاستیک کشیدن به میت زیر کفن
⚡️سوال: آیا غاسل می تواند تمام بدن میّت یا بعض از آن را (ناف تا زانو) در پلاستیک بپیچد و سپس کفن کند؟
آیة الله بهجت (ره):
مانعی ندارد اگر جهتی عقلایی دارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
مانعی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
بدون ضرورت نباید به بدن میّت پلاستیک بپیچند. والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
در صورت ضرورت اشکالی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
فقط در صورت اضطرار، اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
#کفن
#میت
بسم الله الرحمن الرحیم
بحثمون درباره ی استحاضه بود
گفتم که خون استحاضه معمولا سرد و زرد و رقیق و بدون سوزش و فشار هست
و اگر خونی که از خانم خارج میشه خون حیض نفاس و زخم نباشه،خون استحاضه هست
استحاضه سه قسم داره
قلیله
متوسطه
کثیره
برای تعیین نوع استحاضه حتما و حتما باید از پنبه استفاده کنید
استفاده از دستمال کاغذی و چیزایی شبیه آن اصلا درست نیست
خانمی که استحاضه هست باید حتما اختبار کنه
حالا اختبار یعنی چی
یعنی مقداری پنبه مثلا اندازه ی فندقی که پوست داره برمیدارید و اون رو در ابتدای فرج قرار می دید
به این کار اختبار میگن
به اندازه ی یک ریزش خون صبر می کنید یعنی اونقدری که اگر خونی باشه خارج بشه بعد پنبه رو بر میدارید
اگر فقط سطح رویی پنبه آلوده شده بود
نوع استحاضه قلیله است
این اختبار باید بعد از دخول وقت نماز انجام بشه
یعنی وقتی که اذان داده شد
وظایف قلیله
تطهیر و آب کشیدن ظاهر فرج
تعویض پنبه
وضو برای هرنماز
که البته در تعویض پنبه اختلاف نظر مراجع رو داریم
به رساله ها مراجعه کنید
اون پنبه ای که برای اختبار استفاده شده بود اگر از روی اون نفوذ کرده و از زیر پنبه بیرون زده
نوع استحاضه متوسطه میشه
وظایف متوسطه
همان کارهایی که قلیله انجام می داد رو باید انجام بده
علاوه بر اون ها باید غسل هم بکنه
مثلا ساعت 9 صبح احساس کرد که استحاضه ش متوسطه شد
برای نماز ظهر باید غسل انجام بده و بعد از غسل تحفظ کنه
یعنی جلوی بیرون اومدن خون رو با پنبه بگیره،بعد وضو بگیره و نماز بخونه
و برای نماز عصر فقط دوباره وضو بگیره
حالا اگر اون پنبه ای که استفاده کرده،علاوه براینکه خون ازش رد شده حتی انقدر زیاد بوده که به نوار یا حالا پارچه ای که داشته رسیده،نوع استحاضه کثیره میشه
برای استحاضه کثیره باید علاوه بر اعمال قلیله،برای هر نوبت نماز غسل هم بکند
یعنی برای نماز صبح یک غسل
نماز ظهر و عصر یک غسل
نماز مغرب و عشا هم یک غسل
غسل استحاضه طبق نظر آقایان مکارم صافی گلپایگانی خویی سیستانی نیاز به وضو نداره
خانم مستحاضه برای هر کاری که مشروط به طهارت هست باید غسل کند یا وضو بگیرد
مثلا اگر برای نماز غسل کرده و وضو گرفته و نماز خوانده بعد نماز نمی تواند به خط قرآن دست بزند و برای مس قرآن باید دوباره غسل کند و وضو بگیرد
البته اگر استحاضه اش متوسطه یا کثیره باشه
برای قرائت سوره های سجده دار رفتن در مساجد جایز هست
اما طبق نظر آقای مکارم و اراکی باید غسل نمازش رو انجام داده باشه
نزدیکی کردن زن مستحاضه یا در وقت نماز هست
که نیاز به غسل جدید نداره
یعنی اگر بعد از اذان صبح غسل کرد و نماز خواند و بعد تا قبل از طلوع خورشید خواست نزدیکی داشته باشه،نیاز به غسل جدید نداره
البته بعد عمل نزدیکی غسل جنابت رو باید انجام بده
اما اگرهمین خانم بعد طلوع آفتاب تا اذان ظهر میخواد نزدیکی داشته باشه،باید اول غسل استحاضه ی کثیره یا متوسطه رو انجام بده بعد نزدیکی داشته باشه،بعد از اون غسل جنابت انجام بده
خانم اگر نمیتونه وارسی کنه مثلا مشکلی داره که نمیتونه پنبه رو جلوی فرج قرار بده باید به اونچه یقین داره عمل کنه
اگر بین دوتا نماز پنبه ای که برای تحفظ گذاشته،به هیچ وجه آلوده نشه وضویی که گرفته باقی است و لازم نیست دوباره وضو بگیره
بعد از وضو هم باید مبادرت به نماز داشته باشه
یعنی تا وضو گرفت سریع بره سراغ نماز
حتی نباید تا آشپز خونه بره مثلا غذا رو هم بزنه
که در اینصورت دوباره باید بره وضو بگیره و اگر باید غسل میکرده .غسل کنه
مگر اینکه بدونه فعلا خونی خارج نمیشه
حالا اگر از خون استحاضه پاک شد آیا غسل نیاز داره؟؟؟
اگر استحاضه متوسطه هست یا کثیره باید بعد از پاک شدن غسل کند
یعنی ساعت 10 صبح از خون استحاضه ی کثیره پاک شده برای ظهر ولو اینکه پاک هست باید بره و غسل کنه
اینم بگم که در استحاضه ی متوسطه ،هر وقت متوسطه بودنش شروع شد باید غسل کند و اگر ادامه داشت باید هر صبح غسل کند
مثلا اگر ساعت 5 بهدازظهر استحاضه ش متوسطه شد باید برای نماز مغرب و عشا بعد از اذان بره غسل کنه واگر ادامه داشت.فردا صبح برای نماز صبح دوباره باید غسل کند و باز اگر ادامه داشت،روز بعد برای نماز صبح باید غسل کند.
#حیض
#استحاضه
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅اگر روزهدار قبل از اذان ظهر، عازم سفر شود، ولی پیش از آنکه به حد ترخص برسد، وقت اذان فرا برسد، تکلیف او چیست؟
🔖حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در فرض سؤال که به حد ترخص نرسیده، باید روزه نگه دارد و روزهاش صحیح است.
🔖حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر هنگام اذان ظهر داخل شهر نبودید روزه صحیح نیست.
🔖حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر هنگام اذان ظهر در وطن نباشید، روزه باطل است.
🔖حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از ظهر از حد ترخص خارج نشده باشید، روزهتان صحیح است.
🔖حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
روزه شما درست نیست، بعداً قضای آن را به جا آورید.
#روزه
#حدترخص
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
✅استعمال اقسام آمپول و سرم در حال روزه
فتاوای مراجع عظام تقلید:
🔖آیات عظام: امام، سبحانی: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.
🔖آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: بايد روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.
🔖آیةالله العظمی اراكي: استعمال آمپولهايي كه تزريق مي شود، تقويتي باشد يا غيرتقويتي، و نيز سرم غذايي و تقويتي – چون در موارد مذكور أكل و شرب صادق نيست- اشكال ندارد.
🔖آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوداري كند و فرق بين آمپولها نيست، و اگر لازم شد و تزريق كرد، روزه او باطل نمي شود.
🔖آیات عظام: خوئي، تبريزي: آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جهت ديگر استعمال مي شود، براي روزه دار اشكال ندارد و بهترآن است كه از استعمال آمپولي كه بجاي دواء و غذا به كارمي برند، خودداري كنند.
🔖آیةالله العظمی بهجت: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند بلكه اجتناب خالي از وجه نيست ، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جهت ديگر استعمال مي شود، اشكال ندارد و اجتناب از آمپولي كه معلوم نيست از قسم اول باشد يا نه، لازم نيست.
🔖آیةالله العظمی امام خامنه ای: احتياط واجب آن است که روزهدار از آمپولهاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مىشود و نيز انواع سرمها خوددارى کند، لکن آمپولهاى دارويى که در عضله تزريق مىشود و نيز آمپولهايى که براى بىحسّ کردن به کار مىرود، مانعى ندارد.
🔖آیةالله العظمی سيستاني: آمپول و سرم روزه را باطل نمي كند هرچند آمپول تقويتي يا سرم قندي نمكي باشد و همچنين اسپري كه براي تنگي نفس استعمال مي شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمي كند و همچنين دارو در چشم و گوش ريختن روزه را باطل نمي كند اگر چه مزه آن به گلو برسد و اگر در بيني بريزد اگر به حلق نرسد روزه را باطل نمي كند.
🔖آیةالله العظمی وحید خراسانی: تزریق آمپولی که به جای دوا بکار می رود یا عضور ا بی حس می کند اشکال ندارد. و احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای آب و غذا بکار می رود خودداری کند.
🔖آیةالله العظمی شبیری زنجانی: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم و آمپولی که بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپول دوایی و آمپولی که كه عضو را بي حس مي كند؛ اشكال ندارد.
🔖آیةالله العظمی مكارم شیرازی: تمام انواع آمپولها دارويي يا تقويتي كه به صورت عضلاني تزريق مي شوند و همچنين تزريق عضلاني واكسن براي افراد روزه دار اشكالي ندارد ولي تزريق آمپولها و سرمهاي وريدي (که در رگ تزریق می شود) جايز نيست همچنین تزریق خون روزه را باطل می کند اما باید تا آخر روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید و احتیاطا قضای آن را نیر بجا آورد.
🔖آیةالله العظمی نوري همدانی: احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد و تزريق هيچ نوع آمپول ها روزه را باطل نمي كند.
🔖آیةالله العظمی مظاهری: تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دارو استعمال می شود اشکال ندارد ولی بهتر است که روزه دار از استعمال آمپول یا سرمی که به جای غذا بکار می رود خودداری کند.
#آمپول
#روزه
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi