eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.7هزار دنبال‌کننده
494 عکس
24 ویدیو
45 فایل
فرهنگستان علوم اسلامی قم @FOEQ_IR درگاه ارتباطی @A_b_a58 وبگاه Isaq.ir بله Ble.ir/Foeq_ir ویراستی Virasty.com/Foeq_ir چندرسانه ای: @Foeq_Media آموزش @Foeq_Educ انتشارات Tamadonenovin.ir 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند. 🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی: ▫️«اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند را در این زمینه از بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست.» (بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 «مکتب» پیش‌فرض‌های «علوم» را تحویل می‌دهد. 🔻 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ▫️ «هرگاه اصول استنباط احکام حکومتی بتواند نسبت بين احکام را ببيند، يعنی نظام احکام را ببيند، ولی نظام مستند به وحي، نه نظام برخاسته از قياس و استحسان _يعنی نظامي که استنادش را قاعده‌مند کند و بتواند تعبد قاعده‌مند را به تفاهم اجتماعی بکشاند_ در این صورت، طبيعی است كه می‌توانيم انسانيِ متناسب با اداره نظام را به دانشگاه بدهيم» (۱۳۷۴/۶/۳). ▫️ «اگر در توليد علوم همان راهی را برود كه ، پايه‏‌های تعريفی آن را در احكام توصيفی، تكليفی و ارزشی استنباط می‌كند، در اين صورت، رابطه بين حوزه و دانشگاه ديگر يك رابطه صوری نخواهد بود» (۱۳‌۷۹/۱۰/۶). ▫️ « انسانی حتماً می‌بايست از وحی اخذ شود و از احكام توصيفی و ارزشی و تكليفی گرفته شود» (۱۳۷۴/۴/۲۰). ▫️ « عبارت است از كلیه احكام توصیفی، دستوری، ارزشی». (۱۳‌۷۸/۳/۱۱) ▫️ «در ، یک دور کلام جدید دارید و یک دور هم فقه جدید دارید [و یک دور هم اخلاق جدید]؛ یعنی حکومتی و حکومتی [و حکومتی] در مکتب هست». (۱۳۷۸/۳/۱۸) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 سلسله نشست های فقه تحقق ▪️ فصل دوم/جلسه ششم 🔈 ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی عضو گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مدیر کارگروه فقه تقنین مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ▪️ موضوع ارائه: ▫️فقه تقنین تاریخچه، دیدگاه ها و رویکردهای ورود فقه در عرصه قانونگذاری ⏰ چهارشنبه 24 آبان 1402 ، ساعت 9:30 تا 11 📍 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات ، تهران ، اتاق استاد قاسمیان 🌐 دسترسی به محتوای نشست ها فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
📚 کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» (بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی) ✍️ پدیدآور: حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی الهاشمی 🔻درباره کتاب ▫️ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟ ▫️آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟ ▫️آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیات‌های موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ می‌گردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟ ▫️ عمده مخالفت‌ها نسبت‌به ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند. 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی ▫️«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانی‌اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به باشد و بخواهد جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میگیریم؟ این است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش است، مبنایش است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع و تردید و به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.» (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۳۸۸/۶/۸) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی» ▪️طرح راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی درمسیر تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻تجربه الگوهای مدیریتی و ایده‌های حکمرانی مشارکتی تحوّل علوم انسانی با حضور نمایندگانی از مراکز آموزشی وپژوهشی باسابقه درعرصه تحوّل علوم انسانی ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی مصباح یزدی رئیس شورای اسلامی‌سازی علوم انسانی موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) ▫️دکتررمضان علی‌تبارفیروزجایی دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▫️دکترعبدالله توکّلی معاونت پژوهش سابق پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ▫️دکترسیدمجتبی امامی معاونت پژوهش دانشگاه امام صادق‌(ع) ▫️دکترابولقاسم فاتحی ریاست پژوهشکده تحوّل علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی ▫️حجت الاسلام‌والمسلمین دکترعلیرضاپیروزمند ریاست مرکزمطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم مدیرگروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی 🔻ارائه مقالات 1️⃣الگوی حکمرانی مشارکتی در تحوّل علوم انسانی:مدیریت شبکه‌ای تحوّل علم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترمصطفی جمالی 2️⃣الگوی روابط میان«حاکمیت،مردم ونهادعلم»درتحوّل علوم انسانی حجت الاسلام احمدعابدی 3️⃣الگوی مدیریت راهبردی دانش ترازانقلاب اسلامی دکتراسماعیل شاطری زمان:پنجشنبه 25 آبان1402-ساعت 7:45 - 14 مکان: قم.ساختمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔗لینک مجازی ⬅️هماهنگی جهت حضور: 09122730138 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت|اندیشه منیر|
چکیده مقاله 🔻
🔰 چکیده مقاله الگوی حکمرانی مشارکتی در تحول علوم انسانی «مدیریت شبکه ای تحول علم» 🔻ارائه کننده: ▪️حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی ✅جهت ارائه در گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی»/ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻متن چکیده ▫️ بر همه اندیشمندان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پوشیده نیست که افق حرکت انقلاب اسلامی، افق دستیابی به است و لزوم اتخاذ چنین افقی هم به جهت مبتنی بودن آن بر دینی خاتم، جامع و جهان شمول است و هم به جهت وقوع آن در عصری است که کفر پیچیده دنیای امروز علیرغم ادعای مدیریت جهانی بر مدار ارزش‎ها، فرهنگ و سبک زندگی غربی به فروپاشی تمدنی رسیده است و لذا برای پاسخ به نیاز بشر امروز باید اسلام بالنده و تمدنی به میدان بیاید. حال با ورود انقلاب اسلامی در چهل سالگی دوم خود لازم است با باز دقیق این تمدن نوین، زمینه طراحی دستیابی به آن فراهم گردد که در کانون این نقشه، تحول علوم انسانی جای می‎گیرد. ▫️مدیریت در طول چند دهه انقلاب در قالب‎های مختلف همچون انقلاب فرهنگی، اسلامی شدن دانشگاه‎ها ، نهضت نرم افزاری و... پیگیری شده است. پرواضح است که متناسب با بلوغ انقلاب اسلامی، هم فهم این مسئله و هم ارائه راهبردها و راهکارهای سیاستی و برنامه‎ای در زمینه دستیابی به علوم انسانی اسلامی از اجمال خارج شده و بسط پیدا کرده است. ▫️با مرور تجربه 40 سال اول به خوبی روشن می‎گردد، تحول در علوم انسانی تنها در سایه و تعامل جدی بین «مردم، حلقه‎‏های میانی(نخبگان) و حاکمیت» رخ خواهد داد و در این میان نقشی اساسی در ایجاد این همگرایی و تعامل در ایجاد تحول علوم انسانی و دستیابی به شبکه علوم انسانی و به تعبیر رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب علمی دارد. ▫️این مقاله در ابتدا بصورت اجمالی به طرح الگویی جامع می‎پردازد که براساس آن بتوان تمامی مولفه‎های تاثیرگذار در امر تحول را بررسی نموده و نحوه مشارکت «مردم، نخبگان و حاکمیت» را در سه عرصه « فرهنگ سازی، ظرفیت سازی، مفهوم سازی» به گونه‎ای ترسیم نماید که تاثیر هر کدام به خوبی ملاحظه گردد و مدیریت شبکه‎ای تمامی فعالیت‎ها در عرصه تحول را تنها الگوی مشارکت حداکثری مطرح می‎کند. ▫️علی القاعده این الگوی حکمرانی باید بتواند با «مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی» مناسبی به صورت مشارکتی از تمامی ظرفیت‎های مردم، نخبگان و مراکز حاکمیتی (اعم از؛ مراکز «آموزشی، پژوهشی و فرهنگی» در سه عرصه « مفهوم سازی، ظرفیت سازی، فرهنگ سازی » در تحول علوم انسانی استفاده نماید. شکل دهی نهاد علم تمدن ساز ( به جای سه طیف مراکز علمی حوزوی، دانشگاهی و حاکمیتی) از طریق ‎ای «آموزش ، تحقیقات و فرهنگ سازی» تنها مسیری است که می‎توان از تمامی ظرفیت‎های علمی‎-فرهنگی کشور در راستای تحول علوم انسانی و ایجاد انقلاب علمی استفاد نمود. 🔗 صوت ارائه فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 چکیده مقاله الگوی روابط میان «حاکمیت، مردم و نهاد علم » در تحوّل علوم انسانی 🔻ارائه کننده: ▪️حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی ✅جهت ارائه در گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی»/ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻متن چکیده ▫️تولید علوم انسانی اسلامی شرط رسیدن به است، با توجه به رویکرد اساسی انقلاب اسلامی در مشارکت دهی هر چه بیشتر عامه در عرصه های اجتماعی، استفاده از ظرفیت و ارتباط «حاکمیت، علم و مردم» در تولید علوم انسانی اسلامی ضروری به نظر می رسد. طبیعتا، این ظرفیت طی مراحلی به فعلیت رسیده، عملیاتی می گردد، طراحی که بیان کننده روابط میان این سه نهاد باشد، گام نخست در این فرآیند است. ▫️الگوی پیشنهادی در این مقاله یک الگوی 21 متغیره است که در صورت نیاز می تواند بصورت منطقی افزایش پیدا کند و زیرساخت قابل اطمینانی برای «همدلی، همفکری و همکاری» برای نهادهای فوق بوجود آورد. ▫️این مقاله که از سوده برده است با تعریف هریک از متغیرها و ارزش گذاری بین آنها مبتنی بر فرهنگ و ارزش های الهی، روابط منطقی و منسجم بین آنها را در الگوی مورد نظر به نمایش می گذارد. 🔗 صوت ارائه فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
چکیده مقاله 🔻
🔰 چکیده مقاله ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلام؛ مبتنی بر نظریه علم شناسی توحیدی 🔻ارائه کننده: ▪️دکتر اسماعیل شاطری احمدآبادی ✅جهت ارائه در گردهمایی نیم‌روزه کمیسیون«مدیریت تحوّل علوم انسانی»/ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻متن چکیده ▫️توسعه روزافزون انقلاب اسلامي و ظهور و بروز فرصت ها و تهديدات نو، پيچيده، ناشناخته و غيرقابل پيش بينی؛ ابعاد متعدد، متنوع و متفاوتی را فراروی جبهه انقلاب اسلامی قرار داده به گونه ای که ابتنا به دانش را امری لازم و ضروری برای ادامۀ حيات و بالندگی انقلاب اسلامی و شكل دهی به تمدن نوین اسلامی ساخته است؛ ▫️از سوی ديگر انقلاب اسلامی نمی تواند با دانش وارداتی غربی به اهداف خود برسد و تحول در آن امری گریزناپذیر است چرا كه اولاً دانش های موجود برای چنین هدفی ایجاد نشده و ثانياً مبناى آن نیز، مبناى غیرالهى، مادّى و غیرتوحیدى است؛ و با مبانى اسلامى سازگار نیست؛ اما دستیابی به چنین دانش هایی نیازمند بضاعت جمعی است که مبتنی الگویی مشخص و تحت مدیریتی منسجم و یکپارچه در تراز انقلاب اسلامی اقدام نمایند. ▫️ از این رو، محققین با بهره مندی از روش تحقیق تکاملی در یک چارچوب کلان ابتدا ابعاد متصور از مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلامی را تبیین و سپس با رویکرد استقرایی از تحلیل داده های کیفی مبتنی بر اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مرور ادبیات مدیریت راهبردی دانش و ... ؛ نسبت به تبیین مفاهیم، سازه ها، ابعاد، مولفهها و نظام موضوعات عرصه مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلامی در قالب الگو پرداخته و در نهایت الگویی سه وجهی در ابعاد سه گانه «آثار»، «فرایند» و «ارکان» که با مؤلفه های بُعد آثار: «تمدن سازی»، «جامعه سازی» و «خودسازی»؛ بُعد فرایند: «تولید دانش»، «توزیع دانش» و «کاربست دانش» و بُعد ارکان «ارکان جهت ساز»، «ارکان قابلیت ساز» و «ارکان اجرایی» تعریف می شوند را ارائه نموده اند. 🔗 صوت ارائه فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 رهبر معظم انقلاب: یکی از کارهای مهم آیت‌الله سید محمدحسین‌ طباطبایی در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه، جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی بود، کاری که امروز به آن نیاز داریم. 🔗 متن کامل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی چهار‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 در عرصه علم و پژوهش، باید را مبنای «عمل» قرار دهیم و درست کنیم. 🔻 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: ▫️«اگر با تمدّن غرب، درگیری تمدّنی داریم، بخشی از آن، درگیریِ علمی است؛ ما این عرصه را نمی‌توانیم با شعارزدگی تدارک کنیم. ما اگر به علم دست نیابیم، تحتِ تسخیر و سلطۀ آن‌ها قرار می‌گیریم. این مسئله شوخی‌بردار نیست! «العِلمُ سُلطانٌ». رهبر معظم انقلاب در این عرصه به‌درستی قائل‌اند که ما باید قلّه‌های علم را فتح کنیم و را پشت سر بگذاریم و به سمتی برویم که مثلاً در نیم قرنِ آینده زبان فارسی به زبان علمیِ حاکم بر جهان تبدیل شود. در آن صورت، غربی‌ها هستند که باید زبان فارسی یاد بگیرند تا به علم روز برسند. ▫️پس، ما باید دانش‌های پایه و دانش‌های طبیعی را ‌کنیم و آیندۀ علم را در اختیار بگیریم. در حوزۀ علوم انسانی هم قلّه‌ای که دنبال می‌کنیم تولید علم انسانی اسلامی است. ▫️به نظر من، دیدگاه رهبر بزرگوار انقلاب دربارۀ عرصۀ علم و پژوهش باید تبیین شود و . ممکن است کسی به‌لحاظِ مباحث نظری، نظریۀ متفاوتی داشته باشد، اما باید بر محور این بیانیه، اجماع درست شود و همه بپذیرند که در این چهارچوب پیش بروند؛ هم آن کسی که قائل به جهت‌داری علومِ طبیعی است، در عمل، از مبنای خودش باید عدول کند و به‌سمتِ این بیانیه بیاید، و چه آن کسی که قائل به بومی‌سازیِ علم طبیعی هم نیست باید بپذیرد که علوم طبیعی را بومی‌سازی کنیم.» 🔗کتاب عصر جدید فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰افتتاحیه اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی 🔻با حضور: ▫️حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ▫️حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی ریاست دانشگاه فرهنگیان استان قم زمان: ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ مکان: بلوار شهید کریمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه (س) حضور در این مراسم برای دانشجو معلمانی که در دوره ثبت نام نکردند، بلامانع است. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 مقالات ارائه شده در نشست کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی 🔻ارائه دهنده: ▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم سه شنبه 23 آبان 1402 🔻متن چکیده ها
🔰مقاله اول: تحلیل و بررسی چالش ها و آسیب های روش شناختی فلسفه های انتزاعی در فرایند تولید و تحول علوم اسلامی ▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا خاکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ▫️ارائه شده در نشست کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی، هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی سه شنبه 23 آبان 1402 🔻متن چکیده : بشردر طول تاریخ جهت تفسیرکلان از عالم هستی به فلسفه ها پناه برده است و برخی از فلسفه ها، فراتر از تفسیر و کشف عالم، به دنبال تغییر آن نیز بوده اند و برخی از فلسفه ها در فرآیند امتداد اجتماعی خود، توانسته اند در تغییرات اجتماعی و مهندسی آن و تولید علوم کاربردی، نقش اساسی ایفاء کنند.اما تفسیرکلان و قاعده مند از هستی و تئوریره کردن آن، بدون تمسک به منطق و روش تولید «مفاهیم، تعاریف،احکام» کلان و خرد امکان پذیر نیست، قطعا به فراخور اهداف هر دستگاه فلسفی، متد و منطق آن نیز متغیر خواهد بود. البته امتداد اجتماعی فلسفه ها نیز بدون علوم کاربردی و تولید شبکه هماهنگ مفاهیم و تعاریف کاربردی، نمیتواند به تئوریزه کردن پدیده ها اقدام کند. لذا فرآیند تولید مفاهیم و تعاریف کاربردی نیز مستلزم کاربست روش و منطق متناسب است. اما مساله این است که کدام منطق و روش، ظرفیت تولید مفاهیم و تعریف کلان فلسفی و نیز مفاهیم وتعاریف کاربردی، جهت تئوریزه کردن واقعیت و تولید علوم و در نتیجه امکان مهندسی را دارا هست؟آیا منطق صوری،چنین ظرفیت و کارآمدی را داراست؟ در این پژوهش براین امر تاکید میشود که منطق صوری، با کاربست «روش کلی نگری» در فرآیند کشف ذات پدیده ها،خصوصیت پدیده ها را در فرآیند سه مرحله ای «انتزاع، اندراج، انطبابق» درسه سطح «مفاهیم، تعریف، احکام کلی» حذف کرده و به شناخت کلی و انتزاعی از واقعیت بسنده کرده است و اساسا خود را عهده دار کشف روابط و نسبت پدیده نمی بیند. در نتیجه فاقد ظرفیت فلسفی و روشی در تئوریزه کردن پدیده های متغیرعالم بوده و نمتواند فراتر از تفسیر انتزاعی،به تفسیر معطوف به تسخیر و مهندسی عالم اقدام کند لذا فاقد کارآمدی لازم در تولید علوم اسلامی می باشد. کلیدواژه : منطق صوری،کل نگری، ذات نگری، کلی نگری، انتزاع، تئوریزه کردن فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰مقاله دوم: امکان و مطلوبیت علم دینی از پایگاه اسلامی‌سازی ریاضیات علوم انسانی ▪️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ▫️ارائه شده در نشست کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی، هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی سه شنبه 23 آبان 1402 🔻متن چکیده : اسلامی‌سازی ریاضیات، به‌عنوان حلقه مفقوده در تحول علوم‌انسانی، از جمله منظرهایی است که در ذیل چارچوب نظری علامه استاد «سید منیرالدین حسینی الهاشمی» به اسلامی‌سازی علوم انسانی پرداخته است، چالش محاسباتی علوم انسانی مدرن، درحل بحران‌های اجتماعی، مسئله‌ای است که این نظریه‌پرداز را بر آن داشته تا علل ناکارآمدی علوم انسانی و اجتماعی مدرن را مورد تحلیل قرار دهد و آن را به کاربست ریاضیات «شی مجبور» در «موضوعات مختار» و دارای «فاعلیت» و «اختیار » مستند کند. با روش تحقیقات کتابخانه‌ای و مطالعات نظری، با تمرکز بر چالش‌های عینی، تلاش کرده در ذیل دستگاه فلسفی نظام فاعلیت،راهی برای قدرت محاسبه کمی‌ اختیار جامعه بازکند و بایستگی تأسیس ریاضیات اختیار را مورد تأکید قرار دهد، چرا که هر تحولی در نظریه‌های علوم انسانی، بدون تحول یا تأسیس ریاضیات آن، مانع تحقق عینی نسخه هایی آن علوم خواهد شد. تبعاً با تحقق ریاضیات اسلامی، شبکه تولید علوم انسانی اسلامی به بارخواهد نشست و امکان محاسبه کمی، میزان رشد و تکامل جوامع انسانی اسلامی را میسرساخته و قدرت «پیشبینی، هدایت، کنترل» جامعه و در نتیجه امکان مهندسی اجتماعی و تحقق تمدنی نوین اسلامی را ممکن خواهد ساخت. کلید واژه: ریاضیات اسلامی، فاعلیت، ریاضیات اختیار، ذات‌گرایی، ربط گرایی، مهندسی اجتماعی، شی مجبور. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 نخستین رویداد مسئله محور الهیات؛ گامی نو در راستای فهم پویایی دین 🔻با حضور: ▫️دکتر محمود واعظی ریاست محترم دانشکده الهیات و معارف اسلامی ▫️ دکتر محمد حسین طاهری پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات دولت 🎙موضوع ارائه: نقش الهیات در ظهور دولت مدرن ▫️جناب آقای محمدرضایی مدرس ایده پردازی، خلاقیت و مدیریت استراتژیک 🔻 زمان و مکان: 29 آبان 1402 - ساعت 9:30 صبح تالار شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 اساس علوم انسانی را باید در قرآن کریم پیدا کرد. 🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی: ▫️«من درباره‌ی علوم انسانی گلایه‌ای از مجموعه‌های دانشگاهی کردم - بارها، این اواخر هم همین جور - ما علوم انسانی‌مان بر مبادی و با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان‌بینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر است. خوب، این نگاه، نگاه غلطی است؛ این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمه‌ای، بدون اینکه هیچگونه را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، میاوریم تو دانشگاه‌های خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم میدهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه‌های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی میتوانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آن‌وقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.» (در دیدار جمعی از بانوان قرآن‌پژوه کشور ۱۳۸۸/۰۷/۲۸) فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 حجت الاسلام علی محمدی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در دهمین نشست از پرونده "به قله نزدیکیم" در حسینیه هدایت /🗓دوشنبه ۲۲ آبان 🔻موضوعات مطرح شده: - مقدمه ای در باب مسئله پیشرفت و توسعه - بررسی منطق های مختلف یا فناوری های اجتماعی متفاوت در جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی برای مسئله حرکت عمومی 🎧 صوت 🖥 فیلم 📄متن کامل فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰برنامه نشست کمیسیون مدیریت اسلامی؛ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 🎙 همراه با توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیس مرکز مطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم با عنوان: "بازمهندسی نظام موضوعات علم بر اساس روش تحقیق تکاملی؛ پیش‌نیاز تحول در علوم انسانی (با تأکید بر حوزه ی مدیریت)" ▫️زمان: ۲۹ آبان ساعت ۱۴ ▫️مکان: دانشگاه امام صادق علیه السلام؛ سالن شهید صدر رحمه الله علیه 🔗حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 حجت الاسلام حسین مهدی زاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم: 🔻آیا آشفتگی نظام تعایش ایران حل ناشدنی است؟ انسان و نهاد اجتماعی‌ ایران، بازار نیست. ▫️شرایط امروز که همه ایستاده‌اند تا اقتصاد خوانده‌ها این مشکل را حل کنند، بسیار عجیب می‌نماید! مگر مسئله‌ای با این مختصات، فقط اقتصادی است؟! اقتصاد به معنای متعارف و امروزین آن چه مختصاتی دارد که فکر می‌کنیم، می‌تواند مشکلی با این عرض و طول را حل کند؟! ▫️عدم قدرت خرید، تورم کالای واسط (پول)، ناکارآمدی کارمند نظام دیوان دولتی و... فقط یک مشکل اقتصادی به معنای متعارف آن است؟ آیا این امور علامت‌های بالینی بیماری هستند یا علت بیماری؟! ▫️جامعۀ ایران تصمیم نگرفته که انسان و نهاد اجتماعی‌اش بازار باشد. مردم ایران حدود نیم‌قرن قبل، درحالی‌که تمدن مدرن دروازه‌های تمدن خود را به روی ایرانیان باز کرده بود، تصمیم گرفت که به آن پشت کند و باز هم مسیر مکتب اهل‌بیت(ع) را دنبال کند. ▫️حتی اگر آخوندها و مذهبی‌ها هم از متمایز بودن از دنیای مدرن دست بردارند و تصمیم بگیرند که جامعه را بازار کنند و سوداگری را عمومی، معلوم نیست که جامعه با آن همراهی کند! 🔻متن کامل 🔗 مجله خردنامه/شماره سوم فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: "در نگاه خوشبینانه، تنها ده درصد اهداف شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، محقق شده است." ▫️در گردهمایی کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانیِ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که مورخ 25 آبان 1402 برگزار شد؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه بیان نمودند که فعالیت انجام شده در رابطه با وظایف ده گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیار کم بوده و به نتیجه محسوسی متأسفانه نرسیده ایم. در یک نگاه خوشبینانه به فعالیت 14 ساله این شورا، تنها ده درصد از اهدافش محقق شده است. 🔗 متن کامل خبر 🔗 دریافت فایل صوتی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰همایش «توسعه و نظام اجتماعی» ▫️ نگرشی به مفهوم توسعه با هدف شناسایی ابعاد پنهان آن 🔻با حضور حجت الاسلام حسین مهدی‌زاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم) 🔻زمان و مکان ۳٠ آبان ماه، ساعت ۱٠ دانشگاه قم، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، سالن شهید صدر فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 گزارش هم اندیشی مراکز حوزوی و دانشگاهی درباره «چگونگی مدیریت تحوّل علوم انسانی» ▪️در این هم اندیشی که با حضور نمایندگانی از مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار شد، ابتدا نمایندگان به مسأله "مدیریت تحول علوم انسانی" پرداخته و ادامه تجربیات و ایده های مدیریتی خود را در رابطه با موضوع تحول علوم انسانی به اشتراک گذاشتند. 🔻حاضرین: ▫️ حجت السلام و المسلمین دکتر علی مصباح ▫️حجت السلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند ▫️دکتر رمضان علی تبار فیروجائی ▫️دکتر عبدالله توکلی ▫️دکتر سید مجتبی امامی ▫️دکتر ابوالقاسم فاتحی ▪️این میزگرد در قالب گردهمایی کمیسیون «مدیریت تحول علوم انسانی» در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تاریخ 25 آبان 1402 با مسئولیت فرهنگستان علوم اسلامی قم و مشارکت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار گردید. 🔗 متن خبر 🔗 صوت میزگرد فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات