eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
323 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
6️⃣4️⃣ بما هو مبین یا بما هو حاکم 🔸آیا امیرالمؤمنین علیه السلام مطالب داخل نامه مالک اشتر را بماهو حاکم نوشتند یا بماهو مبین شریعت الهی، این دو در درس ما فرق می‌کند، گاهی امام مبین شریعت هستند و از خودشان چیزی نمی‌گویند، 🔸 اما گاهی بماهو حاکم یا بماهو مصلح اجتماعی مطالبی می‌گویند لذا احکامش هم می‌شود احکام اجتماعی حکومتی، بنابراین برخی می‌گویند ما نیاز به سند نداریم چون احکامش عقلی عقلایی است و برخی می‌گویند نیاز به سند نداریم چون بما هو حاکم صادر شده است. 🔸ما هم یک مبنایی داریم که ادله‌ای که مفادش عقلی عقلایی است را نباید تعبدی کرد و از آن اطلاق‌گیری کرد، ما با این روشی که آقایان دارند که اطلاق و تقیید و عام و خاص من‌وجه مخالف هستیم و می‌گوییم برای اخبار غیر عقلی عقلایی است و اخبار عقلی عقلایی را باید با همان عقل و عقلا سنجید و دید که آیا اطلاق دارد یا نه. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 نسبت جریان قرآن‌گریان و انقلاب اسلامی؛ تقرب در زمان خفقان، تبعد در زمان آزادی سیاسی. 🔹 وجود تعبیر حکومت اسلامی در اساسنامه حزب ملل اسلامی و فدائیان اسلام. 🔻 قسمت ( 14 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 معنای انعطاف پذیری 🔹سر قضیه‌ی قصاص به ما اعتراض می‌کنند و فشار می‌آورند، سر قضیه‌ی دیه به ما فشار می‌آورند، سر قضایای گوناگون در مسائل مختلف به ما فشار می‌آورند؛ لذا ما تسلیم شویم؛ انعطاف به این معنا باشد. نه، این انحراف است؛ این انعطاف نیست. باید توجه کنیم، همان آیه‌ی شریفه‌ی «و إن تُطِع اَکثَر مَن فی الارض» این‌جا هم جاری است. 🔹نباید به خاطـر این‌که رادیوهای بیگانه و تبلیغات خصـمانه و اتاق‌های فکر دشمن و کمربسته‌ی علیه نظام اسلامی، راجع به فلان حکم، راجع به فلان مبنا اعتراض می‌کنند، فریاد می‌کشند، ما بیائیم بگوئیم حالا تجدید نظر کنیم برای این‌که با دنیا هماهنگ شویم؛ نه، این خطاست، این انحراف است؛ به این انحراف نباید دچار شد. 2️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 در دهه 20 و اوائل دهه 30 جریان قرآن‌گرایان دو فرد(خرقانی_شریعت سنگلجی) شاخص خود را از دست می‌دهد و چهره‌های(حکمی‌زاده-کسروی_برقعی) بعدی این جریان هم به دلیل افراطی بودن و انحراف شدید مورد اقبال جامعه نیستند. 🔹 در این مقطع زمانی آیت الله کاشانی به عرصه سیاست ورود می‌کند و حضور ایشان سبب سایه انداختن بر جریانات و گروه‌های دیگر می‌شود. 🔻 قسمت ( 15 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 نشست علمی «سیاست خارجی و تمدن» 🌸 از سلسله نشستهای علمی «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» 🔹 مشاهده آنلاين: dte.bz/224 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت هجدهم 🔷حوزه اسلامی سازی علوم انسانی بی ثمر مانده است !! 🔶 دانش های انسانی محصول یک تغیر در رویکرد الهیاتی و فلسفی بوده است 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 عالم دیگری که به مبارزه فکری با جریان قرآن‌گرایی پرداخته سید نورالدین هاشمی است، ایشان مناظره‌های مکتوبی با کسروی دارد که در کتابی به نام کسر کسروی چاپ شده. 🔹 چهره دیگر این جریان آیت الله طالقانی است که ایشان دارای گرایشات دیگری هم بوده‌اند از جمله گرایش به گفتمان انقلاب اسلامی. 🔻 قسمت ( 16 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
7️⃣4️⃣ لزوم بررسی سند عهدنامه 🔸با توجه به مطالبی که قبلا بیان شد، ممکن است کسی بگوید بررسی سند نامه مالک اشتر لازم نیست. 🔸اولاً اگرچه ما قبول داریم، ولی همه قبول ندارند و جلسه‌ی درس خارج هم جلسه‌ی استفتاء نیست بلکه جلسه‌ای است که باید اضربوا بعض الرأی ببعض صورت بگیرد. ثانیاً انسان یک مرتبه در عهدنامه یک عبارت می‌بیند و می‌خواهد بگوید امیرالمؤمنین هم این را فرمودند، اگر بگوییم عقلی عقلایی است، قابل قبول است، اما دیگر به حساب امیرالمؤمنین نمی‌توانیم بگذاریم چون هر حرف خوبی را امام نزده‌اند. این که ما بخواهیم به امام نسبت بدهیم باید سند درست باشد. 🔸من این حرف را فقط در این جا هم نمی‌گویم، صحیفه‌ی سجادیه هم همین‌طور است،یک مرتبه می‌خواهید به امام سجاد نسبت بدهیم، در این جا باید سند آن را درست کنید ولو از طریق بلندی متن و محتوا باشد. پس بررسی سند عهدنامه لازم است. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 آیا جریان قرآن گرایان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت تامین دغدغه‌ها و اهدافش، در انقلاب هضم شد یا هم‌چنان تمایز خود را حفظ کرد؟ 🔹 آیا امروز می‌توان از افرادی نام بُرد که متعلق به این جریان باشند و در این مکتب فکری سلوک کنند؟ 🔻 قسمت ( 17 ) قسمت پایانی ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 کرسی های بحث آزاد فقهی 🔹در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانک‌داری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانک‌داری وجود دارد؛ این‌ها را بایستی حل کرد؛ باید این‌ها را در بانک‌داری اسلامی - بانک‌داری بدون ربا - دید. 🔹کی باید این‌ها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسی‌های بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم - که مهمترین حوزه‌هاست - برآورده نشده است. 3️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 «قرآن‌شناسی سید محمد فضل‌الله» 🎙 🎬 برنامه «سوره» 🎬 «سوره، فصل قرآن کریم» 🔺 سید محمدحسین فضل‌الله از پایه‌گذاران جنبش شیعی دعوةالاسلامیة در عراق در کنار شهيد صدر و از مفسران نوگرای قرآن است. او بیش از فتاوای بحث برانگیز درباره‌ی وحدت مسلمین و زنان، با تفسیر «من وحی القرآن» شناخته می‌شود. 📌 بعد از مهاجرت به لبنان، فضل‌الله درس‌های تفسیر قرآن خود را برای گروهی از دانشجویان و طلاب علوم دینی آغاز کرد. این تفسیر به دلیل ارائه‌ی برداشت‌های نو و مفهوم‌یابی جدید از آیات قرآن به عنوان اثری متفاوت از سایر تفاسیر شیعی موجود تا آن زمان شناخته شد. فضل‌الله در این تفسیر رویکرد اجتماعی و سیاسی سیدقطب در «فی ظل القرآن» را دنبال کرد و همانند برخی معاصرانش چون علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن به قرآن را در پیش گرفت. 🆔 @fotooh1