45.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیه الله صادق آملی لاریجانی در باره اهمیت بازنگری در طب
علم دینی - آملی لاریجانی ۱۲-ژوئیهٔ-۲۰۲۰ ۱۲-۰۹-۳۸.pdf
4.57M
📜 سخنرانی آیتالله صادق آملی لاریجانی در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بینالمللی علوم انسانی علوم انسانی اسلامی (۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱)
🔍 عنوان: تغییر در علوم انسانی از طریق تغییر در راههای دستیابی به علوم
👈 در صفحۀ ۱۵، درباره رابطه متافیزیک با ریاضی و فیزیک صحبت میکنند.
👈 وقتی ریاضی و فیزیک هم متأثر از متافیزیک است، حساب مابقی علوم معلوم است.
🔻استاد رشاد در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه امام رضا(ع) تهران:
❇️ با علم سکولار و الحادی نمیشود زیستمومنانه داشت
◻️ صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست، ما به علم دینی احتیاج داریم، چراکه نمیشود با علم سکولار یا الحادی زیست مومنانه داشت. مسلمان نمیتواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد. ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که علوم انسانی حیات بشر را اداره میکند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره میکند.
◻️ در کشور ما علوم انسانی سکولار به شریعت اجازه نمیدهد که جامعه را اداره کند. عمده مسائل در دست متخصصان علوم انسانی است که غالباً هم انسانهای سالم و متدین هستند، اما با معارف دینی آشنایی ندارند که علوم انسانی اسلامی تولید کنند حوزه علمیه باید این کار را انجام دهد.
https://hawzahnews.com/xbkqC
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔶توصیه آیت الله بهجت (ره) به مطالعه کلام قبل از فلسفه و عرفان
🔸 استاد مفیدی
ایشان مکرر می فرمودند: علوم عقلی و فلسفه را طلبه نباید ابتدا به ساکن بخواند، مکرّر می فرمودند: اوّل باید در علم کلام صاحب نظر شوند تصوّراٌ و تصدیقاٌ، بعد علوم عقلی را بخوانند. در اینصورت استفاده می کنند و ضرر هم نمی کنند؛ یعنی طوری نباشد که وقتی کتابی را در فلسفه می خوانند فقط أخّاذ باشند(این تعبیر از من است) علی ایّ حال مصنّفِ کتاب مثلاً قوی است و ما تابع او بشویم، ولی اگر خودِ طلبه به میزان رسیده باشد، نظرش اجتهادی می شود، فکر می کند و مطالب را قبول می کند. پس فلسفه و عرفان بخواند ولی بعد از اینکه در کلام قوی و کامل شد. فلسفه را خودشان در نجف خوانده بودند و کتابهای را هم برای خواندن نام می بردند.
📚مصاحبه با مدرسه علمیه نورالرضا (ع) مشهد
amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-096-004-maktabah/q-tfs-096-004-maktabah-hm-00004.html
🏠https://eitaa.com/fotoooh
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱ اکتبرسال ۳۲۲
🏳رحلت ارسطو
🏳فیلسوف یونانی
💠رهبرانقلاب
‼️شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد که الان هم اوج آن است، عادی نبود. خواستند برای فلسفه اسلامی رقیب درست کنند؛ لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند. با غفلت حوزههای علمیه ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیطهای دانشگاهی اسم فلسفه برده میشود ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میفرود و تصوّر میشود اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست. زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلمهای عمده تبلیغاتىِ کمونیستها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ میگفتند اینها طرفدار منطق ارسطویی هستند! تا این حد فلسفه اسلامی از جمله منطق را ضدارزش کرده بودند. البته نمیگوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفه جدید شد، لابد با سیا ارتباط دارد؛ نه، اما امثال فروغی و دیگران که ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاشهایشان مشخص است، پیشروان این کار بودند! ۸۲/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔶 متخذ بودن مقولات ارسطوئی از لغت
🔸 شهید سید محمدباقر صدر (ره)
وهذه المقولات بأجمعها لا محصّل لها؛ فلا بُرهان على خارجيّة هذه الهيئات، بل يمكن أن يقدّم افتراضٌ آخر هنا مساوٍ للافتراض المذكور عند الفلاسفة، وهو أن تكون من خصوصيّات الصورة الذهنيّة، أي أنّ الإنسان حينما يتصوّر موجوداً خاصّاً مرتدياً قميصاً معيّناً يدمج نسبة القميص إلى المتقمّص ونسبة المتقمّص إلى القميص، ثمّ ينتزع منهما هيئةً خاصّة في صورته الذهنيّة ولا برهان على كون هذه الهيئة هي هيئته الخارجيّة.
ونتيجة هذا الكلام: أنّ المظنون كون مقولات أرسطو التي يقوم عليها هذا البحث مأخوذةً من اللغة لا من الواقع الخارجي، بمعنى أنّ العقل الأرسطي راجع (القاموس المحيط) فكتب المقولات، لا أ نّه راجع العالم الخارجي ثمّ دوّنها؛ إذ لم يستطع أحدٌ حتّى الساعة تحديد الميزان الذي توصّل أرسطو عبره إلى تعيين المقولات بهذه التي قدّمها منطقه، حتّى قيل- كما هو الرأي السائد عند الفلاسفة الذين يُحسنون الظنّ بالفلسفة-: إنّها بُنيت على استقراء «1» من الخارج، فيما نظنّ قيامها على استقراء من اللغة، فحيث وجدوا فيها التقمّص والتعمّم والتختّم و .. وضعوا مقولةً اخرى أسموها مقولة الجدة. ولعلّه لو لم تختزن اللغة مثل هذه الأوضاع والتراكيب اللغويّة لما كان هناك معنى لهذه المقولة.
📚 محاضرات تأسيسية(موسوعة الشهيد الصدر ج21)، ص: 180
🏠https://eitaa.com/fotoooh
هدایت شده از ان وعد الله حق
🔹واقعی یا فقط اسم؟
▫️در این اطلاعیه، از «طرح جامع حکمت و معرفت شیعی» گفته شده است. واژه «شیعی» معنای مشخصی دارد؛ یعنی آن چیزی که مستند به منابع عقیدتی شیعه است؛ مانند همه منابع روایی تشیع. برخی از منابع هم هستند که با استناد به این منابع روایی، قوام یافتهاند؛ مانند منابع تفسیری، فقهی، کلامی. مقصود از استناد هم اشاره به دو ویژگی است؛ استناد مستقیم به روایات، عدم تحمیل مفروضات پیشین بر اخبار اهل بیت(سلاماللهعلیهم)
▫️حال، اگر متفکری شیعه باشد، لیکن اندیشه او با استناد به منابع درجه اول عقیدتی تشیع قوام نیابد، بلکه از فلسفه، عرفان، علوم انسانی سایر نظامات فکری بهره بگیرد، آیا تفکر او را میتوان شیعی نامید؟ آیا کتاب او را میتوان شیعی نامید؟
▫️با این وصف، این طرح جامع را میتوان داوری کرد که؛ آیا تسمیه به عنوان شیعی، واقعی است با مراعات قواعد استناد و انتساب به منبع فکری تشیع؟ یا اینکه، صرفا تسمیهای است بدون مسمی با تحمیل مفروضات فلسفی و عرفانی؟
@monir_ol_din
درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی.pdf
904.1K
بازنشر؛ درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی https://eitaa.com/fotoooh🏠
هدایت شده از در مسیر فقاهت
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
سوال:
آیا عقل بر امام مقدم نیست؟ نسبت این دو چیست؟
جواب:
🔸 مخاطب حجت، عقل است و حجت، خودش را با عقل اثبات میکند، نه اینکه عقل، حجت را اثبات کند. یعنی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هیچ گاه منتظر نمیمانند تا یک فیلسوف استدلال بیاورد که این شخص پیامبر است، و بعد پیامبر بگویند اکنون نوبت من است. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خودشان عقل را اقناع میکنند. از این مطلب غفلت شده است.
🔹 برخی تصور میکنند که ما با عقل خود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را پیدا می کنیم! در حالی که پیامبر میآیند و عقل انسانها را بیدار میکنند، نه اینکه انسانها با عقلشان میفهمند که این شخص، پیامبر است.
🔸 بحث انکار عقل نیست، بحثِ از نسبت بین عقل و امام است. اگر عقل نبود، ما سرمایهای نداشتیم که آن را به انبیاء تسلیم کنیم؛ انبیاء بر عقل احتجاج میکنند و با او حرف میزنند؛ بنابراین اگر عقل نبود، انسان مخاطب انبیاء قرار نمیگرفت؛ چون انبیاء برای هدایت عقل آمدهاند. لذا امام، خودش سراغ عقل میآید و بر او احتجاج میکند و به او اثبات میکند که اگر میخواهی رشد کنی، باید دنبال من حرکت کنی؛ پس امام است که خودش را به عقل اثبات میکند.
📚 نهر عظیم: ص۱۷۵و۱۷۶.
#کلام
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی بود، یکی نبود، غیراز خدا هیچ کس نبود!