📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/452
صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/533
⬅️ ادامه دارد ...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971026-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
16.92M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
🎧 #صوت
🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971028-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
337.6K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
🔘 #خلاصه
🔘 #جلسه_ششم
🚩در این جلسه استاد پس از مقدماتی به تبیین ساختارهای شجره خبیثه (ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری) پرداختند.
🚩ابتدای جلسه به صورت خلاصه بیان شد که نظام اقتصادی مبتنی بر مبانی خداشناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی شکل می گیرد.
🚩براساس مبانی سرمایه داری، هدف فعالیت اقتصادی، حداکثرسازی منفعت مادی است.
🚩هر ساختار اقتصادی با سه عنصر هدف، مالکیت و اصل رفتاری معرفی می شود. در ساختار اقتصادی سرمایه داری، این سه عنصر بخش خصوصی سرمایه محور را ارائه می دهند.
◻️در درون این بخش خصوصی سرمایه محور رفتار و روابط هدفمند اقتصادی شکل می گیرد.
◽️هدفمند بودن یک رفتار یعنی این که رفتار در جهت اهداف برخواسته از مبانی باشد. به این رفتار رفتاری عقلایی می گویند.
◽️در نظام سرمایه داری، هر رفتاری که در جهت حداکثر نمودن منفعت مادی شخصی باشد، رفتاری عقلایی است و در غیر این صورت عقلایی نیست.
◻️اخلاق یک واژه ارزش محور است و بر این اساس اخلاق اقتصادی در نظام سرمایه داری متفاوت می شود.
◽️رفتاری از دیدگاه آنها اخلاقی است که منفعت مادی دنیایی کسانی افراد را افزایش دهد.
◽️به خلاف اخلاق در اسلام که رفتاری اخلاقی است که منفعت دنیایی اش به غیر برسد و منفعت اخروی اش به فرد برسد.
🔶در الگوی مصرف نظام سرمایه داری، مصرف باید به هدف حداکثر نمودن مطلوبیت و منفعت مادی شخصی باشد.
🔶در الگوی مصرف نظام اقتصادی اسلام، اعتدال در مصرف توصیه می شود. و اقطار یا اسراف هر دو حرام است. و اصلا منطق سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی، جایگاهی در اسلام ندارد.
🔷الگوی تولید و توزیع در نظام سرمایه داری مبتنی بر حداکثر نمودن سود مادی شخصی است.
◼️بازار در اقتصاد: به وجود آمدن عرضه و تقاضا برای یک شی در فرایند اقتصادی
◼️انواع بازارها:
◾️بازار پول: عرضه و تقاضا برای پول را بازار پول می گویند. قیمت پول بر اساس نرخ بهره بانکی مشخص می شود. ربایی که در نظام سرمایه داری گرفته می شود، قیمت و ارزش پول در بازار است.
▪️بانک: بانک نهادی است که پس انداز های مردم را دریافت می کند و به آنها بهره پرداخت می کند. همان پول را به متقاضیان وام می دهد و بهره بیشتری دریافت می کند. این نهاد براساس هدف نظام سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی صاحبان بانک شکل گرفته است.
▫️بانک ها بر مبنای گزاره «پول، پول می آورد» ابزار حساب جاری را به وجود آوردند و خلق پول را به وجود آوردند. به این صورت که از طریق چک و یا کارت، بیش از مبلغ پولی که در اختیار دارند، اعتبار به مردم عرضه می کنند.
▪️ابزار بانک مرکزی برای کنترل حجم پول، نرخ ذخیره قانونی است. یعنی آن میزانی که بانک مرکزی به بانک ها اجازه تصرف در سپرده ها را می دهد، در خلق پول توسط بانک ها اثر گذار است. اگر نرخ ذخیره قانونی صد در صد باشد، هیچ خلق پولی توسط بانک ها صورت نمی گیرد. هرچه این نرخ کمتر باشد، تصرف بانک ها در سپرده ها و خلق پول بیشتر می شود.
◾️بازار سرمایه: بورس هم دقیقا بر همین مبنا که «سرمایه، سرمایه می آورد» شکل گرفته است. صاحبان بنگاه از سرمایه های خرد افراد در جهت حداکثر سازی سود و منفعت خودشان استفاده می کنند. این نهاد، باعث تمرکز شدید ثروت نزد سرمایه داران می شود.
▪️هر جامعه ای که در آن نهادهای تمرکز ثروت نهادینه شود، لاجرم فقر هم در همان جامعه نهادینه می شود.
◾️بازار کار: محصول بازار کار، نیروی کار است و بر اساس عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود. در این بخش اتحادیه های کارگری وجود دارند که حافظ منافع کارگران باشند اما همین ها هم از سرمایه داران خط می گیرند.
🔵ریل های اقتصادی کشور ما به گونه ای است که در زمین دشمن بازی می کنیم. و نهادهای بین المللی هم این امر را تقویت می کنند.
🔸در ریل های دشمن نمی توان اقتصاد مقاومتی عدالت محور، مردم بنیان، درون زا، برون گرا با رویکرد جهادی را محقق کرد.
🔷سه روش برای کشف نظام اقتصادی، امضا، اکتشاف و تکوین است.
🔹از بعد از انقلاب ما با روش امضا و روش عدم مغایرت که همین روش فقه سنتی و مرسوم ماست، به بررسی قوانین و نهادهای مختلف پرداختیم که حاصلش چندهزار قانون ناهمسو و ناهماهنگ بود.
◻️کشف نظام اقتصادی هم معقول است، هم ممکن است و هم از نظر شرعی جایز است. بلکه بهتر است بگوییم واجب است.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش دوم 🔘ميرداماد اثرات فراواني بر ملا
✅ #کلام_استاد
☑️انديشه نگارش كتاب اسفار و شكلگيري افكار نو براي ملاصدرا در دوران تحصيل
🔘مطابق بيانات ملاصدرا، انديشة نگارش كتاب اسفار در دورة تحصيل در ذهن او شكل گرفته است. انديشة اسفار چه بود؟ ملاصدرا ميخواست در هر بحثي، تمام اقوال موجود را گردآورد و دايرةالمعارفي فلسفي بنگارد. اسفار اين حالت را دارد، هم تاريخ فلسفه است و هم فلسفه. ملاصدرا در آن هم انظار ديگران را ميگويد و هم انظار خودش را. وي ميگويد اين انديشه در ذهن من پديد آمد كه كه شروع به نگارش چنان كتابي كنم، كتابي كه مشتمل بر سخنان مشائيان و اشراقيان باشد و نيز نكاتي را در آن بگويم كه تا حال كسي نگفته باشد. اين نشان ميدهد كه ايشان در دوره تحصيل صاحب افكار تازهاي شده است. بنده احتمال ميدهم انديشههايي مانند تفكيك ميان حمل اولي و حمل شايع، در همين دوره شكل گرفته باشد. حتي اگر اصل اين تفكيك در كتب ديگران موجود باشد، كه به چشم نميآيد، صدرا بود كه آن را بهعنوان يك انديشه ارائه داد. به نظر ميرسد خيلي از مسائلي كه ما بهعنوان تحقيقات صدرا ميشناسيم، در همين دوره شكل گرفته باشد، مانند تحقيق در هويت قضية شرطيه و حقيقيه. بنابراين در اين دوره ملاصدرا بهلحاظ فلسفي، صاحب افكاري نو شده است و بر آن اساس، تصميم ميگيرد كتابي جامع در فلسفه بنويسد. ميگويد ابتدا ترديد داشتم، اما بعد تصميم گرفتم، اما موانعي در كار بود كه نگذاشت او به خواستة خود در اين دوره جامة عمل بپوشاند.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
971026-درس اخلاق استاد مجاهدی-LQ.mp3
14.31M
📻 #صوت
#درس_اخلاق
#استاد_مجاهدی
🗓 تاریخ جلسه: 1397/10/26
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
جلسه2️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
جلسه3️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/495
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/496
جلسه4️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/552
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/553
جلسه5️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/640
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/642
جلسه6️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1106
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1107
⬅️ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
971104-ج3-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
20.76M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه سوم
🗓1397/11/04
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
3الگو 4ــ11ــ97.pdf
409.6K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه سوم
🗓1397/11/04
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
🔷 #علوم_اساسی_برای_تربیت_عقل
🔹اما علومى كه تقويت و تربيت عالم و روحانيت و عقل مجرد را كند، علم به ذات مقدس حق و معرفت اوصاف جمال و جلال، و علم به عوالم غيبيه تجرديه، از قبيل ملائكه و اصناف آن، از اعلى مراتب جبروت اعلى و ملكوت اعلى تا اخيره ملكوت اسفل و ملائكه ارضيه و جنود حق جلّ و علا، و علم به انبيا و اوليا و مقامات و مدارج آنها، و علم به كتب منزله و كيفيت نزول وحى و تنزل ملائكه و روح، و علم به نشئه آخرت و كيفيت رجوع موجودات به عالم غيب و حقيقت عالم برزخ و قيامت و تفاصيل آنها، و بالجمله، علم به مبدأ وجود و حقيقت و مراتب آن و بسط و قبض و ظهور و رجوع آن. و متكفل اين علم پس از انبيا و اوليا، عليهم السلام، فلاسفه و اعاظم از حكما و اصحاب معرفت و عرفان هستند.
🔸محقق فلاسفه و فيلسوف محققين صدر المتألّهين، قدّس اللّه نفسه
شرح چهل حديث/ 386
🔸شرّاح «كافى» شريف» - كه از اعاظم علماء و افاخم فضلاء و زبده محققين و قدوه مُدَقّقين و اساتيذ علم و ايقان و اساطين فلسفه و عرفانند- براى كسى جاى كلام نگذاشتند و در هر رشتهاى دست أخلاف را از رشته سخن كوتاه نمودند،(ملاصدرا و ميرداماد)
شرح حديث جنود عقل و جهل/ 7
🔸ما اين آيه را به تبع بعض محقّقين از شُرّاح حديث «1» ذكر كرديم.(ملاصدرا)
شرح حديث جنود عقل و جهل /306
🔸چنانچه بعضى محقّقين بزرگ گفتهاند، و سكونت نفس را از فروع شجاعت شمردهاند(ملاصدرا)
شرح حديث جنود عقل و جهل/ 359
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
🔷 #جایگاه_ایران_در_فلسفه
🔹ما اگر بخواهيم عمودي را كه به ميزان زيادي به طرف چپ رفته است، متعادل كنيم، يك مقدار آن را به طرف راست مي كشيم، تا متعادل بايستد؛ قاعده اش اين است. الان وضعيت اين گونه است. شما ببينيد در داخل كشور ما مثلاً «فياض لاهيجي»(13) را كه يك فيلسوف است، چه كسي مي شناسد؟ اصلاً نمي خواهم او را با «كانت»(14) و «دكارت»(15) و امثال اينها مقايسه كنم. «ملاصدرا»(16) را هم كه معروف است، به قدر «كانت» نمي شناسند؛ چه برسد به «فياض لاهيجي»! ما كه در فلسفه از آنها عقبتر نيستيم؛ ما كه در فلسفه استاد غربيم. همه قبول دارند كه در فلسفه، شرق استاد غرب است و ايران جزو پيشروان فلسفه در دنياست؛ كسي كه ديگر در اين بحث ندارد. اين كه تكنولوژي و الكترونيك نيست كه بگوييم آنها جلويند؛ درعين حال فلان فيلسوف نصفه كاره ي ناقص غربي، با شرح حالش، تماماً در همه ي مراحل معرفت عمومي در اين جا حضور دارد؛ در حالي كه يك فيلسوف ايراني، يك شاعر بزرگ ايراني، يك عارف ايراني، اصلاً شناخته شده نيست؛ حالا فقيه كه هيچ!
🔹آن رژيم گذشته اگر با دين ارتباطي هم داشت، مسلّماً آن ارتباط از نقطه ي فقاهت نبود؛ يعني با اين نقطه ي فقاهت بد بود و لج مي كرد. اگر هم يك نفر مي خواست يك خرده دينداري بكند، سراغ تصوف مي رفت! يعني اگر يك وصلي هم بود، فقها كه هيچ - آنان كه اصلاً در ميدان كار نبودند - باز تا حدودي مثلاً از طريق عرفا و فلاسفه بود؛ آن هم به مراتب كمتر از فلاسفه ي غربي!
بيانات در ديدار با اعضاي « گروه تاريخ» صداي جمهوري اسلامي ايران 1370/11/08
📌 فرهنگ و تمدن توحیدی
@fvtt_ir
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج3-LQ.mp3
5M
☑️بیانات اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
🎧جلسه سوم
🗓1397/08/30
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
✅ #کلام_استاد
☑️ #اهميت_ميراث_عارفان
🔘بر پايه اصول عقلي، معارف ديني و آموزههاي عرفاني، انسان، هستي و متن ديني داراي مراتبي متعدد و در طول هم هستند كه ميتوان آنها را در دو مرحلة كلي ظاهر و باطن ردهبندي كرد. گر چه عارفان مسلمان همواره معتقد بودهاند كه مراتب باطني هرگز از مرتبه ظاهر جدا نيستد و اين هر دو مراتب، يك حقيقت واحدهاند، اما وجه همت خود را به كشف و تبيين مراتب باطني هستي در عرفان نظري، عالم انساني در عرفان عملي، نظري و متن ديني در تأويل عرفاني قرار داده و در پاسخ به مسائل مطرح در اين سير باطني، سعي وافري داشتهاند و به رمزگشايي از هستي، حقيقت انساني و متون ديني پرداختهاند. از اينرو، در ميراث عظيمي كه از بزرگان معرفت بر جاي مانده است، گوهرهايي پر بها در حوزه ساحتهاي باطني موجود است كه تنها با تحقيق و پژوهشي صبورانه و منصفانه امكان دستيابي به آنها فراهم ميآيد.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 1، پاييز 1390
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ ادامه دارد ...
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 7⃣
⚪️ #مقاله_سوم
#علم_و_ادارک
🔘 در مقاله سوم مرحوم علامه تلاششان این است که بر غیر مادی بودن ادراک استدلال بیاورند و آن را اثبات بکنند.
نظر مقابل نظر ایشان کسانی هستند که ادراک را مادی می دانند.
🔘 ماتریالیست ها به تحولات مادی که هنگام شناخت در جسم انسان اتفاق می افتد استناد می کنند و آن را امری مادی می انگارند. مرحوم علامه با این فعل و انفعالات مادی مشکلی ندارند اما این سوال را مطرح می کند که ادراک چگونه واقع می شود. علامه متوسل به یک تمثیل می شود:
🔘 یک تفاوتی بین تصویر و علم و آن چیزی که ما موقعی که عکس را نگاه می کنیم وجود دارد، ما در عکس واقعا این تناسب را برقرار می کنیم، یعنی چیزی که من می بینم واقعا یک چیز کوچکی است، ولی در علم خودم آن را در واقع بزرگ می بینم، این توجه است که باعث می شود مرحوم علامه تسلیم حرف ماتریالیست ها نمی شود که می خواهند شناخت را کاملا فیزیولوژیک تحلیل بکنند؛ چیزی که ما کاسب آن هستیم با دیدن یک تصویر در این حد نیست که یک برخورد با دستگاه و جهاز دریافت (مغز) باشد، واقعا آن عکس به صورت معکوس روی شبکیه می افتد و چیزی بیشتر از آن نباید ذهن را متاثر کند، مرحوم علامه می گوید حادثه در این حد نیست، اگر نپذیریم که این شناخت مجرد است مشکل انطباع کبیر در صغیر پیش می آید. آن چیزی که ما درک می کنیم بسیار بزرگتر از آن چیزی است که مغز مادی ما درک می کند.
🔘ما در یک معلوم بزرگ غوطه ور هستیم، ابعاد شناخت را نگاه بکنید، اصلا این ابعاد در شبکیه قابل گنجایش نیست. مساله انکار انعکاس نور نیست ولی نکته ای که هست تجربه حضوری شناختی واقعا این ابعاد را دارد می بیند و در این ابعاد غوطه ور هستیم. شناخت ما شناخت یک عکس نیست خیلی مسئله جدی تر است.
🔘اگر بخواهیم مددی به این بحث علامه برسانیم، یکی از چیزهایی که باید روی آن کار بکنیم دلالت رفتار کسانی است که این مدعا را مطرح می کنند؛ تو داری این را می گویی ولی رفتارت یک چیز دیگری دارد می گوید. مثل این است یک مهاجمی چاقو کشیده و داد می زند ولی خودش دارد عقب عقب می رود. کسی که دارد شناخت را نسبی و متغیر می داند رفتار خود او دارد این ادعایش را باطل می کند، او نمی تواند منکر این نسبیت شناخت خود شود..
🔘یک بحثی را برخی نحله های فکری مطرح می کردند که بر حسب عواطفتان یک تصویر ذهنی دارید. این نگاه خیلی خطرناک بود، یعنی شناخت دیگر ادراک واقع نیست. شناخت را شما دارید ابداع و خلق می کنید، به حسب عواطف یک صورتگری می کنید، شبیه به این که الان دوست داری این گاو باشد یا گوسفند؟ دوست دارم گوسفند باشد، پس گوسفند خواهی دید. یعنی کلا مقوله این طرفی است. شبیه تخیل. کمونیست ها همین را می گفتند. انفعال به معنای شناخت نیست، در واقع اینگونه است که شما به حسب شرایطی که در آن هستید یک بخاراتی در وجود تان شکل می گیرد و این ربطش به واقع این است که بالاخره واقع هر چه جا به جا می شود این هم جا به جا می شود، اما اینکه شما احساس بکنید نسبت به واقع شناخت پیدا کردید داستان از این قرار نیست. می گویند شما به هر طبقه اجتماعی تعلق دارید، پس قطعا افکارتان همان طوری است. برای اینکه افکار، بازتاب نحوه زندگی است، بازتاب وضع اقتصادی است.
🔘 ما پدیده ای را از آب در می آوریم که خیلی نکته ها به آن وابسته است، و آن این است که ما شناخت را به معنای نمایاندن واقع بشناسیم، نه تاثر از واقع؛ این نکته خیلی ظریف است. شما واقعا یک شناختی از واقع پیدا کردید، حالا واقع تغییر کرد مهم نیست من الان شناختی از واقع دارم. این آن چیزی است که ما دنبال آن هستیم. ما انفعال از درون را نمی توانیم شناخت بگیریم. انفعال از واقع را باید اسمش را شناخت بگذاریم.
🔘یک نظر می گوید که این تصویری که درست شده کاملا وابسته به خواست تو است. فلاسفه می گویند که حیث ما نسبت به واقع انفعال محض است. حرفی نداریم که قوه ای به نام قوه متخیله داریم ولی موقع ادراک باید قوه متخیله خاموش باشد. قوه متخیله و مدرکه بدیل هم هستند. به تعبیری آن ذوق هنری ات را باید خاموش بکنی تا فیلسوف یا عالم بشوی. فیلسوف در مقام فیلسوفی در مقام شناخت است و نمی تواند قوۂ خیالش را فعال بکند.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست: #محمدعلی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
✅ جلسه #استاد_یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔶 بخش 1⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
🔘 وقتی وارد مسیر طلبگی شدیم از همان آغاز طبیعتاً انگیزه هایی ما را برداشت که بیاییم حوزه که بالاخره یک باری را برداریم، یک مشکلی را حل کنیم ، خدمت به انقلاب کنیم، خدمت به اندیشه های دینی کنیم، هر کس به سهم خودش انگیزه هایی دارد.
هر چند ما بعضی از طلبه ها را هم دیدیم، طلبه هایی که وقتی بهش می گفتیم، همان اوایلی بود که از طلبه ای پرسیدم چرا آمدی؟ گفت: می خواهم روحانی کمیته بشوم. کمیته ی آن موقع، الان نیروهای انتظامی است، آن موقع شهربانی و کمیته بود، گفت: می خواهم روحانی کمیته بشوم، بعد دیدیم سر از همان کمیته درآورد ولی به عنوان کسی که متخلف بود! این انگیزه ها فکر می کنم اگر بگویم یک هزارم هم هست، درست نیست یعنی به این مقدار هم نمیرسد
🔘طلبه ها همه الحمد لله انگیزه های خوبی دارند، خدا را شکر، من بسیاری از طلبه ها را دیدم، واقعاً میتوانستند در خیلی جاها خارج از حوزه بدرخشند، خیلی جاها، از بس قوت ذهنی، قوت علمی، عزم و اراده داشتند و همه جا میتوانستند بروند ولی آمدند خودشان را سرباز امام زمان کردند، واقعیتی است، من انکار نمیکنم، خیلی از طلبه ها را میشناسم با همین انگیزه ها آمدند، فقط حالا برمیگردد به طلبه اینکه بداند چه کار باید بکند، تا بتواند انگیزهایی را که در مسیر طلبگی دارد حفظ بکند
🔘 یکی از مشکلات این است، گاهی نمی داند چه کار کند اصلاً، دقیقاً واضح نیست چه مسیری باید برود، آنها را باید درست بکند طلبه، روش کار، در اینجا باید از کجا شروع کرد، چکار باید کرد، از این دست مسائل هست، نوع طلبه هایی که ما می شناسیم اینجا مشکل هست و الا اصلش را که همه با انگیزه های الهی می آیند. من که معتقدم کسی انگیزه ی الهی اش را با خودش نگه دارد، داشته باشد و نگه دارد، نه یعنی انگیزه ای اول بوده و آهسته آهسته سرد شد، نه، انگیزه ی الهی اش را نگه دارد، همان رهبرش است و خدا هم راهش می برد و می تواند کمکش کند.
🔵پیاده سازی :#امیرحسین_سعیدی_صابر
🔴تهیه پست: #سید_صادق_موسوی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان آغاز شد.
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📠 02532944703 - 02532944716
🕚ساعت تماس 11 الی 18
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 حجت الاسلام فلاح شیروانی: موقف ما در نظام تعلیم و تربیت، موقف توحیدی نیست.
✅ مدرسه تمدن نوین اسلامی(متنا)؛ دوره تربیت مربی و کادر آموزشی در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی
📌 @matna_tarbiat
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/452
صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/533
⬅️ ادامه دارد ...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971104-ج.7-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
17.67M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
🎧 #صوت
🗓 جلسه 7⃣: 04 بهمن ۹۷
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971104-ج.7-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
1.01M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 7⃣: 04 بهمن ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir