📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/452
صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/533
⬅️ ادامه دارد ...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971026-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
16.92M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
🎧 #صوت
🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971028-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
337.6K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
🔘 #خلاصه
🔘 #جلسه_ششم
🚩در این جلسه استاد پس از مقدماتی به تبیین ساختارهای شجره خبیثه (ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری) پرداختند.
🚩ابتدای جلسه به صورت خلاصه بیان شد که نظام اقتصادی مبتنی بر مبانی خداشناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی شکل می گیرد.
🚩براساس مبانی سرمایه داری، هدف فعالیت اقتصادی، حداکثرسازی منفعت مادی است.
🚩هر ساختار اقتصادی با سه عنصر هدف، مالکیت و اصل رفتاری معرفی می شود. در ساختار اقتصادی سرمایه داری، این سه عنصر بخش خصوصی سرمایه محور را ارائه می دهند.
◻️در درون این بخش خصوصی سرمایه محور رفتار و روابط هدفمند اقتصادی شکل می گیرد.
◽️هدفمند بودن یک رفتار یعنی این که رفتار در جهت اهداف برخواسته از مبانی باشد. به این رفتار رفتاری عقلایی می گویند.
◽️در نظام سرمایه داری، هر رفتاری که در جهت حداکثر نمودن منفعت مادی شخصی باشد، رفتاری عقلایی است و در غیر این صورت عقلایی نیست.
◻️اخلاق یک واژه ارزش محور است و بر این اساس اخلاق اقتصادی در نظام سرمایه داری متفاوت می شود.
◽️رفتاری از دیدگاه آنها اخلاقی است که منفعت مادی دنیایی کسانی افراد را افزایش دهد.
◽️به خلاف اخلاق در اسلام که رفتاری اخلاقی است که منفعت دنیایی اش به غیر برسد و منفعت اخروی اش به فرد برسد.
🔶در الگوی مصرف نظام سرمایه داری، مصرف باید به هدف حداکثر نمودن مطلوبیت و منفعت مادی شخصی باشد.
🔶در الگوی مصرف نظام اقتصادی اسلام، اعتدال در مصرف توصیه می شود. و اقطار یا اسراف هر دو حرام است. و اصلا منطق سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی، جایگاهی در اسلام ندارد.
🔷الگوی تولید و توزیع در نظام سرمایه داری مبتنی بر حداکثر نمودن سود مادی شخصی است.
◼️بازار در اقتصاد: به وجود آمدن عرضه و تقاضا برای یک شی در فرایند اقتصادی
◼️انواع بازارها:
◾️بازار پول: عرضه و تقاضا برای پول را بازار پول می گویند. قیمت پول بر اساس نرخ بهره بانکی مشخص می شود. ربایی که در نظام سرمایه داری گرفته می شود، قیمت و ارزش پول در بازار است.
▪️بانک: بانک نهادی است که پس انداز های مردم را دریافت می کند و به آنها بهره پرداخت می کند. همان پول را به متقاضیان وام می دهد و بهره بیشتری دریافت می کند. این نهاد براساس هدف نظام سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی صاحبان بانک شکل گرفته است.
▫️بانک ها بر مبنای گزاره «پول، پول می آورد» ابزار حساب جاری را به وجود آوردند و خلق پول را به وجود آوردند. به این صورت که از طریق چک و یا کارت، بیش از مبلغ پولی که در اختیار دارند، اعتبار به مردم عرضه می کنند.
▪️ابزار بانک مرکزی برای کنترل حجم پول، نرخ ذخیره قانونی است. یعنی آن میزانی که بانک مرکزی به بانک ها اجازه تصرف در سپرده ها را می دهد، در خلق پول توسط بانک ها اثر گذار است. اگر نرخ ذخیره قانونی صد در صد باشد، هیچ خلق پولی توسط بانک ها صورت نمی گیرد. هرچه این نرخ کمتر باشد، تصرف بانک ها در سپرده ها و خلق پول بیشتر می شود.
◾️بازار سرمایه: بورس هم دقیقا بر همین مبنا که «سرمایه، سرمایه می آورد» شکل گرفته است. صاحبان بنگاه از سرمایه های خرد افراد در جهت حداکثر سازی سود و منفعت خودشان استفاده می کنند. این نهاد، باعث تمرکز شدید ثروت نزد سرمایه داران می شود.
▪️هر جامعه ای که در آن نهادهای تمرکز ثروت نهادینه شود، لاجرم فقر هم در همان جامعه نهادینه می شود.
◾️بازار کار: محصول بازار کار، نیروی کار است و بر اساس عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود. در این بخش اتحادیه های کارگری وجود دارند که حافظ منافع کارگران باشند اما همین ها هم از سرمایه داران خط می گیرند.
🔵ریل های اقتصادی کشور ما به گونه ای است که در زمین دشمن بازی می کنیم. و نهادهای بین المللی هم این امر را تقویت می کنند.
🔸در ریل های دشمن نمی توان اقتصاد مقاومتی عدالت محور، مردم بنیان، درون زا، برون گرا با رویکرد جهادی را محقق کرد.
🔷سه روش برای کشف نظام اقتصادی، امضا، اکتشاف و تکوین است.
🔹از بعد از انقلاب ما با روش امضا و روش عدم مغایرت که همین روش فقه سنتی و مرسوم ماست، به بررسی قوانین و نهادهای مختلف پرداختیم که حاصلش چندهزار قانون ناهمسو و ناهماهنگ بود.
◻️کشف نظام اقتصادی هم معقول است، هم ممکن است و هم از نظر شرعی جایز است. بلکه بهتر است بگوییم واجب است.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش دوم 🔘ميرداماد اثرات فراواني بر ملا
✅ #کلام_استاد
☑️انديشه نگارش كتاب اسفار و شكلگيري افكار نو براي ملاصدرا در دوران تحصيل
🔘مطابق بيانات ملاصدرا، انديشة نگارش كتاب اسفار در دورة تحصيل در ذهن او شكل گرفته است. انديشة اسفار چه بود؟ ملاصدرا ميخواست در هر بحثي، تمام اقوال موجود را گردآورد و دايرةالمعارفي فلسفي بنگارد. اسفار اين حالت را دارد، هم تاريخ فلسفه است و هم فلسفه. ملاصدرا در آن هم انظار ديگران را ميگويد و هم انظار خودش را. وي ميگويد اين انديشه در ذهن من پديد آمد كه كه شروع به نگارش چنان كتابي كنم، كتابي كه مشتمل بر سخنان مشائيان و اشراقيان باشد و نيز نكاتي را در آن بگويم كه تا حال كسي نگفته باشد. اين نشان ميدهد كه ايشان در دوره تحصيل صاحب افكار تازهاي شده است. بنده احتمال ميدهم انديشههايي مانند تفكيك ميان حمل اولي و حمل شايع، در همين دوره شكل گرفته باشد. حتي اگر اصل اين تفكيك در كتب ديگران موجود باشد، كه به چشم نميآيد، صدرا بود كه آن را بهعنوان يك انديشه ارائه داد. به نظر ميرسد خيلي از مسائلي كه ما بهعنوان تحقيقات صدرا ميشناسيم، در همين دوره شكل گرفته باشد، مانند تحقيق در هويت قضية شرطيه و حقيقيه. بنابراين در اين دوره ملاصدرا بهلحاظ فلسفي، صاحب افكاري نو شده است و بر آن اساس، تصميم ميگيرد كتابي جامع در فلسفه بنويسد. ميگويد ابتدا ترديد داشتم، اما بعد تصميم گرفتم، اما موانعي در كار بود كه نگذاشت او به خواستة خود در اين دوره جامة عمل بپوشاند.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
971026-درس اخلاق استاد مجاهدی-LQ.mp3
14.31M
📻 #صوت
#درس_اخلاق
#استاد_مجاهدی
🗓 تاریخ جلسه: 1397/10/26
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
جلسه2️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
جلسه3️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/495
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/496
جلسه4️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/552
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/553
جلسه5️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/640
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/642
جلسه6️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1106
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1107
⬅️ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
971104-ج3-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
20.76M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه سوم
🗓1397/11/04
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
3الگو 4ــ11ــ97.pdf
409.6K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه سوم
🗓1397/11/04
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
🔷 #علوم_اساسی_برای_تربیت_عقل
🔹اما علومى كه تقويت و تربيت عالم و روحانيت و عقل مجرد را كند، علم به ذات مقدس حق و معرفت اوصاف جمال و جلال، و علم به عوالم غيبيه تجرديه، از قبيل ملائكه و اصناف آن، از اعلى مراتب جبروت اعلى و ملكوت اعلى تا اخيره ملكوت اسفل و ملائكه ارضيه و جنود حق جلّ و علا، و علم به انبيا و اوليا و مقامات و مدارج آنها، و علم به كتب منزله و كيفيت نزول وحى و تنزل ملائكه و روح، و علم به نشئه آخرت و كيفيت رجوع موجودات به عالم غيب و حقيقت عالم برزخ و قيامت و تفاصيل آنها، و بالجمله، علم به مبدأ وجود و حقيقت و مراتب آن و بسط و قبض و ظهور و رجوع آن. و متكفل اين علم پس از انبيا و اوليا، عليهم السلام، فلاسفه و اعاظم از حكما و اصحاب معرفت و عرفان هستند.
🔸محقق فلاسفه و فيلسوف محققين صدر المتألّهين، قدّس اللّه نفسه
شرح چهل حديث/ 386
🔸شرّاح «كافى» شريف» - كه از اعاظم علماء و افاخم فضلاء و زبده محققين و قدوه مُدَقّقين و اساتيذ علم و ايقان و اساطين فلسفه و عرفانند- براى كسى جاى كلام نگذاشتند و در هر رشتهاى دست أخلاف را از رشته سخن كوتاه نمودند،(ملاصدرا و ميرداماد)
شرح حديث جنود عقل و جهل/ 7
🔸ما اين آيه را به تبع بعض محقّقين از شُرّاح حديث «1» ذكر كرديم.(ملاصدرا)
شرح حديث جنود عقل و جهل /306
🔸چنانچه بعضى محقّقين بزرگ گفتهاند، و سكونت نفس را از فروع شجاعت شمردهاند(ملاصدرا)
شرح حديث جنود عقل و جهل/ 359
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir