۳-کوفه؛ نهضت،نظام ؛ تاب آوری.mp3
13.76M
⭕️درس گفتارهای مجازی محرم ۹۹
«کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری»
پرده سوم: اولین نهضتِ کوفه
☑️ @m_ghanbarian
🏴 @gamedovomenghelab
⭕️درس گفتارهای مجازی محرم ۹۹
«کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری»
پرده سوم: اولین نهضتِ کوفه
🔸اولین نهضت کوفه شوریدن علیه عثمان است که بالاصاله کوفی است. علیه تبعیض اموی است. این تبعیض را به ترتیب: موالی و اهل ذمه، بعد قبایل عرب یمنی و... و تابعین، بعد انصار و بعد مهاجرین غیر قریشی و بعد غیر اموی ها؛ بیشتر درک می کردند چون خاستگاهش تبارگرائی اموی بود.
✅ تبارگرایی عثمان
عبدالرحمن عوف او را "عمید(تکیه گاه) بنی امیه" می خواند. فدک و کل خمس غنیمت آفریقا(500000دینار) را به یک دامادش(مروان) و خمس غنائم مصر(300000دینار) را به داماد دیگرش(برادر مروان) داد!
چراگاه های مدینه قرق و انحصار اسبها و شتران غنیمت بنی امیه بود!
شام که از اول دست پسران ابوسفیان بود(بعد از ابوعبیده جراح تا آخر معاویه حاکم بلا منازع بود)
دو ولایت بزرگ عراق هم، بصره دست پسر عمه اش عبدالله بن عامر بن کُریز وکوفه را به برادر مادری اش ولید بن عقبه داد.
پس از ولید، سعید بن عاص اموی رسما کل عراق را بوستان بنی امیه می خواند!
✅ آرایش جمعیتی جدید
در این زمان تقریبا نیم کوفه را موالی، اهل ذمه و کسبه ای که به کوفه مهاجرت کرده بودند تشکیل می داد. نسل جدیدی از متولدین از نظامیان عرب با زنان ایرانی در کوفه به جوانی رسیده بودند.
به گونه ای که برخی والیان کوفه(مثل مغیره) بخاطر کثرت جمعیت این جمعیت، زبان فارسی آموختند. مساجد: الموالی و الحمراء و... گویای رشد جمعیت اینان است. این مساله بنی امیه را نگران کرده بود که نکند روزی علیه اعراب شورش کنند لذا حتی معاویه نقشه ی به کشته دادن برخی را داشت که احنف بن قیس مانع شد. بعد سیاست کوچاندن اجباری تعقیب شد.
این نسل جدید مسلمانان در تحقیر و آزار بودند. پیاده نظام قرار داده شده و درپرداخت غنیمت و مستمری به آنهاهم مضایقه می شد.
ازدواج با زن عرب برایشان ممنوع و حاکم، طلاق اجباری می داد!
علم و ادب ممنوع نبود اما مشاغل و پست های سیاسی (مثل قضاوت و...) برایشان ممنوع بود!
با اموی گرایی عثمان این حس تبعیض به سایر قبایل عربِ غیر اموی هم منتقل شد و زمینه شورش گردید.
✅ کلید خوردن نهضت(آن 9نفر!)
اعتراضات با فسق حاکم 5ساله(ولید) شروع شد و در دوره سعید بن عاص ادامه یافت. او مروج تئوری تبعیض امویان بود که عراق را بوستان خودشان می خواندند.
اعتراضات در جلسات شبانه او شروع شد که حتی رئیس شرطه اش تا بیهوشی کتک خورد.
سعید 9نفر را به عثمان اسم داد که ریشه اعتراضاتند و آنها به شام تبعید شدند.
در کلیسای مریم سکونت داده شدند و معاویه به آنها سر میزد. با معاویه هم بحثشان شد طوری که او هم کتک خورد!
معاویه برای حفظ شام از عثمان خواست آنها را برگرداند. برگشت آنها حس پیروزی داشت و اعتراضات را در کوفه وسیع تر کرد. اینبار به حمص تبعید شدند وآنجا ماندند تا آزاد گذارده شدند هرجا می خواهند بروند.
کوفیان هم سعید را اخراج کردند .
مالک با 200 کوفی وحکیم با 100بصری و عبدالرحمان با 300مصری به مدینه آمدند و با همکاری معترضین مدینه 4ماه خانه عثمان را محاصره و بر او شوریدند که عثمان هم کشته شد.
بدین طریق اولین نهضت کوفه رقم خورد اما هزینه سنگینی مثل مقابله با سپاه شام نداشت. مدینه موافق آن بود و اقبال عمومی داشت.کوفه در نهضت اول تاب آورد.
☑️ @m_ghanbarian
🏴 @gamedovomenghelab
🔰سخن نگاشت | خروجی ۱۲ ساله آموزش و پرورش باید تربیت انسان منطبق بر تفکر اسلامی باشد
🔻رهبر انقلاب: ما در جمهوری اسلامی میخواهیم در این مجموعهی دوازدهساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این دوازده سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ از این جهت مهم است. ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، یک خروجیای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی. ۹۹/۶/۱۱
🏷 ارتباط تصویری رهبر انقلاب با سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش
💻 @khamenei_ir
🏴 @gamedovomenghelab
990611-Panahian-MohafezeKareeGhatlegahEnghelab-02-18k.mp3
10.15M
🔉 #محافظه_کاری؛ قتلگاه انقلاب ، تحولخواهی؛ گام دوم انقلاب
📅 جلسه دوم | ۹۹/۰۶/۱۱
🕌 هیئت دانشگاه هنر
👈کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/6491
🏴 @gamedovomenghelab
25.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | فردای روشن با دولت جوانان
🔻حضرت آیتالله خامنهای:«من البتّه -همچنان که قبلاً هم در سال گذشته تأکید کردم و مکرّر هم گفتهام- به دولت جوان و حزباللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البتّه دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آمادهای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد؛ منظور این است. بعضیها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی، و بنده شب و روز به یاد او هستم- شصت و چند سال سنّش بود، ایشان که خیلی جوان نبود؛ اگر دَه سال دیگر هم زنده میماند و بنده زنده میماندم و بنا بود که من مشخّص بکنم، او را در همین جا نگه میداشتم، یعنی کنار نمیگذاشتم او را که جوان هم نبود. بنابراین بعضی اوقات افرادی که در سنین جوانی هم نیستند، کارهای جوانانهی خوبی را میتوانند انجام بدهند. به هر حال به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزباللهی و جوان مؤمن است که میتواند کشور را از راههای دشوار عبور بدهد.» ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
💻 @khamenei_ir
🏴 @gamedovomenghelab
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍تحول خواهی.
👈روحیه تحول خواهی، یعنی انقلابیگری.
👈تحول دشمن دارد و دشمنان تحول همانند کسانی هستند که به بهانه پیروی از آئین پدرانشان، در مقابل انبیا می ایستادند.
👈«غرب گرایان» و «متحجرین»، حاضر نیستند تحولی که امام (ره) در ملت پدید آورد را بپذیرند.
#تحول_خواهی
#انقلابیگری
#غرب_گرایان
#متحجرین
کاری از موکب رسانه ای تنویر
🏴 @gamedovomenghelab
💠کارگاه کاربرد روش سناریو نویسی در فضای مجازی با رویکرد دینی💠
✅توسط: حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک
(استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام)
🗓زمان:۲۰شهریور/ساعت ۹صبح الی۱۲:۳۰
مکان: دفتر مطالعات اسلامی وارتباطات حوزوی
📌جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره ۰۹۱۰۶۶۸۵۴۸۷ ارسال نمایید.
(ظرفیت ثبت نام محدود می باشد)
#کارگاه_آموزشی
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
@oisc_majazi
@gamedovomenghelab
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ | بزرگترین حماسه تاریخ
🔰حضرت آیتالله خامنهای: اگر امام حسین این کار را نمیکرد، همچنان که در طول آن پنجاه شصت سال بعد از رحلت پیغمبر آن جور اسلام تغییر پیدا کرده بود و به آنجا رسیده بود که بتوانند جگرگوشهى پیغمبر را بیایند به قتل برسانند -خب [اوضاع] خیلى فرق کرده بود؛ این را هم من یک وقتى مفصّل تشریح کردهام؛ [اینکه] در دنیاى اسلام کار به جایی برسد که بیایند مثل امام حسینى را، مثل زینب کبرایى را، فرزندان پیغمبر را، جگرگوشگان پیغمبر را علناً، صریحاً بکُشند یا اسیر بکنند، باید خیلى اوضاع فرق کرده باشد- به فاصلهى اندکى چندین برابر آن، اوضاع فرق میکرد و بکل اسلام از بین میرفت. امام حسین در واقع مثل آن میخ عظیمى شد که این خیمهاى را که طوفان داشت [آن را] میبرد، با خون خودش نگه داشت. خب این بزرگترین حماسهى تاریخ اسلام بلکه بزرگترین حماسهى تاریخ است؛ این را باید حفظ کرد، این را باید زنده نگه داشت، این را باید به عنوان یک گرهگشا در امورِ همیشهى تاریخ مسلمین، مورد استفاده قرار داد.
۱۳۸۰/۱۲/۲۱
🏴 @gamedovomenghelab
✅ فراخوان #همکاری_پژوهشی
🔹پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) از عموم پژوهشگران در زمینه #تجربهنگاری_فرهنگی دعوت به همکاری مینماید.
🔹تجربهنگاری فرهنگی به معنای توصیف و تحلیل یک #اقدام_فرهنگی_موثر (انجام گرفته از سوی طلاب یا سایر فعالان فرهنگی)، با استراتژی تحقیق مطالعه موردی و با روش تحقیق مطالعه #میدانی (مصاحبه و مشاهده) است و هدف آن، ارائه #الگوهای_عملیاتی برای فعالان فرهنگی در #گام_دوم_انقلاب_اسلامی است.
🔹تجربهنگاری فرهنگی شامل الگوهای موفق فعالیت در #فضایـمجازی نیز میشود
🔹امکان همکاری در قالب حمایت #پایان_نامه ای نیز وجود دارد و دانشجویان از #حمایت_مالی پژوهشکده در نگارش پایاننامه برخوردار خواهند شد.
🔹پژوهشگران میتوانند پیرامون #سوژه_مورد_علاقه خود (پس از تایید پژوهشکده) به پژوهش بپردازند و یا از میان سوژههای پیشنهادی، گزینهای را انتخاب نمایند.
🔹پژوهشگران ساکن در #غیر_شهر_قم نیز میتوانند در این همکاری پژوهشی، مشارکت داشته باشند.
🔸پرسشی دارید؟
▫️کارشناس کارگروه تجربه نگاری فرهنگی:
@majidizadi
09903538227
02537835370
▫️کانال کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع)
@tajrobehnegary
🏴@gamedovomenghelab
کارگروه تجربهنگاری فرهنگی و کارگروه هنر #پژوهشکده_باقرالعلوم(ع) برگزار میکنند:
✅ دوره کارگاهی آموزش #نگارش_رسانهای
🔹حضوری و مجازی
🔹برادارن و خواهران
🔸#هدف از برگزاری این دوره، آشنا شدن تجربهنگاران با چگونگی نگارش #تجربههای_فرهنگی در قالبهایی است که بتوان در خبرگزاریها و سایتهای خبری و فرهنگی منتشر نمود.
🔸#حقالزحمه تجربههای فرهنگی نگارش یافته در قالب گزارش و یادداشت مطبوعاتی، در صورت تایید ارزیابان، از سوی #پژوهشکده پرداخت خواهد شد.
🔸تجارب نگارش یافته در قالبهای رسانهای، میتواند از تجاربی باشند که طرح پژوهشی پیرامون آنها انجام شده باشد یا اینکه تاکنون پژوهشی علمی درباره آنها صورت نگرفته باشد.
🔸نفرات #گزینششده، درصورت تمایل، میتوانند دردوره #حضوری شرکت نمایند که امکان استفاده حداکثری از کارگاه و تعامل حضوری با استاد را خواهند یافت (حداکثر ۱۵ نفر)؛ سایرثبتنام کنندگان نیز درصورت کسب حدنصاب امتیاز، به عنوان مستمع مجاز به شرکت دردوره #مجازی خواهند بود. افرادی که درحال همکاری پژوهشی باکارگروه تجربهنگاری هستند، در #اولویت قرارخواهندداشت.
(دوره حضوری بارعایت #پروتکلهای_بهداشتی برگزار میشود)
🔹#ثبتنام: ارسال نام ونام خانوادگی، سطح تحصیلات، آثارقلمی به آیدی @majidizadi در ایتا
🔹#مهلت ثبتنام: تا ۲۰ شهریورماه
🔹#شروع دوره: #مهرماه ۹۹
❓پرسشی دارید؟
ارتباط با کارشناس کارگروه (آقای ایزدی):
@majidizadi
magazine@rbo.ir
09903538227
02537835370
▫️کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع)
@tajrobehnegary
🏴@gamedovomenghelab