eitaa logo
گامی در مسیر اجتهاد
444 دنبال‌کننده
28 عکس
15 ویدیو
0 فایل
📚 ارائه فرهنگنامه صوتی اصول فقه 📚 تبیین مباحثی از علم اصول و تاریخ آن 🕋 شروع فعالیت کانال: عید غدیر سال ۱۴۴۴ هجری قمری 🕌 قم - علی اکبر هلالی @AliAkbarHelali کانال تلگرام👇 t.me/gami_dar_masire_ejtehad ✉️ پشتیبانی کانال👇 @sayyedali_mirsalari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق اصل و دلیل 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1032 🗓 تاریخ درس: 15/11/1381 👈 ارجاع مرتبط: 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق اصل و دلیل 🔊 صوت مرتبط: ✍️تحقیق و تنظیم: محسن مقدس زاده و علی اکبر هلالی 📄 تبیین بحث: در ابتدا باید دانست که مراد از دلیل، دلیل قطعی (علمی) مانند خبر متواتر، و دلیل ظنی معتبر(اماره) مانند خبر واحد ثقه است. و مراد از اصل- که به منظور تعیین وظیفه عملی مکلف در حالت شک به کار می رود- اصول چهار گانه برائت و تخییر و اشتغال(احتیاط) و استصحاب است. اکنون باید دانست که طبق بیانات حضرت استاد(رضوان الله علیه) بین «اصل» و «دلیل» سه تفاوت اساسی وجود دارد. تفاوت اول: دلیل ناظر به واقع است، ولی اصل ناظر به ظاهر است. مثلاً اگر دلیل(خبر واحد ثقه) بیاید که توتون حلال است، این حلیّت، حلّیت واقعی است، ولی اگر با أصالة البرائة گفتیم که توتون حلال است، این حلیّت، حلّیتت ظاهری است. تفاوت دوم: دلیل لوازم عقلی و عادی را ثابت می‌‌کند ،ولی اصل لوازم عقلی و عادی را ثابت نمی‌کند. مثلاً زیدی که پنج سالش بود و الان بیست سال گذشته اگر دو شاهد عادل (دلیل) گفتند زید زنده است، می‌توانیم بگوییم حالا که زنده است پس محاسن هم دارد یا متحیز است(مکانی را هم اشغال کرده) ولی اگر با استصحاب (اصل) گفتیم زید زنده است، نمی‌توانیم بگوییم محاسن هم دارد یا متحیز است. تفاوت سوم: موضوع دلیل لابشرط است ولی موضوع اصل بشرط شیء است. مثلاً توتونی که مشتبه الحکم است و نمی‌دانیم حلال است یا حرام؛ این توتون بذاته (لابشرط از علم و جهل ما) موضوع حرمت است (دلیل) ولی بشرط کونه مشکوکاً موضوع حلیّت است(اصل). نتیجه کاربردی: در پرتوی آنچه گذشت به دست می آید که دلیل با اصل هیچ وقت با هم تعارض نمی کنند؛ چرا که موضوعشان با هم فرق می‌کند و در تعارض وحدت موضوع لازم است، ولی دلیلین و اصلین ممکن است با هم تعارض کنند. 📚 مصادر: شیخ انصاری (قدس الله نفسه الزکیّه) بحث از اصل و دلیل و فرق بین آن ها را در چند جای کتاب رسائل مطرح نموده است از جمله: (1) ابتدای مبحث برائت فرائد الاُصول ج 4، ص 10و11. (2) مبحث استصحاب فرائد الاُصول ج3، ص 2243و 318و319. (3) ابتدای مبحث تعادل و تراجیح فرائد الاُصول ج 4،ص 11و12. 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول به دلیلیت اصل برائت 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 2-544 🗓 تاریخ درس: 3-3-1382 👈 ارجاع مرتبط: 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول به دلیلیت اصل برائت 🔊 صوت مرتبط: ✔️تحقیق و تنظیم: محسن مقدس زاده و علی اکبر هلالی 📄 تبیین بحث: در ابتدا باید دانست که اصول عملیه چهارگانه(أصالة البراءة و أصالة التخییر و أصالة الاحتیاط و أصالة الاستصحاب) ناظر به حکم ظاهری اند، و ادلّه ظنّیّه که از آنها به أمارات ظنّیّه نیز تعبیر می گردد مانند خبر واحد ثقه ناظر به حکم واقعی اند. اکنون سؤال این است که آیا برائت از امارات ظنیه و به کاشفیت از واقع حجت است؛ یا از اصول عملیه است که هیچ گونه کاشفیتی از واقع نداشته و صرفاً ناظر به حکم ظاهری است. 🔸دیدگاه شیخ انصاری(قدس سره) شیخ انصاری (قدس سره)در مبحث برائت ثابت نمودند که «أصالة البراءة» از اصول عملیه به شمار می رودکه وظیفه عملی مکلف را در «شک در تکلیف» مشخص می‌کند، و نتیجه آن «حلیّت ظاهری» است؛ و لذا در تنبیه دوم از تنبیهات شبهه تحریمیه چنین می نویسد: «مقتضی الأدلّة المتقدّمة: کون الحکم الظاهريّ في الفعل المشتبه الحکم هي الإباحة ...»(1). اما دو تن از علماء امامیّه را نام می بردکه اصالة البراءة را از ادلّه و أمارات ظنّی می‌دانستند؛ یعنیکاشفیت از واقع دارد. قال(رحمه الله):«إلّا أنّ الذي یظهر من جماعةٍ کونه من الأدلّة الظتّیّة، منهم صاصب المعالم...، و منهم شیخنا البهائي...»(2)، و في موضع آخر قال:«قد عرفت سابقاً أنّ ظاهر جماعةٍ من الإمامیّة جعل أصل البراءة من الأدلّة الظنّیّة، کما تقدّم في المطلب الأوّل استظهارُ ذلک من صاحبي المعالم و الزبدة»(3). 🔹دید گاه صاحب معالم(قدس سره) در باره برائت صاحب معالم(قدس سره)در دلیل چهارم که برای اثبات حجیت خبر واحد آورده چنین می فرماید: «و وضوح کون أصالة البراءة لا یفید غیر الظنّ»(4). 🔸دیدگاه شیخ بهائی(قدس سره)در باره برائت کلامه(رحمه الله) علی ما نقله المحقّق التنکابني(رحمه الله)هکذا: «إنّ أصالة البراءة و الاستصحاب لا یفیدان الّا الظنّ...»(5)، هر چند شیخ انصاری(رحمه الله) این دیدگاه را به شیخ بهائی(قدس سره) و کتاب زبدة الاُصول نسبت داده، ولی به رغم جستجو کلامی که دال بر این مطلب باشد یافت نشد، التبه در کتاب زبدة الاُصول در بحث خبر واحد چنین آمده:«و أصالة البراءة ضعیفة بعده»(6)، به هر حال آقا رضا همدانی(رحمه الله) در این نسبت تشکیک نموده و می فرماید:«و في تحقّق هذه النسبة نظر...»(7). 🔶 راز قول به دلیلیت أصالة البراءة از منظر شیخ شیخ انصاری(قدس سره) راز ادعای مشهور قدماء که برائت را از ادله ظنیه و کاشف از واقع می دانستند این گونه بیان می فرمایند: که بر جسته ترین دلیل آنها برای أصالة البراءة استصحاب برائت ازلیه بود(8)- از این رو ست که مرحوم محقّق در کتاب «معارج» ادعای اجماع می کند که تا دلیلی بر حرمت یا وجوب پیدا نشود، به همان برائت اصلیه و ازلیه، چنگ می زنیم(9)- و چنان که در مبحث استصحاب کفته شد اصولی های پیشین شیعه استصحاب را به حکم عقل، حجت و از امارات می دانستند(10)، در نتیجه حکمی هم که بدین ساز و کار ثابت شود، از امارات ظنیه و حکمی ناظر به واقع خواهد بود. 📚مصادر: (1)فرائد الاُصول ج 2، ص99. (2) فرائد الاُصول ج 2، ص99. (3) فرائد الاُصول ج 2، 147. (4) معالم الدین (الاُصول)، ص 92. (5)إیضاح الفرائد ج 2، ص 107. (6) زبدة الاُصول، ص92. (7)حاشیة فرائد الاُصول، ص 173. (8) قال الشیخ(قدس سره):«حیث لا یتمسّکون فیه إلّا باستصحاب البراءة السابقة، ...». (9) معارج الاُصول، ص 208. (10) فرائد الاُصول ج 3، ص 13، عند قوله: « و أمّا بناءً علی کونه من أحکام العقل فهو دلیلٌ ظنّي...». https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
📣 🔵 نمایه ساختاری، روش جستجوی موضوعی و مجموع مطالب کانال «گامی در مسیر اجتهاد» تا این لحظه: 🔊 فرهنگ نامه صوتی اُصول فقه(28 مورد) 1- (3مورد) 2- (4مورد) 3- (14مورد) 4- ( 1 مورد) 5- (6 مورد) 💠 دانش نامه تخصصی اُصول فقه (31 مورد) 1- (2مورد) 2- (1مورد) 3- (1 مورد) 4_ (4 مورد) 5_ (1مورد) 6- (6 مورد) 7_ ( مورد) 8_ ( مورد) 9- (1مورد) 10- (4 مورد) 11- (4مورد) 12- (2مورد) 13_ ( مورد) 14_ (4 اثر) 🔊 آیت الله موسوی تهرانی (13مورد) 📢 (3 مورد) ✅ از ابراز محبت اساتید، محقّقین، طلاب و عموم مخاطبین عزیز صمیمانه سپاسگزاریم. ⏪ ارتباط با مدیر کانال: @AliAkbarHelali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب وجه حرمت عمل به ظن 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 70و75 🗓 تاریخ درس: 23و30-11-1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص125 عند قوله: « التعبّد بالظنّ الذي لم یدلّ علی التعبّد به دلیل، محرّمٌ بالأدلّة الأربع...». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب وجه حرمت عمل به ظن 🔊 صوت مرتبط: ✔️تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی 📄 تبیین بحث: فایلی که تقدیم شد مشتمل بر دو گفتار مجزا می باشد یکی مربوط به درس هفتاد رسائل و دیگری به درس هفتاد و پنج رسائل که به توضیحی کوتاه پیرامون دو گفتار می پردازیم(1). 🔸گفتار اول: اشکال استاد به شیخ انصاری بیان گفتار اول این است که شیخ انصاری در مقام تأسیس اصل در باب تعبّد به ظن و عمل به آن می فرماید: مقتضای اصل و قاعده اولی حرمت عمل به ظن است(2)؛ یعنی تا وقتی که دلیل معتبری بر اعتبار و حجّیت یک ظن، قائم نشود اصل و قاعده این است که عمل به ظن حرام است. شایان ذکر است اصلی که مرحوم شیخ تأسیس می کند یک اصل تکلیفی است ؛ چون حرمت یک حکم تکلیفی است، ولی مرحوم آخوند خراسانی از این نظر که حلیت و حرمت به علم فقه مربوط می شوند و در علم اصول باید از حجّیت و عدم حجّیت سخن گفت از این رو اصل اولی در باره عمل به ظن را یک اصل وضعی دانسته و می نویسد اصل اولی، عدم حجّیت ظن است(3). شیخ انصاری به منظور اثبات اصلی که در باره عمل به ظن تأسیس نمود به ادلّه چهار گانه(کتاب، سنت، اجماع و عقل) تمسّک می کند تا حرمت عمل به ظن را اثبات نماید.و از کتاب به آیه شریفه «افتراء» اکتفاء نموده است(4). حضرت استاد در مقام اشکال می فرماید: آیاتی با دلالت بهتری در قرآن وجود داردکه مردم را از عمل به ظن نهی نموده _ آیاتی همچون«لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ»(5) و «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغني مِن الحَقِّ شَیئاً»(6) و آیات دیگری(7)_ و عجیب این است که مرحرم شیخ از میان این آیات، فقط به ذکر آیه شریفه «افتراء» اکتفاء نموده است. 🔹گفتار دوم: رو گردانی استاد از اشکال خود باز گشت این گفتار به بیان عقیده بزرگانی همچون سیّد عبذ الله شبّر(8) و میرزای قمی(9) اختصاص دارد. این بزرگوران برای اثبات حرمت عمل به ظن شیوه ای غیر از شیوه شیخ انصاری را در پیش گرفته و برای اثبات این حرمت به آیاتی همچون: «لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» و «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغني مِن الحَقِّ شَیئاً» تمسّک کرده اند که عمل به ظن را مذمت نموده و از آن نهی می کند. بنابر این نتیجه سخن این بزرگوران در باب حرمت عمل به ظن با سخن مرحوم شیخ انصاری مشترک است امّا به عقیده مرحوم شیخ نیازی به پیمودن راهی را که آن ها برای اثبات حرمت عمل به ظن پیش گرفته اند نیست(10). و وجه این که برای اثبات حرمت عمل به ظن به آیات مورد نظر نیازی نیست این است که استدلال به این آیات شریفه گویای این است که عمل به ظن بما هو هو حرام است و با توجه به این که میرزای قمی به چنین عقیده ای پا بند است لذا برای اثبات آن به آیات ناهی از عمل به ظن تمسّک می کند، اما به عقیده مرحوم شیخ، حرمت عمل به ظن بما هو هو نیست بلکه از این رو است که چنین عملی، از مصادیق تشریع می باشد و تشریع حرام است و همان گونه که در کفتار اول ملاحظه فرمودید شیخ انصاری برای اثبات حرمت عمل به ظن به هیچ یک از این آیات تمسّک نکرد و فقط با تمسّک به آیه شریفه «افتراء» حرمت عمل به ظن را اثبات نمود. بنابر این مرحوم شیخ انصاری نیازی نمی بیند که به آیات ناهی از عمل به ظن تمسّک نماید در نتیجه اشکالی که در گفتار اول به نظر رسید به مرحوم شیخ وارد نیست. 📚 مصادر: (1) برای استماع جلسات درس می توانید به کانال درس رسائل مراجعه بفرمایید به نشانی: https://eitaa.com/darse_rasael (2) عند قوله: « التَّعَبُّدُ بِالظَّنِّ الَّذي لَم يَدُلَّ عَلى التَّعَبُّدِ بِهِ دَليلٌ، مُحَرَّمٌ بِالأَدِلَّةِ الأَربَعةِ» فرائد الاُصول ج 1، ص125. (3) عند قوله: «إنَّ الأصل فیما لا یعلم اعتباره بالخصوص شرعاً و لا یحرز التّعبّد به واقعاً، عدم حجّیّته جزماً...» کفایة الاصول، ص 322. (4) قال قدس سره: «وَ يَكفي مِنَ الكِتابِ: قَولُهُ تَعالى: (قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ)فرائد الاُصول ج 1، ص 125، و الآیة من سورة یونس:59. (5) اسراء: 36. (6) یونس: 36. (7) جاثیه:24، قال صاحب الأوثق« و قد ذکر بعض مشایخنا أنّ بعضهم قد جمع في رسالة مفردة مأتي آیة و خمسة مأئة حدیث في حرمة العمل بالظنّ» أوثق الوسائل، ص 66. (8) بنگرید: تسدید القواعد، ص 192. (9) بنگرید: قوانین الاُصول ج 1، ص453؛ و ج 2، ص 109. (10) عند قوله:«ثُمَّ إِنَّهُ رُبَّما يُستَدلُّ عَلى أَصالَةِ حُرمَةِ العَمَلِ بِالظَّنِّ بِالآياتِ النّاهِيَةِ عَنِ العَمَلِ بِالظَّنِّ، وَ قَد أَطالُوا الكَلامَ فِي النَّقضِ وَ الإِبرامِ فِي هَذا المَقامِ‏ بِما لا ثَمَرَةَ مُهَمِّةَ فِي ذِكرِهِ بَعدَ ما عَرفتَ» فرائد الاُصول ج 1،ص 133. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: الإجزاء ✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃تبیین بحث: قال العلّامه الميرزا محمد حسن الآشتياني(ره) في رسالة في الإجزاء إعلم انّ من المسائل المعنونة في علم أُصول الفقه المبتني عليها کثير من الفروع الفقهيّة مسألة الإجزاء، و قد وقع الإختلاف في التعبير عنها في کلمات الأُصولييّن، ففي کلمات الأکثرين من الخاصّة و العامّة التعبير عنها بأنّ الأمر بالشيء هل يقتضي الإجزاء إذا أتی به علی وجهه أم لا ؟ و في کلام غير واحد التعبير عنها بأنّ الإتيان بالمأمور به علی وجهه هل يقتضي الإجزاء أم لا ؟ و لعلّ الإختلاف في التعبير عن عنوان المسألة من جهة الإختلاف في کون المسألة لفظيّة أو عقليّة علی ما ستقف عليه ، و يمکن أن يکون الوجه فيه دخل کلّ من الأمر و الإتيان في الإجزاء ، فکلّ فريق نظر إلی أحدهما مع عدم إختلاف بينهم في اصل المطلب . فتأمّل . و تحقيق المقام و البحث عن المسألة علی وجه يرفع غواشي الاوهام يتوقّف علی ترسيم اٌمور . الأوّل : في تحقيق حال المسألة من حيث کونها من مسائل علم الاصول أو مبادئها اللغويّة أو الأحکاميّة أو مسائل علم الکلام أو الفقه ...(1) . قال صاحب الذريعة (ره) [بيان‏] الإجزاء: مسألة من المسائل الأُصوليّة التي أفردت بتصنيف مستقل فمنها ...(2)(3). 📚 مصادر: (1) برای مشاهده مطالب این رساله رجوع کنید به فصلنامه ی پژوهش های اصولی شماره 1، ص69. (2) الذريعة إلى تصانيف الشيعة ج‏1، ص 274 (3) برای مشاهده مطالب درباره (مبحث شناسی اصول فقه) میتوانید به وبلاگ (قلائد الاصول) مراجعه بفرمایید. نشانی وبلاگ: AliAkbarHelali.blog.ir https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول شیخ در باب موضوع مجاری اصول عملیه 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1- 076 🗓 تاریخ درس: 1-12-1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص 133و 134 عند قوله: «بناءً غلی ما التحقیق: من أنّ مجاریها صور عذم العلم الشامل للظنّ». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب مجاری اصول عملیه 🔊 صوت مرتبط: ✔️تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی 📄 تبیین بحث: قبل از ورود به مطلب ابتدا باید دانست که در باب اصول عملیه، علماء در دو مسأله اختلاف نظر دارند یکی در عدد اصول عملیه و دیگری در مجاری اصول عمليه. اکنون بحث در مجاری اصول عملیه است، و بحث از مسأله اول را به محل خود موکول می نماییم. پیرامون مجاری اصول عملیه دو دیدگاه وجود دارد 🔸دیدگاه مشهور اصولی ها مشهور اصولی ها معتقدند که مجاری اصول عملیه، موارد شک است ، یعنی در مواردی که شما شک دارید این اصول جاری می شود. بنابر این دیدگاه اصول عملیه در صورتی معتبرند که هیچ ظنی بر خلاف آنها نباشد. 🔹دیدگاه شیخ انصاری(رحمه الله) در مقابل دیدگاه مشهور اصولی ها شیخ انصاری(قدس سره) معتقد است که مجاری اصول عملیه عدم العلم است و عدم العلم توسعه دارد، یعنی هر جایی که علم نداشتی این اصول جاری می شود اعم از این که ظن بر خلاف این اصول باشد یا نباشد. شیخ انصاری(رحمه الله) این مسأله را در چند جای کتاب«رسائل» مورد بحث قرار داده است از جمله: در مبحث ظن می فرماید: «بناءً علی ما هو التحقیق: من أنّ مجاریها صور عدم العلم الشامل للظنّ»(1). در مبحث برائت می فرماید: «... لموضوع الأصل و هو عدم العلم...»(2). 📚 مصادر: (1) فرائد الأُصول ج 1، ص 133و 134. (2) فرائد الأُصول ج 2، ص 12. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن یکم 🗓 موضوع: سیره فرزانگان - سید حسین تُرک 🗓 منبع: درس دوم رسائل 📝 تاریخ: 1379/6/27 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 📝 اشاره: سید حسین کوه کمره‌ای (حدود ۱۲۲۰-۱۲۹۹ق) معروف به سید حسین ترک فقیه و اصولی و مرجع تقلید شیعی قرن سیزدهم هجری بود. وی پس از مهاجرت به کربلا نزد عالمانی مانند محمدشریف مازندرانی، محمدحسین حائری اصفهانی (صاحب فصول) و سید ابراهیم قزوینی (صاحب ضوابط) شاگردی کرد. سید حسین در نجف نیز نزد مشاهیری از جمله علی بن جعفر کاشف‌الغطاء، مرتضی انصاری و محمدحسن نجفی (صاحب جواهر الکلام) به کسب علم پرداخت و پس از مدتی دانش آموزی را به مکتب شیخ انصاری منحصر نمود. سید بسیار مورد توجه شیخ بود و دروس وی را برای دیگر شاگردان تقریر کرده و شیخ نیز احتیاطات و برخی امور را به او محول می‌نمود . بنابر نقل شبیری زنجانی، سید حسین کوه‌کمری، قبل از شیخ انصاری، استاد درس خارج بود و روزی تصادفا زودتر به مدرس می‌رود و قدرت بیان و نقد شیخ را می‌بیند و از آن به بعد در درس شیخ انصاری شرکت می کند. منبع: اقتباس از ویکی فقه https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق بین قرآن و حدیث قدسی 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-080 🗓 تاریخ درس: 8-12-1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1،ص 140 عند قوله: «قال في الحدیث القدسي...». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق بین قرآن و حدیث قدسی 🔊 صوت مرتبط: ✔️منبع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج 2، ص 📄 تبیین بحث الفرق الأوّل بين القرآن و الحديث القدسيّ ـ بعد اشتراكهما في كونهما كلام اللّه‏ تبارك و تعالى ـ هو: أنّ القرآن هو المنزل للتحدّي و الإعجاز، بخلاف الحديث القدسيّ(1) . و الفرق الثاني: أنّ القرآن عَرَفه النبيّ صلى‏الله‏عليه‏و ‏آله‏وسلم بالاستماع والحديث القدسيّ بالإلهام . قال الطريحيّ رحمه‏الله في مجمع البحرين: « القرآن مختصّ بالسماع من الروح الأمين، و الحديث القدسيّ قد يكون إلهاماً أو نَفَثاً في الروح أو نحو ذلك ، و إنّ القرآن مسموعٌ بعبارةٍ بعينها وهي المشتملة على الإعجاز بخلاف الحديث القدسيّ» (2). 📚 مصادر: (1) قاله المحقّق القميّ(رحمه الله) في القوانین ج 1، ص 409. (2) مجمع البحرین ج 2، ص 590، ذیل الفوائد المذکورة في خاتمة الکتاب، الفائدة1. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا