eitaa logo
گامی در مسیر اجتهاد
444 دنبال‌کننده
28 عکس
15 ویدیو
0 فایل
📚 ارائه فرهنگنامه صوتی اصول فقه 📚 تبیین مباحثی از علم اصول و تاریخ آن 🕋 شروع فعالیت کانال: عید غدیر سال ۱۴۴۴ هجری قمری 🕌 قم - علی اکبر هلالی @AliAkbarHelali کانال تلگرام👇 t.me/gami_dar_masire_ejtehad ✉️ پشتیبانی کانال👇 @sayyedali_mirsalari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: دیدگاه امامیه و عامه نسبت به اجماع 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-114 🗓 تاریخ درس: 6-3-1380 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص 184عند قوله(رحمه الله): «الأمر الثاني: أنّ الإجماع في مصطلح الخاصّة، بل العامّة – الذین هم الأصل له و هو الأصل لهم- ...». 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: اختلاف امامیه و عامه در باب وجه حجیت اجماع و ادله آن 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 2-124 🗓 تاریخ درس: 31-6-1380 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص 184عند قوله(رحمه الله): «الأمر الثاني: أنّ الإجماع في مصطلح الخاصّة، بل العامّة – الذین هم الأصل له و هو الأصل لهم- ...». 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: تعریف اصطلاحی علم اصول فقه ✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃تبیین بحث: برای تعریف اصطلاحی «اصول فقه» تعبیرات بسیاری از قدما و متأخرین نقل شده که در این جا، چندتای عمده از آن ها را می آوریم: 1- تعریف مشهور: محقّق خبیر، میرزای قمی رحمه الله در این باره گفته است: «اصول فقه علم به قواعد ی است که برای اسنباط احکام شرعی تهیه و آماده شده اند»(1). صاحب فصول رحمه الله نیز همین تعریف را مشهور را ظاهرترین تعریف دانسته است(2). 2- تعریف آخوند خراسانی رحمه الله: ایشان تعریف مشهور را بر کنار از مناقشه ندانسته در این باره می گوید: « بهتر است اصول فقه را چنین تعریف کنیم: صناعتی است که به وسیله آن قواعدی شناخته می شوند که ممکن است در راه استنباط احکام قرار گیرند یا – سر انجام – در مقام عمل، بدان ها تمسک شود»(3). 3- تعریف محقّق نائینی رحمه الله «علم اصول فقه، آگاهی از قواعدی است که اگر صغریات بدان ها ضمیمه شوند، یک حکم فقهی کلی نتیجه آن خواهد بود»(4). 📚 مصادر: (1) قوانین الاصول ج 1، ص 5. (2) الفصول الغرویة ص 3. (3) کفایة الاصول ص 22. (4) فوائد الاصول ج1 ص 19. 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: ضرورت اصول فقه در اجتهاد ✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃تبیین بحث: علم اصول فقه از عمده ترین علومی است که اجتهاد و استنباط احکام شرعی بر آن استوار و به عبارت دیگر، دانشی است بیانگر روش استدلال کردن در راه اثبات حکم شرعی و هیچ فقهی در این راه، از آن بی نیاز نیست. محقّق خراسانی رحمه الله در این باره می گوید: «عمده ترین چیزی که اجتهاد بدان نیاز دارد، علم اصول است و نا گفته پیدا ست که استنباط حکم هیچ مسأله ای بی نیاز از قاعده یا قواعدی نیست که در علم اصول، بر آن ها استدلال شده است»(1). در همین راستا، مرحوم آیه الله خوئی نیز اعتقاد دارد، اجتهاد وابسته به علم اصول بوده، به وسیله ی آن تحقق می یابد، زیرا در این دانش از قواعد بحث می شود که در مقام استدلال استنباط یک حکم، کبرای قیاس می شوند(2). همچنین آیة الله شهید محمد باقر صدر رحمه الله علم اصول فقه را «منطق فقه» می داند و معتقد است، همان گونه که در علم منطق راه های استدلال و چند و چون هر کدام بیان می شود تا انسان از لغزش در اندیشه دور بماند، در غلم اصول نیز عناصر مشترک ( قواعد کلی) و چگونگی به کارگیری آن ها در عملیات استنباط معین می شود تا در استخراج حکم شرعی، لغزشی پیش نیاید. بنابر این، اصول فقه راه استنباط درست را به فقیه می آموزد تا در پرتو قوانین آن، در استنناج های فقهی خود به بیراهه نرود. از این رو، علم اصول فقه «منطق فقه» یا «منطق استنباط» است(3). 📚 مصادر: (1) کفایة الاصول ص 534. (2) الرأي السدید في الاجتهاد و التقلید ص 11 ، و التنقیح، الاجتهاد و التقلید ص 25. (3) المعالم الجدیدة الاصول ص 28 و 29. 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad # ضرورت-اصول_فقه_در_اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صدای مرجع عظیم الشأن آیةالله ميلاني قدس سره: 🔹عقیده ما اینست که ملاك فقه أصول است، من لا أصول له لا فقه له قطعاً، هیچ برو برگرد ندارد، هو مقلّد بالحمل الشايع؛ چون نتيجة تابع أخس مقدمات است دیگه. 💠 https://t.me/alzaki_110 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: موضوع بحث در مشتق 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس:کفایه 1-56 🗓 تاریخ درس: 25-10-1383 👈 ارجاع مرتبط: کفایة الأُصول ص 38 عند قوله رحمه الله: «الثالث عشر: أنّه اختلفوا في أنّ المشتق حقیقة في خصوص ما تلبس بالمبدأ في الحال أو فیما یعممه و ما انقضی عنه علی أقوال...». 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق مشتق اصولی و مشتق نحوی 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: کفایه 1-57 🗓 تاریخ درس: 26-10-1383 👈 ارجاع مرتبط: کفایة الأُصول ص 38 خند قوله رحمه الله: «أنّ المراد بالمشتق هاهن[أي: في علم الأُصول] لیس مطلق المشتقات، بل خصوص ما فیما بجري منها علی الذوات...». 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ نام مؤلّف: سید محمد باقر طبا طبائی یزدی(1239-1298 قمری) ⭕️ القاب و شهرت: ✍️ تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبرهلالی ✳️ معرفی اجمال مؤلّف: سید محمد باقر بن طباطبائی یزدی متوفای اواخر صفر ۱۳۹۸ وی عالمی فاضل و جلیل القدر بود حیات علمی ایشان در اعتاب مقدسه بوده سپس به هند هجرت نمود آن گاه به نجف اشرف برگشت و پس از مدتی به تبریز و تهران رفت و سپس ساکن کربلا شد و در همانجا دفن شد. از مقدمه کتاب وی بر می آید که تمایل داشته در نجف دفن شودو می نویسد: «من آل طباطبا ابن مرتضى الحسنيّ الحسينيّ محمّد باقر العلوي الفاطمي نسباً و اليزدي مولداً و النّجفىي موطناً و مدفناً إن شاء الله اللّه تعالى...». 📕 آثار اصولی مؤلّف: 1️⃣ حلّ العقول لعقد الفحول في علم الاُصول. 2️⃣ وسیلة الوسائل في شرح الرسائل(برای آشنائی با این اثر به گزینه یا کتاب شناسی دوم مراجعه بفرمایید). 📚 مصادر: بنگرید: مقدّمه مؤلّف،اعیان الشیعة ج9،ص 186، الذریعة ج7،ص 72، ش380 و ج25، ص92،ش505، معجم المطبوعات العربیة في ایران ص 95و204، و فنخا ج34،ص398. 💠 لینک عضویت در کانال https://t.me/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان قول: ادله فقه از منظر شیعه 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✍️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃تبیین بحث: مستحضرید که علم اصول فقه ، به ما راه و روش و دستور صحیح استنباط احکام شرعی را از منابع اصلی می‌آموزد. در این مقال می‌خواهیم نظر علماء و فقهای شیعه را در باره منابع اصلی استنباط احکام -که از آنها به «ادله فقه» تعبیر می‌شود- به طور بسیار مختصر بررسی نماییم. بعد از تحقیق به چند دیدگاه بر خوردیم که ذیلاً تقدیم می‌گردد: 1️⃣ دیدگاه شیخ مفید (رحمه الله): شیخ مفید (قدس سره) متوفای سال 413 قمری معتقد است که ادله فقه- که از آنها به « اُصول الأحکام الشرعیّة» تعبیر می‌کند- سه چیز می‌باشد : کتاب خدای سبحان، سنت نبی صلی الله علیه و آله و اقوال ائمه اطهار علیهم السلام. وی در این باره در کتاب گران سنگ « التذکرة باُصول الفقه» می‌گوید: «علم أنّ أُصول الأحكام الشرعيّة ثلاثة أشياء: كتاب الله سبحانه، و سنة نبيه صلّی الله عليه و آله، و أقوال الأئمة الطاهرين من بعده صلوات الله عليهم وسلامه»(1). همان گونه که ملاحظه می‌فرمایید شیخ مفید، اجماع را به عنوان دلیل مستقل بیان ننموده چون که معتقد است که اجماع به خودی خود حجّت نیست بلکه آن را به عنوان کاشفیت از قول امام معصوم علیه السلام و دخول قول امام معصوم علیه السلام در قول مجمعین حجّت می‌داند(2). و اما عقل را بیان نکرده زیرا عقل یکی از راه های دستیابی به علم مشروع در اصول سه گانه می‌داند(3). 2️⃣ دیگاه محقّق حلی(رحمه الله): محقّق حلی (رحمه الله) متوفای سال 676قمری معتقد است که ادله فقه- که از آنها به «مستند الأحکام» تعبیر می‌کند- پنج چیز می‌باشد : کتاب، سنت ، اجماع، دلیل عقل و استصحاب. وی در این باره در کتاب گران سنگ « المعتبر في شرح المختصر» می‌گوید: «الفصل الثالث في مستند الأحکام، و هي عندنا خمسة: الکتاب، و السنّة، و الإجماع، و دلیل العقل، و الاستصحاب»(4). 3️⃣ دیدگاه مشهور اصولی‌ها: مشهور اُصولی‌ها معتقدند که ادله فقه چهارتا هستند: کتاب، سنت، اجماع و عقل، از این رو در کتب اصولی و فقهی از آنها به «ادلّه اربعة» تعبیر می‌کنند. شیخ بهائي(رحمه الله) در این باره در کتاب « زبدة الاُصول» می‌گوید: «المنهج الثاني في الأدلّة الشرعیّة و هي عندنا أربعة: الکتاب، و السنّة، و الإجماع، و العقل»(5) 4️⃣ دیدگاه اخباری‌ها: عده ای از اخبار‌ی‌ها در استنباط احکام فقط به کتاب و سنت اکتفا می‌کنند(6). 📚 مصادر: (1) التذکرة باُصوال الفقه، ص 28. (2) التذکرة باُصول الفقه، ص45، عند قوله: « و لیس في أجماع الاُمّة حجّة من حیث کان أجماعاً، و لکن من حیث کان فیها الإمام المعصوم،...». (3) التذکرة باُصول الفقه، ص28، عند قوله: «و الطرق الموصلة إلی علم المشروع في هذه الاُصول ثلاثة: أحدها: العقل...». (4) المعتبر ج 1، ص28. (5) زبدة الاُصول ، ص83 ، و نیزبنگرید: قوانین الاُصول ج2، ص 231، الباب السادس: في الأدلّةالشرعیّة، أنیس المجتهدین ج1، ص181، المبحث الثاني في الأدلّة الشرعیّة ، و... . (6) بنگرید: الحدائق الناضرة ج1، ص26، المقدّمة الثالثة في مدارک الأحکام الشرعیّة. 💠 لینک عضویت در کانال https://t.me/gami_dar_masire_ejtehad