#نهج_البلاغه
▫️وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ أَلَا مَنْ دَعَا إِلَی هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِهِ؛
🟤 و همواره با بزرگ ترین جمعیّتها [یی که بر حق هستند،] باشید که دست خدا با جماعت است و از پراکندگی بپرهیزید که انسان تنها بهره شیطان است، آن گونه که گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود
📘#خطبه_127
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
💠 فیض سرشار
🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش #رحمت_و_برکت است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است، بسیاری از عیدها و جشن ها در همین ماه است. در این صلوات نورانی که «عند الزوال» می خوانند، دارد که این ماه پیچیده و #محفوف_به_رحمت است، هیچ جای این ماه خالی از رحمت نیست: «شَهْرُ ... حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَان».
🔸 این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان. اصرار این آقایان این است که در #ماه_شعبان خودشان را درست کنند؛ چون هر کسی سالی دارد، آنهایی که کشاورز هستند، اول سالشان پاییز است، چون درآمدشان از پاییز است؛ آنهایی که جوان اند، جوانی فکر می کنند و حیات گیاهی دارند، اول فروردین را آغاز سال می گیرند، برای اینکه جامه نو در بر کنند، با اینکه در اول فروردین خبری نیست؛ اما آنها که اهل راه هستند، اول ماه مبارک رمضان را اول سال قرار میدهند، قهراً ماه شعبان می شود آخر سال. تمام ضجّه ها و ناله های اینها این است که در این آخر سال، حساب ها را تصفیه کنند که وارد سال بعد که می شوند، بدهکاری نداشته باشند. این است که در همین صلوات دارد که تمام شب ها و روزها حضرت به فکر #دعا_و_نماز_و_روزه و اینها بود، برای اینکه در آخر سال به هر حال آدم باید حساب خود را برسد و بدهکاری های خود را بدهد.
🔸 جناب حافظ که می گوید:
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
اینها اشکال می کردند به حافظ که اگر منظور از این مِی، #می_حقیقی_معنوی است، ماه مبارک رمضان که فصلش است، چرا ایشان می گوید ماه شعبان مصرف بکن؟
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
سرّش این است که #ماه_شعبان آخر سال است و در آخر سال جایزه ها را می دهند. در ماه مبارک رمضان خبری از جایزه نیست، ماه کار است؛ هم شب عید شوال یعنی عید فطر به عنوان «لَیلَةَ الْجَوَائِز» است و هم روزش به عنوان «یوْمُ الْجَوَائِز» است که
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
#ماه_رمضان ماه #کار است ماه جایزه نیست، جائزه را در «لَیلَةَ الْجَوَائِز» میدهند. این است که جناب حافظ گفت که الآن دریاب، چون بعد دیگری خبری نیست تا برسیم به عید فطر. این #ماه_شعبان است که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#شعبان_المعظم
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
🌷🇮🇷
💢 پـرچـم بـرافـراشـتـه ⁘
🔅امام علی(ع):
⁛ اى مردم، پرچمى براى ما برافراشته گشته و هدفى معيّن و گفته شده كه به دنبال پرچم باشيد و به سوى هدف برويد و از آن درمگذريد.
⁙ أيّها الناسُ! إنّه رُفِعَت لنا رايةٌ، ومُدَّت لَنا غايةٌ ، فقيل في الراية (أنِ) اتّبِعوها، وفي الغاية أن اجروا (إلَيها) ولا تَعدوها.
◌ الفتوح : ج ۶ ص ۲۴۰
•┈┈❀┈┈•
🌐 ویژهنامه انقلاب اسلامی
🌐 انقلاب اسلامی در روایات
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
#حدیث_
🌸 امام سجاد (علیه السلام) :
حقّ زنت، اين است كه بدانى خداوند عز و جل او را مايه آرامش و همدلى تو قرار داده است. پس بايد بدانى كه اين، لطف و نعمتى است از سوى خداى عزّوجلّ به تو، تا اين كه او را گرامى بدارى و با وى نرم خو باشى...
📚 مکارم الاخلاق، ج۲، ص۳۰۱
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استغفار در ماه شعبان
🎙 آیتالله مجتهدی تهرانی(ره)
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
🌸در این شب زیبا و نورانی
✨دعا می ڪنم
✨شبتون پر امید
✨برکت در زندگیتون فراوان
✨زندگیتون آرام
✨ لحظه هاتون پراز خوشبختی
✨دنیاتون پراز آدمهای خوب
✨و امضاء خدا
✨پای تک تک آرزوهاتون
✨بهترینها رو براتون آرزومندم
شبتون بخیر ✨🌸
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
#حدیث_
🌸 امیرالمومنین امامـ علـے (عليه السلامـ) :
در دوستى با دوستت، اندازه نگه دار،
چه بسا كه روزى دشمنت شود
و در دشمنى با دشمنت، از حدش تجاوز مكن،
چه بسا كه روزى دوستت گردد.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۶۸
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
❤️ قانون الهی این است که هر کس تلاش کند به مقتضای تلاشش برسد. فرقش این است که فاسق، فاجر، منافق و کافر بهرهاش را فقط در همین دنیا میگیرد ولی مؤمن هم در دنیا و هم در آخرت. با این دید، دیگر این سوال پاسخ پیدا میکند که «چرا بلاد کفر غرق در رفاه و نعمتاند»؟
📖اسراء آیه ۲۰
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
🦚 فُطرس کیست؟
فُطرُس، یکی از فرشتگان حامل عرش در انجام وظیفهاش سُستی کرد، بالهایش شکسته و به جزیرهای در زمین تبعید شد.
وی ۷۰۰ سال به عبادت خدا مشغول بود تا امام حسین(ع) به دنیا آمد.
جبرئیل با هفتاد هزار فرشته جهت تبریک این میلاد به زمین نازل شدند، وقتی از کنار فطرس گذشتند او از علت نزول آنان جویا شد و از آنان خواست تا وی را با خود ببرند.
🎊 جبرئیل نزد پیامبر(ع) برای وی میانجیگری کرد.
با پیشنهاد پیامبر(ص)، فطرس خود را به قنداقه امام حسین(ع) مالید و خداوند بالهایش را بهبود بخشیده و او را به جایگاه اولیهاش بازگرداند.
🎊🎉🎊🎉🎊
فطرس پس از بهبودی و عروج به آسمان به رسول خدا خبر از شهادت فرزندش حسین داده و میگوید به جبران این شفاعت، زیارت هر زائر و سلام و صلوات هر سلام دهندهای را به امام حسین(ع) برساند.
📚 امالی صدوق، ص١٣٧
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
💠 طریق طیّب
🔸 مطلب مهمی كه سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب به ما فرمود این است كه هرگز #هدف_وسیله_را_توجیه_نمی _كند؛ یعنی نمی توان گفت ما چون می خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می توانیم كمك بگیریم!
اگر کسی از هر راهی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی رسد، بلکه هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می كند که فرد به آن می رسد نه به آن #مقصد_اصیل.
🔸 این بیان نورانی را وجود مبارك سالار شهیدان فرمود: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛
اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، زودتر از دیگران به چاه می افتد، چون #گناه_كژ_راهه_است، راه نیست!
وقتی راه نبود چگونه به هدف می رسد؟!
👈 فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی كند،
هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی دهد كه از هر وسیله ای استفاده كند،
هر راهی انسان را به آن مقصد نمی رساند،
#صراط_مستقیم است كه انسان را به آن مقصد والا میرساند و لاغیر!
🔸 این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾؛ كجا می روید؟!
همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) تبیین كرد فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ»؛ شما را به كجا می برند؟ مگر نمی خواهید به سلامت برسید چرا راه عیبناك را طی می كنید؟ مگر نمی خواهید به #كمال برسید چرا در مسیر ناقص قدم می نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ».
آن ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾ در قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ» در نهج البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ» در بیان سالار شهیدان در آمده است.
#ولادت_امام_حسین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
✨امیرالمؤمنین علیه السلام:
🍀إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ
🌱همانا دنيا نهايت ديد كوردل است که آن سوى دنيا را نمى نگرد، امّا انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند. پس انسان آگاه به دنيا دل نمى بندد و انسان كور دل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند
قسمتی از خطبه 133 نهج البلاغه
@ganjinehnoorDrnasiri
۲۳ بهمن ۱۴۰۲