eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
193 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / عقل و قلب ما از بردگی، بداخلاقی و خودفروشی منزجر است 🔵 آیت الله العظمی جوادی آملی به شرح حکمت 133 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که «الدُّنْیا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا»؛ فرمود دنیا جای عبور است نه جای قرار. قرارگاه یوم القیامه است که است. مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا خودشان را فروختند و به هلاکت رساندند یا خودشان را خریدند و آزاد کردند. این ترجمه ظاهری این بیان نورانی است... . 🔸 ذات اقدس الهی یک به انسان داد بنام عقل و فطرت و امثال ذلک. یک سلسله رهبران الهی فرستاد که راه را تشخیص بدهند و مردم را به راه هدایت کنند. سراج روشنی است، در قبال این سراج، و راه آفرید بنام انبیاء و اولیاء و پیغمبر و اهل بیت. اینها صراط مستقیم اند. سراج و چراغ کارش آن است که صراط را ببیند، از خود چراغ کاری ساخته نیست. چراغ راه نیست، قانون گذار نیست، قانون شناس است. قانون و قانون گذاری به وسیله صراط است. در زیارت این ذوات قدسی عرض می کنیم سلام بر شما ای کسانی که هستید، میزان اعمالید. 🔸 مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا کوشش کردند مالی تهیه کردند خودشان را آزاد کردند. یا رفاه طلب بودند کاری نکردند خودشان را فروختند و از پول خودشان لذت بردند. آنهایی که خودشان را فروختند به هلاکت رسیدند، آنها که کوشیدند خودشان را خریدند آزاد شدند و راحت شدند؛ خداوند در قرآن می فرماید شما . کمتر از بهشت خودتان را نفروشید که مغبون می شوید. 🔸 در قرآن کریم آمده است که ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ این آیه شریفه، مسئله فقهی و حقوقی نیست. بلکه مسئله ای کلامی است؛این آیه مبارکه یعنی . هیچ کاری به مسئله فقهی و حقوقی ندارد، تا یک کسی بخواهد بی حجاب راه برود بگوید ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾. این ﴿لا إِكْراهَ﴾ منظور این نیست که شما آزادی هر کاری بکنی... . 🔸 بنابراین یک سلسله بحث های است که آیه مبارکه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ عهده دار آن است، نه یعنی ، نه یعنی هر کاری بکند آزاد هستی، نخیر! در ساختار تکوین، انسان نه مجبور است نه مفوّض. اما در ساختار حقوقی و در ساختار اخلاقی و در ساختار فقهی، ذات اقدس الهی به انسان عقلی داد و قلبی داد همان طوری که شامّه ما از بوی بد منزجر است عاقله ما و قلب ما از بردگی و بداخلاقی و خودفروشی منزجر است. 🔸 در و یک بخش های اوّلی دارد که وظیفه همه است، نهی از منکر اولش گفتن است، تذکر دادن است، با نوع نگاه و بی اعتنایی کردن است، بعد جلوگیری کردن است، آن بخش های عملی اش که بخش های تنبیهی است، به عهده است؛ اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند، وقتی ببینند کسی دارد می کند، را رعایت نمی کند، اول با نوع نگاه خودشان به این شخص، با بی اعتنایی به او نگاه کنند، این در خیابان خودش را جمع می کند... . @ganjinehnoorDrnasiri
‌‌‌. 🥀 👤حاج اسماعیل دولابی : هر جا غصه دار شدی ، استغفار کن📿 استغفار امان انســان هست، به ایــن کار نداشته باش که چرا غمگین شدی اذیتت کردن؟ گناهی کردی؟ یا ‌‌‌....⁉️ محزون که شدی استغفار کن . فرقی نداره غــم مــال خــودت بــاشــه یا مــال مومنین، اســتغــفــار غــم ها رو از بین می بره ☺️👌 ‌@ganjinehnoorDrnasiri
حقوق طلبکار امام سجاد "سلام الله علیه" درباره حقوق طلبکار فرمودند: «وَ أَمَّا حَقُّ اَلْغَرِيمِ اَلطَّالِبِ لَكَ فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَوْفَيْتَهُ وَ كَفَيْتَهُ وَ أَغْنَيْتَهُ وَ لَمْ تردّه وَ لَمْ تَمْطُلْهُ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلم قَالَ: مَطْلُ اَلْغَنِيِّ ظُلْمٌ وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَيْتَهُ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ أَوْ طَلَبْتَ إِلَيْهِ طَلَباً جَمِيلاً وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِيفاً» «حق طلبکاری که حق خود را از تو درخواست می‌کند آن است اگر داشته باشی به وقت طلب او را بپردازی و کارش راه بیندازی و بی نیازش کنی و پاسخ رد به او ندهی و تأخیر نیندازی؛ چرا که پیامبر "صلی الله علیه و آله و سلم" فرمود:تأخیر بدهی از شخص بی‌نیاز ظلم است و اگر نداری با خوش‌رفتاری او را راضی کنی و به نیکی مهلت بطلبی و با لطافت او را بازگردانی.» تحف العقول ص۲۶۷ مفاتیح الحیاة ص ۵۳۵ @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 بعضی از اساتید اخلاق در نجف اشرف می فرمودند: من ضامنم کسی که نماز های 5 گانه را در اول وقت بخواند، به مقامات عالیه می رسد، اگر نرسید به من لعن بفرستد! 📽🎙مرحوم آیت الله العظمی بهجت 🖤 27 اردیبهشت، پانزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی این عبد صالح خدا، تسلیت باد. 🥀 @ganjinehnoorDrnasiri
💠 مؤمن 🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم؛ بخش پایانی سوره مباركه «حشر» همین است؛ فرمود خدا است و است و است و و و . 🔸 «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه «خدا مؤمن است» یعنی چه؟ «مؤمن» یعنی ؛ یعنی ، ، كسی كه امنیت می ‌بخشد. 🔸 ما یك وقت به دیگری امان می ‌دهیم یك وقت خودمان را در امان نگاه می ‌داریم. اگر خودمان بخواهیم در امان باشیم و به خودمان امنیت بدهیم، باید برویم در ، پناه گاه را هم خدا فرمود: «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی». «مؤمن» كسی است كه به خودش امنیت بدهد، ایمنی بدهد، خب ایمنی به چیست؟ به این است: ـ اصول دین را معتقد باشد ـ به فروع دین عمل كند. 🔸 «آمَنَ»؛ یعنی خودش را حفظ كرد؛ اگر از ما سؤال كنند كه حفظ او به چیست، می ‌گوییم به اصول دین، و به فروع دین، باشد. آن وقت آن وصفی كه ذات اقدس الهی دارد ما هم پیدا می ‌كنیم؛ خدا ایمنی بخش است نسبت به دیگران، ما ایمنی بخش هستیم نسبت به خودمان. 🔸 آن كسی كه امنیت می ‌بخشد، ایمنی می ‌آورد، امان می ‌دهد و از عذاب می ‌رهاند، «مؤمن» است. ما نباید بگذاریم این بدن، این جان، این خواص ما بسوزند، اگر نگذاشتیم اینها بسوزد، شدیم ؛ یعنی ایمنی بخشیدیم و اگر رها كردیم، «مؤمن» نیستیم. 🔸 اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه ، چون اصلاً «مؤمن» یعنی ایمنی بخش، امنیت بخش، امان بخش! در درجه اول، خودش را از امنیت برخوردار می ‌كند و در درجه دوم، جامعه را از امنیت برخوردار می‌ كند. اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه مشكل جامعه را حل كند! @ganjinehnoorDrnasiri
اگرنمازتان‌رامحافظت‌نکنید حتی‌میلیاردهاقطره‌اشک‌هم برای‌اباعبدالله‌بریزید ؛ درآخرت‌شمارانجات‌نمی‌دهد🚶🏻‍♂. @ganjinehnoorDrnasiri
نزدیک‌ترین مسافر دور، سلام آیینه‌ی سبز قامت نور، سلام بی تو همه خفته اند در این عالم ای نفخه‌ی دل نواز در صور، سلام اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج @ganjinehnoorDrnasiri
✨﷽✨ ✍تفسیر آیه شریفه " وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لا يَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً ."( فرقان/۶۸) 🔵ترجمه : "و (بندگان خاص خدا) كسانى هستند كه با خداوند، خداى ديگرى را نمى‌خوانند و انسانى كه خداوند (خونش را) حرام كرده است، جز به حقّ نمى‌كشند، و زنانمى‌كنند، و هر كس چنين كند عقوبت گناهش را خواهد ديد". ✳️نکته ها 🔷«اثم» گناه و «اثام» كيفر گناه است. در اين آيات در كنار كارهاى مثبتِ بندگان ويژه‌ى خدا، كارهاى منفى كه از آن دورى مى‌كنند نيز ذكر شده است. 🔷در اين آيه شرك، قتل و زنا مطرح شده است كه در روايات از بزرگ‌ترين گناهان شمرده شده‌اند. قتل نفس، از گناهان كبيره است، ولى جمله‌ى‌ «إِلَّا بِالْحَقِّ» مى‌گويد: قتل، در مواردى لازم و حقّ است از جمله: ⭕️1. قصاص قاتل. 2. زناى با محارم. 3. زناى كافر با زن مسلمان. 4. زناكارى كه زن را مجبور كند. 5. زناى كسى كه همسر دارد. 6. مدعى نبوّت. 7. سَبّ و توهين و دشنام به پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام. 8. مسلمان ساحر. 9. مُفسد و محارب. 10-مرتد. 11. كسى كه بر امام عادل زمان خروج كند. 12. مشركِ محارب. ❇️پیام ها 🔶 خطرناك‌ترين غريزه‌اى كه انسان را به گناه وادار مى‌كند، غريزه غضب و شهوت است ومؤمن بايد بر غرائز خود مسلط باشد. «لا يَقْتُلُونَ‌- لا يَزْنُونَ» 🔶 خداوند در برخى از موارد به قتل و كشته شدن بعضى از انسان‌ها راضى است. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ولى به هيچ عنوان و در هيچ شرايطى رضايت نمى‌دهد كه فردى به شرك و زنا آلوده شود. «لا يَزْنُونَ» 🔶دستور قرآن در زمينه‌ى دورى از شرك، زنا وقتل، تنها يك موعظه نيست، قانونى است كه تخلّف از آن كيفرى شديد دارد. «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً» 🔶كيفرهاى الهى استثنابردار نيست، هر كس تخلّف كند كيفر مى‌شود. «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً» ------------------------------------------------- 📚 تفسير نور/ قرائتی @ganjinehnoorDrnasiri