eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
190 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️با هم دعای فرج را برای سلامتی و فرج آقا امام زمان(عج) می‌خوانیم @ganjinehnoorDrnasiri
✅ اسکلت و ساختار بندگی به چیست؟ 🌺 امام سجاد (ع): ، ساختار و اسکلت بندگی است. هرگاه قطع شود، دينداری از ميان می رود، همان طور كه هرگاه ریسمان پاره شود، رشتۀ مرواريد از هم می پاشد. ✍️ شرح: یعنی دوری از گناه 📖 الْوَرَعُ نِظَامُ اَلْعِبَادَةِ، فَإِذَا اِنْقَطَعَ اَلْوَرَعُ ذَهَبَتِ اَلدِّيَانَةُ، كَمَا أَنَّهُ إِذَا اِنْقَطَعَ اَلسِّلْكُ اِتَّبَعَهُ اَلنِّظَامُ . 📚 الأمالي (للطوسی) , جلد۱ , صفحه۷۰۳ @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب عذاب است 📿فَإِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَلْعَنِ الْقَرْنَ الْمَاضِيَ بَيْنَ أَيْدِيکُمْ إِلاَّ لِتَرْکِهِمُ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْکَرِ. فَلَعَنَ اللّهُ السُّفَهَاءَ لِرُکُوبِ الْمَعَاصِي،... 🟤خداوند سبحان مردم قرون پيشين را از رحمت خود دور نساخت جز به اين سبب که امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردند، لذا افراد سفيه و نادان را به سبب گناه و دانايان را به علت ترک نهى از منکر از رحمت خود دور ساخت. ✍اين سخن اشاره به آيات شريفه قرآن مجيد است، آنجا که مى فرمايد: لُعِنَ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ بَنِى إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوْا وَّکَانُوا يَعْتَدُونَ * کَانُوا لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُّنکَر فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُوا يَفْعَلُونَ); کافران بنى اسرائيل از زبان داود و عيسى بن مريم لعن و نفرين شدند. اين به جهت آن بود که گناه کردند و تجاوز نمى نمودند; آنها از اعمال زشتى که انجام مى دادند يکديگر را نهى نمى کردند، چه بدکارى انجام مى دادند تعبير امام نشان مى دهد که مهم ترين خطاى آنها ترک امر به معروف و نهى از منکر بود، زيرا اجراى همه احکام الهى وابسته به زنده نگه داشتن اين دو وظيفه الهى است و هر گاه اين دو فريضه برپا داشته شود همه فرايض برپا خواهد بود و اگر رها شود فرايض ديگر نيز دستخوش فنا و نابودى خواهد شد 📘 🎤آیت الله (ره) @ganjinehnoorDrnasiri
🌑 "حسین" اسم اعظم الهی! مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی: 🔹یک روز عصر یکی از علاقه‌مندان مرحوم پدر _ که نامش را فراموش کرده ام _ به همراه مرحوم حاج اسماعیل وفابخش _ برادر خانم پدر ما _ برای پرداخت وجوه نزد مرحوم پدر آمد و عرض کرد: «حاج آقا، من دو سال است که به مسجد شما نیامده ام. علت آن را نمی‌پرسید؟» مرحوم پدر گفتند: «اگر به شما گفته بودم بیا و نمی‌آمدی، می‌پرسیدم، ولی چون برای آمدنت دعوت نکردم، از رفتنت هم نمی‌پرسم». او گفت: «علت نیامدنم این بود: شبی پای منبر شما بودم. وقتی از مسجد بیرون رفتم، شخصی از روحانیون از من پرسید: کجا بودی؟ گفتم: مسجد آقای شاه‌آبادی. گفت: آنجا می‌روی؟! آقای شاه‌آبادی توحید می‌گوید! و به گونه‌ای گفت که من خیال کردم شما کفر می‌گویید؛ از آن شب دیگر نیامدم. 🔸 تا این‌که چندی قبل خواب دیدم قیامت بر پا شده و عده‌ای در جهنم که مانند استادیوم‌های ورزشی پله پله بود، قرار داشتند و ردیف تا بالا نشسته‌اند و حلقه‌های آهنین به گردنشان بود و افرادی بودند که من آنها را می‌شناختم. در این حال وحشت و رعب، یکی از آنهایی که در آنجا بود و مرا می‌شناخت و من هم او را می‌شناختم، گفت: فلانی، به دادمان برس. گفتم: اینجا چه کار می‌توانم بکنم؟ گفت: پیش آقای شاه‌آبادی برو و از ایشان ذکری بگیر که ما را نجات دهد. گفتم: آقای شاه‌آبادی را از کجا پیدا کنم؟ گفت: آن طرف باغ آقای شاه‌آبادی است. دیدم باغ بزرگی است و وسط آن ساختمانی قرار دارد. وارد شدم، دیدم در اتاق بزرگی حضور دارید. سلام کردم و قضیه را برای شما نقل کردم. 🔹 شما یک قدری فکر کردید و سر بلند کرده، فرمودید: «به آنها بگو من ذکری اعظم از ذکر «یا حسین» سراغ ندارم. برگشتم و به آنها گفتم. همین که جمعیت شنیدند، همه با هم «یا حسین» کشیدند و از غل و زنجیر و گرفتاری نجات پیدا کردند. در همین حال، از وحشت از خواب بیدار شدم». مرحوم پدر به آن شخص فرمودند: هیچ بُعدی ندارد که یکی از اسامی اعظم پروردگار، «یا حسین» باشد. 📚سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: حدیث نصر، ص ۱۹۳، خاطرات آیت الله نصرالله شاه آبادی، نشر موسسه کتاب شناسی شیعه. @ganjinehnoorDrnasiri
یکی قلبش سوخت برای خدا و دیگری سوخت برای گناه ؟ ━━━━⪻✿⪼━━━━ @ganjinehnoorDrnasiri
🪐فَکَأَنَّ مَا هُوَ کَائِنٌ مِنَ الدُّنْيَا عَنْ قَلِيل لَمْ يَکُنْ، وَ کَأَنَّ مَا هُوَ کَائِنٌ مِنَ الآخِرَةِ عَمَّا قَلَيل لَمْ يَزَلْ 🌎آنچه هم اکنون از دنيا موجود است پس از مدّت کوتاهى فکر مى کنيد اصلا وجود نداشته و آنچه از آخرت به زودى فرا مى رسد، همواره بوده است ✍اشاره به اينکه دنيا به قدرى سريع مى گذرد، و آخرت به قدرى سريع مى آيد، که انسان اين چنين تصوّر مى کند هرگز دنيايى وجود نداشته و هميشه آخرت وجود داشته است.ما اين مسأله را در بسيارى از حوادث دنيا آزموده ايم; گاه از کنار خانه بعضى از بزرگان پيشين، که روزى مرکزى پرغوغا و پر رفت و آمد بود مى گذريم، آنچنان سکوت و خاموشى بر آن حاکم است که گويى هرگز در اينجا خبرى نبود. 📚 @ganjinehnoorDrnasiri
🌑 معیشت، عبودیت و حریت؛ مفاهیم متداخل ✍ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر دینی و از همراهان نشریه معارف ▪️انسان را موجود دو وجهی، ترکیبی، معجون و دارای دوسازه جسم و جان خوانده اند که به تناسب آن دو، دارای تمایلات خاکی از یکسو و کشش های متعالی از سوی دیگر است. کشش متعالی آدمی برای آنکه بی آسیب بماند و خود تعالی بیابد و تداوم و استمرار پذیرد، نیازمند عبور از معابری است که آن معابر، همان نیازهای خاکی و جسمانی انسان است و در فروماندگی نیاز های خاکی و نابرآوردگی آن از شور و شوق انسان برای سیر او موافق و مطابق جذبات روحانی و کشش های ماورایی و ملکوتی کاسته خواهد شد و چه بسا که به محاق رود. ▫️در میان روان شناسان تربیتی در جهان معاصر، نام آبراهام مازلو که "هرم نیازها" از ابداعات و ایده های اوست، فراوان شنیده می شود؛ که با سطح بندی نیازهای انسان معتقد شد تا سطح اول نیازها و طبقه نخست آن برآورده نشده و بدان پاسخ داده نشود، نیازهای سطوح بعدی عملا ناکامیاب خواهد بود. او از نیازهای اولیه مانند خوراک و آنچه که زیست انسان بدان وابسته است ،شروع می کند و آن را در طبقه نخست جاسازی می نماید. نیازهای سطح بعدی که عالی است، نیاز به امنیت است. پس از آن نیاز به عشق، همدلی و دلسپاری و نیازهای عاطفی را می نشاند و سپس نیاز به احترام و سرانجام نیاز به خودشکوفایی. 🔹در منطق مازلو نمی توان از انسانی که حرمت و عزت نمی بیند و این دسته از نیازهای او خوار و خفیف شمرده می شود، خودشکوفایی و برآوردن آن را انتظار برد. به سخن دیگر در فقدان عزت نفس و حرمت نفس انسان است که استعداد ها و داشته های انسان برای بالندگی و شکوفایی دچار مرگ و ایستایی می شود و نه از فردی که حرمت و احترام نمی بیند، می توان خودشکوفا شدن را به انتظار نشست (و نه از جامعه ای که در فقدان عزت نفس و احترام می سوزد، شکوفاسازی را شاهد خواهیم بود). 🔸همچنین از منظر او، اگر نیاز نانِ فرد پاسخ داده نشود، به نیاز جانِ او پاسخ داده نخواهد شد و نمی توان عشق ورزی و حس تعلق را در جمع و فرد گرسنه - که هنوز در گیرو دار پاسخ گویی به نیازهای دسته اول اند- به تماشا نشست. ▪️سعدی علیه الرحمه قرن ها پیش، این سخن مازلو را در بیتی به اشتراک و به یادگار نهاده که: چنان قحط سالی شد اندر دمشق که یاران فراموش کردند عشق! وقتی گرسنگی و قحط سالی پدید آید و دشواری ها، اندک اندک مساحت سفره را برباید و قوم را درگیر برآوردن نیاز آب و نان و نیازهای همسو با آن نماید، انتظار رونق عشق و استحکام خانه همدلی ها و تعلقات عاطفی، از دانایان امر شگفتانه ای خواهد بود. ▫️قرآن کریم در سوره قریش مردم را به نیاز برتر، یعنی عبودیت فرا می خواند:"فَليَعبُدوا رَبَّ هٰذَا البَيتِ" اما بلافاصله متذکر می شود که همان خدایی را بپرستید که نیاز های فروتر شما را برآورده کرده و جالب آنجاست که اول از نیاز به آب و نان سخن گفته که آن را برآورده نموده و سپس نیاز به " امنیت" را فرایاد آورده که برآورده شده است: "الّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ". ▪️امام سجاد علیه السلام در دعای ۲۵ صحیفه سجادیه که برای فرزندان است از خدا می خواهد که: "أَدْرِرْ لِي وَ عَلَى يَدِي أَرْزَاقَهُمْ وَ اجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ بُصَرَاءَ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ لَكَ..." امام نیازهای دسته اول و طبقه اول را در آغاز می نشاند و خدا را می خواند که به دست او، سفره فرزندان خوش رمق باشد تا جانشان برای پارسایی و بینایی و پیوستن به ابرار و اطاعت از کردگار رونق و خجستگی بیابد. ▫️در همه این ایده هایی که از زبان دین یا اندیشوران بیان شد، نیازها از خاکی به عالی است، تو گویی راه آسمان از زمین می گذرد و سخن پیامبر که فرمود " فَلَولاَ الخُبزُ ما صَلَّينا و لا صُمنا" نشان می دهد انتظار دینداری از فرد و جمعی که ذهن و ضمیرشان در کاستی آب و نان بسوزد، انتظار روایی نیست. تردیدی نیست که این سخن مثل قاعده علمی "آب در صد درجه به جوش می آید" نیست که نتوان مورد خلاف را برای آن رصد و ردیابی نمود. لذا می توان " سور و کم" قضیه را در آن به تناسب شرایط و اقتضاءات، تغییر پذیر یافت. ▪️امام حسین علیه السلام نیز بین معیشت و حریت ارتباط قریب در می افکند و این دو مفهوم را بر مدار همبستگی قرار می دهد؛ که اگر معیشت انسان دچار آلودگی و شکم از ناپاک پر شد، حریت به مسلخ می رود و آدمی در شنیدن حقایق، گرانجانی نشان می دهد. @ganjinehnoorDrnasiri
به‌قول‌حـٰاج‌حُسین‌یِڪتا؛ شَب‌اول‌قَبربہ‌خاطرفِشارۍڪِه،ازگُناهانمون‌بِھمون‌میاد! بِہ‌قَدرۍفِشارهَست، شیرۍڪِه‌دربَچگۍخوردیم‌ازگوش‌و دَهنمون‌میزَنہ‌بیرون .. اون‌جااگِه‌امام‌حُسین‌عَلیہ‌السلام‌نَیاد، وامام‌زَمان‌عَلیہ‌السلام‌نَیاد،وَ‌نَگن‌اینا‌از‌ماهَستن اگرشُھدانیان‌وواسِطہ‌نَشن بیچـٰاره‌ایم،بیچارِه.˼‌ ━━━━⪻✿⪼━━━━ @ganjinehnoorDrnasiri