eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
192 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ آن‌ها که ایمان دارند عشقشان به خدا شدیدتر است. بقره | ۱۶۵ 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
🔆امام زمان ارواحنا فداه فرمودند : 🔸أنا خاتِمُ الأوصِياءِ بي يُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلي و شيعَتي 🔸من وصي آخرين‌ام ؛ ♡ *به وسيله من* ♡ بلا از خانواده و شيعيانم دفع می شود 📚غيبت/ طوسي / ص ۲۸۵ 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
🔆إِلهِى‌ إِنَّ‌ مَنْ‌ تَعَرَّفَ‌ بِكَ‌ غَيْرُ مَجْهُولٍ،‌ وَ مَنْ‌ لا ذَبِكَ‌ غَيْرُ مَخْذُولٍ، +معبودم،کسی‌ که‌ به‌ تو شناخته‌ شد، ناشناخته‌ نیست‌ و‌ آنکه‌ به‌ تو پناهنده‌ شد خوار نیست..💚 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
💠 انحای انفاق 🔹 فرمود: ﴿وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلاَنِیةً﴾؛ این گاهی سرّی است برای پرهیز از ریا و گاهی علانیه است برای تشویق مردم. 🔹 در روایات دارد كه طرزی انفاق كنید كه اگر با دست راست انفاق می‌كنید دست چپ باخبر نشود. منظور از دست چپ و راست در اینجا این است كه وقتی می ‌گویند انفاق سرّی است یعنی نه تنها دیگران نفهمند، خودِ این گیرنده هم نداند شما دارید صدقه می ‌دهید. 🔹 عمده آن است كه كسی نفهمد ولو گیرنده، چون با باید جامعه را اداره كرد نه با ! هدف این نیست كه شكم فقیر سیر بشود، هدف اطعام نیست، بلکه هدف اكرام است، بنابراین او هم نباید بفهمد كه شما دارید به او صدقه می‌ دهید. 👈 باید سرّاً باشد حتی نسبت به گیرنده و علانیه باشد برای تشویق مردم. 🔹 كار خیری است كه دعوت كردند كه شما در این كار خیر شركت كنید؛ مثل ساختن مسجد، ساختن حسینیه، ساختن بیمارستان، ساختن مدرسه؛ اگر انسان علناً كاری انجام بدهد برای تشویق دیگران، این دو ثواب می‌برد: ـ یكی اینكه خودش در كار خیر شركت كرده است ـ دوم اینكه دیگران را با این كارِ علنی خود ترغیب كرده است. بنابراین گاهی انسان می ‌تواند داشته باشد با ثواب مضاعف. 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
✍گودال گناه 🔹هرگاه مؤمن طغیان کند و گل آلود شود، خداوند گودالی سد راه او قرار می‌دهد، تا گل هایش ته نشین شده، دوباره صاف شود. یعنی با حوادث و ابتلائات جلوی او سد می‌زند تا زلال شود. ▪️حاج اسماعیل دولابی رحمة الله علیه 📝 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
✨﷽✨ 🔴جهاد تبیین؛ وظیفه‌ای فوری و دائمی 🖊احمدحسین شریفی [یک]‌ تبیین از مهم‌ترین کارهای پیامبران و اولیای دین بوده است: «فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ». پیامبر اکرم(ص) موظف بود که حقایق دینی و آموزه‌های الهی را به مردم برساند. برای آنان تشریح کند. با استفاده از همه ابزارهای انتقال پیام، پیام الهی را برای مردم تبیین کند. [دو] در تبیین با ذهن و ضمیر مخاطبان مواجهه‌ایم. باید به گونه‌ای باشد که «پذیرش عقلی» و «اقناع عاطفی» مخاطب را در پی داشته باشد. فقط در این صورت است که می‌توان انتظار داشت گرایش‌ها و کنش‌های آنان همسو با گرایش‌ها و کنش‌های مورد انتظار ما باشد. «ذهن مردد» و «ضمیر مضطرب»، تن به گفتار و رفتار مورد انتظار نمی‌دهد. یکی از کارهای شیاطین انس و جن، ایجاد «تشکیک ذهنی» و «تردید قلبی» در سالکان مسیر حق است. تنها راه خنثی‌سازی این ترفند شیطانی، تبیین مستمر و همیشگی است. [سه] حتی اگر با جنگ شناختی همه‌جانبه دشمنان علیه اسلام و انقلاب هم مواجهه نبودیم، در حالت طبیعی نیز همواره نیازمند تبیین و روشنگری و یادآوری هستیم. شخصیتی همچون پیامبر اکرم(ص) نیز خود را نیازمند موعظه می‌دانست. در روایت هست که به جبرئیل می‌فرمود: «يَا جَبْرَئِيلُ عِظْنِي؛ ای جبرئیل مرا موعظه کن». پس به طریق اولی، زمانی که با هجمه‌های سنگین و شبانه‌روزی دشمنان علیه باورها و ارزش‌ها و موفقیت‌های ملت ایران مواجهه‌ایم، وظیفه «تبیین» به یک «وظیفه قطعی و فوری» تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب می‌فرماید: «جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است.» [چهار] وقتی تبیین نکنیم، دشمنان می‌توانند در بدیهی‌ترین مسائل تشکیک کنند. فی‌المثل، شرارت و خباثت و دنائت و ظلم و ستم هفتاد‌ساله آنها علیه ملت ایران و تهدیدهای همیشگی و تحریم‌های فزاینده آنها علیه ملت ایران همچون آفتاب بر همگان روشن است؛ اما همین مسأله نیز دائماً نیازمند تبیین است. و الا ممکن است همانطور که بعضاً مشاهده می‌کنیم، کسانی با تطهیر جنایات آنها و سفیدسازی فرد روسیاه و پلیدی مثل ترامث، امر را بر مردم مشتبه کنند. یا در موضوع عفاف و ، می‌‌دانیم که عفت و حیا و پاکدامنی زنان و مردان، از بدیهیات اخلاق انسانی و اسلامی است؛ اما همین موضوع هم نیازمند تبیین و روشنگری دائمی است؛ و الا ممکن است کار به جایی برسد که بی‌غیرتی و بی‌عفتی و بی‌حیایی و هرزگی، ارزش تلقی شوند! و جمع کثیری از فرهیختگان و هنرمندان جامعه در یک اجتماع رسمی (مثل جشنواره فیلم فجر) برای بی‌عفتی و بی‌حیایی علنی چند هنرپیشه کف بزنند و آنها را تشویق کنند و بر صدر بنشانند! [نتیجه] بنابراین «جهاد تبیین» نه تنها یک «وظیفه فوری و قطعی» است؛ بلکه یک «وظیفه دائمی و همگانی» هم هست. ‌‌‌ ┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅ 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
♦️پرواز فلامینگوهای ‎تالاب میانکاله 🔹عکس از: مهدی محبی پور، بهمن ۱۴۰۳ 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri
✨﷽✨ 🟢 آیا مردگان صرفاً در انتظار برپایی قیامت‌‌اند یا در عذاب و نعمت به سر می‌برند؟ عالم برزخ یعنی عالمی که در بین عالم دنیا و عالم آخرت قرار گرفته؛ و لهذا در عالم برزخ هم با اینکه هنوز حساب کلی افراد رسیدگی نشده است و در قیامت باید رسیدگی بشود، افرادْ مختلف‌اند. بعضی متنعم‌اند و بعضی معذب. این است که فرموده‌اند: «الْقَبْرُ امّا رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ اوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النّیرانِ‏» (عالم قبر برای انسان یا به منزله باغی است از باغهای بهشت و یا به منزله گودالی است از گودالهای جهنم). اهل سعادت از همان آنِ توفّی و مردن سعادتشان شروع می‌شود و اهل عذاب از همان آنِ مردن، عذاب برزخی‏شان آغاز می‌گردد. قرآن نمی‌گوید که قبل از قیامت، مردم، چه سعید و چه شقی همین‌طور برای محاکمه نهایی منتظر نگهداشته می‌شوند و تا آن وقت همه در یک حالت انتظار بسر می‌برند؛ و لهذا می‌فرماید اگر ببینی آن زمان را که فرشتگان کافران را اخذ می‌کنند، توفّی می‌کنند، تحویل می‌گیرند به تمام و کمال، آنها را از پیش رو و پشت سر می‏‌زنند («یضْرِبونَ وُجوهَهُمْ وَ ادْبارَهُمْ‏» (انفال/50)) و به آنها می‌گویند عذاب سوزان را بچشید. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج3، ص120 🔵گنجینه نور https://eitaa.com/ganjinehnoorDrnasiri