eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
194 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐فرصت را از دست ندهيد ▫️إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ 🟤«از دست دادن فرصت مايه غم و اندوه است» ✍فرصت به معناى فراهم شدن اسباب انجام كارى است، زيرا بسيارى از كارها به ويژه كارهاى مهم نيازمند به مقدماتى است كه گاه از اختيار انسان بيرون است. هنگامى كه بر اثر پيش آمدهايى آن اسباب فراهم گردد بايد هرچه زودتر از آنها استفاده كرد و به مقصد رسيد، زيرا بسيار مى شود فرصت از دست رفته هرگز باز نمى گردد. جوانىِ انسان، فراغت، نشاط كار، صحت و سلامت همه از فرصت هايى است كه به سرعت مى گذرد و گاه به آسانى يا هرگز باز نمى گردد.به یقین، غم و اندوه و حتى گریه و زارى براى از دست رفتن فرصت هیچ مشکلى را حل نمى کند. چه بهتر که انسان بیدار باشد و فرصت ها را دریابد. 📘 @ganjinehnoorDrnasiri
💠 مکتب حیا 🔹 ‌می ‌فرماید: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ﴾ نه یعنی بعدها خدا می ‌بیند، این «سین» یعنی و محقّقاً می ‌بیند! 🔹 در سوره مباركه «علق» كه جزء عتایق سوَر است، فرمود انسان در محضر ذات اقدس الهی است، آیا او نمی ‌داند كه خدا او را می ‌بیند؟ این اولین مرحله از است كه ما را به دعوت كرده است. 🔹 فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾؛ سخن از انذار و جهنّم و ترس و امثال آنها نیست، سخن از حیاست؛ فرمود مگر انسان در محضر خدا نیست؟! مگر نمی‌ داند كه خدا او را می ‌بیند؟ حالا اگر كسی از راه و از راه متنبّه نشد، آن‌ گاه سخن از ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ مطرح است. @ganjinehnoorDrnasiri
بدرقه ۱۲ میلیونی رئیس جمهور شهید، سوژه تازه دیوارنگاره انقلاب دیوارنگاره میدان انقلاب با طرحی در خصوص قیام مردم شهرهای تبریز، قم، تهران، مشهد و بیرجند در تشییع تاریخی سید شهیدان خدمت، آیت‌الله ابراهیم رئیسی و با شعار «بدرقه ۱۲ میلیونی» به نمایش در آمد. @ganjinehnoorDrnasiri
❣زندگی سخت نیست غم سختش میکند... دلها تنگ نیست انتظار تنگش میکند... عشق قشنگ است دروغ زشتش میکند... دل هیچکس از سنگ نیست روزگار سنگش میکند... 👤دکتر الهی قمشه‌ای @ganjinehnoorDrnasiri
امام صادق علیه السلام: 🔹 أرْبَعَةٌ يَذْهَبْنَ ضَيَاعاً اَلْبَذْرُ فِي اَلسَّبَخَةِ وَ اَلسِّرَاجُ فِي اَلْقَمَرِ وَ اَلْأَكْلُ عَلَى اَلشِّبَعِ وَ اَلْمَعْرُوفُ إِلَى مَنْ لَيْسَ بِأَهْلِهِ . 🔸چهار چیز بیهوده است: پاشیدن دانه بر شوره زار، فانوس در شب مهتابی، خوردن در هنگام سیری، و نیکی کردن به نااهل. 📚 خصال (باب چهارم)،ج ۱ ص، ۲۶۳ @ganjinehnoorDrnasiri
❇️، از خود 🔹 اگر بی‌ دلیل چیزی را پذیرفت یا بی دلیل چیزی را انکار کرد روح علمی ندارد ، او خزانه و انباری است از یک سلسله فورمولها و اطلاعات ، هر چه باو داده‌ شده یاد گرفته و ضبط کرده است اما در روح خودش یک روشنائی و یک‌ مقیاس برای قبول و انکار وجود ندارد . پس روحش روح علمی نیست . 🔹اگر شخصی را دیدید که در همه رشته‌ها گواهی نامه تحصیلی دارد ، در عین‌ حال سخنی را بدون دلیل قبول یا انکار می‌کند بدانید عالم واقعی نیست . علم در ذات خود هرگز مستلزم جمود یا غرور نیست . علم بشر را در مقابل‌ حقایق خاضع تر و تسلیم تر و در قبول و انکار محتاطتر می‌کند . 🔹پس که بدتر از است عبارت است از روح ضد تحقیق ، عبارت‌ است از حالتی که مقدس ترین روحیه را که روحیه تحقیق و کاوشگری است از بشر می گیرد . 🔹شاید بشود گفت همانطوریکه جمود از جهل زشت تر است ، حس‌ تحقیق از خود علم مقدس‌تر است . علم آنگاه مقدس و قابل احترام است که‌ با روح تحقیق توأم باشد . 📚شهید مطهری / امدادهای غیبی ،ص۵۳ @ganjinehnoorDrnasiri
♥️ مهمترین سفارشان این بود که، ″امام و ولی‌فقیه″ را هرگز تنها نگذاریم و تلاششان، شاد کردن و کسب رضایت ، قلب رهبری بود ... 🔹 دفاع از «ولایت فقیه» محور و فصل مشترک وصیتنامه همه شهداست. نمی‌شود وصیت‌نامه شهیدی را مطالعه کنی و فرازی از آن به پیروی از امام امت و ولایت فقیه نباشد، ◇ شهدایی که ولایت پذیری را هم در ″گفتار″ و هم در ″عمل″ به منحصه ظهور رساندند. @ganjinehnoorDrnasiri
✨﷽✨ ✍تفسیر آيات شریفه "إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً ".(سوره نسا/۱۰۵-۱۰۶) 🔵ترجمه : همانا ما اين‌كتاب را بحقّ بر تو فروفرستاديم تا ميان مردم به آنچه خدا (از طريق وحى) تو را آموخته ونشان داده، داورى كنى وبه نفع خيانت‌كاران به مخاصمت برنخيز و از خداوند طلب آمرزش كن كه همانا خداوند آمرزنده مهربان است. ✳️نکته ها شخصى از يك قبيله‌ى معروف، مرتكب سرقتى شد. چون موضوع به اطلاع پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد، آن سارق، گناه را به گردن شخص ديگرى انداخت كه در خانه‌ى او زندگى مى‌كرد. متّهم، با شمشير به او حمله كرد و خواستار اثبات اين ادّعا شد. او را آرام كردند ولى يكى از سخنوران قبيله را همراه جمعى براى تبرئه‌ى خود خدمت پيامبر فرستاد. پيامبر، طبق ظاهر و بر اساس گواهى آنان، سارق واقعى را تبرئه كرد و خبر دهنده‌ى سرقت را (به نام قتاده) سرزنش نمود، ولى قتاده كه مى‌دانست گواهى آنان دروغ است به شدّت ناراحت بود. اين آيه نازل شد و مظلوميّت قتاده و صحنه‌سازى وگواهى دروغ آنان را روشن ساخت. نقل ديگر در شأن نزول آن است كه در يكى از جنگ‌ها، يكى از مسلمانان زرهى سرقت كرد. چون در آستانه‌ى رسوايى قرار گرفت، زره را به خانه‌ى يك يهودى انداخت و افرادى را مأمور كرد كه بگويند: يهودى سارق است، نه فلانى. پيامبر، طبق ظاهر، حكم به تبرئه آن مسلمان كرد. امّا نزول اين آيه، آن يهودى را تبرئه كرد. «خصيم» به كسى گفته مى‌شود كه از ادّعايى طرفدارى مى‌كند و خائن به كسى گفته‌ مى‌شود كه در محضر قاضى ادعاى امرى باطل مى‌كند. ✳️رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: من طبق ظاهر حكم مى‌كنم، امّا چنانچه حقّ با شما نيست به اتكاى قضاوت من چيزى از كسى نگيريد كه قطعه‌اى از دوزخ است. امام صادق عليه السلام فرمود: جانشينان بر حقّ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله همانند خود آن حضرت بايد بر اساس قرآن قضاوت نمايند. ❇️پیام ها 1- قرآن، پايه‌ى قضاوت و عدالت ميان مردم است. «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ» 2- قاضى بايد از قانونِ قرآن، آگاهى كامل داشته باشد. «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ‌ لِتَحْكُمَ» 3- فراگيرى قرآن و سنّت شرط قاضى شدن است. «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ‌ ... لِتَحْكُمَ‌ ... أَراكَ اللَّهُ» 4- چون نزول قرآن بر اساس حقّ است، قضاوت‌ها هم بايد بر مبناى حقّ باشد، نه وابستگى‌هاى حزبى، گروهى، منطقه‌اى و نژادى. «بِما أَراكَ اللَّهُ» 5- رفتار به عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمانان هم ضرورى است. (با توجّه به شأن نزول دوّم) لِتَحْكُمَ‌ ... بِما أَراكَ اللَّهُ‌ 6- قضاوت، از شئون انبياست. تنها ابلاغ احكام كافى نيست، اجراى احكام نيز وظيفه است. «لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ» 7- كفر اشخاص، دليل تهمت به آنان نمى‌شود. (با توجّه به شأن نزول) 8- پيامبر، علاوه بر قانون و كتاب، از امدادهاى الهى برخوردار است. «أَراكَ اللَّهُ» 9- خداوند علاوه بر قرآن برنامه‌هاى ديگرى به پيامبرش نشان داد. «أَراكَ اللَّهُ» و نفرمود: «لتحكم بين الناس به» 10- خداوند، پيامبرش راحفظ مى‌كند و توطئه‌ها و صحنه‌سازى‌ها را فاش مى‌سازد. «أَراكَ اللَّهُ» 11- قانون محترم است، ولى براى جلوگيرى از سوء استفاده‌ها بايد چاره‌اى جست. در اينجا، امداد الهى چاره‌ى كار شد. «بِما أَراكَ اللَّهُ» 12- دفاع و حمايت از خائن ممنوع است. «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً» 13- خائنان نبايد اميدى به حمايت رهبران دينى داشته باشند. «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً» 14- قضاوت، مقامى است كه متصدى آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار مى‌طلبد. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ» 15- از افتخارات اسلام اين است كه حتّى اگر به يك يهودى ظلم شود، شخص اوّل اسلام براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشته‌اند بايد استغفار كند. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ» 16- اگر قرآن، ساخته و پرداخته‌ى خود پيامبر بود، هرگز آياتش فرمان استغفار به رسول خدا نمى‌داد. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ» 17- قاضى بايد همواره براى دورى از هواى نفس استغفار كند. «اسْتَغْفِرِ اللَّهَ» 18- استغفار، مايه بهره‌گيرى از مغفرت ورحمت پروردگار است. «غَفُوراً رَحِيماً» 19- خداوند علاوه بر بخشيدن گناه مهربان است. «غَفُوراً رَحِيماً» 🔰تفسیر نور/ قرائتی @ganjinehnoorDrnasiri
✍آیت الله محمد : اگر انسان در آرزوی معرفت و دیدار حق تعالی است، باید عزم خود را بر مجاهده و پرهیز از سستی در ترک گناهان جزم کند؛ زیرا گناه جنگ و مخالفت با خدا است و با خداخواهی سازگار نیست. 📕کیمیای وصال ص ۷۲ @ganjinehnoorDrnasiri
مؤمن، گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند كه مى ترسد به روى او بيفتد و كافر، گناه خويش را مانند مگسى مى بيند كه از جلوى بينى اش رد مى شود. إنّ المؤمنَ لَيَرى ذَنبَهُ كَأَ نَّهُ تحتَ صَخرَةٍ يَخافُ أن تَقَعَ علَيهِ، والكافِرَ يَرى ذَنبَهُ كأنّهُ ذُبابٌ مَرَّ على أنفِهِ. [ پيامبر خدا صلےالله‌عليه‌و‌آله ] 📚بحارالأنوار ج۷۷ ص۷۷ @ganjinehnoorDrnasiri