🔸 #اندیشه_جاری 🔸
❇️ سوالات مطرح شده در دومین نشستِ طرح #اندیشه_جاری (طرحِ مطالعه و مباحثهی کتابهای اندیشمندان و نویسندگان)؛
☘ کتابِ اول
📚 کتابِ «روشِ نقد - جلد اول»
📝 نوشتهی علی صفایی حائری
🔻 جلسهی دوم
📗 مقرری: از صفحه ۲۵ تا صفحه ۳۶
🔸 #سوال_اول
صفحه ۲۸ (روش نقد)
مقدمه اول؛
نویسنده: «على حق را مىخواست و هميشه با اين هدف همراه بود ... يك لحظه حتى در بحرانىترين دورهها از حق جدا نشد و حق را به باطل نداد..»
مقدمه دوم؛
حکومت، حقِّ امام علی علیهالسلام بود، امّا ایشان به مدّتِ ۲۵ سال نتوانستند که حکومت تشکیل دهند.
🔻 سوال؛
امام به هدفشان که حکومت بود، نرسیدند، پس چرا نویسنده در کتاب مطرح کردهاند که «امام على حق را مىخواست و هميشه با اين هدف همراه بود»؟!
🔹 #سوال_دوم
صفحات ۲۵ و ۲۶ (روش نقد)
مقدمه اول؛
نویسنده: «با مشخص شدن هدفها، نيازها مشخص مىشوند و با در دست داشتن اين نيازهاست كه مىتوانيم مكتبى و عقيدهاى را انتخاب كنيم.»
مقدمه دوم؛
قبل از تعیینِ اهداف هم نیازهایی وجود دارند؛
یعنی اهداف با توجه به نیازها مشخص میشوند.
🔻 سوال؛
آیا نویسنده، در رابطه با نیازهایی که ما را به اهداف رهنمون میشوند، مطلبی بیان کردهاست؟
🔸 #سوال_سوم
صفحه ۲۶ (روش نقد)
مقدمه اول؛
نویسنده: «با اين روش: نظارت، ميزان، #خوبى، هدفها، نيازها، با اين روش به نتيجه مىرسيم و مىتوانيم سازمان فكرى ديگران و هدفهاى آنها را بسنجيم و نقد بزنيم كه آيا از اين مراحل گذشتهاند و يا از پيش، بدون نظارت و سنجش، انتخاب كردهاند.»
مقدمه دوم؛
نویسنده در بخشِ معیارِ نقد مطرح میکنند که انسان با نظارت دوم عقل، به معیارهایی و میزانهایی میرسد و با کمکِ اینها میتواند خوبی را از بدی جدا کند.
🔻 سوال؛
منظور از «خوبی» که پس از «میزان» (در مقدمهی اول) مطرح شده است، چیست؟
🔹 #سوال_چهارم
🔻 سوال؛
در نقدِ مجموعهای که مکتبی را تبلیغ میکند و فعالیتهایی انجام میدهد، نقطهی شروع کجاست؟ به عبارت دیگر، اولویت با نقدِ چه چیزی است؟ نقد مکتب، نقد اهداف، نقد پرسنل(افراد)، نقد اعمال(فعالیتها) و...
🔸 #سوال_پنجم
صفحه ۲۹ (روش نقد)
مقدمه؛
نویسنده: «با هماهنگى و همنوايىِ يك فكر، يك مكتب، يك عمل، مىتوانى آن را نقد بزنى و خوبى و بدى آن را نمايان بكنى...»
🔻 سوال؛
منظور نویسنده از «هماهنگی و همنواییِ فکر و عمل» چه چیزی است؟
🔹 #سوال_ششم
صفحه ۲۵ (روش نقد)
🔻 سوال؛
چرا مبحثِ «روش نقد»، دستهبندی دقیقی ندارد و در آن تنها یک سری معیارهای پراکنده مطرح شده است؟!
چرا ارتباطِ مشخصی بین چهار روشِ مطرح شده در این بخش وجود ندارد؟! اصلاً این چهار مورد، روش هستند یا معیار؟!
🔸 #سوال_هفتم
صفحه ۳۰ (روش نقد)
مقدمه اول؛
نویسنده: «روش نهايى نقد ... تجربه و هماهنگى آن با واقعيت و با خارج است. پيروزى آن در مرحلهى عمل و مايهورى آن در كورهى آزمايش است.»
مقدمه دوم؛
نویسنده: «انسان براى شناسايى از قدر،
از عبرت،
از تجربه مىتواند استفاده ببرد.
قدر، محاسبه و ارزيابى پيش از عمل است.
عبرت، بررسى عملى در كار ديگران است.
و تجربه، به كار گرفتن خود شخص است.»
🔻 سوال؛
بین مقدمهی اول و مقدمهی دوم، چه ارتباطی وجود دارد؟!
🔹 #سوال_هشتم_و_نهم
صفحه ۳۳ (قلمرو نقد)
مقدمه؛
نویسنده: «هدفها را هم مىتوان با مقايسهى با استعداها و قدر انسان و با توجه به نيازهاى او نقد زد. همچنين مىتوان هدفها را با مقايسهى بهرهها و خسارتها؛ آنچه كه مىدهند و آنچه كه مىستانند، به نقادى گرفت.»
🔻 سوال ۸؛
آیا هدفها را میتوانیم با مقایسهی با استعدادها و قدر انسان نقد بزنیم؟ چگونه؟
🔻 سوال ۹؛
آیا نباید هدفها را با هدفها بسنجیم؟ آیا نقد هدفها با توجه به استعدادها و قدر انسان، نقدِ اشخاص محسوب نمیشود؟
🔸 #سوال_دهم
🔻 سوال؛
آیا برای مطالعهی کتابِ «روش نقد»، لازم است که پیش مطالعهی خاصی داشته باشیم؟! اگر بله، چه کتاب و یا چه مطالبی را باید مطالعه کنیم؟
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ سوالات مربوط به دومین نشست #اندیشهی_جاری که در گروه تلگرامی مطرح شدهاند؛
☘ کتابِ اول
📚 کتابِ «روشِ نقد - جلد اول»
📝 نوشتهی علی صفایی حائری
🔻 جلسهی دوم
📗 مقرری: از صفحه ۲۵ تا صفحه ۳۶
🔹 #سوال_یازدهم
صفحه ۲۹ (روش نقد)
مقدمه؛
نویسنده: «معاويه خود را به سلطنت داد و خود را فدا كرد و على خود را از حق گرفت، كه خود را به ثبات، به حق داد. معاويه خود را فداى دنيا كرد و على دنيا را فداى خود. معاويه بقاء را، نامحدود را، با محدود سودا كرد و على از محدود، از فنا، بقاء را بيرون كشيد.»
🔻 سوال؛
«على خود را از حق گرفت، كه خود را به ثبات، به حق داد» به چه معناست؟
🔸 #سوال_دوازدهم
صفحات ۳۰ و ۳۱ (روش نقد)
مقدمه؛
نویسنده: «روش نهايى نقد ... تجربه و هماهنگى آن با واقعيت و با خارج است. پيروزى آن در مرحلهى عمل و مايهورى آن در كورهى آزمايش است.
البته باز اين روش را نبايد در يك مرحله و در يك مقطع از زمان بررسى كرد؛ چون هيچ باطلى از يك لحظه نفس كشيدن عاجز نيست و هيچ نامربوطى بدون خريدار نمىماند ولى اين هماهنگى را بايد با واقعيت حاكم بر هستى نه واقعيت اجتماعى سنجيد؛ چون در اين ميدان است كه پاى باطل مىشكند و در اين راه است كه انحرافها مجبور به بازگشت و يا نابودى هستند. ماشينى كه از راه منحرف شد چارهاى جز بازگشت (توبه) و يا مرگ ندارد.
يك مكتب، يك فكر، ممكن است در يك ميدان محدود از زمان و در يك مقطع از تاريخ، شكوفه بدهد ولى اگر با واقعيت هستى هماهنگ نباشد ضربه مىخورد و مىميرد ...
هماهنگى با نظام هستى، دوام يك فكر را بيمه مىكند و خوبى آن را نشان مىدهد. ولى هماهنگى در يك مقطع و با واقعيت اجتماعى اين عيب و خوبى را نمايان نمىسازد.»
🔻 سوال؛
منظور از «هماهنگی با نظام هستی» و «هماهنگی با واقعیت حاکم بر هستی» چیست؟ این نظامها و واقعیتها را چگونه میتوان شناخت؟
🔹 #سوال_سیزدهم_تا_شانزدهم
صفحه ۲۶ (روش نقد)
مقدمه؛
نویسنده: «با اين روش: نظارت، ميزان، خوبى، هدفها، نيازها، با اين روش به نتيجه مىرسيم و مىتوانيم سازمان فكرى ديگران و هدفهاى آنها را بسنجيم و نقد بزنيم كه آيا از اين مراحل گذشتهاند و يا از پيش، بدون نظارت و سنجش، انتخاب كردهاند.»
🔻 سوال ۱۳؛
۱. آیا انسانها در هر لحظه انتخاب میکنند؟! آیا میتوان در زندگی چیزی را انتخاب نکرد؟
🔻 سوال ۱۴؛
۲. آیا میتوان بدون «سنجش و نظارت» انتخاب کرد؟
🔻 سوال ۱۵؛
۳. آیا همه از «عقل» یا همان «قوهی سنجشِ» خود استفاده میکنند؟
🔻 سوال ۱۶؛
۴. آیا «عقل» همیشه درست میسنجد؟
🔸 #سوال_هفدهم_و_هجدهم
صفحات ۳۰ و ۳۱ (روش نقد)
مقدمه؛
نویسنده: «پس از نظارت دوم عقل، خوبى از خوشى جدا مىگرديد.
با آن معيار بود كه هدفها نقد مىخوردند و آرمانهاى انسان مشخص مىگرديدند. با همين سنجش بدست مىآمد كه ما بايد براى چه و در راه چه باشيم. آنها چه مىدهند و چه مىگيرند؟
با مشخص شدن هدفها، نيازها مشخص مىشوند و با در دست داشتن اين نيازهاست كه مىتوانيم مكتبى و عقيدهاى را انتخاب كنيم.
من كه نمىدانم چه مىخواهم، از كدام مغازه مىتوانم نيازم را تأمين كنم.»
🔻 سوال ۱۷؛
۵. از «اهداف» به «نیازها» میرسیم یا از «نیازها» به «اهداف»؟
🔻 سوال ۱۸؛
۶. با اهدافی که تعیین کردهایم باید مکتبها را نقد کنیم یا اینکه این مکتبها هستند که اهداف را تعیین میکنند؟! (مکتبها را با مسیری که نشان میدهند نقد میکنیم یا با اهدافی که برای ما تعیین میکنند؟)
🔹 #سوال_نوزدهم
صفحات ۲۸ و ۲۹ (روش نقد)
🔻 سوال؛
۷. بین روشِ دومِ نقد(نقد هر شخص با توجه به اهدافِ همان شخص) و روشِ سومِ نقد(هماهنگی و همنوایی یک فکر، یک مکتب، یک عمل)، چه تفاوتی وجود دارد؟
🔸 #سوال_بیستم
صفحه ۲۵ (روش نقد)
🔻 سوال؛
۸. آیا با استفاده از روشِ اولِ نقد(نظارت، میزان، خوبی، هدفها، نیازها و...)، میتوانیم یک فیلم را نقد کنیم؟! چگونه؟ یا اینکه این روش، این کاربرد را ندارد؟ اگر این کاربرد را ندارد، چرا آقای صفایی از آن روش به عنوان یک روشِ بنیادی نام بردهاند؟
🔹 #سوال_بیستمویکم
صفحات ۲۵ الی ۳۰ (روش نقد)
🔻 سوال؛
۹. روش اول و دوم و سومِ نقد، «روش نقد» هستند یا «معیاری برای نقد»؟!
🔸 #سوال_بیستودوم
صفحه ۳۳ (قلمرو نقد)
🔻 سوال؛
«قلمروی نقد به وسعت انسان و خواستهها و حرکتهای اوست»، به چه معناست؟
این سه، با هدفها و مکتبها و آدمها و عملها و شناخت و هنر چه رابطه و نسبتی دارند؟!
ادامهی سوألات، در پیامِ بعد 👇
ادامهی سوألات...👇
🔹 #سوال_بیستوسوم_و_بیستوچهارم
صفحه ۳۳ (قلمرو نقد)
مقدمه؛
«هدفها را هم مىتوان با مقايسهى با استعداها و قدر انسان و با توجه به نيازهاى او نقد زد.
همچنين مىتوان هدفها را با مقايسهى بهرهها و خسارتها؛ آنچه كه مىدهند و آنچه كه مىستانند، به نقادى گرفت.»
🔻 سوال ۲۳؛
در نقدِ هدفها، آیا فرقی بینِ
«مقایسهی با استعدادها و قدر انسان»
و «با توجه به نیازهای انسان»
و «با مقایسهی بهرهها و خسارتها»
وجود دارد؟!
اگر بله، چه تفاوتی؟
🔻 سوال ۲۴؛
آیا ممکن است که انسانی استعدادهایش شکوفا شوند ولی نیازهایش رفع نشوند؟!
🔸 #سوال_بیستوپنجم
صفحات ۳۳ و ۳۴ (قلمرو نقد)
مقدمه اول؛
«هدفها را هم مىتوان با مقايسهى با استعداها و قدر انسان و با توجه به #نيازهاى او نقد زد.»
مقدمه دوم؛
«براى نقد مكتب از #نيازها، از آنچه كه آورده (نقش تاريخى) و آنچه كه دارد (طرح كلى) و از تجربهى عملى، از آرمانها، از مقايسه، مىتوان استفاده كرد.»
🔻 سوال؛
آیا «نیازها»ی مطرح شده در نقدِ هدفها، با «نیازها»ی مطرح شده در نقدِ مکتبها، متفاوت است؟!
🔹 #سوال_بیستوششم
صفحه ۳۴ (قلمرو نقد)
مقدمه؛
«عملها با #اثر آن و با عامل و انگيزه آن و با هدف و جهت آن و با شكل و هماهنگى كلى آن، نقد مىخورند.»
🔻 سوال؛
نقدِ عملها با توجه به «اثرِ آن»، یعنی چه؟
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ سومین جلسهی طرح «اندیشه جاری»
🔻 #کتاب_اول
📚 کتاب «روش نقد - جلد اول»
📝 نوشتهی استاد «علی صفایی حائری»
🍃 جلسهی سوم
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 05.mp3
21.72M
🔸 #شرح_کتاب 🔸
📚 کتاب #روش_نقد (جلد ۱)
🖌 اثر استاد #علی_صفایی_حائری
🎤 شرح استاد #امیر_غنوی
📼 صوت جلسه 5⃣0⃣
📄 از صفحه ۳۶ تا ۴۶ «فصل دوم»
📆 سال ۸۲ و ۸۳
⏳ ۴۶ دقیقه - حجم ۲۲ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه چشمه جاری l
------------------------------------
📌 @negahi_dobare
l نشر آثار استاد غنوی l
گرافکر
🔸 #اندیشه_جاری 🔸 ✅ سومین جلسهی طرح «اندیشه جاری» 🔻 #کتاب_اول 📚 کتاب «روش نقد - جلد اول» 📝 نوشتهی
💢 #اطلاعیه_تغییر_زمان_نشست
✅ با عرضِ معذرت، به اطلاع میرساند
جلسهی سومِ طرح #اندیشه_جاری
(کتاب اول؛ کتاب «روش نقد- جلد اول»)
به علت تداخلِ زمانی با برخی دیگر از برنامهها،
از روزِ دوشنبه(۲۸ بهمن ۹۸)
به روزِ چهارشنبه(۳۰ بهمن ۹۸)
ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ تغییر یافت.
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
گرافکر
💢 #اطلاعیه_تغییر_زمان_نشست ✅ با عرضِ معذرت، به اطلاع میرساند جلسهی سومِ طرح #اندیشه_جاری (کتاب ا
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ سومین جلسهی طرح «اندیشه جاری»
🔻 #کتاب_اول
📚 کتاب «روش نقد - جلد اول»
📝 نوشتهی استاد «علی صفایی حائری»
🍃 جلسهی سوم ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
کتاب روش نقد-جلد ۱ (ص۳۷-۵۶).pdf
6.2M
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ چگونه کتاب بخوانیم؟!
📚 فایل نمونه (۳)؛
کتاب «روش نقد - جلد اول»
فصل دوم: نقد هدفها(ص ۳۷-۵۶)
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
نقشه ذهنی روش نقد جلد اول - فصل دوم.pdf
209.5K
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ فوایدِ «ترسیم نقشهی ذهنی» کتابها
📒 یادگیری سریعتر و مؤثرترِ مطالب
📕 به یاد آوردنِ راحتترِ مطالب
📗 اِشرافِ کامل بر محتوای کتاب
📘 آموزش و تبیینِ راحتترِ کتاب
📚 فایل نمونه (۳)؛
کتاب «روش نقد - جلد اول»
فصل دوم/ نقد هدفها/ ص ۳۷-۵۶
#عین_صاد
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #گرافکر 🔸
✅ گزارشِ برگزاری سومین نشستِ طرح #اندیشه_جاری
☘ سومین جلسه از سلسله جلساتِ طرح #مطالعه و #مباحثه کتابهای اندیشمندان و نویسندگان، با مطالعه و مباحثهی کتاب «روش نقد - جلد یک» نوشتهی آقای «علی صفایی حائری» در سیامِ بهمن ماهِ ۱۳۹۸ با حضورِ ده نفر در کانون چشمه جاری آسمان برگزار شد.
🔹 در ابتدای نشست، کلیپی کوتاه از بیانات نویسندهی کتابِ «روش نقد» در رابطه با «نسبتِ بینش و ارزشِ عمل» پخش شد.
🔸 در ادامه، یکی از حاضرینِ در جلسه، مباحث موجود در مقرریِ مشخصشده(صفحه ۳۷-۵۶) را به طور مختصر تبیین کردند و پس از آن، حاضرینِ در جلسه، سوالات و نظراتِ خود را در مطرح نمودند و در انتها، در رابطه با برخی از سوالاتِ مطرح شده، گفتگویی صورت گرفت.
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ چهارمین جلسهی طرح «اندیشه جاری»
🔻 #کتاب_اول
📚 کتاب «روش نقد - جلد اول»
📝 نوشتهی استاد «علی صفایی حائری»
🍃 جلسهی چهارم: دوشنبه ۱۳۹۸٫۱۲٫۰۵
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #آسمان_جاری 🔸
✅ چشمه جاری آسمان برگزار میکند:
📗 جلسات #تفاسیرخوانی
📘 جلسات #حدیثخوانی
☘ اولین جلسه؛ ۴ اسفندِ ۱۳۹۸
🔸 با حضورِ استاد «#محمد_جدیدی»
💎 حضور هماهنگ شده در جلسات برای عموم آزاد و رایگان است.
📲 به منظور هماهنگی، با ادمینِ کانالِ @GeraFekr در ارتباط باشید.
🏢 میدان انقلاب، خ ژاندارمری، بین فخر رازی و دانشگاه، پ۶۳، واحد۷، مجموعه فرهنگی-تربیتی چشمه جاری آسمان
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
گرافکر
🔸 #آسمان_جاری 🔸 ✅ چشمه جاری آسمان برگزار میکند: 📗 جلسات #تفاسیرخوانی 📘 جلسات #حدیثخوانی ☘ اولین
🔸 #آسمان_جاری 🔸
📚 برای درکِ بهتر و سریعترِ مطالب، لازم است تا قبل از حضور در جلسات، پیشمطالعهای از مباحث داشته باشید؛ بنابراین قبل از حضور در اولین جلسه (#تفاسیرخوانی و #حدیثخوانی)، مباحث زیر را مطالعه بفرمایید:
1⃣ تفسیر سورهی مبارکهی «بیّنه»
(از تفاسیر مختلفی که میتوانید مطالعه بفرمایید)
2⃣ بخشِ «من كلام الإمام عليّ بن موسى الرّضا عليهما السّلام» از کتابِ «الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة»
(صفحه ۳۶ تا ۳۸)
📌 لطفاً برای دریافتِ فایلِ احادیث و توضیحات بیشتر با ادمین در ارتباط باشید.
------------------------------------
🌿 @GeraFekr
گرافکر
🔸 #اندیشه_جاری 🔸 ✅ چهارمین جلسهی طرح «اندیشه جاری» 🔻 #کتاب_اول 📚 کتاب «روش نقد - جلد اول» 📝 نوشت
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
کتاب: #روش_نقد جلد ۱ | صفحه ۶۲
استاد #علی_صفایی_حائری | نکته ۲
✅ در هستیِ نظاممند، یک فساد، یک فساد نیست!
✅ ضرورتِ نیاز به انسانِ آگاهِ آزاد
☘ «#انسان، با تمامِ هستى رابطه دارد، اما به تمامِ اين رابطهها آگاهى ندارد.
هنوز چراغِ علم او اينقدر شعاع ندارد كه تمام اين رابطهها را روشن كند
و نمىتوان با اين چراغ گَرد گرفته راه رفت، حتى نمىتوان يك لقمه غذا خورد؛ چون
👈 يك فساد در اين هستىِ مرتبط، يك فساد نيست و در يك گوشه حبس نمىشود كه تمامِ نسلها را آلوده مىكند و زمين و دريا را به گَند مىكِشَد.
و انسان چارهاى ندارد،
جز #مرگ و يا #هماهنگى.
🔻 در اين مرحله، ناچار ضرورتِ آگاهى به تمامِ رابطهها مطرح مىشود، حتى اين آگاهى بايد پيش از كوچكترين رابطهى انسان با هستى بدست آمده باشد.
🔹 شايد شاهدِ جمعى بودهاى كه لباسشويى و يا ماشينِ آبگيرى و يا وسيلهاى ديگر خريدهاند.
🔺 #اينها خيلى با احتياط به اجزاءِ آن دست مىزنند.
اگر بچهى فضولى بخواهد آن را به برق بگذارد، همه از جا مىپرند و داد مىزنند و مىگويند صبر كن تا راهنمايش را ببينيم.
🔺 #اينها پيش از هر اقدام، به راهنما، به كتابى روى مىآورند كه طرزِ كار را آموخته باشد؛
چون مىدانند، يك برخورد ناشيانه با سوختن وسيله، يكى است.
🍃 پس چگونه مىتوانيم در اين هستىِ مجهول، اين انسانِ غريب را به هر رابطهاى اجازه بدهيم، پيش از آنكه به آگاهى رسيده باشد و يا از آگاهى، راهنمايى گرفته باشد.
🌱 آيا اين فاجعه را مىتوانيم بپذيريم كه تمامِ انسانهاى تاريخ باجِ راحتىِ آخرين انسانى را بپردازند كه مىتواند با آگاهىِ تمام در اين هستىِ حساب شده و نظاميافته گام بردارد.»
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 06.mp3
36.99M
🔸 #شرح_کتاب 🔸
📚 کتاب #روش_نقد (جلد ۱)
🖌 اثر استاد #علی_صفایی_حائری
🎤 شرح استاد #امیر_غنوی
📼 صوت جلسه 6⃣0⃣
📄 از صفحه ۵۷ تا ۶۴
📆 سال ۸۲ و ۸۳
⏳ ۷۷ دقیقه - حجم ۳۷ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه چشمه جاری l
------------------------------------
📌 @negahi_dobare
l نشر آثار استاد غنوی l
💢 #اطلاعیه_لغو_جلسات
✅ به اطلاع میرساند؛
به علّتِ شیوعِ ویروس کرونا
و به منظورِ حفظِ سلامتی،
کلیهی برنامهها
از روزِ یکشنبه(۴ اسفندِ ۹۸)
لغایت روزِ جمعه(۹ اسفندِ ۹۸)
برگزار نخواهندشد.
🌿 @GeraFekr
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 07.mp3
32.16M
🔸 #شرح_کتاب 🔸
📚 کتاب #روش_نقد (جلد ۱)
🖌 اثر استاد #علی_صفایی_حائری
🎤 شرح استاد #امیر_غنوی
📼 صوت جلسه 7⃣0⃣
📄 از صفحه ۶۵ تا ۷۰
📆 سال ۸۲ و ۸۳
⏳ ۶۷ دقیقه - حجم ۳۱ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه چشمه جاری l
------------------------------------
📌 @negahi_dobare
l نشر آثار استاد غنوی l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 08.mp3
37.26M
🔸 #شرح_کتاب 🔸
📚 کتاب #روش_نقد (جلد ۱)
🖌 اثر استاد #علی_صفایی_حائری
🎤 شرح استاد #امیر_غنوی
📼 صوت جلسه 8⃣0⃣
📄 از صفحه ۷۰ تا ۷۴
📆 سال ۸۲ و ۸۳
⏳ ۷۸ دقیقه - حجم ۳۶ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه چشمه جاری l
------------------------------------
📌 @negahi_dobare
l نشر آثار استاد غنوی l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 09.mp3
27.52M
🔸 #شرح_کتاب 🔸
📚 کتاب #روش_نقد (جلد ۱)
🖌 اثر استاد #علی_صفایی_حائری
🎤 شرح استاد #امیر_غنوی
📼 صوت جلسه 9⃣0⃣
📄 از صفحه ۷۵ تا ۷۸
📆 سال ۸۲ و ۸۳
⏳ ۵۸ دقیقه - حجم ۲۷ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه چشمه جاری l
------------------------------------
📌 @negahi_dobare
l نشر آثار استاد غنوی l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
کتاب: #روش_نقد جلد ۱ | صفحه ۶۳
استاد #علی_صفایی_حائری | نکته ۳
✅ ضرورتِ نیاز به راهنما(پیامبر و امام)
☘ «انسان با تمام هستى رابطه دارد
و به اين رابطهها آگاهى ندارد،
در نتيجه،
چارهاى برايش نيست جز برخورد و بهرهبردارى از آگاهى كه تمام هستى را در دست دارد و تمام رابطهها را مىشناسد...»
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
کتاب روش نقد- جلد ۱ (ص۵۷-۷۸).pdf
8.95M
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
✅ چگونه کتاب بخوانیم؟!
📚 فایل نمونه (۴)؛
کتاب «روش نقد - جلد اول»
فصل سوم: نقد مکتبها - بخش اول
(ص ۵۷-۷۸)
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
کتاب: #روش_نقد جلد ۱ | صفحه ۶۶
استاد #علی_صفایی_حائری | نکته ۴
✅ اشتها که نداشته باشی، غذای خوب را هم پس خواهی زد!
☘ «گذشته از حسِ كنجكاوى و عشق به آگاهى،
#ضرورت_طرح_سؤال،
به خاطرِ
«جريان گرفتنِ فكر»
و «رسيدن به شناخت و سنجش»
و «انتخاب» و «عمل» است.
👈 ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مىدهد؛
چون
انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست
و شناخت، از تفكر مايه مىگيرد.
و سؤال فكر را به جريان مىاندازد.
🔺 مادام كه سؤالهايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مىگيرى و نه از تفكرات ديگران؛
چون
كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد.»
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
کتاب: #روش_نقد جلد ۱ | صفحه ۶۹
استاد #علی_صفایی_حائری | نکته ۵
✅ مکتبی که با نسیم فرو میریزد!
☘ «مكتبى كه از مقطعِ دستورها و عملها شروع شود،
يك #مكتب_سنتى_و_عادتى است؛
چون تو همانطور كه عصاى پدر بزرگت را به ارث بردهاى، از اين اعمال و حركتها هم، سهم گرفتهاى.
اين چنين برگهاى بىريشهاى، در برابر طوفانها كه هيچ، همراه يك #نسيم، از پا مىافتند.»
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
کتاب: #روش_نقد جلد ۱ | صفحه ۶۹
استاد #علی_صفایی_حائری | نکته ۶
✅ مکتبِ «شورِ بیشعورِ بیثَمَر»!
☘ «مكتبى كه از مقطعِ احساسها شروع شود،
منهاى ريشهى #شناخت
و منهاى ميوهى #عمل،
همچون مذاهب بودايى و ودايى و عرفانى،
فقط احساسِ تو را سنگين كرده
و تو را در خود زندانى مىكنند.»
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
🔸 #اندیشه_جاری 🔸
کتاب: #روش_نقد جلد ۱ | صفحه ۷۳
استاد #علی_صفایی_حائری | نکته ۷
✅ أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فى أَنْفُسِهِم! (روم، آیه ۸)
☘ «قرآن مىآموزد كه براى شناختِ هستى و تاريخ و موضعگيرىِ اجتماعى، بايد از #انسان شروع كرد؛
🔺 چون ما بىواسطه با خودمان هستيم
و درك ما از خويش، عالىترين و بىواسطهترين شناختهاست.»
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l