eitaa logo
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
648 دنبال‌کننده
342 عکس
6 ویدیو
0 فایل
سایت: Gesostu.ir پشتیبانی: @gesostu_admin درگاه حمایت مالی: https://zarinp.al/gesostu.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📷گزارش تصویری 💠رونمایی از شماره یک و دو فصلنامه اقلیما 📍اصفهان 🖇️ارديبهشت ماه١٤٠٣ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
✔️فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠 فراجنسیت‌گرایی در کمین است!‌ آشنایی‌زدایی از رابطۀ بدحجابی با هرج‌ومرج جنسی و فروپاشی خانواده و... ▪️صفوراسادات امین‌جواهری 🔶دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔷 این در حالی است که فراتررفتن از جنسیت زنانه در پوشش و سبک آراستگی ظاهر و پوشیدن لباسی که در عرف، مردانه فهم می‌شود و آرایش موهای زنان به سبک مردانه، بنیان خانواده را بسیار جدی‌تر و پرزورتر برمی‌افکند. در این وضعیت، جامعه به‌سمت تک‌جنسیتی‌شدن پیش می‌رود و سبک پوشش مردانه، به سبک پوشش منتهی نمی‌شود، بلکه در رفت‌وبرگشتی در میان سه‌گانه گرایش و بینش و رفتار در رفت‌وآمد است. 🔷 سبک پوشش و آرایش مردانه برای زنان، یا برآمده از بینش و گرایش‌های مردانه در زنان است یا رفته‌رفته گرایش‌ها و بینش آنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است برخی همچنان بپرسند مگر تک‌جنسیتی‌شدن چه آسیبی برای خانواده دارد؟! 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
✔️ فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠ترویج حجاب بر مردم یا با مردم؟! چرا هم‌اکنون زمان مناسبی برای صحبت‌کردن از «مردم‌سالاری دینی» است؟ 🔷 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مقداد اموری ▪️مدیر اندیشکده حرکت 🔶انسان ایرانی اساساً این حقارت را برنمی‌تابد، حجابی را که اراده و عزت زن را لحاظ نمی‌کند، قبول ندارد و پس می‌زند. اینکه بگوییم من کسی هستم که برای تو تصمیم می‌گیرم، من هستم که حجاب را برای تو معنا می‌کنم، او اصلاً این معنا را تحویل نمی‌گیرد. او دیگر خودش را خیلی قدرتمندتر از این حرف‌ها می‌داند. حتی به‌جرئت می‌شود گفت که آن انسان ایرانی که به‌اشتباه به مظاهر مدرنیته گرایش پیدا کرده، آن را از سر استقلال و آزادی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده، انتخاب کرده است. رویه انقلاب اسلامی اصلاً این نیست که جامعه را به جبر و به زور هدایت کند. 🔶این حس تحقیر، هم در معنای حجاب ارتجاعی وجود دارد و هم در روش حکمرانی ارتجاع. من مکلف به تبلیغ و بلاغ هستم و تبلیغ یعنی آگاهی‌ها و احساسات انسان‌ها را متوجه چیزی کنم که واقعاً برایشان دلربا و فطری است تا بر اساس «فألهمها فجورها و تقواها» خودش زیستش را شکل دهد. ما در حکمرانی حجاب، بازتولید نگاه متحجرانه کردیم. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
💠سوژگی زنانه در سپهر سیاسی جامعه 🔶شرح و بسط جایگاه زنان در تحقق امر سیاسی 🔷شیما فتورچیان دانشجوی دکترای ادیان و عرفان 💠نگاه انحصارگرای مردانه، محصول ساختار اقتصادی و به‌تبع آن ساختار سیاسی حاکم بر جامعه بخصوص طبق الگوهای غربی است که در حوزه‌های مختلف فرهنگی اقتصادی و سیاسی یک دیالکتیکی را باز تولید می‌کند. 💠درهم‌پیچیدگی و ارتباط نزدیک امر سیاسی و اجتماعی سبب پیوند نیروهای اجتماعی به عرصه سیاست شده است زنان به‌عنوان مهم‌ترین نیروهای اجتماعی‌اند که می‌توانند در عرصه سیاست و قدرت، سوژه‌گی داشته باشند؛ اما امکان یا امتناع آنان از این امر سیاسی بسیار بستگی به ذهنیت آنان و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه دارد. ▪️مطالعه متن کامل یادداشت در: https://gesostu.ir/n016/ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن 🔸نشست پنجم "معلمی عاطفی زن" زمینه‌ها و ظرفیت‌های آن با حضور خانم د
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست پنجم معلمی عاطفی زن و ظرفیت‌های آن 🎙 با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست پنجم معلمی عاطفی زن و ظرفیت‌های آن
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست پنجم معلمی عاطفی زن و ظرفیت‌های آن 🎙 با ارائه خانم دکتر فهیمه حیدری بخش اول مقدمه: تاثیر ویژگی‌های جنسیتی در تحقق عدالت جنسیتی در همه گفتمان‌ها مطرح می‌شود، اما اغلب به سرشاخه‌های این بحث می‌پردازند، یعنی حقوق و وظایف. پرداخت به سرشاخه‌های تفاوت زن و مرد در عدالت جنسیتی باعث اتخاذ مواضع ناکارآمد و عدم تحقق عدالت جنسیتی می‌شود؛ زیرا از فهم ریشه‌ها عبور می‌کنیم. در این نشست به دنبال روشی کارآمد برای پرداخت به عدالت جنسیتی، نقش معلمی عاطفی زن را در همین راستا بیشتر تبیین کردیم. 🎙عدالت یعنی قرارگیری هرچیز در جایگاه شایسته برای رسیدن به سعادت است، اسم مسیر طبیعی رسیدن به سعادت، مصلحت است که در شریعت ظهور می‌یابد. بنابراین ما در صحبت کردن از عدالت با سه کلیدواژه سر و کار داریم: سعادت، مصحلت، شریعت. ❓جایگاه شایسته برای زن، یعنی مصلحت او چه در ادبیات زیست‌شناسی و چه در ادبیات دینی نوعی حیات متفاوت از حیات مردانه است که بر عنصری از جنس احساس و عاطفه استوار است. پس عدالت جنسیتی برای زن یعنی قرار گرفتن در نقش‌های عاطفی. اما متاسفانه عاطفه در سطح بسیار نازلی تعریف شده و مایه نقص زن فهم می‌شود. اما عاطفه در ادبیات علمای اجتماعی‌اندیش شیعی، جایگاه رفیعی دارد و هم‌پای عقل وزانت معرفتی دارد و موجب مانایی جریان شیعی در تاریخ است. در این بین، متولی نقش‌های عاطفی فقط می‌تواند زن باشد. بنابراین نقش‌های عاطفی، هم ضروری زن است، هم ضروی جامعه و تاریخ. ⬅️نقش‌های عاطفی به نهاد و ساختار تبدیل نشده است و در حد کنش فردی و کارکردهای محدود آن را فهم می‌کنیم. لحاظ نشدن نقش‌ عاطفی زن در قوانین و ساختارها به معنای اهمیت ندادن به زن نیست، به معنای مردانه پرداختن به زن است. زن با مختصات ویژه خودش در سایه متقی بودن و در جبهه توحید می‌تواند نقشی داشته باشد که امام عاطفه و رحمت جامعه شود و اگر قابلیت‌های عاطفی زن در جبهه توحید قرار نگیرد، در خدمت جبهه باطل قرر میگیرد و امامت خشم و شهوت رقم می‌خورد. نمونه آن نقش زنان در بلوای زنانه ۱۴۰۱ بود یا در نبرد فلسطینیان، زنان صهیونیست با وجود مادربودن از ورود کمک‌های غذایی به غزه جلوگیری می‌کرد، یعنی حتی یک مادر به جریان نسل کشی کمک می‌کند اگر در محوریت توحید نباشد. ❓معلمی عاطفی چیست؟ منظور از معلمی، کارکرد آموزشی نیست، معلم هادی و مربی است، دست مردم را می‌گیرد و می‌کشاند به همراه خودش، مانند انبیا. مربی با رفتاری که دارد حقیقتی را توسعه می‌دهد و نسبت به کارش اهتمام و دلسوزی دارد. دوست دارد همه بیایند در وادی هدایت. اگر عاطفه زن در محوریت توحید فعال شود، محبت را در جامعه تسری می‌دهد. معلمی عاطفی زن، اعم از زن و مرد است، اما زن متولی تسری عاطفه زن در جامعه است، نه اینکه مخاطب او فقط زن است، بلکه به قول رهبر انقلاب فرد دیگری نمی‌تواند آن را به عهده بگیرد. 🔰ظرفیت‌های معلمی عاطفی ظرفیت‌های اجتماعی و تاریخی نقش معلمی عاطفی زن هنوز شکوفا نشده است، هرچند در جریان انقلاب اسلامی ضریب جمعی پیدا کرده است، اما هنوز به صورت نهادی و ساختاری تبلور نیافته. 1️⃣هرچقدر زن در نقش‌های عاطفی قرار بگیرد، جامعه توحیدی‌تر است و حیا مولفه رفتار توحیدی است، پس همین الآن اولین ظرفیت روشن شد: بروز عفیفانه و با حیای زن بروز در نقش‌های حیات عاطفی است. حیا یعنی رابطه مبتنی بر صمیمیت و کرامت که از ترس و طمع آزاد است، زیرا بر اساس حرمت انسان‌ها استوار است. بنابراین حضور محجبه زن، نوعی حضور عاطفی زن است‌. 2️⃣ انواع معضلات اجتماعی ناشی از عدم رعایت حرمت‌های انسانی با فعال شدن نقش عاطفی زن از بین می‌رود و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد. 3️⃣یکی از مولفه‌های تامین امنیت اجتماعی ایجاد اعتماد بین حاکمیت و مردم است و زنان این اعتماد را با حیات عاطفی بهتر ایفا می‌کنند. 4️⃣ ورود حیات عاطفی به قوانین و رویه‌ها موجب ایجاد امت واحده از طریق شکوفایی انسانیت می‌شود. در حال حاضر حیات عاطفی در ساختارها مفقود است: مثلا در ساختار علمی سنجه‌های ارتقا افراد، عاطفی نیست. تعداد مقاله مهم است، نه تعداد تربیت شاگرد. تعداد کتاب مهم است، نه تعداد تسهیل‌گری برای سیر مطالعاتی. سنجه‌هایی که در آن افراد خرج دیگران می‌شوند، موجب ارتقا نمی‌شود، سنجه‌های فردگرایانه موجب ارتقا می‌شود. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست پنجم معلمی عاطفی زن و ظرفیت‌های آن 🎙
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست پنجم معلمی عاطفی زن و ظرفیت‌های آن 🎙 با ارائه خانم دکتر فهیمه حیدری بخش دوم: گفت‌وگو چه می‌شود نقش‌های عاطفی همچنان موجب کهتری زن می‌شود؟ این نقش‌ها به رسمیت شناخته نشده و نهاد و ساختار ندارد، نقش عاطفی در وضعیت فعلی صرفا معدودی کنش فردی غیر بهینه است. ماجرا این است که مردان متناسب با استعدادشان شغل و نهاد و ساختار ساخته‌ است، اما زن متناسب با استعدادهای عاطفی‌اش شغل و نهاد و ساختار نساخته است. بیدارکردن جامعه در ماجرای حیات عاطفی لزومی حیاتی دارد. کار ضروری دیگر احیای حیات عاطفی در گفتمان انقلاب اسلامی و ممانعت از مصادره شدت در گفتمان تجدد و تحجر. ✅جمع‌بندی: فعال شدن زن در نقش عاطفی‌اش فقط در پارادایم توحیدی امکان تحقق دارد. در پارادایم فمینیستی نقش عاطفی امکان بروز ندارد؛ چون محورش اومانیسم است، یعنی زن و همه خواسته‌های او محور است، اما در حیات عاطفی الله محور است.پس زنی عاطفی تر است که عبدتر است. فمینیسم می‌گوید هرآنچه زن می‌خواهد مقدس است و باید اصالت داشته باشد. اساساََ در محور الله کسی فعال‌تر است که عبدتر باشد، چه زن، چه مرد. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
✔️ فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠باید پیوند حجاب را با منافع ملی نشان بدهیم ▪️ضرورت بازخوانی حجاب در ظرف امامت ـ ملت 🔶گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی محمدی ▪️مدیر مؤسسۀ معنا 💠سیاسی یا هویتی‌کردن حجاب، به‌معنای امکان مشارکت است. این مسئله زمانی تفاهم عمومی را به‌همراه می‌آورد که در جامعه ایرانی، نسبت مسئله حجاب و منافع ملی تبیین شود. چرا حجاب واجب است؟ چرا ضرورت دارد؟ چرا در مسئله حجاب دچار هجمه شده‌ایم؟ چرا این سنگر باید حفظ بشود؟ اگر این کار را نکنیم، جهاد تبیین به نحو کامل صورت نمی‌گیرد، اقناع عمومی شکل نمی‌گیرد، مسئله حجاب اهمیت نمی‌یابد، حیثیتی و ناموسی نمی‌شود، حجاب به‌معنای دقیق کلمه، سیاسی نمی‌شود و به‌تبع آن، حرکت عمومی هم اتفاق نمی‌افتد. 🔶 سیاسی‌شدن یعنی حساس‌شدن مردم به روند امری به‌علت بالابودن سهم تأثیر آن در حفاظت، امتداد و اشتداد هویت ملی و امتی‌شان. تا مسئله حجاب با هویت ملی ما پیوند نخورد، حرکت عمومی شکل نمی‌گیرد. این منطق در تعارض با حرکت تمدنی ما نیست، بلکه اتفاقاً کانون الهام‌بخش حرکت امت‌ها و ملت‌های منطقه است. اساساً چرا انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد؟ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag