eitaa logo
قبسات
402 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
3 فایل
💠 قبساتی از فقه و اصول و حکمت 📝یادداشت‌ها و برداشت‌های یک طلبه @fotros313h مسیر ارتباط (نقل مطلب با ذکر منبع ⛔ )
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انشالله فراید و فوائدی کوتاه از نکات فقهی، اصولی، رجالی و... اساتید معظم به‌مرور تقدیم نظر خواهد شد.
🔻 تفقه دو نوع است: 🔹فقه تتبعی: که آراء و انظار کثیری از فقها را می بینند و در آن تأمل و دقت می کنند. برخی می گویند فقه همان تتبع است. البته در مقام فتوا درست است باید تتبع کرد. مرحوم شیخ کاظم تبریزی خیلی اهل تتبع و مطالعه بود و می گفت کتابی نیست که آن را دور نکرده باشم. البته ما در درس احساس نمی کردیم که این مشرب در نتیجه علمی خیلی اثرگذار باشد. لذا این مشرب را ما انتخاب نکردیم. 🔹فقه تعمقی: فقه تعمقی فقهی است که فقیه در آن وقت بیشتر را به تفکر می‌گذراند و کمتر دنبال تتبع در اقوال فقهاست. فقه آقای خویی تتبع ندارد ولی تعمق دارد و این بهتر است. خیلی سخت است که انسان بتواند بین این دو جمع کند. تتبع زیاد فرصت برای فکر کردن و تعمق نمی گذارد. البته عادتا این طور است نه اینکه محال باشد. (درس خارج اصول 7/8/1402) 🆔https://eitaa.com/ghabas
🔹 مرحوم اصولی قح بحث می کند و خیلی دنبال این نیست که مشکل فقه را حل کند به خلاف مرحوم شیخ و مرحوم نائینی. 🔹 اینکه در رسائل بحث اجماع را به تطویل بحث می کند چون واقعا یک مسئله و مشکل جدی در فقه وجود دارد و آن کثرت نقل اجماعات است. این را باید تعیین تکلیف کرد. (شیخ چون در میدان فقه است اینطور به بررسی تفصیلی اجماع اهمیت می‌دهد.) (درس خارج اصول 7/8/1402) 🔻🔻🔻🔻 🆔 @ghabas
🔻 اگر اختلافی بین محاضرات، مصباح الاصول و اجود التقریرات باشد، متن اجود مقدم خواهد بود چون به قلم شخص آیت‌الله خویی است ولی دیگر موارد تقریر شاگردان است. 🆔@ghabas
15152-ar-mesbah-alosol-khoei-j1.pdf
5.64M
🔻 مباحث قطع و ظن 🔻 اصول عملیه 🆔 @ghabas
🔹 در باب استنباط دو مسلک وجود دارد: 🔻فقه مشهوری 🔹 فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر می دارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است. 🔻فقه استدلالی 🔹 مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است. 🔹 تفاوت دو روش این است: فقه مشهوری ها ابتدا سراغ اقوال می روند و بعد سراغ منابع. فقه استدلالی ها ابتدا سراغ منابع و ادله می روند. 🔹 مرحوم استاد (آیت‌الله تبریزی) نقل می کردند مرحوم خویی می فرمودند: مشهور بین علما اینطور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار می دادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد ولی اگر چیزی که می گوید را لم یقل به أحد... معلوم می شود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است. ولی ما (مرحوم خویی) می گوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است. 📌(درس خارج اصول، 14/8/1402) 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/ghabas
فقه مشهوری و فقه استدلالی، آیت الله گنجی .mp3
1.31M
🎙 ⏰ زمان: 5 دقیقه ‌‌"گفتاری از استاد گنجی درباره دو مسلک در فقه" 🔻فقه مشهوری 🔻فقه استدلالی 🔻 نقل کلامی از آیت‌الله خویی درباره اجازه اجتهاد ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝 متن کامل بیانات در لینک زیر: https://eitaa.com/ghabas/33 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/ghabas
تبیین اصول متلقات، آیت الله گنجی.mp3
1.88M
🎙 ⏰ زمان: 7 دقیقه 🔻 "اصول متلقات" از دیدگاه آیت‌الله بروجردی 🔹 مفهوم‌شناسی اصول متلقات 🔹 کتبی که از نظر محقق بروجردی مشتمل بر اصول متلقات است 🔹 بیان برخی اشکالات به توسعه دایره منابع اصول متلقات 🔹 توجیه کلام ایشان (درس خارج اصول 15/8/1402) 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/ghabas
📝 گزارشی از اهم مباحث دروس خارج فقه سیاسی استاد علیدوست طی چندسال اخیر (بخش اول) ✅ استاد علیدوست در جلسه اول درس خارج امسال ابتدا به بیان اهم سرفصل‌های مباحث مطرح شده طی چهار سال اخیر در این درس پرداختند: 1⃣ مسئله اول: تشکیل حکومت در عصر غیبت بر اساس شریعت 🔻 آیا در عصر غیبت اجازه تشکیل حکومت داریم؟ این مسئله موافقان و مخالفانی دارد. در آن بحث از مباحثی چون اصل تشکیل، وجوب یا عدم وجوب، مشروط یا مطلق. اگر گفتیم تشکیل حکومت جایز است، فقط جایز است یا واجب است؟ اگر واجب است واجب کفایی است یا واجب مطلق؟ در اینجا ادله نقلی و عقلی همه مورد بررسی قرار گرفت. 2⃣ مسئله دوم: حکومت اسلامی مقوم یا مقوم ها، امکان یا عدم امکان تعدد فرم و ساختار 🔻 این مسئله جدید است. وقتی حکومت اسلامی تشکیل شد آیا فرم و ساختار آن واحد است یا می‌تواند متعدد باشد؟ برای روشن شدن مثالی بیان می‌کنیم: قانون اساسی 1358 و 1368 با هم متفاوت است. در قانون اساسی 58 شورای رهبری پذیرفته شده و در قانون اساسی 68 شورای رهبری حذف شده است. آیا هر دو ساختار درست است یا تنها یک فرم صحیح است؟ در عصر صفویه فقها ناظر عالی حکومت بودند و شاه حاکم و مجری بود. سلاطین صفویه برخی از فقها اجازه می‌گرفتند. حال این نیز یک مدل است باید دید می‌توان آن را نیز نوعی حکومت دینی شمرد یا خیر. 3⃣ مسئله سوم: مفهوم شناسی و گستره شناسی اصل عدم ولایت احد علی احد 🔻 مرحوم شیخ در مکاسب به این امر اشاره کرده است و با این بحث آشنا هستیم. اصل ولایت أحد علی أحد داریم. برای اثبات عدم ولایت نیاز به اثبات نداریم. بلکه برای اثبات ولایت است که نیاز به اثبات داریم. در اینجا ما وارد عهدنامه مالک اشتر شدیم. در فقه سیاسی بعد از قرآن مهمترین متن نهج البلاغه است و در نهج البلاغه نیز متن ایستاده بر قله «عهدنامه مالک اشتر» است. کسی نمی تواند از فقه سیاسی سخن بگوید ولی به عهدنامه مالک اشتر کاری نداشته باشد. 4⃣ مسئله چهارم: جایگاه رأی مردم و نهادهای پدید آمده از رأی مردم 🔻 یکی دیگر از مسائل مهم در فقه سیاسی مسئله «رأی مردم» است. برخی واقعا رأی مردم را دارای هیچ ارزشی نمی دانند. ذیل این بحث، بحث بیعت، ماهیت بیعت و کارکرد آن در صدر اسلام مطرح می‌شود و نسبت آن با رأی مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما در آنجا به این نتیجه رسیدیم که مردم در امور دینی و تشریعیات نمی توانند ورود کنند. مثلا یک واجب را به رأی مردم بگذاریم یا یک حرمت یک امر حرام را به رأی بگذاریم تا مردم نظر بدهند، چنین چیزی پذیرفته شده نیست. اما در مواردی چون اداره شهر چون امور الناس است باید در ید مردم باشد والا مشروعیت ندارد. 🔻🔻🔻🔻 ✅ کانال قبسات 🆔 @ghabas
📝 گزارشی از اهم مباحث دروس خارج فقه سیاسی استاد علیدوست طی چندسال اخیر (بخش دوم) ✅ استاد علیدوست در جلسه اول درس خارج امسال ابتدا به بیان اهم سرفصل‌های مباحث مطرح شده طی چهار سال اخیر در این درس پرداختند: 5⃣ مسئله پنجم: مرزهای ملی و مناسبت آن با دارالاسلام و دارالکفر 🔻 در فقه مرزهای جغرافیایی ندرایم؛ آنچه در ادبیات فقهی ما وجود دارد عبارت است از دارالاسلام و دارالکفر است. حال باید دید نسبت این مفاهیم با مرزهای ملی چه می‌شود. از طرفی انفال چه می‌شود؟ یا گسترده ولایت فقیه چیست؟ تعبیر ولی امر مسلمین به معنای الغای مرزهای جغرافیایی است. در اینجا بحث از دولت واحده اسلامی و دولت‌های مدرن اسلامی نیز بیان می‌شود. اگر گفتیم دولت واحده اسلامی یعنی اگر ضرورت نبود و شرایط وجود داشت باید به این سمت حرکت کرد. بحث از تابعیت نیز اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس باید ببینیم مرزها را به دلیل هنجارهای بین المللی پذیرفتیم یا بنیان شرعی دارد؟ این مباحث را مورد واکاوی قرار دادیم. 6⃣ مسئله ششم: مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر 🔻 مشارکت مردم گاهی سیاسی است و گاهی فرهنگی و اجتماعی. مشارکت سیاسی همان آراء مردم است اما مشارکت منحصر در مسئله انتخابات نیست. اینجا بحث تشکیل و مشروعیت احزاب، ساز وکار اعتراض‌های مدنی و رقابت و نظارت مردم بر کارگزاران و اقلیت‌های دینی و مذهبی و حقوق شهروندی مطرح می‌شود. 7⃣ مسئله هفتم: ولایت حاکم بر ممتنع 🔻 در اینجا سخن از قاعده «الحاکم ولی الممتنع» به میان می‌آید. دادرسی غیابی و مواردی از این دست. گاهی کسی از پذیرش یا ادای حق امتناع می‌کند. مثلا کسی کالایی خریده است ولی از تحویل گرفتن آن امتناع می‌کند. زوج از ادای حق زوجه امتناع می‌کند. به چنین کسی می‌گویند «ممتنع». شریعت برای این حالت احکامی را پیش بینی کرده است. قاعده «الحاکم ولی الممتنع»؛ مردی است زنش را نه طلاق می‌دهد و نه سر زندگی مستقر می‌شود، نه نفقه می‌دهد نه حقوق زن را رعایت می‌کند. آیا در چنین شرایطی حاکم می‌تواند از مال شوهر بردارد، نفقه زن را بدهد؟ یا حاکم زن را طلاق بدهد؟ یکی از پرونده‌های بسیار مورد مراجعه در قوه قضائیه از این دست شکایات است. شوهر حقوق زن را نمی دهد، کارفرما حقوق کارگر را نمی دهد، و قس علی هذا مثال‌های متعددی که مطرح و مورد مراجعه است. کانال قبسات 🔻🔻🔻🔻 🆔@ghabas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا