قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: زبان سینما
🔰 بخش مقدمه جلسه ششم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: زبان سینما و نگاه دانشبنیان
🔸نسبت دو تعبیر «زبان سینما» و «سینمای دانشبنیان» با یکدیگر چیست؟
🔹سینمای حقیقی نه صرفاً هنر محض و شخصی است و نه در انحصار تجارت قرار میگیرد.
🔸توصیف سینمای حقیقی که ما بین این دو قطب محقق میشود، در توجه به سینما به مثابه زبان، و در ارتباط با مردم اتفاق میافتد.
🔹نسبت "زبان" با سینمای دانشبنیان چیست؟
🔸فهم دانشبنیان، به ما این اجازه را میدهد که دامنهی سینما به مثابه زبان را از هنر محض فراتر برده و در روالهای اجرایی و صنعتی نیز معنا کنیم.
🔹روال دانشبنیان نه شخصی و هنری است و نه به سیطره اقتصاد درآمده و به قصد ساخت کلیشههای سریدوزی شده وارد چرخه تولید انبوه میشود.
🔸فیلمی سینمایی است که بتواند در زبان سینما تصرف کرده و در مسیر حرکت دانشبنیان تجربههای جدیدی را به سینما اضافه کند.
🔹در مواجهه با فیلمهایی که گامهای بلند در این مسیر برداشته و توفیقاتی داشتهاند، نظیر فیلمهای «دیدهبان» و «مهاجر»، نگاه تقلیدی در ظاهر فرمولی و قاعدهمحور می ماند و به عمق اصول سینمایی نمیرسد و به سوی کلیشهپردازی رفته و از حقیقت این مسیر جا میماند.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: زبان سینما
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه ششم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «غریب»: در این فیلم به فرازهایی از زندگی شهید بروجردی پرداخته شده که مربوط به بازههای زمانی مختلفی از زندگی این شهید است.
🔹این خاطرات، بعضاً بدون توجه به بستری که در آن روی دادهاند گلچین شده و در کنار هم قرار گرفتهاند؛ به قصد رسیدن به یک روایت همهجانبه در معرفی این شخصیت.
🔸باید توجه کرد که فیلم در این نگاه، بیشتر به "صورت" وقایع نزدیک میشود تا اینکه به "بطن" وقایع زده و درک عمیقتری از احوال شخصیت در موقعیتهای روایت شده به مخاطب منتقل کند.
🔹آنچه از زندگی شهید در غریب میبینیم کنشهایی جدا شده از زمان و مکان است، که تهی شده از معنا، محدود به بیان فضائل اخلاقی او میشود.
🔸در پرداختن به داستان شخصیتهای دفاع مقدس، اگر نگاه فیلمساز، مستندمحور باشد، نتیجه چیدمان وقایع بدون نگاهی از درون به آنها و درکی بیرونی است.
🔹فیلمهایی مثل ایستاده در غبار، با انتخاب یک زاویه دید بیرونی مراتب ادب را رعایت کرده و مدعی درک و روایت وقایع از نزدیک نمیشوند اما غریب، با داعیهی نزدیکی روایت به شخصیتها، اساساً در مسیر دستیابی به درک قرار ندارد و بروجردی را سوژهی کار تکنیکی خود قرار میدهد.
🔸فرم روایت فیلم با بعضی از دیالوگ های بروجردی تضاد دارد و فیلم بیشتر حال انتقام جویی پیدا کرده است و از این لحاظ به فیلمفارسی شباهت پیدا میکند.
🔸برای بیرون آمدن از کلیشههای سینمایی، باید نسبتی حقیقی بین زمان حال و گذشته، پیدا شود که ناظر بر مسالهها باشد و راه درک درونی را به فیلمساز نشان دهد. و این امر، در سایه تصمیمگیریهای سازمانی و سفارش به فیلمسازهای تکنیکمحور و باتجربه محقق نمیشود.
🔹فیلم «اتاقک گلی»: انتخاب قهرمان فیلم از میان مردم که زاویه دید جدیدی نسبت به وقایع عملیات مرصاد است، جزو نقاط برجسته اتاقک گلی است.
🔸این فیلم احوالی از مبارزه و حماسه را خلق میکند و تا حدی به بومی سازی با سعی و خطا نزدیک شده است.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
🆔 @ghabe_hasht
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آنونس فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش»
🔶 برای هماهنگی اکران اختصاصی فیلم «آب از آتش» با شماره 09373401445 تماس حاصل فرمایید.
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
May 11
متن صحبتهای آقای طاهرزاده در مراسم رونمایی از فیلم آب از آتش.pdf
404.9K
🔰متن صحبتهای استاد طاهرزاده در مراسم رونمایی از فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش»
🔸پردیس سینمایی چهارباغ
🔹٢۶ دی ماه ١۴٠١
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان.mp3
27.92M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه اول)
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢۶ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_یک
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ جلسه دوم .mp3
27.26M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه دوم)
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢٧ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_یک
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ جلسه سوم.mp3
21.71M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه سوم)
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ۳۰ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_یک
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "پرسش از تجربه"
🔸 گفتوگویی صمیمانه حول فیلم «آب از آتش»
📝موضوع جلسه ششم: مسیر ورود به فیلمسازی و آموزش سینما
📆 سهشنبه ٢ اسفندماه
🕌 مکان: آستانه قاب هشت
📞جهت هماهنگی حضور با شماره زیر تماس بگیرید
09373401445
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه سوم) 🕌 آستانه قاب هشت 📆 ۳۰ ب
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسهی «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸با توجه به شرایط روز جامعه، فضای بازنگری و ارزیابی مسیری که جشنواره فیلم فجر طی میکند بیشتر از پیش فراهم شده است.
🔹دو طیف نگاه سیاستزده به شرایط برگزاری جشنواره امسال وجود دارد. یک نگاه این دوره از جشنواره را بیرونق و کمفروغ دانسته؛ و دیگری وضعیت فعلی را به مثابه فتحی برای متولیان این دوره قلمداد میکند. در هر دو قطب این نگاه، توجه به ماهیت و کارکردی که این جشنواره میتواند در سینمای کشور داشته باشد مغفول است.
🔸نسبت فیلمسازی در ایران با جشنوارهها چیست و چه آیندهای برای آن میتوان متصور بود؟
🔹در تعریف «جشنواره: نمایشگاه فناوری»، اساساً مخاطب خاص و محدود به اهالی فناوری است.
🔸در این تعریف جشنواره محل معرفی دستآوردهای جدید بدست آمده در مسیر فیلمسازی است که برای مخاطب خاص که عموماً متولیان فرهنگی و ارگانها هستند، عرضه میشود.
🔹با این تعریف، میتوان به این اندیشید که نحوهی برگزاری جشنواره، به مثابه نمایشگاه فناوری، با روال مرسوم و مشهور سالهای اخیر فجر، چه تفاوتهایی دارد؟
🔸اگر دخالت خارجی در نظام عرضه و پخش فیلم وجود نداشته باشد، ثروت و قدرت و شهرت فضای سینما را قبضه میکند. نقش جشنواره فجر میتواند جهتدهی به مسیر کلی سینما باشد.
🔹آیا میتوان به الگویی برای پخش رسید که فیلمها پیش از ورود به جشنواره، در اکرانهای بومی و محدود برای دایره مخاطبین خاص خود، وارد ارتباط با مردم شده و پس از این ارتباط، در چرخه داوری جشنواره مورد ارزیابی قرار بگیرند؟
🔸در فهم سینما به مثابه زبان، سینما تا در ارتباطی بومی با مردم قرار نگیرد، محقق نشده و قابلیت جهانی شدن و تکلم با مخاطب خارجی را هم پیدا نمیکند. آیا میتوان به این فکر کرد که جشنواره فجر جای فیلمهایی که برای مخاطب خارجی ساخته میشوند نیست؟
🔹فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما، اساساً با فیلمهای خود در تکلم با مردم قرار دارند و حتی چهرههای شناخته شدهی جریان موج نوی فرانسه هم؛ با اینکه دغدغهی مخاطب عام را ندارند اما مسالهی زمان، و ارتباط سینما با مردم برایشان مهم است.
🔸در نگاه سیاستزده و جناحی، نزاعی بر سر پیروزی برای فتح جشنواره امسال است که ما جایی برای خودمان در این نزاع، تعریف نمیکنیم.
🔹در سعی و خطا با سازوکار جشنواره فجر پس از انقلاب، کمتر از سایر نهادها، دستآوردی حاصل شده است اما در مواجهه با اتفاقات اخیر، میتوان با نگاهی تحولآفرین به شرایط موجود نگاه کرد.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
ویژهنامه جشنواره فیلم فجر 1401.PDF
2.61M
🔰بازتاب سلسله جلسات "اشارهای به سینمای دانشبنیان" در ویژهنامه روزنامه اصفهان زیبا
#سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
پرسش از تجربه _ پرسش از مسیر ورود و آموزش سینما _1.mp3
38.53M
🔰 گزیدهای از جلسه ششم پرسش از تجربه
🔹 موضوع جلسه: مسیر ورود به فیلمسازی و آموزش سینما
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢ اسفند ماه
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht