اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ روز چهارم جشنواره.mp3
27.25M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر
🔺مقدمه: نگاه دانش بنیان، راه عبور از کلیشههای سینمایی
🔹 گفتگو درباره فیلمهای روز چهارم جشنواره فیلم فجر اصفهان - «سرهنگ ثریا»، «هوک» و «کت چرمی»
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢١ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #هوک #سرهنگ_ثریا #کت_چرمی
#اشاره_ای_به_سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: نگاه دانش ب
🔰 بخش مقدمه جلسه چهارم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: نگاه دانشبنیان، راه عبور از کلیشههای سینمایی
🔸هنر اساساً جنگ علیه کلیشههاست اما عبارت «جنگ علیه کلیشهها» در ادبیات دانشبنیان سینما به چه معناست؟ آیا صرفا ایجاد یک ترکیب جدید با نگاه زیباییشناسانه است؟
🔹نقشی که استعاره در شعر ایفا میکند، صرف اضافه کردن ترکیبهای جدید به زبان نیست، بلکه کشاندن تجربههای جدید زندگی از این طریق به زبان، و زنده نگاه داشتن آن است.
🔸اگر پیشروی در فاصله گرفتن از کلیشههای مرسوم در سینما، با ابزار گره نخورده و در دامنه هنر متوقف شود، مانع نگاه جامع ما به سینما میشود.
🔹ایجاد تجربههای جدید در مدیوم سینما، در فرم سینمایی و از دریچه ابزار اتفاق افتاده و تنها با سعی و خطا ممکن میشود.
🔸در کلیشهها، «صورت» وقایع زندهای که در هنر قابل رویت است، مرتباً تکرار میشود که این اتفاق در رویکرد تولید انبوه فیلمها رخ میدهد.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #سرهنگ_ثریا #هوک #کت_چرمی
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: نگاه دانش ب
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه چهارم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «سرهنگ ثریا»: این فیلم تنها فیلم «سینمایی» جشنواره امسال تا این روز است. این فیلم از لحاظ جزئیات تکنیکی دارای نقاط قوت و ضعفی است اما در پرداختن به شخصیتهای خانم داستان، از کلیشههای رایج فاصله گرفته و بدون پرداختن به مباحث اعتقادی، شمایل یک زن فعال و کنشگر را ترسیم میکند.
🔹سرهنگ ثریا نگاه جدیدی به جنگ، مناسبات سیاسی و مساله گروهک منافقین دارد.
🔸فیلم، فیلم خانواده است و احوالی از زندگی خانوادگی در آن جریان دارد که قویاً بومی است و در تضاد معناگری با جبهه مقابلش قرار دارد.
🔹و فیلم «هوک»: در طرح کلیاش که یک درام ورزشی است به مسائل بومی نزدیک میشود.
🔸مهمترین نکته قابل توجه هوک، مسیری است که این فیلم در جهت فیلمسازی بومی طی میکند که قصد تجربه قرار گرفتن بازیگران بومی در کنار بازیگرهای شناخته شده را دارد و از این منظر تجربه مهم و قابل توجهای است.
🔹نگاه سیاست زده در مواجهه با تصویری که این فیلم از سیستان و بلوچستان نمایش میدهد، معطوف به امکانات رفاهی آن است و این مطلب را مغایر با واقعیت و دلیلی برای سفارشی بودن هوک میداند. هر چقدر که فیلمهای بومی نظیر «هوک» در جهت شکستن تصورات القا شده توسط رسانهها در اذهان عمومی ساخته شوند، این مسیر گشودهتر میشود.
🔸فیلم «کت چرمی»: ژانر فیلم، ژانری جنایی است اما متاثر از گستره وسیعی که کلیشههای ژانر اجتماعی در سینما دارد، به سمت ژانر اجتماعی متمایل میشود.
🔹 آیا راه جذب مخاطب حرکت به سوی سینمای ژانر و تجربه همه انواع ژانرهاست؟
🔸با وجود شباهتهایی که کت چرمی به فیلم مردبازنده دارد، در فضایی انتزاعیتر از آن فیلم به سر میبرد.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #سرهنگ_ثریا #هوک #کت_چرمی
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ روز پنجم و ششم جشنواره.mp3
29.18M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر
🔺مقدمه: جایگاه نقد در ادبیات دانشبنیان
🔹 گفتگو درباره فیلمهای جشنواره فیلم فجر اصفهان - «در آغوش درخت»، «یادگار جنوب»، «چرا گریه نمیکنی»، «پرونده باز است» و «کاپیتان»
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢٣ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #در_آغوش_درخت #یادگار_جنوب #چرا_گریه_نمیکنی #پرونده_باز_است #کاپیتان
#اشاره_ای_به_سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: جایگاه نقد
🔰 بخش مقدمه جلسه پنجم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: جایگاه نقد در ادبیات دانشبنیان
🔸ضرورت نگاه به فیلمها با ادبیات دانشبنیان چیست؟
🔹اساساً ادبیات، مبین نسبت ما با پدیدههاست. اگر در مواجهه با فیلمها با ادبیات نقد مرسوم مواجه شویم، در تولید نیز با همین نگاه وارد میشویم.
🔸سینمای ما در مسیر محقق شدن قرار دارد و همچنان نیازمند سعی و خطاست. ادبیات دانشبنیان اجازه میدهد که سینما را به فعلیت رسیده نبینیم و با مشکلات چرخه تولید انبوه درگیر نشویم.
🔹تکیه شعار این دوره از جشنواره فجر در مقایسه با شعار سال، بر امید و آگاهیبخشی است و این نکته، نشان از این دارد که توجه مدیران سینمایی، بیشتر بر امور رسانهای است و نه هنری یا صنعتی.
🔸ادبیات دانشبنیان ، با تکیه بر مسالهها، فصل مشترک سلایق مختلف فیلمسازی است و عزم تولید و حرکت ایجاد میکند.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #در_آغوش_درخت #یادگار_جنوب #چرا_گریه_نمیکنی #پرونده_باز_است #کاپیتان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: جایگاه نقد
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه پنجم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «در آغوش درخت»: موضوع فیلم، یکی از آسیبهای پرتکرار ژانر اجتماعی است اما باید پرسید نوع مواجهه فیلم با بچههای داستان و نسبتی که با خانواده و زیستبوم برقرار میکند، چه تجربه جدیدی پیش روی مخاطب میگذارد؟ هر چه این پرسش به پاسخ روشنتری برسد، فیلم به مدیوم سینما نزدیکتر میشود.
🔹فیلم «یادگار جنوب»: آیا صرف رسیدن به حد مطلوبی در اجرای تکنیکهای جذاب و مختلف فیلمسازی، از محصول نهایی یک فیلم خوب در ارتباط با مردم میسازد؟
🔸این فیلم با ارتباطی که تلاش دارد با زیست بوم جنوب برقرار کند، از فیلمهای هنری که بریده از زمان ومکان هستند، فاصله میگیرد اما درباره میزان باورپذیری این ارتباط و توفیق این تلاش، میتوان بیشتر اندیشید.
🔹فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»: این فیلم در تلاش برای بیان آشکارسازی درونیات شخصیت اصلی، متوسل به بیان دیالوگهایی میشود که در راستای طرح مسالهی اصلی داستان است اما میتوان به میزان توفیق آن در همراه کردن مخاطب با این مساله، بیشتر فکر کرد.
🔸فیلم «پرونده باز است»: وقتی سینماگر مضمون و تکنیک را جدا از هم بداند و بر اساس دغدغههایش به سوی بیان مضامین با ابزار سینما برود، فیلم از مدیوم سینما فاصله گرفته و به تلویزیون نزدیک میشود.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #در_آغوش_درخت #یادگار_جنوب #چرا_گریه_نمیکنی #پرونده_باز_است #کاپیتان
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ روز هفتم .mp3
27.5M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر
🔺مقدمه: زبان سینما و نگاه دانشبنیان
🔹 گفتگو درباره فیلمهای جشنواره فیلم فجر اصفهان - «غریب» و «اتاقک گلی»
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢۴ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
#اشاره_ای_به_سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: زبان سینما
🔰 بخش مقدمه جلسه ششم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: زبان سینما و نگاه دانشبنیان
🔸نسبت دو تعبیر «زبان سینما» و «سینمای دانشبنیان» با یکدیگر چیست؟
🔹سینمای حقیقی نه صرفاً هنر محض و شخصی است و نه در انحصار تجارت قرار میگیرد.
🔸توصیف سینمای حقیقی که ما بین این دو قطب محقق میشود، در توجه به سینما به مثابه زبان، و در ارتباط با مردم اتفاق میافتد.
🔹نسبت "زبان" با سینمای دانشبنیان چیست؟
🔸فهم دانشبنیان، به ما این اجازه را میدهد که دامنهی سینما به مثابه زبان را از هنر محض فراتر برده و در روالهای اجرایی و صنعتی نیز معنا کنیم.
🔹روال دانشبنیان نه شخصی و هنری است و نه به سیطره اقتصاد درآمده و به قصد ساخت کلیشههای سریدوزی شده وارد چرخه تولید انبوه میشود.
🔸فیلمی سینمایی است که بتواند در زبان سینما تصرف کرده و در مسیر حرکت دانشبنیان تجربههای جدیدی را به سینما اضافه کند.
🔹در مواجهه با فیلمهایی که گامهای بلند در این مسیر برداشته و توفیقاتی داشتهاند، نظیر فیلمهای «دیدهبان» و «مهاجر»، نگاه تقلیدی در ظاهر فرمولی و قاعدهمحور می ماند و به عمق اصول سینمایی نمیرسد و به سوی کلیشهپردازی رفته و از حقیقت این مسیر جا میماند.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: زبان سینما
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه ششم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «غریب»: در این فیلم به فرازهایی از زندگی شهید بروجردی پرداخته شده که مربوط به بازههای زمانی مختلفی از زندگی این شهید است.
🔹این خاطرات، بعضاً بدون توجه به بستری که در آن روی دادهاند گلچین شده و در کنار هم قرار گرفتهاند؛ به قصد رسیدن به یک روایت همهجانبه در معرفی این شخصیت.
🔸باید توجه کرد که فیلم در این نگاه، بیشتر به "صورت" وقایع نزدیک میشود تا اینکه به "بطن" وقایع زده و درک عمیقتری از احوال شخصیت در موقعیتهای روایت شده به مخاطب منتقل کند.
🔹آنچه از زندگی شهید در غریب میبینیم کنشهایی جدا شده از زمان و مکان است، که تهی شده از معنا، محدود به بیان فضائل اخلاقی او میشود.
🔸در پرداختن به داستان شخصیتهای دفاع مقدس، اگر نگاه فیلمساز، مستندمحور باشد، نتیجه چیدمان وقایع بدون نگاهی از درون به آنها و درکی بیرونی است.
🔹فیلمهایی مثل ایستاده در غبار، با انتخاب یک زاویه دید بیرونی مراتب ادب را رعایت کرده و مدعی درک و روایت وقایع از نزدیک نمیشوند اما غریب، با داعیهی نزدیکی روایت به شخصیتها، اساساً در مسیر دستیابی به درک قرار ندارد و بروجردی را سوژهی کار تکنیکی خود قرار میدهد.
🔸فرم روایت فیلم با بعضی از دیالوگ های بروجردی تضاد دارد و فیلم بیشتر حال انتقام جویی پیدا کرده است و از این لحاظ به فیلمفارسی شباهت پیدا میکند.
🔸برای بیرون آمدن از کلیشههای سینمایی، باید نسبتی حقیقی بین زمان حال و گذشته، پیدا شود که ناظر بر مسالهها باشد و راه درک درونی را به فیلمساز نشان دهد. و این امر، در سایه تصمیمگیریهای سازمانی و سفارش به فیلمسازهای تکنیکمحور و باتجربه محقق نمیشود.
🔹فیلم «اتاقک گلی»: انتخاب قهرمان فیلم از میان مردم که زاویه دید جدیدی نسبت به وقایع عملیات مرصاد است، جزو نقاط برجسته اتاقک گلی است.
🔸این فیلم احوالی از مبارزه و حماسه را خلق میکند و تا حدی به بومی سازی با سعی و خطا نزدیک شده است.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
🆔 @ghabe_hasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آنونس فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش»
🔶 برای هماهنگی اکران اختصاصی فیلم «آب از آتش» با شماره 09373401445 تماس حاصل فرمایید.
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
May 11
متن صحبتهای آقای طاهرزاده در مراسم رونمایی از فیلم آب از آتش.pdf
404.9K
🔰متن صحبتهای استاد طاهرزاده در مراسم رونمایی از فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش»
🔸پردیس سینمایی چهارباغ
🔹٢۶ دی ماه ١۴٠١
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان.mp3
27.92M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه اول)
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢۶ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_یک
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ جلسه دوم .mp3
27.26M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه دوم)
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢٧ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_یک
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ جلسه سوم.mp3
21.71M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه سوم)
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ۳۰ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_یک
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "پرسش از تجربه"
🔸 گفتوگویی صمیمانه حول فیلم «آب از آتش»
📝موضوع جلسه ششم: مسیر ورود به فیلمسازی و آموزش سینما
📆 سهشنبه ٢ اسفندماه
🕌 مکان: آستانه قاب هشت
📞جهت هماهنگی حضور با شماره زیر تماس بگیرید
09373401445
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔹نگاه کلی به جشنواره فیلم فجر (جلسه سوم) 🕌 آستانه قاب هشت 📆 ۳۰ ب
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسهی «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸با توجه به شرایط روز جامعه، فضای بازنگری و ارزیابی مسیری که جشنواره فیلم فجر طی میکند بیشتر از پیش فراهم شده است.
🔹دو طیف نگاه سیاستزده به شرایط برگزاری جشنواره امسال وجود دارد. یک نگاه این دوره از جشنواره را بیرونق و کمفروغ دانسته؛ و دیگری وضعیت فعلی را به مثابه فتحی برای متولیان این دوره قلمداد میکند. در هر دو قطب این نگاه، توجه به ماهیت و کارکردی که این جشنواره میتواند در سینمای کشور داشته باشد مغفول است.
🔸نسبت فیلمسازی در ایران با جشنوارهها چیست و چه آیندهای برای آن میتوان متصور بود؟
🔹در تعریف «جشنواره: نمایشگاه فناوری»، اساساً مخاطب خاص و محدود به اهالی فناوری است.
🔸در این تعریف جشنواره محل معرفی دستآوردهای جدید بدست آمده در مسیر فیلمسازی است که برای مخاطب خاص که عموماً متولیان فرهنگی و ارگانها هستند، عرضه میشود.
🔹با این تعریف، میتوان به این اندیشید که نحوهی برگزاری جشنواره، به مثابه نمایشگاه فناوری، با روال مرسوم و مشهور سالهای اخیر فجر، چه تفاوتهایی دارد؟
🔸اگر دخالت خارجی در نظام عرضه و پخش فیلم وجود نداشته باشد، ثروت و قدرت و شهرت فضای سینما را قبضه میکند. نقش جشنواره فجر میتواند جهتدهی به مسیر کلی سینما باشد.
🔹آیا میتوان به الگویی برای پخش رسید که فیلمها پیش از ورود به جشنواره، در اکرانهای بومی و محدود برای دایره مخاطبین خاص خود، وارد ارتباط با مردم شده و پس از این ارتباط، در چرخه داوری جشنواره مورد ارزیابی قرار بگیرند؟
🔸در فهم سینما به مثابه زبان، سینما تا در ارتباطی بومی با مردم قرار نگیرد، محقق نشده و قابلیت جهانی شدن و تکلم با مخاطب خارجی را هم پیدا نمیکند. آیا میتوان به این فکر کرد که جشنواره فجر جای فیلمهایی که برای مخاطب خارجی ساخته میشوند نیست؟
🔹فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما، اساساً با فیلمهای خود در تکلم با مردم قرار دارند و حتی چهرههای شناخته شدهی جریان موج نوی فرانسه هم؛ با اینکه دغدغهی مخاطب عام را ندارند اما مسالهی زمان، و ارتباط سینما با مردم برایشان مهم است.
🔸در نگاه سیاستزده و جناحی، نزاعی بر سر پیروزی برای فتح جشنواره امسال است که ما جایی برای خودمان در این نزاع، تعریف نمیکنیم.
🔹در سعی و خطا با سازوکار جشنواره فجر پس از انقلاب، کمتر از سایر نهادها، دستآوردی حاصل شده است اما در مواجهه با اتفاقات اخیر، میتوان با نگاهی تحولآفرین به شرایط موجود نگاه کرد.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
ویژهنامه جشنواره فیلم فجر 1401.PDF
2.61M
🔰بازتاب سلسله جلسات "اشارهای به سینمای دانشبنیان" در ویژهنامه روزنامه اصفهان زیبا
#سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
پرسش از تجربه _ پرسش از مسیر ورود و آموزش سینما _1.mp3
38.53M
🔰 گزیدهای از جلسه ششم پرسش از تجربه
🔹 موضوع جلسه: مسیر ورود به فیلمسازی و آموزش سینما
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢ اسفند ماه
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 گزیدهای از جلسه ششم پرسش از تجربه 🔹 موضوع جلسه: مسیر ورود به فیلمسازی و آموزش سینما 🕌 آستانه قا
🔰گزیدهای از جلسه ششم «پرسش از تجربه»
🔸در فضای مشهور فیلمسازی، اولین گام برای ورود فیلمسازان جوان به سینما، چه در روال دانشگاهی و چه از مدخل موسسات آموزشی آزاد، ساخت فیلم کوتاه در نظر گرفته میشود. فارغ از تجربه تکنیکی که در این مسیر برای فیلمسازان حاصل میشود باید اندیشید این مدیوم چیست، چه ظرفیتهایی دارد و انتخاب این نحوه ورود ، مسبب شکلگیری چه مسیری در فضای کلی سینما میشود؟
🔹موفقترین فیلمسازان در مدیوم فیلم کوتاه، در زبان گفتوگو با جشنوارهها توفیقاتی بدست آوردهاند و اساساً در تکلم با مخاطب عام قرار ندارند.سینماگرانی که با تجربه ساخت فیلم کوتاه وارد سینما شده و توانستهاند با فیلمهای بلندشان در ارتباط با مخاطب قرار بگیرند، به شناختی از ماهیت هر دو مدیوم رسیدهاند اما با این وجود، ناخودآگاه متاثر از ادبیات متفاوت مدیوم فیلم کوتاه هستند.
🔸تمرکز متولیان فرهنگی و موسسات آموزشی سینمایی و ارگانها برای تخصیص بودجهها و امکانات آموزشی، به طور خاص معطوف به مدیوم فیلم کوتاه است و این نگاه، که در آن یک مدیوم پلی برای مدیوم دیگر تصویر میشود، در نهایت میتواند موجب طرد عدهای از فیلمسازان جوانی شود که با ادبیات حاکم بر فضای فیلم کوتاه تطبیق پیدا نمیکنند.آیا اساساً صرف این میزان از بودجههای کلان برای ساخت فیلمهای کوتاه با نگاه کمیتمحور مدیریتی، منجر به تربیت سینماگرانی که در تکلم با مردم قرار بگیرند میشود؟
🔹عبارت «سینما به مثابه زبان»، یک نظریه نیست بلکه سینما در ذات خود یک زبان است که تکلم با مخاطب را طلب میکند.در روال جشنوارهای اساساٌ اجازهی شکل گیری این تکلم وجود ندارد. و ترکیب « زبان جشنوارهای»، بدلیل عام نبودن آن، در عمل تحقق نمیپذیرد. زبان، در ارتباط با عامهی مردم شکل میگیرد و در ارتباط با مخاطب خاص، به یک سری قواعد و قراردادهای شخصی محدود میشود.
🔸فیلم کوتاه ذاتاً یک مدیوم انتزاعی است که زیست بوم و زمان و مکان در آن قابلیت تجلی پیدا نمیکنند.و همین مساله، راه ارتباط با مخاطب عام را مسدود میکند.روند اکرانهای مردمی و مواجهه با مخاطب عام، میتواند در شکل گیری زبان و تکلم سینماگران با مردم، تاثیرات مثبتی بگذارد. با نگاهی به روند طی شده در فضای کلی فیلمسازی کشور، از فیلمفارسی گرفته تا روال جشنوارهای امروز، میتوان به فاصلهای که سینما در این چند دهه اخیر از مردم داشته است فکر کرد. روال جشنوارهای امروز، منحصر به جشنوارههای فیلم کوتاه نیست و حتی سازوکار جشنواره عمار هم، متمرکز بر قضاوت فیلمها است نه ارتباط طبیعی با مخاطب. در این روال، فیلمساز برای قضاوت شدن فیلم میسازد نه برای تکلم با مردم.اگرچه که فیلمها در یک گردشی، برای مردم نیز نمایش داده میشوند.
🔹مهمترین تفاوت بین مدیومها، سازمان تولید است. در فضای مشهور فیلمسازی، وجه تمایز مدیوم فیلم کوتاه با مدیوم سینما، صرفاً محدود به مقیاس اختصار یا گستردگی ایده فیلمنامه و موضوع نمیشود. اساساً در این مدیوم عواملی قادر به فعالیت میشوند که مخصوص به همین مدیوم هستند و در فرم کلی، از کارگردانی تا انتخاب بازیگر و .. به نحوی کنارهم قرار میگیرند که مخاطب خاصِ فیلم کوتاه، انتظارش را میکشد و این فرم خاص در مدیوم سینما، عملاً قابل تحقق نیست.
🔸در ذات نگاه هنری به سینما و مقوله فیلمسازی، تفرق و جزیرهای عمل کردن نهادینه است. فیلمسازی مستلزم کنارهم قرارگرفتن عوامل در یک کار گروهی است و تا هنگامی که با روالهای نادرست آموزشی وجود دارد، فیلمسازان به تولید انبوه فیلمهای کوتاه تشویق شده و به این نگاه جزیره ای میدان داده شود، کار گروهی و کار کردن در نظام کمپانی فرصت محقق شدن پیدا نمیکند.
🔹در این شرایط، تفاوتی نمیکند که افراد از مسیر تجربه ساخت فیلم کوتاه به سینما وارد شوند، یا با تجربه قرار گرفتن در جایگاه دستیاری کارگردان.زیرا این نگاه صرفاً معطوف به مولف و افراد است و در تقابل با شیوه کمپانیها.در مقابل این نگاه، میتوان به ادبیات متفاوتی فکر کرد که در آن افراد در یک همعهدی، که جایگاه خرد هم همینجا و در همین هماهنگیهاست، نقش خویش را در پیشبرد مسیر کلی گروه، پیدا کرده و در آن مستقر میشوند.
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "پرسش از تجربه"
🔸 گفتوگویی صمیمانه حول فیلم «آب از آتش»
📝موضوع جلسه هفتم: جایگاه اقتصاد در تهیه فیلم
📆 یکشنبه ٧ اسفندماه
🕌 مکان: آستانه قاب هشت
📞جهت هماهنگی حضور با شماره زیر تماس بگیرید
09373401445
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان"
🔸گفتوگو با فیلمهای روز جهان از دل تجربه عملی
🔹نگاه به سینما به مثابه فناوری
🔸تلاش برای شناخت زمان و وضعیت از دریچه تکنیک سینما
📆 زمان: پنجشنبهها ساعت ١۶
🕌 مکان: آستانه قاب هشت
📞جهت هماهنگی حضور با شماره زیر تماس بگیرید
09373401445
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان"
🔸 گفتوگویی حول فیلمهای روز جهان
📝فیلمهای جلسه اول:
Tar
The Fabelmans
📆 پنجشنبه ١١ اسفندماه
🕌 مکان: آستانه قاب هشت
📞جهت هماهنگی حضور با شماره زیر تماس بگیرید
09373401445
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht
پرسش از تجربه_ جایگاه اقتصاد در تهیه فیلم .mp3
27.89M
🔰 گزیدهای از جلسه هفتم پرسش از تجربه
🔹 موضوع جلسه: جایگاه اقتصاد در تهیه فیلم
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٧ اسفند ماه
#پرسش_از_تجربه
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
سینما نبض زمان _ جلسه اول.mp3
34.15M
🔰صوت جلسه اول "سینما نبض زمان"
🔸مقدمهای درباره سینما و نبض زمان
🔹بررسی فیلم "Tar"
🔹بررسی فیلم "The Fabelmans"
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ١١ اسفند ماه
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht
43.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 گفتوگوی تهیهکننده و کارگردان فیلم نیمه بلند داستانی "آب از آتش" در برنامه زنده شبکه افق (سینما مقاومت)
🔸 ١۵ اسفند ١۴٠١
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰فیلم نیمه بلند داستانی "آب از آتش" در هفدمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در بخش "چشمانداز" نامزد بهترین فیلم شد و در جمع سه اثر برگزیده این بخش قرار گرفت.
🔸این جشنواره از تاریخ ١٢ تا ١٧ اسفندماه در عسلویه برگزار شد.
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از فرهنگسرای رسانه اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸«برزخیها» چطور توقیف شد و هزینههایش چگونه همچنان گریبانگیر سینمای ایران است؟/ فیلمی که در دهه 60 در کمتر از یک ماه، یک میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب به سینماها کشاند...
اکران مستندِ پشت پرده آنچه در جریان اولین توقیف یک اثر سینمایی پس از انقلاب رخ داد را میتوانید در #عصرهای_رسانه ببینید...
🗓دوشنبه ۲۲ اسفندماه
⏰ساعت۱۶
🔘مکان: سینما سوره
➕با حضور مهدی ناظمی و محمد حسینی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 فرهنگسرای رسانه اینجاست....
🌀https://eitaa.com/isfahanmediacenter
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان"
🔸 گفتوگویی حول فیلمهای روز جهان
📝فیلمهای جلسه دوم:
تاپگان: ماوریک
در جبهه غرب خبری نیست
📆 پنجشنبه ٢۵ اسفندماه
🕌 مکان: آستانه قاب هشت
📞جهت هماهنگی حضور با شماره زیر تماس بگیرید
09373401445
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht