#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_پنجم
💢 بررسی #مکاتب و رویکردهای تفقه 3💢
🔰 #رویکرد_قواعد_گریز:
سبک دیگر اینکه گفته شود نه باید دنبال قواعد اصولی رفت و نه در پی مبانی روایی برای فهم دین بود. بلکه فهم دین را به عهده #عرف بگذاریم که با فطرت زلال و صاف خود از متون برداشت نماید و عمل کند. این دین همان است که پیامبر (ص) فرمودهاند و مردم همان زمان هم فهمیدهاند. پس ما نیز میتوانیم بفهمیم و عمل کنیم. در آن زمان هم این علوم وجود نداشت.
این رویکرد #قواعد_گریز است و سعی میکند اصل لزوم استفاده از قواعد علمی و اصولی را مخدوش سازد.
💢 #بررسی:
میتوان وجه قوتی برای این رویکرد تصور کرد البته نه بالجمله که فی الجمله گفت نفس اعتنا به عرف و فهم آن از متون روایی قابل ستایش است. همین که عقل و فطرت را کنار نمیزنیم و برای آن در فهم دین سهمی قائل میشویم خوب است. بالاخره مخاطب قرآن و روایات عرف بودهاند البته با تفسیری که اهل بیت (علیهم السلام) میفرمودند معنا و مقصود بیشتر نمایان میشد اما به هر حال عرف بوده و متون.
اما این رویکرد دارای #نقاط_ضعف بسیاری است و زمینه ساز انحرافات فکری جدی خواهد شد.
#اولاً فهم بشری معصوم نیست و دچار خطای کثیر میشود. از کجا بدانیم این حکمی که بشر کشف کرد از ناحیه عقل وی بوده یا عادتهای بشری و قومی در آن فهم دخالت داشته یا پیش فرضهای خاص در شکلگیری این فهم نقش آفریدهاند؟ این معیار و #مناط میخواهد. چه بسا در هر جامعه ای چندین عرف و چندین فهم و برداشت وجود داشته باشد. حال کدام فهم را معیار قرار دهیم؟ حتی در بین متدینین عرفهای متفاوتی وجود دارد و آداب و رسوم حتی در فهم دینی دین داران نقش بسزایی دارد.
#ثانیاً بسیاری از مسائل دینی و فهم آنها ساده نیست و نیازمند طی مسیری علمی و بکارگیری قواعدی فنی است که با عقل عادی بدست نمیآید. دایره فهم عرفی محدود است و در همه مسائل امکان دستیابی به واقع را ندارد. ظرافتها و دقتهای علمی است که میتواند مجهولات را حل کند. استعداد قوی و تفقه و تمرکز و تلاش علمی است که در این مسیر راهگشا خواهد بود.
البته بیان سبکهای مختلف درس خارج به لحاظ شیوه تدریس که دارای سبکهای مختلف است و نیز به لحاظ محتوا، به حسب چینش مطالب و به حسب سبکهای متعدد در فقه و اصول فقه، مستلزم مقالتی دیگر و مستوفی است.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
قابل توجه اساتید و طلاب محترم
با توجه به وضعیت حاد بیماری کرونا در قم کلیه کلاسهای سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیهالسلام تا اطلاع ثانوی صرفا #غیرحضوری برگزار می گردد.
سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_ششم
#مکتب_نجف1
🔻🔻 شکل گیری #مکتب_نجف
🔹🔸 با افول تفکر #اخباری_گری و حاکمیت فکر اصولی در زمان مرحوم #وحید_بهبهانی، علم اصول جلوه ای خاص به خود گرفت و با کمک شاگردان ایشان، چون کاشف الغطاء، نراقی، میرزای قمی، بحرالعلوم، صاحب ریاض و... مباحث اصولی به جایگاه بلندی رسیدند و اوج آن به پایه ریزی علم اصول جدید توسط #شیخ_انصاری (ره) که با واسطه تربیت شده مدرسه وحید بهبهانی (ره) بود، منجر شد. البته اصول شیخ أعظم (ره) نسبت به علامه بهبهانی (ره) انتزاعی تر و عقلی تر است.
🔹🔸 از بعد #شیخ انصاری میتوان مکتب خاصی را در حوزه #نجف معرفی کرد. دوره ای که با شیخ اصول وارد مرحله جدیدی شد و از جایگاه ویژه ای در حوزههای علمیه و در استنباطات فقهی برخوردار شد. پس از شیخ، شاگرد بزرگوار ایشان جناب #آخوند خراسانی راه استاد را ادامه داد و با دقتهای بیشتر اصول را پیش برد.
🔹🔸 سپس شاگردان ایشان یعنی صاحبان مکاتب ثلاثه (مرحوم #نائینی، مرحوم #اصفهانی و مرحوم #آقاضیاء) بحثهای آخوند را توسعه دادند و زاویههای جدید و دقیق و عمیق دیگری را در اصول گشودند.
🔹🔸 اما میرزای شیرازی بزرگ دارای سبک مستقلی از شیخ و شبیه به وحید بهبهانی داشت که توسط مرحوم فشارکی و تا حدودی هم بوسیله مرحوم حائری یزدی ادامه مییابد و از همین جا دو مکتب نجف و سامرا (با چهره ای جدید) شکل می گیرد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
❌ #اطلاعیه❌
♻️ قابل توجه فضلای ارجمند و سروران گرامی، هفته گذشته به دلیل #مشابهت_اسمی بسیاری از عزیزان برای #انتخاب_درس دچار ابهام شده بودند. به اطلاع میرساند دروس استاد معظم جناب استاد محمدی قائینی با مشخصات زیر در سامانه انتخاب دروس #نجاح ثبت شده است🔻🔻🔻
1⃣ درس #خارج_فقه، ساعت 8 تا 9، ردیف: 213، مدرسه امام کاظم علیه السلام
2⃣ درس #خارج_اصول، ساعت 9 تا 10، ردیف: 159، مدرسه امام کاظم علیه السلام
3⃣ درس #خارج_اصول، ساعت 7 تا 8، ردیف:202، موسسه فقه و علوم اسلامی
⛔️ انتخاب مورد آخر اختصاص به طلاب موسسه فقه و علوم اسلامی دارد. لطفا از انتخاب این مورد خودداری فرمایید.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📣📣 به علت شیوع بیماری کرونا، همه دروس تا اطلاع ثانوی به صورت #غیرحضوری برگزار شده و صوت دروس در کانال بارگزاری خواهد شد.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
@ghaeeni
📣📣 باتوجه به شرایط کرونایی تا اطلاع ثانوی دروس استاد به صورت #مجازی برگزار شده و روزانه صوت دروس بارگزاری می شود.
✅ صوت دروس شنبه 12 مهرماه🔻🔻
خراج صلاه جمعه 13.7.99.mp3
14.36M
#خارج_فقه
#صلاه_الجمعه (5)
#استاد_محمدی_قائینی
🔻🔻جلسه 8: 13/7/1399
اگر دانلود این فایل برای شما ممکن نشد، بعد از چند پست دوباره بارگزاری شد👇
@ghaeeni
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_هفتم
#مکتب_نجف2
🔹🔸 مکتب نجف دارای ویژگیهایی است که گذرا به برخی از آنها اشاره میکنیم. در مکتب نجف عمدتاً بحثها بر اساس قالبها و چارچوبهای از پیش تعیین شده است. قالبها و اسلوبهای علمی که در علم اصول به اثبات رسیدهاند. در مکتب نجف ابتدا به تأسیس #اصل اصولی میپرداختند و سپس سراغ فقه رفته و بر اساس قالب اصولی مسئله را حل میکردند. پس به یک بیان مکتب نجف #قاعده_محور است و استنباط بر مدار اصول دور می زند.
🔹🔸 یعنی از ابتدا با این پیش فرض سراغ فقه میرفتند که همه چیز باید بر اساس قالبهای اصولی تفسیر و تعیین شود. لذا در حوزه نجف کسی را #أعلم میدانستند که در اصول أعلم باشد. البته این نظر مخالفان جدی هم داشته است.
🔹🔸 در همین دوران معاصر بودهاند بزرگانی که أعلم را کسی میدانستند که #استظهارات او دقیق تر بوده و فهم عرفی وی أقوی باشد. لذا با این نگاه اگر کسی در اصول بسیار قوی باشد ولی فهم عرفی خوبی نداشته باشد و با #عرف آشنا نباشد، او را ترجیح نمیدادند بر کسی که فهم عرفی دقیق و استظهارات أقوی داشته باشد.
🔹🔸 میرزای شیرازی یکی از طرفداران این نگاه بود. لذا بعد از رحلت شیخ انصاری درباره معیار أعلم فرموده بود سراغ کسی بروید که از سیاست و اجتماع اطلاع کافی و اشراف دقیق داشته باشد. یعنی مرجع تقلید کسی است که میخواهد جامعه را اداره کند و با اجتماع سر و کار دارد. صرف دانستن قواعد اصولی کافی نیست.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6