لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 92
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💢 بررسی انواع و سطوح اثرگذاری (عرف) در شناخت (موضوع احکام)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰️ جلسه 82
📆 تاریخ 4/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه 94
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
💢 بررسی گستره معنایی اهل الکتاب
🔻 ادله و شواهد روایی دالّ بر تعمیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰️جلسه 6 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 5/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 93
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 83 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 5/12/1399
🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_سامرا #استاد_محمدی_قائینی 🔰️ آنچه #وجه_تمایز عمده مکتب سامرا با دیگر مکاتب
#مکتب_شناسی_فقهی
#بررسی_تطبیقی_مکاتب
#استاد_محمدی_قائینی
💢 جمع بندی بحث مکتب شناسی فقهی
🔰️ در یک #جمع_بندی نسبت به تفکیک این #سه_مکتب میتوان گفت فقه و اصول شیخ انصاری تا حد زیادی انتزاعی است و #مکتب_نجف علاوه بر انتزاعی بودن، به پیچیده گویی گرایش دارد. فقه آن #صناعت_محور است و بر پژورش مسائل اصولی تأکید دارد و در استنباط تکیه فراوانی بر علم #اصول دارد.
🔰️ سبک #مکتب_قم واقع گرایانه تر و محتاج تلاش و مطالعه بیشتر متون روایی و فقهی است. بیشتر به فهم عرفی از روایات و آیات تکیه دارد. پرهیز از توغل در علم اصول شعار ایشان است. ذوقیات تأثیر زیادی در استنباط احکام فقهی دارد و لذا منعطف تر از سبک نجف در استنباط است. مبتنی بر تدبر عمیق درنصوص و بررسی #تاریخچه_مسئله میباشد. مراجعه به متون عمیق و منابع دست اول را سر لوحه کار خود قرار میدهد. ملاحظه #فقه_عامه و مقارنه بین دو فقه را مهم میشمارد. ساده گویی و توضیح بلیغ و پرداختن به مسائل مبتلا به جامعه، جلوه درخشان و اصلی فعالیتهای علمی آنان است.
🔰️ #مکتب_سامرا اختصاصات و امتیازات ویژه فقهی ندارد بلکه امتیاز اصلی آن در شیوه #آموزشی و سبک #مجتهدپروری است. اما در روش تفقه پیروی از #فقه_جواهری به چشم میخورد و از این حیث با #مکتب_نجف دارای فاصله بوده و قرابت بیشتری با #مکتب_قم دارد.
#مکتب_شناسی_فقهی
#مکتب_نجف
#مکتب_سامرا
#مکتب_قم
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه 95
#قواعد_فقهیه
#قاعده_نفی_سبیل
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 13 (از بحث قواعد فقهیه)
📆 تاریخ 6/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 94
#بحوثٌ_فی_العقل
#استاد_محمدی_قائینی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 11 (از بحث عقل)
📆 تاریخ 6/12/1399
🆔 @ghaeeni
♻️ گزیده ای از بیانات مهم مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ♻️
💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند.
💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه عقبهی فکریِ تغذیهکنندهی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبهی فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود.
این مفاهیم جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود.
البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند.
🔴 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیتهای جدید و چالشهای جدید》۱۳۹۹/۱۲/۴
🔰 منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعهی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّهی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است.
🔰 عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد.
🔰 برای رسیدن به این آرمانها ابزارهایی لازم است. آن ابزارها هم که ما را به آن آرمانها برساند، باز در خود منظومهی معرفتیِ اسلام بلاشک وجود دارد؛ چون امکان ندارد که مقصد را به ما بگویند و ما را تحریض کنند به رسیدن به آن مقصد امّا راه را جلوی پای ما نگذارند؛ چنین چیزی امکان ندارد. بنابراین راهش هم در کتاب و سنّت هست. حالا نظام اسلامی میخواهد به این آرمانها برسد، [لذا] بایستی این وسایل و ابزارهای رسیدن را که جزو #مفاهیم_معنوی و #منظومهی_معرفتیِ_اسلام است، جستجو کند، پیدا کند، اینها را عملیّاتی کند و راه بیفتد؛ یعنی در واقع این یک نرمافزار است برای سختافزار حکومت اسلامی. حکومت اسلامی را به عنوان سختافزار در نظر بگیرید، اگر نرمافزار مناسب خودش را نداشته باشد، به هیچ کار نمیخورد. نرمافزارش همین است که راههای رسیدن به آن آرمانها مشخّص بشود و حرکت در این جهت ادامه پیدا کند.
🔰 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا میکند و دامنهی فعّالیّت نظام اسلامی گستردهتر میشود و افزایش پیدا میکند و میدانهای تازهای در مقابل جمهوری اسلامی باز میشود و با #چالشهای_جدیدی مواجه میشود -چالشهایی که قبلاً وجود نداشته؛ چون هر چه میگذرد، چالشهای جدید، میدانهای جدید، کارهای جدید مطرح میشود برای نظام اسلامی- به همین تناسب احتیاج دارد که آن نرمافزار را، آن مجموعهی معنوی را نوبهنو #تجدید_حیات کند و بهروز کند. عرض من این است. این، آن چیزی است که از فضلای صاحبنظر و متفکّر بِجِد باید مطالبه بشود و این کار باید انجام بگیرد.
🔰 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه #عقبهی_فکریِ تغذیهکنندهی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبهی فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود. عرض کردم این #مفاهیم_جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند؛ چون از این طرف یک خطر این است که یک آدم بیصلاحیّت و نیمهسواد و التقاطی وارد #استنباطهای_جدید از آیات الهی بشود، از آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجّر که هنوز مسئلهی دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده بخواهد وارد بشود؛ نه، باید انسانهای متفکّر، شخصیّتهای برجسته [وارد کار بشوند]. این بحث ظرفیّت زیادی دارد برای بررسی کردن، مطالعه کردن و در پیرامون آن حرف زدن و به نتایجی رسیدن.
🔗 متن کامل:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @ghaeeni
خارج فقه استادقائینی ۹۹۰۱۲۰۹.mp3
33.82M
#خارج_فقه 96
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 7 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 9/12/1399
🆔 @ghaeeni
خارج اصول 9.12.99عدالت.mp3
21.95M
#خارج_اصول 95
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 84(از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 9/12/1399
🆔 @ghaeeni
🎙آیت الله محمد #محمدی_قائینی در گفتگو با خبرگزاری رسا تشریح کرد:
❇️ حقیقت وجودی انسان گوهر تابناکی است که متصل به خداوند است و انسان برای این خلق شده که مورد کرامت قرار بگیرد و به ارزش حقیقی خود دست یابد که این مساله در دنیا محقق نمی شود.
❇️ حضرت زینب(س) به معنای واقعی یکی از الگو های مناسب برای بشر به شمار می رود؛ زیرا انسان ها برای رسیدن به کرامت نیازمند الگو است.
❇️ وی با بیان اینکه انبیا و اهل بیت(ع) منبع و معدن کرامت هستند، اذعان کرد:باید توجه کرد که حضرت زینب(س) در خانواده وحی به دنیا آمده است یعنی پدربزرگ، پدر، مادر و برادران ایشان افرادی هستند که همه معصوم هستند و به صورت مستقیم با خداوند ارتباط دارند و از نور الهی بهره برده است.
🔅 حضرت زینب(س) روش صحیح زندگی را به همه آموخت
❇️ یکی از کمالات حضرت زینب(س) این است که وی روش صحیح زندگی کردن را به همه انسان ها اعم از زن و مرد آموخت چرا که با وجود اینکه ایشان همانند همه انسانها دارای زندگی معمولی بوده اما مسیر بندگی را به خوبی طی کرده است.
❇️ این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در تمام وقایع عاشورا و پس از آن حضرت #زینب(س) به همه آموخت که انسان باید در هر شرایطی عبد و مطیع خداوند باشد و دستورات دین را به صورت دقیق انجام دهد.
❇️ بر اساس روایات #صبر بر سه قسم است: صبر بر اطاعت، صبر بر معصیت و صبر بر مصیبت تقسیم می شود و #حضرت_زینب(س) در هر سه قسم صبر، الگو و #مظهر_صبر است.
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه 97
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 8 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 10/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 96
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 85 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 10/12/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه 98
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
💢 الامر الثالث من الفرع الاول
🔻 بررسی وجه اول و دوم در استدلال به پذیرش قول صابئین در حکم به اهل الکتاب بودن آن ها
🔻 مناقشه در وجه اول و دوم
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰️جلسه 9 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 11/12/1399
🆔 @ghaeeni