eitaa logo
استاد محمدی قائینی
801 دنبال‌کننده
165 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ با از شما همراهان گرامی، امکان بارگزاری صوت درس خارج فقه و اصول امروز، شنبه، به دلیل حجم بالا وجود ندارد. انشاالله از فردا صوت دروس‌ به صورت منظم و با حجم متناسب با ظرفیت پیام رسان ایتا بارگزاری خواهد شد. 🔹🔸 عزیزانی که به صورت از کلاس استفاده می کنند، جهت دریافت صوت به پیام داده تا در پیام رسان سروش صوت را دریافت نمایند.
💢 بررسی و رویکردهای تفقه 3💢 🔰 : سبک دیگر اینکه گفته شود نه باید دنبال قواعد اصولی رفت و نه در پی مبانی روایی برای فهم دین بود. بلکه فهم دین را به عهده بگذاریم که با فطرت زلال و صاف خود از متون برداشت نماید و عمل کند. این دین همان است که پیامبر (ص) فرموده‌اند و مردم همان زمان هم فهمیده‌اند. پس ما نیز می‌توانیم بفهمیم و عمل کنیم. در آن زمان هم این علوم وجود نداشت. این رویکرد است و سعی می‌کند اصل لزوم استفاده از قواعد علمی و اصولی را مخدوش سازد. 💢 : می‌توان وجه قوتی برای این رویکرد تصور کرد البته نه بالجمله که فی الجمله گفت نفس اعتنا به عرف و فهم آن از متون روایی قابل ستایش است. همین که عقل و فطرت را کنار نمی‌زنیم و برای آن در فهم دین سهمی قائل می‌شویم خوب است. بالاخره مخاطب قرآن و روایات عرف بوده‌اند البته با تفسیری که اهل بیت (علیهم السلام) می‌فرمودند معنا و مقصود بیشتر نمایان می‌شد اما به هر حال عرف بوده و متون. اما این رویکرد دارای بسیاری است و زمینه ساز انحرافات فکری جدی خواهد شد. فهم بشری معصوم نیست و دچار خطای کثیر می‌شود. از کجا بدانیم این حکمی که بشر کشف کرد از ناحیه عقل وی بوده یا عادت‌های بشری و قومی در آن فهم دخالت داشته یا پیش فرض‌های خاص در شکل‌گیری این فهم نقش آفریده‌اند؟ این معیار و می‌خواهد. چه بسا در هر جامعه ای چندین عرف و چندین فهم و برداشت وجود داشته باشد. حال کدام فهم را معیار قرار دهیم؟ حتی در بین متدینین عرف‌های متفاوتی وجود دارد و آداب و رسوم حتی در فهم دینی دین داران نقش بسزایی دارد. بسیاری از مسائل دینی و فهم آن‌ها ساده نیست و نیازمند طی مسیری علمی و بکارگیری قواعدی فنی است که با عقل عادی بدست نمی‌آید. دایره فهم عرفی محدود است و در همه مسائل امکان دستیابی به واقع را ندارد. ظرافت‌ها و دقت‌های علمی است که می‌تواند مجهولات را حل کند. استعداد قوی و تفقه و تمرکز و تلاش علمی است که در این مسیر راهگشا خواهد بود. البته بیان سبک‌های مختلف درس خارج به لحاظ شیوه تدریس که دارای سبک‌های مختلف است و نیز به لحاظ محتوا، به حسب چینش مطالب و به حسب سبک‌های متعدد در فقه و اصول فقه، مستلزم مقالتی دیگر و مستوفی است. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
✅ صوت درس ، یکشنبه 6 مهرماه 🔻
✅ صوت دروس‌ دوشنبه 7 مهرماه 🔻🔻
متقدمین ومتاخرین.mp3
1.13M
💢 توضیح کوتاهی درباره اصطلاح و در فقه @ghaeeni
✅ صوت دروس سه شنبه 8 مهرماه🔻🔻
قابل توجه اساتید و طلاب محترم با توجه به وضعیت حاد بیماری کرونا در قم کلیه کلاسهای سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه‌السلام تا اطلاع ثانوی صرفا برگزار می گردد. سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
🔻🔻 شکل گیری 🔹🔸 با افول تفکر و حاکمیت فکر اصولی در زمان مرحوم ، علم اصول جلوه ای خاص به خود گرفت و با کمک شاگردان ایشان، چون کاشف الغطاء، نراقی، میرزای قمی، بحرالعلوم، صاحب ریاض و... مباحث اصولی به جایگاه بلندی رسیدند و اوج آن به پایه ریزی علم اصول جدید توسط (ره) که با واسطه تربیت شده مدرسه وحید بهبهانی (ره) بود، منجر شد. البته اصول شیخ أعظم (ره) نسبت به علامه بهبهانی (ره) انتزاعی تر و عقلی تر است. 🔹🔸 از بعد انصاری می‌توان مکتب خاصی را در حوزه معرفی کرد. دوره ای که با شیخ اصول وارد مرحله جدیدی شد و از جایگاه ویژه ای در حوزه‌های علمیه و در استنباطات فقهی برخوردار شد. پس از شیخ، شاگرد بزرگوار ایشان جناب خراسانی راه استاد را ادامه داد و با دقت‌های بیشتر اصول را پیش برد. 🔹🔸 سپس شاگردان ایشان یعنی صاحبان مکاتب ثلاثه (مرحوم ، مرحوم و مرحوم ) بحث‌های آخوند را توسعه دادند و زاویه‌های جدید و دقیق و عمیق دیگری را در اصول گشودند. 🔹🔸 اما میرزای شیرازی بزرگ دارای سبک مستقلی از شیخ و شبیه به وحید بهبهانی داشت که توسط مرحوم فشارکی و تا حدودی هم بوسیله مرحوم حائری یزدی ادامه می‌یابد و از همین جا دو مکتب نجف و سامرا (با چهره ای جدید) شکل می گیرد. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
❌ ♻️ قابل توجه فضلای ارجمند و سروران گرامی، هفته گذشته به دلیل بسیاری از عزیزان برای دچار ابهام شده بودند. به اطلاع می‌رساند دروس استاد معظم جناب استاد محمدی قائینی با مشخصات زیر در سامانه انتخاب دروس ثبت شده است🔻🔻🔻 1⃣ درس ، ساعت 8 تا 9، ردیف: 213، مدرسه امام کاظم علیه السلام 2⃣ درس ، ساعت 9 تا 10، ردیف: 159، مدرسه امام کاظم علیه السلام 3⃣ درس ، ساعت 7 تا 8، ردیف:202، موسسه فقه و علوم اسلامی ⛔️ انتخاب مورد آخر اختصاص به طلاب موسسه فقه و علوم اسلامی دارد. لطفا از انتخاب این مورد خودداری فرمایید. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📣📣 به علت شیوع بیماری کرونا، همه دروس تا اطلاع ثانوی به صورت برگزار شده و صوت دروس‌ در کانال بارگزاری خواهد شد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @ghaeeni
📣📣 باتوجه به شرایط کرونایی تا اطلاع ثانوی دروس استاد به صورت برگزار شده و روزانه صوت دروس‌ بارگزاری می شود. ✅ صوت دروس‌ شنبه 12 مهرماه🔻🔻
✅ صوت دروس‌ یکشنبه، 13 مهرماه🔻🔻
خراج صلاه جمعه 13.7.99.mp3
14.36M
(5) 🔻🔻جلسه 8: 13/7/1399 اگر دانلود این فایل برای شما ممکن نشد، بعد از چند پست دوباره بارگزاری شد👇 @ghaeeni
🔹🔸 مکتب نجف دارای ویژگی‌هایی است که گذرا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. در مکتب نجف عمدتاً بحث‌ها بر اساس قالب‌ها و چارچوب‌های از پیش تعیین شده است. قالب‌ها و اسلوب‌های علمی که در علم اصول به اثبات رسیده‌اند. در مکتب نجف ابتدا به تأسیس اصولی می‌پرداختند و سپس سراغ فقه رفته و بر اساس قالب اصولی مسئله را حل می‌کردند. پس به یک بیان مکتب نجف است و استنباط بر مدار اصول دور می زند. 🔹🔸 یعنی از ابتدا با این پیش فرض سراغ فقه می‌رفتند که همه چیز باید بر اساس قالب‌های اصولی تفسیر و تعیین شود. لذا در حوزه نجف کسی را می‌دانستند که در اصول أعلم باشد. البته این نظر مخالفان جدی هم داشته است. 🔹🔸 در همین دوران معاصر بوده‌اند بزرگانی که أعلم را کسی می‌دانستند که او دقیق تر بوده و فهم عرفی وی أقوی باشد. لذا با این نگاه اگر کسی در اصول بسیار قوی باشد ولی فهم عرفی خوبی نداشته باشد و با آشنا نباشد، او را ترجیح نمی‌دادند بر کسی که فهم عرفی دقیق و استظهارات أقوی داشته باشد. 🔹🔸 میرزای شیرازی یکی از طرفداران این نگاه بود. لذا بعد از رحلت شیخ انصاری درباره معیار أعلم فرموده بود سراغ کسی بروید که از سیاست و اجتماع اطلاع کافی و اشراف دقیق داشته باشد. یعنی مرجع تقلید کسی است که می‌خواهد جامعه را اداره کند و با اجتماع سر و کار دارد. صرف دانستن قواعد اصولی کافی نیست. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6